میدان امام اصفهان، پر بازدیدترین بنای تاریخی کشور در نوروز

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۶ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
میدان امام اصفهان، پر بازدیدترین بنای تاریخی کشور در نوروز

به گفته استاندار اصفهان تا زمان حاضر، میدان امام اصفهان با بازدید روزانه بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر، پر بازدیدکننده‌ترین بنای تاریخی کشور در ایام نوروز بوده است.

«رسول زرگرپور» روز چهارشنبه در بازدید از مجموعه تاریخی میدان امام (ره) اصفهان با بیان این مطلب گفت که بر اساس آخرین آمار، تاکنون ۲۳۰ هزار مسافر در استان اصفهان اسکان یافته‌اند که این آمار نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به فراهم بودن امکانات و تجهیزات مناسب برای حضور گردشگران در شهر تاریخی اصفهان، بازدید گردشگران نوروزی از این استان تاریخی و پرجاذبه افزایش یابد.

استاندار اصفهان در این بازدید سه ساعته از مجموعه جهانی تاریخی - فرهنگی میدان امام خمینی (ره) شامل بازار تاریخی اصفهان، عمارت عالی قاپو و کاخ چهلستون بازدید و با مسافران نوروزی این شهر تاریخی گفت‌وگو کرد و در جریان روند خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی قرار گرفت.

میدان امام (ره) ، میدان تاریخی و مرکزی شهر اصفهان است که در زمان صفویه حدود ۴۰۰ سال قبل بنا شده است.

معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره‌ای از نیازهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شامل بازار مسجد، مدرسه، امکانات تفریحی و ورزشی را در خود جای داده است، پس از گذشت ۴۰۰ سال نه‌تنها همچنان کاربردها و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده و به کاربری‌های خود افزوده است .

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه است.

علاوه بر این بناها، ۲۰۰ حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان است.

در گذشته این میدان جایگاه برگزاری آیین‌های گوناگون و بازی چوگان بوده که امروزه به‌صورت یک گردشگاه همگانی و جایگاهی برای برگزاری نماز جمعه و آیین‌های ملی و مذهبی تبدیل شده است.

میدان امام در بهمن ماه سال ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

چهار اثر تاریخی استان اصفهان از جمله میدان امام (ره)، کاخ موزه چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع عتیق (به‌عنوان اولین مسجد جهان اسلام که به ثبت جهانی رسیده) در فهرست جهانی یونسکو (سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد) به ثبت رسیده است.

استان اصفهان به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های یاد شده یکی از مقاصد اصلی گردشگران در ایام نوروز است.

در نوروز ۹۴، بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر گردشگر نوروزی با سفر به اصفهان از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این استان دیدن کردند.

استان اصفهان دارای ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر است که از این تعداد، ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد.

اصفهان یکی از نامزدهای پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ میلادی است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه