آشیانه ی گرگ در لهستان، مقر نظامی آدولف هیتلر

حمیده کریمی | چهار شنبه, ۱۹ اسفند ۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

آشیانه‌ی گرگ، مقر نظامی آدولف هیتلر، پیشوای نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است. امروزه بقایای این مقر نظامی مستحکم و سری که در ۸ کیلومتری شهر راشتنبورگ واقع شده است، مورد توجه گردشگران قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با این مقر نظامی با کجارو همراه باشید.

 

آشیانه‌ی گرگ

در اعماق جنگل‌های Masurian در حدود ۸ کیلومتری شهر راشتنبورگ در پروس خاوری (East Prussian) بقایای سری‌ترین پناهگاه آدولف هیتلر وجود دارد که او آن را Wolfsschanze یا آشیانه‌ی گرگ نامیده است.

آشیانه‌ی گرگ

آشیانه‌ی گرگ

آشیانه‌ی گرگ

این قرارگاه فوق سری که نامش از نامی که هیتلر برای خود برگزیده بود، گرفته شده است، در اعماق جنگل‌ها مخفی بوده و از جاده‌های قابل استفاده و مناطق شهری کاملا دور بوده است. آشیانه‌ی گرگ یکی از مقرهای نظامی کلیدی هیتلر در جریان جنگ جهانی دوم بوده است. جایی که هیتلر در آن ۸۰۰ روز را گذرانده و حرکت ارتش آلمان به سمت شرق را طرح‌ریزی کرده است.

آشیانه‌ی گرگ

آشیانه‌ی گرگ

مقاله ی مرتبط:

هتل هیتلر؛ بزرگترین بنای تفریحی جهان

در جریان ساخت و حفظ امنیت این مقر نظامی، تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است. ساختمان‌های این مجموعه با بوته‌ها و درخت‌های مصنوعی استتار شده و با موانع متعددی از اسلحه‌های ضد هوایی، تانک‌ها و مین حفاظت شده بودند. برخی از دیوارهای این پناهگاه، ۲ متر ضخامت دارند. به علاوه برای امنیت بیشتر، هیتلر نزدیک به ۱۵ زن را به کار گرفته تا غذای او را قبل از اینکه آن را بخورد تست کنند تا از این طریق اطمینان حاصل کند که غذایش مسموم نیست.  

آشیانه‌ی گرگ

Margot Wölk یکی از زنانی است که مسئولیت امتحان کردن غذاهای هیتلر را به عهده داشته است. او در این‌باره می‌گوید:

همگی ما مجبور بودیم که غذا را امتحان کنیم و یک ساعت صبر کنیم. هر لحظه ممکن بود که مسموم و بیمار شویم و زمانی که زنده می‌ماندیم از خوشحالی گریه می‌کردیم.

آشیانه‌ی گرگ

با وجود تمام این اقدامات امنیتی، یکی از قابل توجه‌ترین سوء‌قصدها علیه هیتلر در همین مکان اتفاق افتاده است. در ۲۰ جولای ۱۹۴۴، کلاوس فون اشتاوفنبرگ یکی از افسران ارتش آلمان، یک کیف حاوی بمب را به همراه خود به  جلسه می‌برد و آن را در نزدیکی هیتلر قرار می‌دهد. سپس به بهانه‌ی تماس تلفنی از اتاق خارج شده و به برلین می‌رود. یکی دیگر از افسران حاضر در جلسه، کیف را ناخواسته دورتر از هیتلر قرار می‌دهد، بنابراین، انفجار بمب آسیبی به هیتلر نمی‌زند و فقط موجب چند جراحت جزئی می‌شود. این سوء قصد نافرجام در فیلم‌ها و مستندهای تلویزیونی متعددی به نمایش درآمده است. یکی از معروف‌ترین فیلم‌ها در این زمینه، فیلم Valkyrie محصول سال ۲۰۰۸ است که تام کروز در آن نقش اشتاوفنبرگ را بازی می‌کند.

آشیانه‌ی گرگ

آشیانه‌ی گرگ

آشیانه‌ی گرگ

در اکتبر ۱۹۴۴، ارتش سرخ به مرزهای پروس شرقی می‌رسد و باعث می‌شود که هیتلر آشیانه‌ی گرگ را ترک کند و دستور دهد تا آن را نابود کنند. در نهایت این مجموعه در سال ۱۹۴۵ منفجر شد. این مجموعه به قدری مستحکم بود که آلمانی‌ها برای انهدام آن چندین تن مواد منفجره استفاده کردند. تخمین زده می‌شود که برای تخریب آن ۸۰۰۰ کیلوگرم TNT نیاز بوده است. با این حال، تنها بخشی از این مجموعه منهدم شده و پاک‌سازی زمین‌های اطراف آن از ۵۴ هزار مین، بیشتر از ده سال طول کشیده است.

آشیانه‌ی گرگ

آشیانه‌ی گرگ

آشیانه‌ی گرگ

امروزه این مجموعه متشکل از دیوارهای واژگون، پناهگاه‌های فروریخته و پوشش گیاهی طبیعی است. پس از سقوط کمونیسم در سال ۱۹۹۰، گردشگران زیادی از این منطقه بازدید می‌کنند. یک نمایشگاه کوچک و لوح یادبودی برای کلنل کلاوس فون اشتاوفنبرگ در این مجموعه وجود دارد.

آشیانه‌ی گرگ

نمای داخلی از اتاق جلسه‌ی توجیهی مقر نظامی آشیانه‌ی گرگ پس از حادثه‌ی سوء قصد به هیتلر

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه