شهر هیپی‌ها؛ کریستانیا

میلاد روانبخش | سه شنبه, ۱۷ فروردین ۹۵ ساعت ۰۷:۰۰

با شهر آزاد کریستانیا در دانمارک آشنا شوید. این مکان مستقل از دولت و خودگردان است و قوانین خاص خود را دارد و مستقل از قوانین ایالتی دانمارک اداره می‌شود.

در سال ۱۹۷۱، یک منطقه‌ی ارتشی متروکه در دهکده‌ی کریستین‌شاون، در پایتخت دانمارکی کپنهاگ، توسط مالکانی متصرف اشغال و به یک شهر آزاد تبدیل شد، یک محله‌ی خودگردان که با قوانین ساکنین آن و مستقل از دولت اداره می‌شد. تفکر غالب این جمعیت مالکیت جمعی و زندگی همگانی بوده، اما تجارت حشیش در آن آزاد بوده است. همین امر موجب جذب شدن جمع انبوهی از هیپی‌ها به این منطقه‌ی ۳۴ هکتاری برای زندگی دائمی شد. طی سال‌ها، شهر آزاد کریستانیا تبدیل به یکی از خصیصه‌های دائمی شهر شده بود، تا در سال ۲۰۰۴ مسئولین تجارت مواد مخدر را ممنوع کردند. کریستانیا همچنان به حیات خود ادامه داد و هنوز یکی از مراکز پر جنب و جوش شهر با خانه‌ها، انبار‌ها و آلونک‌های درهم برهم و دیوار‌های رنگی و مجسمه‌های خیابانی است. حدود هزار نفر در این منطقه به‌ طور دائمی زندگی می‌کنند.

هیپی-دانمارک

منطقه‌ی کریستانیا (christania) در اصل از سرباز‌خانه‌های نظامی تشکیل شده است. بعد از آن که ارتش آن‌ جا را خالی کرد گروهی از هیپی‌ها و متصرفین در این منطقه ساکن شدند و در آن‌ جا آلونک‌های بازسازی شده‌ای را با معماری ویژه‌ی خود ایجاد کردند. ساکنین آن‌ جا را مستقل از شهرداری اعلام کردند تا مالیات پرداخت نکنند. آن‌ها پرچم مخصوص خود را ساختند و کافه‌ها، بار‌ها، عطاری‌ها، موزه‌ها، گالری‌های هنری و سالن‌های موسیقی خود را احداث کرند. جذاب‌ترین جای این شهر خیابان پاشر است که در آن مواد مخدر آزادانه خرید و فروش می‌شود و دکان‌های دائمی برای این کار موجود بود که در سال ۲۰۰۴ جمع شدند.

این جمعیت همچنان به صورت خودگردان زندگی می‌کنند ولی شروع به پرداخت مالیات به ایالت کرده‌اند با این تفاوت که هنوز قانون‌های خود از قبیل ممنوعیت تردد ماشین، ممنوعیت دزدی، ممنوعیت اسلحه و فروش گلوله و مواد مخدر سنگین را دارند.

کریستانیا چهارمین جاذبه‌ی بزرگ توریستی کپنهاگ شناخته شده است- با نرخ سالانه نیم میلیون توریست. بازدیدکنندگان از این منطقه می‌توانند در محله‌های این شهر گردش کنند. همچنین مکان‌هایی برای موسیقی زنده و برنامه‌های خیابانی و چند کلاب شبانه برای تفریح در آن جا وجود دارد.

هیپی-دانمارک

هیپی-دانمارک

هیپی-دانمارک

هیپی-دانمارک

هیپی-دانمارک

هیپی-دانمارک

هیپی-دانمارک

هیپی-دانمارک

هیپی-دانمارک

مطالب مرتبط:

دیدگاه