علت بهبود وضعیت پرواز با هواپیما

امیرعلی محمودی | سه شنبه, ۱۰ فروردین ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

این‌ روزها سفر زمینی بسیار راحت‌تر از پرواز کردن است. فضای هواپیماها کوچک است، صندلی‌ها جادار نیست، هزینه‌ها زیاد و تاخیرها دیوانه‌کننده است. اما نگران نباشید؛ خبرهای خوب هم داریم. در ادامه به چند مورد از علل بهتر شدن وضعیت پرواز با هواپیما اشاره خواهیم کرد. با کجارو همراه باشید.

ارزان‌ و ساده‌تر شدن هرچه بیشتر پرواز با هواپیما

طبق آماری که از گروه صنعتی "Airlines for America" منتشر شده است، بهار امسال تعداد مسافران هوایی آمریکا تا ۲.۸ درصد افزایش یافته و به ۱۴۰ میلیون نفر خواهد رسید. حتما می‌پرسید این آمار چه ربطی به بهتر شدن و بهبود پروازها دارد؛ طبق گفته‌ی اقتصاددان اصلی شرکت هواپیمایی "Airlines for America"، پروازهای طولانی‌مدت و پروازهای شهرهای کوچک به‌ طور قابل‌ملاحظه‌ای در حال ارزان‌تر شدن و نیز سهولت دسترسی‌اند. همچنین او می‌گوید:

برای برطرف کردن نیازهای دیگر، شرکت‌های هواپیمایی در حال به‌کارگیری هواپیماهای بزرگ‌تر و جدیدتر در بیشتر مسیرها هستند.

هواپیما

بهبود کیفیت غذاها در طول پرواز

وجود سرآشپزهای درجه‌یک و سرو غذاهای عالی در هواپیما چیز جدیدی نیست اما غذاها و سرآشپزهای امسال، واقعا فوق‌العاده‌اند. شرکت هواپیمایی "Air France" اخیرا اعلام کرده است که با سرآشپز معروف، "دنیل بولود" (Daniel Boulud) برای بخش تجاری و پرمیوم (این بخش از لحاظ امکانات بین بخش اقتصادی و بخش تجاری قرار می‌گیرد) خود قرارداد بسته است تا در پروازهای طولانی‌مدتی که از آمریکا پرواز می‌کنند، غذاهای خوشمزه‌ای مانند: خرچنگ اطلسی، خوراک نارگیل، برنج قهوه‌ای و باک‌چوی برای مسافران سرو کند.

شرکت هواپیمایی "دلتا" (Delta) با گروه غذایی "Union Square Hospitality Group" همکاری می‌کند. منوی غذا توسط سرآشپز اصلی این گروه، کارمن کوالیاتا تهیه شده‌ است که در رستوران پرچم‌دار این شرکت یعنی "Union Square Hospitality Group" کار می‌کند. البته این منو و غذاها برای پروازهایی‌ است که از فرودگاه جان‌اف‌کندیِ شرکت هواپیمایی دلتا به اروپا انجام می‌شود. غذاهایی مانند گوشت بریان و دنده‌ی گوشت، به‌ همراه پوره‌ی سیب‌زمینی و نیز سالاد کلم در فهرست غذایی این شرکت هواپیمایی‌ است. "Japan Airlines" سرآشپز نام‌آشنای توکیو، جون کوراگی را به‌ خدمت گرفته است که تمرکز اصلی‌اش بر غذاهای فصلی با طعم و مزه‌ی خاص خودش است. این سرآشپز به خاطر غذاهایی مثل توفوی کنجدی که در رستوران معروف "کوراگی" سرو می‌شود و نیز سالاد کاهوی دریایی، شناخته‌ شده است.

هواپیما

مسیرهای جدید برای پرواز به هر مکانی

امسال، شرکت‌های هواپیمایی محلی و بین‌المللی، مقصدهای وسوسه‌انگیزی به برنامه‌ی پرواز خود اضافه کرده‌اند که درباره‌ی برخی از آن‌ها توضیحاتی خواهیم داد.

شرکت هواپیمایی "American Airlines" محدوده‌ی کاری خود در لس‌آنجلس را گسترده‌تر کرده و در ماه دسامبر قرار است پرواز جدیدی به سیدنی و توکیو داشته باشد. شرکت هواپیمایی "Air Canada" دوازده مسیر پروازی دارد که در تابستان گستره‌ی فعالیت‌شان را به شهرهای آمریکایی متصل می‌کنند. منتظر خدمات هوایی همچون پرواز از مونترئال به فیلی در ۲۴ ماه می، مونترئال به دنور در ۴ ژوئن و مونترئال به هیوستون در ششم ژوئیه باشید. همچنین می‌توانید با پرواز واشنگتن به تورنتو از ۲ می، واشنگتن به پورتلند از ۲۶ می، و واشنگتن به سالت‌لیک سیتی از ۲۷ می سفر کنید. اخیراً در پی پروازهایی که در ۴ ژوئن به شیکاگو انجام شده است، پروازهای دیگری نیز از ونکوور به سن‌دیگو برای ۲ ژوئن برنامه‌ریزی شده‌اند. خبرهایی هم در مورد لندن داریم. شرکت هواپیمایی "British Airways" در حال اضافه کردن پرواز دیگری از لندن به نیویورک است که از یک ماه می آغاز می‌شود. همچنین پرواز لندن به سن‌خوزه‌ی کالیفرنیا از چهارم ماه می در دسترس خواهد بود. پروازهای دیگری که از لندن انجام می‌شود، بیاریتزِ فرانسه از ۱ می، مایورکای اسپانیا از ۲۸ می و تهران، ایران از ۱۴ ژوئیه است.

هواپیما

جدی گرفتن حقوق مسافران

برای کسانی که دائما در حال پرواز هستند خبر خوبی داریم؛ کنگره‌ی آمریکا در حال تنظیم لایحه‌ای برای محافظت از مسافران است. اگر این لایحه تصویب شود، قانونی در اوایل ماه مارس وضع خواهد شد که طبق آن یک قیمت مصوب برای خدماتی مثل بررسی چمدان‌ها، صندلی‌های ویژه و نیز تعویض بلیط هواپیما تعیین می‌شود. همچنین شرکت‌های هواپیمایی موظف خواهند شد هزینه‌ی چمدان‌های گم شده یا تاخیرخورده را استرداد کنند. خدماتی مانند ‌پرداخت برای پرواز زودتر از موعد و صندلی‌های ویژه که مسافران هزینه‌اش را پرداخته کرده‌اند ولی در مقابل سرویسی به آن‌ها ارائه نشده است نیز پس داده خواهد شد. پس بهتر است امیدوار باشیم.

هواپیما

بخش اقتصادیِ ویژه (Premium Economy)

بخش "اقتصادی ویژه" به‌ تازگی به درجه‌بندی‌های بخش‌های هواپیما اضافه شده است. در واقع این بخش، بین درجه‌ی تجاری و درجه‌ی اقتصادی قرار می‌گیرد که در کنار قیمت مناسب، از امکانات خوبی نیز برخوردار است. شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی نظیر "Alaska" و "American"، برای کسانی که با قیمت خوب، خواستار تسهیلات سفر خوبی هستند، بخش "اقتصادی ویژه" را در نظر گرفته است. صندلی‌های این بخش کمی راحت‌تر از کاناپه‌ی خانگی‌ و البته کمی هم گران است اما با وجود فضای اضافی برای پاهای مسافران، نوشیدنی مجانی، وسایل سرگرمی در دسترس و هدفون‌های عایق‌ صدا که همگی به قیمت بلیط درجه‌ی تجاری هستند، ارزشش را دارد.

هواپیما

بهتر شدن قابل‌ توجه وضعیت کابین‌ها

شرکت‌های هواپیمایی بیش از هر زمان دیگر، امکانات خوب و شایسته‌ای برای مسافران در نظر گرفته‌اند که این‌ها به لطف فضای زیاد نسل جدید هواپیماها امکان‌پذیر شده است.

شرکت هواپیمایی "Etihad Airways" رسما هواپیمای -ایرباس "A380" خود را به یک آپارتمان لوکس و مجلل در آسمان تبدیل کرده که دارای "اقامتگاه" (The Residence) و آپارتمان است. این اقامتگاه که برای پروازهای ابوظبی در دسترس است، اولین سوئیت سه‌ اطاقه‌ی هوایی نیز هست. در این مکان، اتاق‌ خوابی با یک تخت دونفره، اتاق نشیمن با یک کاناپه‌ی چرمی و یک تلویزیون مسطح ۳۲ اینچ و یک دوش حمام با حوله‌ی اعیانیِ درجه‌ یک وجود دارد. اگر تنها سفر می‌کنید، آپارتمان تک‌نفره با یک صندلی چرمی، تخت تک‌نفره و دسترسی به حمام در بخش درجه‌یک (فرست‌ کلاس) هواپیما، برایتان کافی خواهد بود. شرکت هواپیمایی "Singapore Airlines" بخش درجه‌ یک هواپیمای "A380" خود را به‌ کل به بخش جدید "سوئیت" عوض کرده است. می‌توانید درهای کناری و پنجره‌ها را ببندید و در حالی که روی صندلی چرمیِ دوخته‌ شده توسط استاد ایتالیایی "پولترونا فرا" لم داده‌اید، راحت‌تر به تماشای تلویزیون بنشینید. منوی غذا توسط شرکت غذایی "Book the Cook" تهیه شده است که به شما اجازه‌ی سفارش از بین ۶۰ نوع غذا را می‌دهد. لازم به ذکر است بهترین سرآشپزها برای تهیه‌ی این غذاها به خدمت گرفته شده‌اند. استراحت در این سوئیت‌ها، با تختخواب‌های دونفره که ملافه‌هایش از جنس ابریشم هستند، سفری رویایی را برایتان رقم خواهد زد.

هواپیما

اگر سوئیت‌های هواپیمای جدید "A380" شرکت هواپیمایی "Emirates" برای جنیفر انیستون (Jennifer Aniston) خوب و راضی‌کننده هستند، پس قطعا برای ما نیز همین طور خواهد بود. این بازیگر، اخیرا چندین پرواز خود را از طریق این شرکت هواپیمایی انجام داده است. این سوئیت‌ها علاوه‌ بر درب‌های کشویی، از یک سیستم و دستگاه سرگرمی پیشرفته نیز برخوردارند. همچنین، صندلی‌ها قابلیت تبدیل شدن به تخت‌ خواب را دارند. هرگاه که بخواهید، فهرستی از بهترین غذاها توسط سرآشپز معروف -رابرت ولچ- برایتان سرو خواهد شد. بعد از یک غذای لذیذ، آماده‌ی یک دوش آب‌ گرم شوید که با انواع لوازم برند بلغاری، جایی برای شکایت باقی نمی‌گذارد.

راه‌حل‌های ساده و تجربه‌ی بهتری از سفر

هواپیمای خورشیدی، سفر فضایی، هواپیماهای مافوق صوت و... همه‌ و همه خوب هستند؛ ولی برای داشتن سفری راحت، به یک راه‌ حل ساده نیاز داریم. می‌توانید از "سوریگامی" (Soarigami) استفاده کنید. این وسیله، یک جداکننده‌ی فضای قرار گرفتن دست در صندلی است که به‌ وسیله‌ی آن هر دو نفری که کنار هم نشسته‌اند، می‌توانند دسته‌ی صندلی مخصوص خود را داشته باشند.

هواپیما

هواپیما

همچنین اپلیکیشن‌هایی مانند (MTT Concierge Live) برای موبایل وجود دارند که دستیار شخصی شما در طول سفر خواهند بود که با اتصال وای-فای (Wi-Fi) داخل هواپیما به‌ خوبی کار می‌کنند.‌

مطالب مرتبط:

منبع jetsetter

دیدگاه