لنزهایی برای عکاسی از مراسم عروسی

بهداد خسور | سه شنبه, ۱۰ فروردین ۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

شاید یکی از مهم‌ترین مراسمی که در طول زندگی یک فرد اتفاق می‌افتد، مراسم عروسی است و همه دوست دارند به بهترین نحو ممکن این خاطره را ثبت کنند. عکاس‌ها در این شب مهم برای ثبت تمام خاطرات عروس و داماد وظیفه‌ی بسیار سنگینی دارند و بنابراین باید به ابزار مناسب مجهز باشند. اگر دوست دارید بدانید عکاسان مراسم عروسی برای ثبت جزئیات این مراسم چه لنزهایی در کیف خود دارند، این مقاله‌ی کجارو را از دست ندهید.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که یک عکاس مجالس حرفه‌ای چه لنز‌هایی در کیف عکاسی خود دارد؟ برای انتخاب لنز مناسب عکاسی مجالسی مثل عروسی، گزینه‌های زیادی وجود دارد و کمپانی‌های تولید لنز هم همواره محصولات جدیدی به بازار عرضه می‌کنند. زرق و برق این لنزها چشم اکثر عکاسان را می‌گیرد و در نتیجه عکاسان کلکسیونی از لنز دارند که از بسیاری از آن‌ها شاید یک بار هم استفاده نکنند. اگر بودجه‌ی مناسبی در اختیار دارید و قصد دارید چند لنز برای عکاسی عروسی خریداری کنید و همچنین کیف عکاسی شما گنجایش ۵ لنز را دارد، این‌ها لنزهایی هستند که «لیلی سایر» (Lilly Sawyer) به شما پیشنهاد می‌کند. لیلی سایر حدود ۷ سال است که به صورت حرفه‌ای عکاسی عروسی انجام می‌دهد و بر اساس همین تجربه این ۵ لنز را انتخاب کرده است.

این لنزها لنز 70-200mm f/2.8 ،24-70mm f/2.8 ،85mm prime ،35mm prime و یک لنز ماکرو هستند. لنز ماکرویی که انتخاب می‌کنید برای دوربین‌های نیکون می‌تواند یک لنز 105mm یا 60mm باشد و برای دوربین‌های کانون نیز می‌تواند 100mm یا 60mm باشد.

در ادامه نگاه دقیق‌تری به هر کدام می‌اندازیم تا ببینیم علت انتخاب این لنزها چیست.

wedding-photography1

۱. لنز 200-70 میلی‌متری با  f/2.8

این لنز بزرگ، حجیم و سنگین است، اما بهتر است هیچ عروسی را بدون این لنز عکاسی نکنید. هنگامی که بحث عکاسی عروسی باشد، این لنز مهم‌ترین چیزی است که باید همراه خود داشته باشید. 70-200 یک لنز همه‌ کاره است که در هر عمق میدانی وضوح فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهد. عکاسی بوکه، خصوصا در حالت 200mm آن، بسیار زیبا می‌شود.

با داشتن این لنز به یک عکاس نامرئی تبدیل می‌شوید؛ زیرا اصلاً لازم نیست به سوژه‌ی خود نزدیک باشید. شما می‌توانید از فاصله‌ای نسبتا دور عکس‌های ناگهانی و برنامه‌ریزی نشده‌ی بسیار زیبایی بگیرید. داشتن این لنز، به ویژه در طول برگزاری مراسم و زمانی که ترجیح می‌دهید زیاد بین میهمانان نباشید، خیلی به شما کمک می‌کند. 70-200 به شما اجازه می‌دهد که مثل یک عکاس نامرئی لحظه‌ی تبادل حلقه‌ها یا بله گفتن عروس و داماد را ثبت کنید.

wedding-lenses1

اگر این لنز را در اختیار دارید و در عین حال به زوم بیشتری از همان فاصله هم نیاز دارید، می‌توانید در حالت DX دوربین خود عکاسی کنید. البته برای این کار پیش از هر چیز باید یک دوربین فول فریم (Full Frame) در اختیار داشته باشید که از چنین حالتی پشتیبانی می‌کند. حالت DX یک برش ۱.۵ برابری از عکس در اختیار شما قرار می‌دهد و در واقع فقط نسبت خاصی از تصویر را در نظر می‌گیرد و آن را تقریبا ۱.۵ برابر می‌کند. بنابراین حتما توجه داشته باشید که اگر از این حالت استفاده می‌کنید، تعداد پیکسل‌هایی که سنسور دوربین در اختیار شما قرار می‌دهد برای این امر کافی باشد.

به عنوان مثال اگر با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی مثل دوربین قدیمی D700 نیکون در حالت FX عکاسی می‌کنید، هنگامی که دوربین را روی حالت DX می‌گذارید، سنسور دوربین به ۵ مگاپیکسل تغییر پیدا می‌کند و این کمتر از حداقل پیکسل‌های مورد نیاز برای بزرگ‌تر کردن عکس هنگام چاپ آن است. اگر می‌خواهید پس از ثبت تصویر بخش مشخصی از عکس را برش بدهید و به چاپ برسانید، دوربین شما باید از حداقل ۶ مگاپیکسل پشتیبانی کند.

wedding-photography2

اگرچه در صورتی که با یک دوربین نیکون D810 در حالت DX عکاسی کنید، سنسور دوربین شما از ۳۶ مگاپیکسل به ۱۵/۳ مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند؛ اما هنوز هم دست شما برای ایجاد تغییرات اندک یا برش عکس باز خواهد بود. اگر از این حالت روی دوربین استفاده می‌کنید یا به طور جداگانه از لنزهای مخصوص DX استفاده می‌کنید، در نظر داشته باشید که دوربین شما فقط از بخش مرکزی سنسور استفاده می‌کند. پس حتما مواظب باشید که در همان لحظه‌ی ثبت تصویر ترکیب‌بندی مناسب را انجام بدهید تا با نتایج بدی مثل صورت‌های نصف و نیمه ثبت شده یا برش بد عکس روبرو نشوید. هنگامی که از لنزهای DX استفاده می‌کنید، قسمت‌هایی از سنسور که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند توسط خود لنز مسدود می‌شوند، اما هنگامی که با یک لنز FX در حالت DX دروبین عکاسی می‌کنید، حتما باید تنظیمات دوربین خود را عوض کنید تا ناحیه‌ای از سنسور که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد را سیاه ببینید.

فاصله‌ی کانونی لنز 200-70 میلی‌متری برای ثبت پرتره‌هایی زیبا کاملا ایده‌آل است. هنگامی که در مقیاس 200mm این لنز عکاسی می‌کنید، ضریب f را روی f/4 یا f/5.6 قرار دهید و سرعت شاتر را هم بین 1/200 تا 1/400 تنظیم کنید تا تصویری با وضوح بالا و پس‌زمینه‌ای تار داشته باشید. این لنز همچنین افزونه‌ی مخصوصی برای کم کردن لرزش دستان شما هنگام عدم استفاده از سه پایه‌ی دوربین دارد که در صورت در اختیار نداشتن این افزونه به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از سه پایه استفاده کنید. اگر هم به هیچ‌ یک از این دو دسترسی نداشتید، می‌توانید از یک سطح ثابت مثل دیوار یا سطح میز استفاده کنید و با تکیه کردن به آن خود را تا جایی که ممکن است ثابت نگه دارید تا تصویری واضح ثبت کنید. چنین لنزی برای دوربین‌های کانن و نیکون همیشه در دسترس عکاسان بوده است.

wedding-photo

شما می‌توانید لنز‌ 200-70 میلی‌متری با f/4 را با قیمتی به مراتب پایین‌تر از چنین لنزهایی با f/2.8 خریداری کنید. پس در صورتی که نیازی به عکاسی در ضریب‌های f گسترده‌تر ندارید، بهتر است که به گزینه‌ای ارزان‌تر روی بیاورید که در عین حال کوچک‌تر و سبک‌تر هم است.

wedding-shot

wedding-photography3

۲. لنز 70-24 میلی‌متری با f/2.8

با داشتن این لنز فاصله‌ی کانونی متغیر و مناسبی در اختیار شما قرار می‌گیرد تا در حالت حرکت بتوانید عکس‌های خوبی ثبت کنید. این لنز امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که یک عکاس عروسی در بیشتر موارد به آن نیاز دارد. با 70-24 میلی‌متری همه کار می‌توانید انجام دهید. رسیدن میهمانان به جشن یا تصاویر عریض‌تر (وایدتر) از صحنه‌های شادی و پایکوبی افراد حاضر در جشن یا حتی لحظه‌ی ترک کردن جشن توسط عروس و داماد را می‌توانید به راحتی با این لنز ثبت کنید.

wedding-photography4

wedding-ceremony-photo

از این لنز می‌توانید برای ثبت پرتره‌ هم استفاده کنید و نتایج فوق‌العاده‌ای بگیرید. با استفاده از گستره‌ی ۵۰ تا ۷۰ میلی‌متر این لنز می‌توانید عکس‌های زیبایی مثل عکس زیر ثبت کنید. البته در نظر داشته باشید که همواره استفاده از لنزهای ثابت برای  ثبت پرتره انتخاب بهتری خواهد بود، ولی لنز 24-70mm‌ یکی از پرکاربردترین لنزها در طول مراسم عروسی خواهد بود.

portrait-shot

landscape

بسیاری از عکاسان ترجیح می‌دهند برای ثبت تصاویر عریض (واید)‌ در مراسم از لنزهای وایدتری مثل لنز 14-24mm با f/2.8 استفاده کنند که البته ضرورت چندانی ندارد. با در اختیار داشتن همین لنز 24-70mm هم می‌توانید تصاویر واید ثبت کنید و در صورت نیاز به تصویری وایدتر می‌توانید بعدا با استفاده از فتوشاپ چند عکس را در کنار هم قرار دهید و یک سراسرنما (پانوراما) درست کنید. در صورتی که تمایل به انجام چنین کاری دارید، باید مواظب باشید که تنظیمات نوردهی (Exposure) در تمام عکس‌ها ثابت باشد و برای گرفتن آن عکس‌ها خودتان هم در نقطه‌ای ثابت ایستاده باشید و فقط زاویه‌ی دوربین تغییر کند.

۳. لنز ثابت 85mm

این لنز یکی از بهترین لنزها برای ثبت پرتره‌های فوق‌العاده از عروس و داماد، ساقدوش‌ها، میهمانان یا گروه‌های کوچک است. از آنجایی که این یک لنز ثابت است، شما برای ثبت تصاویر بهتر و زوم کردن باید از پاهای خودتان استفاده کنید و به طرف سوژه حرکت کنید یا از آن دور شوید، اما تمام این تلاش‌های اضافه ارزشش را دارد و تصویری به مراتب تمیزتر و با پس زمینه‌ای بهتر به دست می‌آورید. همچنین در شرایط نوری ضعیف این لنز بسیار پرقدرت است.

wedding-portrait2

اگر دوربین خود را به خوبی بشناسید، تنها با داشتن این لنز ثابت می‌توانید تمام مراسم را بدون هیچ دردسری عکاسی کنید و عکس‌های زیبایی هم ثبت کنید؛ زیرا لنز ۸۵ میلی‌متری ثابت کاملا سریع، کوچک و قابل اعتماد است.

برای دوربین‌های کانن و نیکون این لنز با هر دو ضریب f/1.8 و f/1.4 در دسترس است که نمونه‌ی f/1.4 حدود سه برابر گران‌تر از f/1.8 آن است. همچنین برای دوربین‌های کانن یک گزینه‌ی دیگر با f/1.2 هم در دسترس است. در این مورد هم نیازی نیست که حتما هزینه‌ی زیادی پرداخت کنید و لنز ۸۵ میلی‌متری با f/1.8 از پس تمام کارها بر می‌آید.

wedding-ceremony2

۴. لنز 35mm

لنز ۳۵ میلی‌متری با f/1.4 همیشه می‌تواند یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌های هر عکاس باشد. این یک لنز تطبیق‌پذیر و همه کاره است که به وسیله‌ی آن می‌توانید از تمام مراحل آماده شدن عروس و خوش و بش کردن او با اطرافیان و اعضای خانواده‌اش عکاسی کنید. از آنجایی که بیشتر این اتفاقات در اتاق‌های کوچک و فضای بسته اتفاق می‌افتد، لنز ۳۵ میلی‌متری به شما کمک می‌کند تا تصاویر وایدی ثبت کنید که اعوجاج بزرگنمایی شده‌ی فاصله‌ی کانونی ۲۴ میلی‌متری را هم ندارد.

wedding-dress

این لنز بسیار سریع است و تصاویر فوق‌العاده واضحی ثبت می‌کند؛ بنابراین هرگز شما را نا امید نمی‌کند. با در اختیار داشتن این لنز می‌توانید در مواقعی که اطراف عروس و داماد شلوغ است، بدون هیچ نگرانی تا حد امکان به سوژه نزدیک شوید و تصویر مورد نظر خود را ثبت کنید. همچنین اگر نور کافی در اختیار نباشد و زمان کمی هم داشته باشید و نتوانید از فلش خارجی استفاده کنید، این لنز تا f/1.4 گشوده می‌شود و شما می‌توانید در نور کم عکس‌های مناسبی با آن ثبت کنید.

طبق تحقیقات، دید واقعی انسان نزدیک به فاصله‌ی کانونی ۴۰ میلی‌متر است؛ بنابراین لنز ۳۵ میلی‌متری بسیار نزدیک به دید طبیعی ما آدم‌ها است و تصاویری نزدیک به دید طبیعی ما ثبت می‌کند. عکس‌های ثبت شده حالتی به بیننده القا می‌کند که انگار خود او در آن مکان حضور دارد. این یکی از عوامل مهم برای ثبت عکس عروسی خوب است، زیرا حالت یک داستان مستند به عکس‌های شما خواهد داد.

لنز ۳۵ میلی‌متری هم با ضریب‌های f متفاوت و قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شود، مقرون به صرفه‌ترین آن‌ها لنز ۳۵ میلی‌متری با ضریب f/1.8 است که در عین عملکرد فوق‌العاده، از نظر فیزیکی هم اندازه‌ی مناسبی دارد.

wedding-photography5

wedding-decoration

اگر در مجموعه‌ی لنزهای شما لنز ۵۰ میلی‌متری وجود دارد، می‌توانید آن را جایگزین لنز ۳۵ میلی‌متری این لیست کنید. البته انتظار نداشته باشید که لنز ۵۰ میلی‌متری همان قدرت مانوری که یک لنز ۳۵ میلی‌متری در اتاق‌های کوچک به شما می‌دهد را در اختیارتان بگذارد. اما تقریبا تمام امکانات دیگر یک لنز ۳۵ میلی‌متری را به شما خواهد داد.

decorations-wedding-photography

wedding-church

۵. لنز ماکرو 100mm یا 60mm

اگر قرار است عکس‌هایی نزدیک و با جزئیات بالا از جواهرات و حلقه‌های عروس و داماد ثبت کنید، حتما به یک لنز ماکرو نیاز دارید. شما می‌توانید هنگامی که عروس در حال آماده شدن است، با استفاده از این لنز از جواهرات و دیگر متعلقات او عکاسی کنید. همچنین اگر در لباس عروس جواهراتی به کار رفته است، می‌توانید از لنز ماکرو برای ثبت دقیق‌تر آن‌ها کمک بگیرید. در صورت وجود نور مناسب می‌توانید از لنزهای ماکرو برای ثبت پرتره هم استفاده کنید. بنابراین اگر از لنز ماکرو ۶۰ میلی‌متری استفاده می‌کنید، می‌توانید روی قدرت مانور آن برای فضاهای جمع و جورتر حساب ویژه‌ای باز کنید و برای مقاصد دیگری به جز عکاسی از جزئیات هم از آن استفاده کنید. البته هر دو لنز ماکرو ۱۰۵ میلی‌متری (۱۰۰میلی‌متری در دوربین‌های کانن) و ۶۰ میلی‌متری تا ضریب f/32 را هم پشتیبانی می‌کنند که برای عکاسی از مناظر و مکان‌های خاص در حالتی که نور آفتاب شدید وجود داشته باشد، بسیار کاربردی هستند.

wedding-jewels-macro

wedding-jewels

بعضی عکاسان هنگامی که به لنز 200-70 میلی‌متری دسترسی نداشته باشند از لنز ماکرو ۱۰۵ میلی‌متری به عنوان جایگزین استفاده می‌کنند. اگر از این لنز در حالت DX‌ دوربین استفاده کنید، به فاصله‌ی کانونی ۱۵۷/۵ میلی‌متر دست پیدا می‌کنید که به شما این اجازه را می‌دهد تا از فاصله‌ای مناسبی تصاویر خوبی از سوژه‌های مورد نظر ثبت کنید.

bride-jewlery

dinner-table-wedding

شما به عنوان یک عکاس چه لنزهایی را با خود حمل می‌کنید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.  

مطالب مرتبط:

دیدگاه