ایران و ۳۴ دلیل فوق‌ العاده برای بازدید از آن (قسمت دوم)

محمد میرافشاری | پنجشنبه, ۱۳ اسفند ۹۴ ساعت ۱۸:۳۰

در قسمت اول مقاله «ایران و ۳۴ دلیل فوق‌العاده برای بازدید از آن»، تعدادی از جاذبه‌های گردشگری ایران را از زبان خبرنگار شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان» معرفی کردیم. در ادامه با قسمت دوم این مقاله همراه کجارو باشید.

مقاله مرتبط:

  • ایران و ۳۴ دلیل فوق‌ العاده برای بازدید از آن (قسمت اول)
  • ایران و ۳۴ دلیل فوق‌ العاده برای بازدید از آن (قسمت سوم)

عمارت باغ دولت آباد در یزد

 

باغ دولت آباد

«باغ دولت آباد متعلق به قرن هجدهم میلادی بوده و از طراحی سنتی ایرانی پیروی می‌کند. این باغ یک بادگیر منحصربه‌فرد و متمایز دارد. بادگیرها برای فراهم کردن تهویه هوای طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند»

 

عمارت باغ دولت آباد یزد متعلق به قرن هجدهم میلادی (قرن یازدهم شمسی) است و طراحی سنتی ایرانی را دنبال می‌کند و به ۲ بخش تقسیم شده است. بخش بیرونی آن شامل باغ‌ها و فضاهای زیبایی است که می‌توان از داخل آن را مشاهده کرد. بخش درونی آن نیز نشان‌دهنده مفهوم و تعریف معماری ایرانی از حریم خانواده است. این بنا بادگیرهای بی‌نظیر و متمایزی دارد که بلندترین بادگیر جهان با ارتفاع ۳۳٫۸ متر در این بنا قرار دارد. بادگیر یک قسمت برجی شکل در پشت‌بام منازل است که در قدیم برای و تهویه مطبوع طبیعی در مناطق بیابانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. گنجی دراین‌باره می‌گوید:

تزیینات متقارن به کار رفته و شیشه‌های رنگی در این عمارت استثنایی هستند. اما چیزی که در واقعیت توجه مرا به خودش جلب کرد بادگیرهایی که در آن وجود دارد. استخری در وسط ساختمان قرار گرفته که گذر جریان باد از روی آن باعث شده است با استفاده از خنکی آب هوای محیط نیز خنک‌تر شود. این بنا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

 

عمارت بادگیر در کاخ گلستان تهران

 

بادگیر کاخ گلستان

«گنجی در مورد این مکان می‌گوید: تزیینات منحصربه‌فرد این بنا همچون شیشه‌ها، آینه‌ها و ستون‌های بلند استثنایی هستند»

 

این بنا در مجموعه کاخ گلستان قرار دارد و در مربوط به قرن نوزدهم میلادی (قرن دوازدهم شمسی) ساخته شده است و مکانی برای تاج‌گذاری ششمین پادشاه سلسله قاجار یعنی مظفرالدین شاه در سال ۱۸۹۶ میلادی (۱۲۷۴ هجری شمسی) بود. گنجی در مورد این بنا می‌گوید:

تزیینات منحصربه‌فرد این ساختمان مانند شیشه‌ها، آینه‌ها و ستون‌های بلند زیبایی این بنا را بسیار استثنایی کرده است. این بنا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

 

باغ ارم در شیراز

 

باغ ارم شیراز

«باغ ارم شهرت و اهمیت خود را به خاطر وجود گیاهان نادر و منحصربه‌فرد در باغ گیاه‌شناسی به دست آورده است. گنجی در مورد این باغ زیبا و بی‌نظیر چنین می‌گوید: زمانی که در باغ قدم می‌زدم، اولین چیزی که توجه مرا به خود جلب کرد، انرژی مثبتی بود که از فضای اطراف سبز و رنگی به انسان منتقل می‌شد»

 

یکی از مشهورترین باغ‌ها در ایران، باغ ارم شیراز است. این زمین و ساختمان‌های درون آن در اواسط قرن سیزدهم میلادی (قرن هفتم شمسی) ساخته شده اما ۶۰۰ سال بعد دوباره بازسازی و مرمت شده است. اهمیت و شهرت باغ ارم به خاطر وجود باغ گیاه‌شناسی آن است که زیر نظر دانشگاه قدیمی و معروف «شیراز» میزبان انواع گیاهان منحصربه‌فرد و نادر دنیا است. گنجی در مورد این باغ می‌گوید:

زمانی که وارد باغ شدم، اولین چیزی که توجه مرا به خود جلب کرد انرژی مثبتی بود که به خاطر وجود زیاد رنگ سبز و محیط رنگی آن به فرد منتقل می‌شد. اینجا تنها گیاهان نیستند که خودنمایی می‌کنند. خود ساختمان نیز به خاطر به کارگیری رنگ‌ها، الگوهای متنوع و معماری بی‌نظیر و منحصربه‌فردش بسیار جذاب است. شاید یکی از جالب‌ترین موارد در این باغ وجود دریاچه کوچکی است که درخت‌های باغ را آبیاری می‌کند. سعی کردم راهی برای عکاسی از بنای عمارت، درخت‌های اطراف آن و انعکاس آن‌ها در آب پیدا کنم. برای اینکه نور و رنگ مناظر را بهبود ببخشم سعی کردم تصاویر خود را به هنگام غروب خورشید ثبت کنم همچنین باید یادآوری کنم این بنا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

 

خانه فروغ الملک در شیراز

 

خانه فروغ الملک

«خانه فروغ الملک در دوران قاجار ساخته شده و یک ساختمان ۳ طبقه است. امروزه از این بنا به‌عنوان موزه استفاده می‌شود»

 

این خانه برای فروغ الملک قاجاری یکی از شاهزادگان قاجار ساخته شد و یک ساختمان ۳ طبقه است که هم‌اکنون میزبان موزه هنر معاصر شیراز است.

 

انجمن شاعران در شیراز

 

انجمن شاعران شیراز

«انجمن شاعران شیراز جایی است که هر کسی می‌تواند روی دیوارهای آن شعرهای خود یا شعر قدیمی موردعلاقه‌اش را آویزان کند. اینجا مکانی برای نوشیدن چای و کشیدن قلیان است»

 

شیراز مهد شعر ایران و خانه شهر شاعران بزرگ و مشهوری همچون حافظ و سعدی است. گنجی در مورد انجمن شاعران در شیراز چنین می‌گوید:

این عکس نشان‌دهنده ساختمانی است که هر کسی می‌تواند روی دیوارهای آن شعرهای خود یا شعر قدیمی موردعلاقه‌اش را آویزان کند. اینجا مکانی برای نوشیدن چای و کشیدن قلیان است. زمانی که وارد این مکان می‌شوید، خواندن شعرهای مختلف با دست خط‌های متفاوت برای شما بسیار جالب خواهد بود.

 

مسجد جامع در یزد

 

مسجد جامع یزد

«گنجی در مورد این بنا می‌گوید: زمانی که وارد این مسجد می‌شود توسط آثار هنری جالب موجود در سقف بسیار شگفت‌زده خواهید شد. این آثار هنری تمام توجه مرا به خود جلب کرد و زمانی که این نما را دیدم از آن عکس گرفتم»

 

گفته می‌شود که این مسجد به خاطر وجود کتیبه و سبک معماری خاصش متعلق به قرن پانزدهم تا شانزدهم میلادی (قرن هشتم و نهم شمسی) یا به عبارتی دیگر مربوط به دوره تیموری است؛ اما ساختمان اصلی قدمت بیش از این را دارد. برخی معتقدند که این بنا روی آتشکده‌های باستانی ساخته شده است. گنجی دراین‌باره می‌گوید:

زمانی که وارد مسجد شدم، به خاطر وجود آثار هنری زیبا و جذاب در سقف آن شگفت‌زده شدم. این آثار در نگاه اول توجه مرا به خود جلب کرد و زمانی که این منظره را دیدم شروع به عکاسی کردم. گنبد این مسجد دارای الگوهای اسلیمی شگفت‌انگیز و ۴ پنجره سقفی است که اشکال هندسی زیبایی را نشان می‌دهد. آیات قرآن که در سراسر گنبد نوشته شده است، به شکوه و زیبایی این مسجد بی‌نظیر می‌افزاید. باید این موضوع را هم اشاره کرد که‌ای بنا با داشتن مناره‌هایی به طول ۸۶ متر بلندترین مناره را در بین مساجد مذهب شیعه دارد.

 

حمام کردشت در جلفا

 

حمام کرد دشت

«این حمام در شهر جلفا واقع شده و در اصل توسط خانواده سلطنتی سلسله صفویه مورد استفاده قرار می‌گرفت اما بعدها برای استفاده عموم باز شد»

 

این حمام در شهرستان شمال غربی ایران یعنی «جلفا» و در استان آذربایجان شرقی واقع شده است و در ابتدا توسط خانواده سلطنتی سلسله صفویه در ول قرن شانزدهم تا هجدهم میلادی (قرن نهم و دهم شمسی) مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعدها این حمام برای استفاده عموم باز شد. گنجی در مورد آن می‌گوید:

این عکس نشان‌دهنده یک بنای تاریخی به نام «سربینه» است و در داخل خود چند بخش مجزا مانند یک هشتی، حوض‌خانه و گرمابه دارد.

 

دریاچه نمک مرنجاب در نزدیکی کاشان

 

دریاچه نمک مرنجاب

«این دریاچه نمک نزدیک کویر مرنجاب در شمال استان اصفهان واقع شده است. این دریاچه در حقیقت یک دریاچه خشک است و تنها در اثر باران یا برف زیاد پر از آب می‌شود»

 

دریاچه نمک در نزدیکی کویر مرنجاب و در استان اصفهان واقع شده است. اینجا واقعا یک دریاچه خشک است که تنها پس از باران شدید یا برف، آب درون آن جمع می‌شود. گنجی درباره این مکان می‌گوید:

قبل از اینکه بتوانم این تصویر پانامورایی را بگیرم و سه‌پایه‌ام را تنظیم کنم، کمی در کنار دریاچه راه رفتم.

 

ماسه نوردی مرنجاب در نزدیکی کاشان

 

تپه های شنی مرنجاب

«گنجی در مورد این مکان می‌گوید: این عکس در یک روز معمولی گرفته شده و نشان‌دهنده یک کویر با تپه‌های شنی روان است. جایی که دارای شن‌های سفید و خشکی است که زیر نور آفتاب می‌درخشد»

 

این تصویر در یک روز معمولی گرفته شده و نشان‌دهنده یک کویر با تپه‌های شن روان است. جایی گرم و خشک با ماسه‌های درخشان سفید در زیر نور آفتاب که برای غرق شد در زیبایی‌های یک کویر کاملا مناسب است.

 

برف مرنجاب در نزدیکی کاشان

 

برف در مرنجاب

«گنجی دراین‌باره می‌گوید: این تصویر نشان‌دهنده نمای جذابی از یک کویر است که با برف پوشیده شده و خودنمایی می‌کند. بعد از چند ساعت رانندگی در طول جاده‌های پوشیده شده از برف و لغزنده، به کویر رسیدیم. سعی کردم از این لحظه ناب و در غروب خورشید عکسی بگیرم»

 

شاید کمتر کسی باور کند در کنار یک دریاچه نمک و کویری با شن های روان می‌توان آثاری از برف پیدا کرد اما گنجی در مورد این ناحیه می‌گوید:

این عکس نمای شگفت‌انگیزی از یک بیابان را به تصویر می‌کشد که با برف پوشیده شده است. زمانی که بارش برف را در سایر نقاط ایران مشاهده کردم، در مورد بارش برف در این ناحیه بسیار کنجکاو شدم. بعد از چند ساعت رانندگی در جاده‌های پوشیده از برف و لغزنده، به این کویر زیبا رسیدم و از یک لحظه نادر و زیبا در غروب خورشید عکس گرفتم.

 

مسجد نصیر الملک در شیراز

 

مسجد نصرالملک

«این مسجد هم یکی از گنجینه‌های دوران قاجار است و اتاق‌های شرقی و غربی دارد. در پاییز و زمستان زمانی که نور خورشید از طریق شیشه‌ها وارد اتاق می‌شود، نور زیبایی کل اتاق را می‌پوشاند»

 

یکی دیگر از گنج‌های دوران قاجار، مسجد نصیر الملک است که دارای اتاق‌های شرقی و غربی است. اتاق شرقی یک محراب کاشی‌کاری در کنار ۱۲ ستون و پنجره‌های رنگارنگ است که تصاویر شگفت‌انگیز آن را در بیشتر کتاب‌ها و وب‌سایت گردشگری مربوط به ایران را می‌توانید پیدا کنید. در زمستان و پاییز زمانی که نور خورشید از درون شیشه‌های رنگی به درون بنا می‌تابد، اتاق‌ها با نور زیبا و رنگارنگی تزیین می‌شود. گنجی درباره مسجد نصیر الملک  می‌گوید:

من کارهای رنگ‌آمیزی شیشه‌ای بسیاری را در ساختمان‌های معماری دیده‌ام اما این مورد استثنا است. از سپیده‌دم، مسجد با نورها و رنگ‌های مختلفی پر می‌شود و روی فرش‌های ایرانی می‌تابد. کاشی‌های سقف و دیوارها نیز دارای الگوها و رنگ‌های زیبایی هستند. جای تعجب و شگفتی است که چگونه معمار توانسته است چنین ترکیب زیبایی ایجاد کند. من از این مسجد در یک صبح زیبای زمستانی دیدن کردم و منتظر نوری بودم که به‌آرامی از سمت چپ به‌سمت راست مسجد حرکت کرده و سپس در مرکز مسجد خودنمایی می‌کند. در چنین شرایطی عکس من کاملا متقارن بود.

 

کاخ نیاوران در تهران

 

کاخ نیاوران

«طی یک دهه قبل از وقوع انقلاب اسلامی، این کاخ به‌عنوان یک خانه مسکونی برای خانواده شاه به کار می‌رفت و جایی بود که از مهمانان خارجی پذیرایی می‌شد»

 

طی  یک دهه قبل از وقوع انقلاب اسلامی، این کاخ به‌عنوان یک خانه مسکونی برای خانواده شاه به کار می‌رفت و جایی بود که از مهمانان خارجی پذیرایی می‌شد. این مجموعه در اصل در دوره قاجار ساخته شده اما کاخ اصلی به دستور محمدرضا شاه پهلوی آخرین شاه ایران ساخته شده است.

 

کاخ اردشیر بابکان در جنوب شیراز

 

کاخ اردشیر بابکان

«حاکم ایرانی قرن سوم میلادی اردشیر بابکان (بنیان‌گذار امپراتوری ساسانی) این بنا را برای خودش ساخته است»

 

حاکم ایرانی قرن سوم میلادی (معادلی در تقویم شمسی ندارد) یعنی اردشیر بابکان، بنیان‌گذار امپراتوری ساسانی این کاخ را ساخته است. در جلوی این کاخ دریاچه‌ای است که آب مجموعه را تأمین می‌کند. برخی معتقدند که ساختمان به خاطر خشک شدن دریاچه خالی از سکنه شده است.

 

محوطه تاریخی پاسارگاد در شمال شیراز

 

پاسارگاد

«اینجا یک بنای تاریخی بسیار مهم است زیرا متعلق به یکی از مشهورترین پادشاهان ایرانی است. راه شیری تنها در برخی از شب‌های تابستان قابل‌مشاهده است که در آن آسمان صاف است و ماه وجود ندارد»

 

پاسارگاد پایتخت کوروش هخامنشی بزرگ در حدود ۵۵۰ سال قبل از میلاد بوده و در ۱۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر شیراز واقع شده است. این مجموعه به خاطر بنای باغی مانده از قدیم‌ترین باغ ایران و از همه مهم‌تر مقبره کوروش مشهور و شناخته شده است اما می‌توان گفت که در آن بناهای دیگری به نام زندان سلیمان، کاخ پاسارگاد و ارگ نیز وجود دارد. این بنا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. گنجی در مورد این بنا می‌گوید:

اینجا یک بنای تاریخی بسیار مهم محسوب می‌شود زیرا متعلق به یکی از مشهورترین پادشاهان ایرانی است. به همین خاطر، من همیشه دوست داشتم اینجا را در یک شب پرستاره و جذاب به تصویر بکشم و جاودانه کنم. راه شیری تنها در برخی از شب‌های تابستان قابل‌مشاهده است که در آن آسمان صاف است و ماه وجود ندارد. معمولا، هیچ کس حق ورود شبانه به محوطه باستانی پاسارگاد را ندارد؛ بنابراین علاوه بر یافتن زمان و موقعیت عالی باید اجازه عکس گرفتن را نیز از مسئولان مربوطه دریافت می‌کردم.

 

 

محموطه کاخ سلطنتی کوروش در شهر باستانی پاسارگاد

 

مجموعه تاریخی پاسارگاد

«گنجی در مورد این بنا می‌گوید: زمانی که این عکس را می‌گرفتم، چند دقیقه روی زمین دراز کشیدم و به آسمان خیره شدم. تصور کردم که هزاران سال پیش و در زمان پادشاهی کوروش بزرگ هستم»

 

این تصویر باقی‌مانده بنایی معروف به «مقبره کمبوجیه» یکی از پادشاه های امپراتوری پارس را به تصویر می‌کشد که بسیار خیرکننده است. در اطراف آن کاخ سلطنتی با باغ‌های بزرگی احاطه شده است. گنجی در مورد این بنامی‌گوید:

زمانی که این عکس را می‌گرفتم، چند دقیقه روی زمین دراز کشیدم  و به آسمان خیره شدم. تصور کردم که هزاران سال پیش و در زمان پادشاهی کوروش بزرگ هستم. کوروش بزرگ موسس بزرگ‌ترین امپراتوری در تمام دوران تاریخ بلند ایران بوده است. این بنا نیز به مانند محوطه اصلی خود یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

منبع: CNN

مطالب مرتبط:

دیدگاه