تصویر مرد غول‌ آسا در جنوب استرالیا

حمیده کریمی | یکشنبه, ۲۳ اسفند ۹۴ ساعت ۰۸:۰۰

در ۶۰ کیلومتری شهر مری (Marree) در جنوب استرالیا، تصویری بزرگ از یک مرد بومی در حال شکار روی زمین نقاشی شده است. این تصویر به قدری بزرگ است که تنها از فاصله‌ی ۹۰۰ متری و از بالا قابل مشاهده است. برای کشف راز این تصویر عجیب با کجارو همراه باشید.

 در ژوئن سال ۱۹۹۸ یک خلبان محلی در حالی که بر فراز منطقه‌ای دورافتاده در بیابان استرالیا پرواز می‌کرد، در ۶۰ کیلومتری شهر مری (Marree) تصویر بزرگی از یک مرد بومی را در حال شکار با یک نیزه روی زمین مشاهده کرد. این تصویر، ۴.۲ کیلومتر طول دارد و محیط آن به ۲۸ کیلومتر می‌رسد. تصویر مذکور، بزرگ‌ترین ژئوگلیف دنیا و به قدری وسیع است که از بالا و تنها از فاصله‌ی ۹۰۰ متری به طور کامل قابل مشاهده خواهد بود.

برخلاف بسیاری از ژئوگلیف‌هایی که در سراسر دنیا وجود دارند و معمولا تمدن‌های باستانی آنها را ایجاد کرده‌اند، تصویر مرد غول‌پیکر استرالیا جدید است و بیشتر از ۱۸ سال از عمر آن نمی‌گذرد. متخصصان احتمال می‌دهند که این تصویر با خراش دادن سطح زمین با کمک بولدوزرهای مجهز به GPS در مدت چهار تا هشت هفته ایجاد شده است. این ژئوگلیف کاملا مخفیانه ایجاد شده به نحوی که هیچکس شاهد مراحل ساخت آن نبوده و به سبب قرار گرفتن در نقطه‌ای دورافتاده، هیچکس از مراحل ساخت آن مطلع نشده است. نه کسی چیزی دیده و نه چیزی شنیده و هیچکس مسئولیت انجام آن را به عهده نگرفته است. نام سازنده‌ی این طرح تا به امروز یکی از بزرگ‌ترین سوال‌های بی‌جواب دنیا است.

مرد غول پیکر

  خطوط بیرونی تشکیل‌دهنده‌ی این طرح، هنگامی که به‌ تازگی کشف شده بود، ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر عمق و بیش از ۳۵ متر پهنا داشتند. با فرض اینکه تیغه‌ی بولدوزر ۲.۵ متر پهنا داشته باشد، برای ایجاد چنین پهنایی بولدوزر باید ۱۴ بار یک مسیر را رفته باشد. با یک حساب سرانگشتی، بولدوزر، مسافتی معادل ۴۰۰ کیلومتر را طی کرده و بیش از ۳۰۰ لیتر سوخت مصرف کرده است.

این پیکره به قدری زیبا و متناسب طراحی شده که به نظر می‌رسد سازنده‌ی آن از کامپیوتر و تصاویر ماهواره‌ای منطقه برای انطباق این تصویر روی زمین استفاده کرده است. او احتمالا با استفاده از مختصات و طول و عرض جغرافیایی منطقه و با کمک یک متخصص نقشه‌برداری و یک دستگاه GPS نقشه‌ی این پیکره را روی زمین اجرا کرده است. علائم نشان‌دهنده‌ی نقشه احتمالا هر صد متر روی زمین گذاشته شده‌اند.

با این حال، سازندگان این طرح یک اشتباه نیز مرتکب شده‌اند. زیر خاک این منطقه یک لایه‌ی گچی وجود دارد. اگر سازندگان، خطوط خارجی این تصویر را عمیق‌تر حفاری می‌کردند، تصویر ایجاد شده پایدارتر می‌شد. اما اکنون که این کار انجام نشده، این تصویر به مرور زمان و بر اثر فعالیت‌های طبیعی در حال فرسایش و از بین رفتن است. از دسامبر سال ۲۰۱۵، این تصویر دیگر در گوگل ارث قابل تشخیص نیست.

مرد غول پیکر

 این تصویر ناسا، پیکره‌ی مرد غول‌آسا را از فضا نشان می‌دهد

در جریان تحقیقات و بررسی‌های اولیه، چندین شیء در گودالی کم‌عمق در نزدیکی تصویر یافت شد از جمله یک عکس ماهواره‌ای از طرح، یک شیشه حاوی یک پرچم کوچک آمریکا و یادداشتی که به فرقه‌ی مذهبی موسوم به Branch Davidian اشاره می‌کرد. فرقه‌ای که در سال ۱۹۹۳ مورد حمله‌ی پلیس و محاصره‌ی نظامی واقع شده بود. پلیس علاوه بر این اشیا، یک مسیر ورودی و یک مسیر خروجی از منطقه را نیز کشف کرد.

به دنبال این اکتشافات، چندین بیانیه از طرف افراد ناشناس برای رسانه‌ها ارسال شد که ادعا می‌کرد تصویر Marree Man توسط آمریکایی‌ها ایجاد شده است. سبک و سیاق این بیانیه‌ها و استفاده از کلماتی مانند فوت و اینچ به جای واحدهای متریک و نیز استفاده از عبارت‌هایی که استرالیایی‌ها معمولا از آنها استفاده نمی‌کنند، نشان می‌داد که این نوشته‌ها توسط افراد غیراسترالیایی ارسال شده است. عده‌ای معتقد هستند که از این عبارات عمدا و برای رد گم کردن استفاده شده است.

مرد غول پیکر

فکس دیگری ظاهرا از طرف خود هنرمند ارسال شده که این تصویر را "استوارت غول‌پیکر" نامیده است. به همین دلیل پیکره‌ی Marree Man گاهی با این نام نیز شناخته می‌شود.

شرایط، زمانی پیچیده‌تر شد که در ژانویه‌ی ۱۹۹۹ فکسی از طرف یک فرد ناشناس دیگر، مسئولان را از وجود یک پلاک که در فاصله‌ی پنج متری از بینی این پیکره در خاک دفن شده بود، مطلع کرد. پلاک پیدا شد. پلاکی که تصویر پرچم آمریکا، حلقه‌های المپیک و نقل قولی از کتاب "مرکز سرخ" (The Red Centre) اثر H.H. Finlayson روی آن حک شده بود. این نقل قول از بخشی از کتاب که نحوه‌ی بومی شکار نوع خاصی از کانگورو با استفاده از نیزه را توصیف می‌کند، انتخاب شده است. این نقل قول چنین است:

به افتخار سرزمینی که آنها زمانی می‌شناختند. دستاورد‌های او در این تعقیب و گریز، فوق‌العاده‌اند. منبع تمام‌نشدنی شگفتی و تحسین.

نظریه‌های متعددی درباره‌ی سازنده یا سازندگان این طرح وجود دارد. برخی معتقد هستند که این هدیه‌ای از طرف کارمندان آمریکایی مرکز تحقیقات فضایی استرالیا در وومرا (Woomera) است. برخی دیگر بر این باورند که این طرح کار نیروی دفاع استرالیا است. برخی ادعا می‌کنند که ماشین‌آلات آنها را در این ناحیه دیده‌اند اما وزارت دفاع استرالیا آن را تکذیب کرده است.

یکی دیگر از مظنونین احتمالی ساخت این اثر، باردیوس گلدبرگ (Bardius Goldberg) است، یک هنرمند اهل شمال استرالیا که به ساخت آثار هنری علاقه دارد که از فضا قابل مشاهده هستند. زمانی که از گلدبرگ درباره‌ی ساخت این اثر سوال شد، او نه این مسئله را تایید و نه تکذیب کرد. یکی از دوستان نزدیک گلدبرگ می‌گوید او فاش کرده که مبلغ ده هزار دلار برای ساخت این مرد غول‌پیکر دریافت کرده است. اما قبل از اینکه تحقیقات به نتیجه برسد، گلدبرگ چشم از جهان فروبست.

مرد غول پیکر

یکی از روزنامه‌های جنوب استرالیا فراخوانی داد تا با حفاری خطوط بیرونی این طرح و رسیدن به لایه‌ی سفیدرنگ خاک، این اثر را جاودانه کنند. اما برخی از اعضای قبیله‌ی Dieri که سرزمینشان در شرق شهر مری قرار دارد، نسبت به آسیب‌ها و بهره‌برداری‌های سودجویانه از روزگار رؤیا (Dreamtime)،  شکایت کردند و تقاضا کردند که این تصویر، پاک شده و هنرمند این اثر تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. زمانی که این قبیله اقدامات قانونی برای توقف پروازها و وسایل نقلیه برای بازدید از این منطقه را انجام داد، دولت ورود به این منطقه را ممنوع کرد. وزیر محیط زیست آن را خرابکاری زیست محیطی نامید و مدیر امور بومیان در جنوب استرالیا اعلام کرد که این تصویر، چیزی فراتر از یک دیوار نگاری یا گرافیتی ساده نیست. اگر چه دسترسی زمینی به این منطقه ممنوع شده است اما هنوز هم از مسیرهای هوایی می‌توان این اثر را مشاهده کرد.

مرد غول پیکر

تصویر سمت چپ: تصویر هوایی از Marree Man در حال محو شدن در سال ۲۰۰۲
تصویر سمت راست: تصویر گرفته شده در سال ۲۰۰۱

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه