تهدید تروریسم برای گردشگری بوسنی

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵
تهدید تروریسم برای گردشگری بوسنی

رسانه‌های بین‌المللی از ارتباط میان بوسنی و هرزگوین با پدیده تروریسم بین‌المللی و داعش گزارش داده‌اند و به گفته متخصصان درصنعت گردشگری بوسنی، کاهش شدید تعداد گردشگران خارجی در این کشور در سال نو ناشی از آثار منفی این گزارش‌ها است.

متخصصان درصنعت گردشگری بوسنی درجریان کاهش شدید تعداد گردشگران خارجی در بوسنی علت اصلی را رسانه‌های بین‌المللی می دانند که به طور فزاینده‌ای خبر از ارتباط میان بوسنی و هرزگوین با پدیده تروریسم بین‌المللی و داعش می‌دهند.

طبق داده‌های منتشر شده از سوی انجمن گردشگری کانتون سارایوو در ژانویه ۲۰۱۶ تعداد گردشگران خارجی حدود ۱۷/۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته است.

گفته می‌شود که این میزان کاهش درماه فوریه نیز رخ داده است، هر چند که این امر ممکن است ناشی از وضعیت بد آب و هوایی در زمستان هم بوده باشد که سبب انصراف بسیاری از مسافران به سارایوو شده است. با این حال عامل دیگری که پس این گرایش‌ها دیده می‌شود، گزارش رسانه‌ها از تهدیدهای تروریستی در بوسنی است.

«جاسجا هادزیفندیک مسیج» از انجمن گردشگری سارایوو می گوید در پایان سال ۲۰۱۵ رویدادهایی رخ داد که تاثیر منفی بر تصویر کشور ما داشت و آن حمله به «ریلوواک» بود که سبب دستگیری ۱۱ مظنون به طراحی عملیات بمب‌گذاری در سال نو سارایوو شد.

به گفته وی بسیاری از گردشگران که قبلا برای سفر به بوسنی برنامه‌ریزی و رزرو کرده بودند، تصمیم به لغو سفر گرفتند. در ۱۸ نوامبر سال گذشته یکی از سکنه سارایوو با بدن بی جان دو سرباز در محله رایلوواک مواجه شد که گفته می‌شود در نتیجه حمله‌ای رخ داده که نحوه مرگ شبیه به یک اقدام تروریستی است.

او یادآور شد که تنها چند هفته بعد از این رویداد، در ۲۲ دسامبر پلیس بوسنی ۱۱ نفر را به گمان دست داشتن در یک حمله بمب گذاری در سال نو سارایوو دستگیر کرد. این رخدادها نوعی هشدار و زنگ خطر برای گردشگرانی بود که از کرواسی به بوسنی می‌آیند. گردشگران کرواسی مهم‌ترین منبع گردشگران برای بوسنی هستند اما در نتیجه رویدادهای یاد شده درژانویه ۲۰۱۶ شمار این گردشگران درمقایسه با مدت مشابه در سال گذشته تقریبا به نیم کاهش یافت. این کاهش عمدتا ناشی از افزایش هشدارها در رسانه‌های کشورهای همسایه مانند کرواسی نسبت به وضعیت امنیتی در کشور ما بود.

به گفته وی نگرانی‌های امنیتی می‌تواند سبب تخریب شدید گردشگران در پایتخت بوسنی شود که درسال‌های اخیر موفق شده که به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری درمنطقه تبدل شود.

به هرحال متخصصان فعال در گردشگری بوسنی می‌گویند که همچنان نسبت به آینده خوش‌بین هستند. «الویس سهاجیک» یکی از مدیران آژانس گردشگری در سارایوو می‌گوید:

ما فکر می‌کنیم که کاهش تعداد گردشگران در ماه‌های نخست سال عمدتا به دلیل بدی آب و هوا بوده است. تهدیدهای تروریستی تاکنون تاثیر زیادی بر کسب و کار گردشگری بوسنی نداشته و آنچه که درماه‌های نخست رخ داده درمقایسه با سیل فاجعه باری که سال ۲۰۱۴ رخ داد، هنوز بسیار خوب است. بنابراین هنوز موفقیت‌های بیشتری نسبت به سال پیش انتظارمی‌رود.

منبع:CHN

مطالب مرتبط:

دیدگاه