با جزیره‌ اسکال راک در استرالیا آشنا شوید

زهره ملکی
زهره ملکی دوشنبه، ۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
با جزیره‌ اسکال راک در استرالیا آشنا شوید

استرالیا یکی از بزرگترین کشورهای جهان محسوب می‌شود که با چندین اقیانوس و دریا احاطه شده است و هیچ مرز مشترکی با کشور‌های دیگر ندارد، اما از لحاظ جاذبه‌های طبیعی و گردشگری از سایر کشورها چیزی کم ندارد. با کجارو همراه باشید تا با بخشی از طبیعت بکر و شگفت‌انگیز استرالیا آشنا شویم.

جزیره‌ اسکال راک (Skull Rock) در استرالیا و در سواحل ویلسونز پرومونتوری واقع شده است که با نام Cleft Island نیز شناخته می‌شود. از لحاظ زمین‌شناسی این جزیره از جنس گرانیت است و در ایالت ویکتوریا قرار دارد و جزو مجموعه جزایری است که انسر گروپ (Anser Group) نامیده می‌شوند. جزیره‌ اسکال راک در بین جزایر انسر گروپ زیباترین و خوش منظره‌ترین جزیره است.

اسکال راک ۱

در قسمت غربی این جزیره، غار بزرگی وجود دارد. کف این غار، بسیار سر سبز و پوشیده از چمن است. به احتمال زیاد هزاران سال قبل، در زمانی که سطح آب بسیار بالاتر از زمان کنونی آن بوده است، این غار بزرگ در اثر برخورد امواج دریا به این جزیره به وجود آمده است. پهنای این غار بزرگ ۱۳۰ و ارتفاع آن ۶۰ و عمق آن حدودا ۶۰ متر است. وقتی از زاویه‌ خاصی به جزیره اسکال راک نگاه می‌کنید، این جزیره شبیه به جمجمه‌ای سنگی به نظر می‌رسد. به همین دلیل است که این جزیره اسکال راک نام گرفته است. غار بزرگی که در این جزیره حفر شده شبیه حدقه‌ چشم است؛ بنابراین با دیدن این جزیره تصویری از جمجمه در ذهن انسان تداعی می‌شود.

اسکال راک ۲

روزگاری این غار بزرگ برای کشتی‌های عبوری از این منطقه، به ‌عنوان هدف نشانه‌گیری کاربرد داشته است. طبق گفته‌های مردم این منطقه، کسانی که موفق شده‌اند از این جزیره‌ اسرارآمیز دیدن کنند، درون این غار بزرگ گلوله‌های توپ نظامی کشف شده است که در سالیان بسیار دور از سوی کشتی‌های عبوری به سمت این غار شلیک شده‌اند.

در حقیقت در قسمت غربی این جزیره دو غار وجود دارد. سقف غار کوچکتر تقریبا ۲۵ متر بالای سطح دریا قرار دارد و کف غار بزرگتر پوشیده از خاک و گیاهانی است که در سطح آن روییده‌اند. این جزیره به دلیل وجود صخره‌های بلند و عمودی، عملا غیرقابل دسترسی است و مکانی برای لنگر انداختن حتی یک کشتی کوچک در ساحل آن وجود ندارد، به همین دلیل افراد کمی موفق شده‌اند که روی خاک این جزیره قدم بگذارند. اما پرندگان بسیاری از جمله نوعی مرغ ماهی‌خوار با نام بالکان صورت‌سیاه (Black Faced cormorant) از انزوا و غیر قابل دسترس بودن این جزیره سود برده‌اند. این جزیره‌ دورافتاده به زیستگاه مناسبی برای این پرندگان مبدل شده است.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه