اولدترافورد، خاستگاه شیاطین سرخ

بهداد خسور | جمعه, ۱۴ اسفند ۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

اولدترافورد، ورزشگاه خانگی منچستر یونایتد، یکی از بزرگترین و باسابقه‌ترین تیم‌های باشگاهی کشور انگلیس است. این ورزشگاه بیش از یک سده سابقه دارد و در طول عمر خود اتفاقات فوتبالی زیادی مثل بازی‌های جام جهانی، رقابت‌های یورو یا فینال لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرده است. اولدترافورد از معدود استادیوم‌هایی است که طعم جنگ را هم چشیده است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با جزئیات بیشتری از اولدترافورد آشنا شوید.

اطلاعات کلیدی

  • باشگاه: منچسر یونایتد
  • سال تاسیس:‌ ۱۹۱۰ میلادی
  • گنجایش: ۷۵.۸۱۱ نفر

تاریخچه و توضیحات ورزشگاه

در دهه‌ی اول قرن بیستم میلادی بازی‌های تیم منچستر یونایتد در ورزشگاهی ۵۰.۰۰۰ نفری برگزار می‌شد که در خیابان بانک (Bank Street) قرار داشت. آقای دیویس (Davies)، رئیس وقت باشگاه در همان سال‌ها تصمیم گرفت ورزشگاهی جدید با ظرفیتی معادل دو برابر ظرفیت ورزشگاه سابق یونایتدها برای باشگاه بسازد. محلی که برای ورزشگاه جدید منچستر یونایتد انتخاب شد در نزدیکی منطقه‌ی صنعتی ترافورد پارک (Trafford Park)‌ شهر منچستر بود و قرار شد آقای آرچیبالد لیچ (Archibal Leitch)، معمار معروف اسکاتلندی، طراحی آن را انجام دهد.

old-oldtrafford

ورزشگاه اولدترافورد در تاریخ ۱۹ فوریه‌ی سال ۱۹۱۰ با بازی بین دو تیم منچستر یونایتد و لیورپول به‌صورت رسمی افتتاح شد که این بازی با نتیجه‌ی ۴ بر ۳ به سود تیم میهمان به پایان رسید. هنگامی که اولترافورد در سال ۱۹۱۰ افتتاح شد فقط یکی از ۴ طرف استادیوم با سقف پوشیده شده بود و سه طرف دیگر استادیوم روباز بودند. همچنین ظرفیت ورزشگاه کمی بیش از ۸۰.۰۰۰ نفر بود.

در سال ۱۹۳۴ اولدترافورد دچار تغییرات اندکی شد و روی یکی از تراس‌های ورزشگاه به نام یونایتد رود (United Road) سقف کشیده شد.

بیشترین آمار حضور تماشاگر در ورزشگاه اولدترافورد مربوط به بازی نیمه‌ نهایی جام اتحادیه (FA Cup) بین دو تیم وولوز (Wolves) و گریمزبی تاون (Grimsby Town) در سال ۱۹۳۹ است که ۷۶.۹۶۲ نفر برای دیدن بازی به ورزشگاه آمده بودند.

oldtraffor-renovated

از آنجایی که اولد ترافورد نزدیک به منطقه‌ی صنعتی ترافورد پارک بود، در طول جنگ جهانی دوم هدف حملات هوایی نیروهای آلمانی قرار گرفت و صدمات شدیدی به آن وارد شد. به‌دلیل کمبود منابع و مواد اولیه پس از جنگ جهانی دوم، بازسازی استادیوم بیش از ۸ سال زمان برد و در طول این سال‌ها بازی‌های منچستر یونایتد در ورزشگاه مین رود (Maine Road) که ورزشگاه تیم رقیب همشهری، منچستر سیتی بود، برگزار می‌شد.

در سال ۱۹۴۹ منچستر یونایتد بالاخره به ورزشگاه بازسازی شده‌ی اولدترافورد که گنجایش آن هم کمتر شده بود بازگشت. پس از بازگشت منچستر به ورزشگاه خود،‌ اقدامات زیادی جهت گسترش امکانات و ظرفیت ورزشگاه در طول دهه‌های بعدی انجام گرفت. این اقدامات در دهه‌ی ۱۹۶۰ با نوسازی جایگاه شمالی - یونایتد رود- به اوج خود رسید. با بهسازی‌های انجام گرفته، این جایگاه لقب اولین جایگاه با فضای اختصاصی در میان ورزشگاه‌های انگلیسی را از آن خود کرد.

manchester-united-fans

اولدترافورد ۳ بازی مرحله‌ی گروهی جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس را میزبانی کرد. در آن سال‌ها گنجایش ورزشگاه حدود ۶۰.۰۰۰ نفر بود.

در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ اولدترافورد باز هم بهسازی شد. طی این نوسازی‌ها و بازسازی‌ها سقف جایگاه تماشاچیان بهتری برای این ورزشگاه ساخته شد، محل‌های نشستن تماشاچیان افزایش پیدا کرد و امکانات اولیه‌ی ورزشگاه هم بهبود یافت. در همین حال به‌علت افزایش رفتارهای غیر متعارف هولیگان‌ها (Hooliganism) در ورزشگاه‌های انگیسی، حصارهایی دور زمین کشیده شد تا جایگاه تماشاجیان از زمین مسابقه جدا شود.

در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت تا در تمام جایگاه‌های تماشاچیان صندلی نصب شود. بنابراین تراس معروف استرتفورد اِند (Stretford End) تخریب شد و به‌جای آن صندلی قرار گرفت، همچنین تمام ردیف‌های پایینی جایگاه‌های دیگر هم با صندلی جایگزین شدند.

fans-oldtrafford

هنگامی که اولدترافورد به‌عنوان یکی از ورزشگاه‌های منتخب برای برگزاری بازی‌های یورو ۱۹۹۶ برگزیده شد، جایگاه شمالی جدیدی در سال ۱۹۹۵ برای این ورزشگاه ساخته شد. با شروع باز‌ی‌های یورو ۱۹۹۶ گنجایش این ورزشگاه ۵۶.۰۰۰ تماشاچی بود و در طول این رقابت‌ها سه بازی مرحله‌ی گروهی، یک بازی یک چهارم نهایی و یک بازی نیمه ‌نهایی در این ورزشگاه برگزار شد. بازی نیمه ‌نهایی بین تیم‌های فرانسه و جمهوری چک بود که در طول بازی دو تیم به تساوی بدون گل رسیدند و جمهوری چک در ضربات پنالتی موفق شد به فینال رقابت‌ها راه پیدا کند.

در طول سال‌های پس از رقابت‌های یورو ردیف‌های دوم به جایگاه‌های تماشاچیان شرقی و غربی استادیوم اضافه شد و گنجایش ورزشگاه به ۶۸.۰۰۰ نفر افزایش یافت.

در سال ۲۰۰۶ با اضافه شدن جایگاه‌های ایستاده به ردیف بالایی هر دو طرف جایگاه شمالی استادیوم ظرفیت ورزشگاه به ۷۵.۸۱۱ نفر کنونی رسید.

filed-oldtarfford

سال ۲۰۰۳ تنها سالی بود که اولدترافورد میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا بود. بازی پایانی در آن سال بین دو تیم میلان و یوونتوس برگزار شد که در وقت قانونی نتیجه‌ی مساوی بدون گل به دست آمد و در ضربات پنالتی میلان به‌عنوان قهرمانی دست یافت.

در سال ۲۰۱۱ نام جایگاه شمالی استادیوم به افتخار مربی پرسابقه و موفق باشگاه منچستر یونایتد به جایگاه سر الکس فرگوسن تغییر پیدا کرد.

fergusson-manager

جایگاه جنوبی ورزشگاه اولدترافورد تنها جایگاهی است که هنوز دو ردیف دارد و به نظر می‌رسد به خاطر خط راه آهنی که از پشت این جایگاه می‌گذرد، عملیاتی جهت گسترش آن صورت نگیرد. در عین حال باشگاه منچستر یونایتد اعلام کرده که هنوز هم امکان دارد ظرفیت ورزشگاه به حدود ۹۵.۰۰۰ نفر برسد، اما باشگاه تا این لحظه هیچ برنامه‌ی قطعی در این مورد اعلام نکرده است.

outside-oldtrafford

راه‌های دسترسی به ورزشگاه

اولدترافورد در حدود ۳ کیلومتری جنوب غرب مرکز شهر منچستر قرار دارد و فاصله‌ی آن تا ایستگاه قطار پیکادیلی (Piccadilly Station) شهر منچستر کمتر از ۵ کیلومتر است.

اگر از جاده‌ی M60 به‌سمت ورزشگاه می‌روید، از خروجی‌های ۷ و ۸ وارد جاده‌ی A56 معروف به جاده‌ی چستر (Chester) شوید. پس ازآن حدود ۳/۲ کیلومتر در این جاده رانندگی کنید و سپس وارد خروجی Sir Matt Busby Way شوید. البته در نظر داشته باشید که در روزهای برگزاری بازی این خروجی بسته می‌شود.

manutd-aerial

در صورتی که دوست دارید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده ‌کنید، بهترین وسیله برای رسیدن به اولدترافورد مترو است. اگر از ایستگاه پیکادیلی سوار مترو شوید، تنها ۱۵ دقیقه تا ایستگاه استادیوم اولدترافورد فاصله دارید و ازآنجا تا خود استادیوم هم فقط ۵ دقیقه پیاده‌روی خواهید داشت.

در روزهای برگزاری بازی در این استادیوم قطار ویژه‌ای از تمام ایستگاه‌های مرکزی شهر منچستر به‌سمت ایستگاه قطار استادیوم اولدترافورد حرکت می‌کند.

manutd-stadium

آدرس ورزشگاه به زبان انگلیسی به این صورت است: Sir Matt Busby Way, Old Trafford, Manchester, M16 0RA

اقامتگاه، رستوران و کافه‌های نزدیک به اولدترافورد

ورزشگاه اولدترافورد در نقطه‌ای از شهر واقع شده که ترکیبی از مناطق مسکونی و اداری و همچنین صنایع کوچک است. جدا از خود استادیوم اولدترافورد، چیز سرگرم کننده‌ی دیگری در این منطقه وجود ندارد. البته اگر دوست دارید حتما در نزدیکی ورزشگاه اقامت داشته باشید، چند هتل نسبتاً خوب در اطراف استادیوم وجود دارد.

هتل فوتبال منچستر (Hotel Football Manchester) درست در کنار استادیوم قرار دارد و افرادی که در آن اقامت داشته‌اند امتیازهای خوبی به آن داده‌اند. این هتل از حمایت تعدادی از بازیکنان سابق تیم منچستر یونایتد مثل گری نویل و رایان گیگز برخوردار است. همچنین هتل‌های چستر، ترافورد هال (Trafford Hall) و لژ اولدترافورد (Old Trafford Loge) هم در فاصله‌ی نزدیکی از استادیوم قرار دارند و می‌توانید مسافت بین آن‌ها تا استادیوم را پیاده طی کنید.

stadium-entrance

همچنین کمی دورتر در شمال استادیوم و در نزدیکی دیوار ساحلی هتل‌هایی مثل ایبیس باجت (Ibis Budget)، رامادا (Ramada) و هالیدی این اکسپرس (Holiday Inn Express)‌ قرار دارند. اگر دوست دارید نظر افرادی که در هتل‌های نزدیک به اولدترافورد اقامت داشته‌اند را بدانید، اینجا کلیک کنید. علاوه بر هتل‌هایی که نام برده شدند، هتل‌هایی هم در مرکز شهر منچستر هستند که اقامت در آن‌ها اندکی گران‌تر است، اما به‌راحتی و با استفاده از مترو می‌توانید از محل قرارگیری آن هتل‌ها به‌سمت استادیوم بروید.

تعدادی کافه در نزدیکی استادیوم وجود دارند که در روزهای برگزاری بازی ظرفیت آن‌ها خیلی زود تکمیل می‌شود. بنابراین بهتر است پیش از اینکه به‌سمت استادیوم حرکت کنید در مرکز شهر چیزی برای خوردن یا آشامیدن تهیه کنید.

بلیط بازی‌های منچستر یونایتد

بلیط بازی‌های منچستر یونایتد فقط از راه آنلاین قابل خریداری است.

بلیط بازی‌های لیگ فقط برای اعضای باشگاه در دسترس است. ارزان‌ترین عضویت سالانه در باشگاه طرفداران منچستر یونایتد ۳۲ پوند (۱۵۷.۰۰۰ تومان) هزینه دارد. بلیط اکثر بازی‌های منچستر یونایتد پیش از شروع فصل به‌طور کامل به فروش می‌رسد، اما اگر عضو باشگاه طرفداران باشید می‌توانید برای خرید بلیط بازی‌های این تیم در برابر تیم‌های کوچک‌تر کمی پیش از روز بازی هم اقدام کنید. در این حالت معمولا بلیط برای صندلی‌های مربوط به ردیف‌های بالاتر نصیبتان خواهد شد.

game-tickets

قیمت بلیط‌های بازی برای ردیف‌های پایین پشت دروازه از ۳۱ پوند (۱۵۲.۰۰۰ تومان) شروع می‌شود و قیمت بلیط برای صندلی‌های ردیف میانی در جایگاه‌ سر الکس فرگوسن و جایگاه جنوبی ۵۳ پوند (۲۶۰.۰۰۰) تومان است. نقشه‌ی صندلی‌های ورزشگاه را می‌توانید در این لینک ببینید.

تورهای استادیوم اولدترافورد

تور استادیوم بازدید از نیمکت ذخیره‌ها، رختکن، تونل ورود بازیکنان به زمین و موزه‌ی منچستر یونایتد را شامل می‌شود که در تمام طول این تور یک راهنما شما را همراهی می‌کند. از ساعت ۱۰ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر تقریباً هر ۳۰ دقیقه یک تور شروع می‌شود اما ساعت باز شدن ورزشگاه و تعداد تورها به فصلی که در آن هستید هم‌بستگی دارد. موزه‌ی باشگاه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر پذیرای شما است، اما در روز بازی‌هایی که در تعطیلات آخر هفته برگزار می‌شوند موزه تعطیل است و همچنین ۳ ساعت پیش از برگزاری بازی‌ها در روزهای وسط هفته هم درهای آن بسته می‌شوند.

players-tunnel

حتما لازم نیست که پیش از رسیدن به استادیوم تور را به‌صورت آنلاین خریداری کنید ولی به خاطر ظرفیت محدود این تورها بهتر است پیش از حرکت به‌سمت استادیوم به‌صورت آنلاین تور مورد نظر خود را خریداری کنید.

museum-oldtrafford

قیمت تور استادیوم اولدترافورد ۱۸ پوند (۸۸.۰۰۰ تومان) است. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی تورها می‌توانید با شماره‌ی ۸۰۰۰ ۸۶۸ ۱۶۱ ۰۴۴ تماس بگیرید یا به آدرس toursenquiry@manutd.co.uk ایمیل ارسال کنید.

منبع: Stadiumguide

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه