آمریکا برای مذاکرات هواپیمایی با ایران مجوز جدید صادر کرد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
آمریکا برای مذاکرات هواپیمایی با ایران مجوز جدید صادر کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا به صدور یک مجوز عمومی اقدام کرده که به شهروندان آمریکایی اجازه می‌دهد برای فروش هواپیمای مسافربری و قطعات یدکی با ایران مذاکره کنند.

آمریکا به صدور یک مجوز عمومی اقدام کرده که به شهروندان آمریکایی اجازه می‌دهد برای فروش هواپیمای مسافربری و قطعات یدکی با ایران مذاکره کنند. این مذاکرات به شرطی خواهد بود که با موافقت دفتر کنترل دارایی‌های خارجی انجام بگیرد. در همین راستا پرسش و پاسخ‌های جدیدی که جی ۹ تا جی ۱۲ عنوان شده‌، برای توضیح دادن مجوز عمومی افزوده شده‌اند.

صدور مجوز عمومی ضروری بوده است، زیرا سیاست جدید یک مجوز برای فروش هواپیما و قطعات و همچنین مجوزی برای مذاکرات منتهی به فروش این محصولات را ایجاب می‌کند.

دست کم یک شرکت متقاضی دریافت چنین مجوزی شده که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی را بر آن داشت تا برای صدور یک مجوز عمومی و حذف پروسه دشوار برای چنین درخواست‌هایی اقدام کند. با این‌ همه این مجوز مذاکرات با اشخاصی را که همچنان در لیست سیاه قرار دارند، ممنوع کرده است.

حدود یک ماه قبل شرکت هواپیماسازی بویینگ از دولت آمریکا برای آغاز مذاکرات تجاری با ایرلاین‌های ایرانی مجوز دریافت کرده است. بویینگ که آخرین بار با مجوز دولت، دستورالعمل‌های تعمیر و نگهداری برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی فراهم کرد، برای برقراری روابط تجاری طولانی‌مدت به‌ دنبال دریافت مجوز از دولت آمریکا بود.

سخنگوی بویینگ در این باره اظهار کرده بود که این شرکت بر این نکته واقف است که وضعیت در این منطقه پیچیده بوده و همواره در حال تغییر است و به دنبال کردن دستورالعمل دولت آمریکا برای انجام تجارت با ایران ادامه می‌دهد.

در پی لغو تحریم‌های هسته‌ای شرکت اروپایی ایرباس در ژانویه با مقامات ایرانی برای فروش ۱۲۷ هواپیمای جدید از هواپیماهای بدنه باریک گرفته تا هواپیماهای پهن‌پیکر دو طبقه توافق‌نامه امضا کرد. اندکی بعد شرکت ATR که جوینت ونچر میان ایرباس و فینمکانیکای ایتالیا است، اعلام کرد ایران ایر حداکثر ۴۰ فروند هواپیمای توربوپراپ کوچک از این شرکت خریداری خواهد کرد. اما شهروندان و شرکت‌های آمریکایی به دلیل اینکه آمریکا همچنان سایر تحریم‌هایش علیه تهران را حفظ کرده است، اجازه تجارت با ایران را نیافته‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه