روزشمار: ۱۲ فروردین؛ زادروز الكساندر سرگويچ ياكوف لف، سازنده هواپیما

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی پنجشنبه، ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۲ فروردین؛ زادروز الكساندر سرگويچ ياكوف لف، سازنده هواپیما

امروز زادروز الكساندر سرگويچ ياكوف لف، قهرمان كار سوسياليستی و سازنده هواپيماهای روسی «ياک» است كه يكم آوريل ۱۹۰۶ به دنيا آمد. ياكوف لف كه ۸۶ سال عمر كرد و عضو آكادمی علوم شوروی بود در آغاز كار گلايدر (هواپيمای بدون موتور) و سپس هواپيمای بسيار سبك ساخته بود و در نهایت به ساختن «ياک» دست زده بود. «ياک» قسمت نخست نام اوست كه بر انواع هواپيماهای طراحی شده توسط وی گذارده شده است.

الکساندر سرگویچ یاکوف لف A.S.Yakovlev در ۱ آوریل سال ۱۹۰۶ به دنیا آمد. او یک مهندس حمل و نقل هوایی شوروی بود. او هواپیماهای نظامی یاکولف را طراحی و دفتر طراحی یاکولف را تاسیس کرده است. یاکولف از سال ۱۹۳۸ عضو حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی بود.

یاکوف‌ لف در مسکو، جایی که پدرش کارمند شرکت نفت برادران نوبل بود متولد شد. از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۱ او به عنوان یک پیک پاره وقت در حالی که هنوز دانش‌آموز بود، کار می‌کرد. در سال ۱۹۲۲ او اولین مدل هواپیمای خود را به عنوان بخشی از پروژه مدرسه ساخت.

در سال ۱۹۲۴، او یک هواپیمای بی‌موتور به نام AVF-10 را که اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۴ سپتامبر تجربه کرد، ساخت. او برای این طراحی موفق به کسب جایزه شد و جایگاه خود را به عنوان یک کارگر در آکادمی مهندسی نظامی نیروی هوایی ژوکوفسکی ثبات بخشید. با این حال، با وجود تلاش‌های مکررش از ورود به آکادمی به دلیل نداشتن ریشه «پرولتاریا» محروم بود. در سال ۱۹۲۷، یاکولف هواپیما فوق سبک خود به نام AIR-1 طراحی کرد. این اولین سری از ده فروند هواپیمای او بود که بین سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۳ طراحی شده بود.

سرانجام یاکوف‌ لف در سال ۱۹۲۷ در آکادمی پذیرفته و در سال ۱۹۳۱ فارغ التحصیل شد. سپس به مسکو رفت و طراح اصلی در سال ۱۹۳۵ و پس از آن طراح ارشد هواپیما (۱۹۵۶-۱۹۸۴) برای دفتر طراحی یاکولف شد.

دفتر طراحی یاکوف لف تعداد زیادی از هواپیماهای جنگنده از جمله یاک-۱، یاک ۳ و یاک ۹ و همچنین یاک ۶ را که توسط نیروی هوایی شوروی در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت، طراحی کرد.  در دوره پس از جنگ، یاکوف لف با طراحی یاک ۴۲، یک هواپیمای میان برد سه موتور، و مدل‌های متعدد برای عملیات اکروباتی با هواپیما به عنوان بهترین طراح برای طراحی هواپیماهای غیر نظامی شناخته شده بود.

یاکوف لف به عنوان معاون وزیر صنعت هواپیمایی بین سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۶ تحت فرماندهی ژوزف استالین خدمت کرده است. او همچنین یک خبرنگار عضو آکادمی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۴۳ بود. در سال ۱۹۴۶ نشان «سرهنگ عمومی حمل و نقل هوایی» به او اهدا شد.

او معاون شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی در سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۸۹ بود. یاکوف لف در ۲۱ اوت سال ۱۹۸۴ بازنشست شد.

او سرانجام در ۲۲ آگوست ۱۹۸۹ دیده از جهان فروبست و در گورستان نووُدِویچی (Novodevichy) در مسکو به خاک سپرده شد.

در همین روز:

۱. یک کشتی انگلیسی در دریای مانش توسط زیردریایی آلمان غرق شد (۱۲۹۵ ش)

۲. قانون حق‌الثبت و ماليات وسائط نقليه به تصويب مجلس رسيد (۱۳۰۹ ش)

۳. خطوط اتوبوس رانی شهر تهران اعتصاب كرده دست از كار كشيدند (۱۳۲۱ ش)

۴.  افتتاح آرامگاه‌ های حكيم عمرخيام، عطار نيشابوری و كمال‏‌الملک در نيشابور (۱۳۴۲ ش)

۵. اولین جمبوجت مسافربری هما تحویل گرفته شد (۱۳۵۵ ش)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه