آیین ملی بزرگداشت عید نوروز از فردا برگزار می شود

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵
آیین ملی بزرگداشت عید نوروز از فردا برگزار می شود

دبیر شورای سیاستگذاری بزرگداشت نوروز اعلام کرد که از فردا آیین ملی بزرگداشت نوروز برگزار می‌شود.

 «سمیع‌الله مکارم حسینی» امروز در نشست خبری که در محل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، گفت:

سازمان میراث فرهنگی به‌منظور بزرگداشت آیین ملی نوروز که به‌عنوان میراث ناملموس در ۱۲ کشور توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده که از مردادماه در قالب یک ستاد تدوین و پیگیری شده است.

وی از جمله این برنامه‌ها را ایجاد نوروزگاه‌ها، همایش عروسک‌های بومی و نوروزی، برگزاری همایش علمی نوروز، نمایشگاه عکس، جشنواره عکس مردمی نوروز، تألیف و انتشار کتب تخصصی نوروز و همایش ملی نوروز اعلام کرد.

به گفته دبیر شورای سیاستگذاری بزرگداشت نوروز، برنامه ملی نوروزگاه‌ها در ۲۰ شهر از ۱۳ استان کشور برگزار می‌شود که عبارت‌اند از: تهران، بندرعباس، قشم، مشهد، نیشابور، زابل، ایرانشهر، چابهار، بوشهر، شیراز، اصفهان، سنندج، کرمان، گنبد کاووس، بندر ترکمن، تبریز، رشت، آبادان، اهواز و ایذه. هدف از این انتخاب، احیای آیین‌های محلی فراموش‌شده یا در حال فراموش شدن است، این آیین‌ها از ۲۴ اسفند شروع شده و تا ۱۳  فروردین ادامه خواهد داشت.

«شبان میرشکرایی»، مسئول کمیته ملی نوروزگاه نیز درباره‌ نقاط پایلوت این برنامه بیان کرد:

موزه مردم‌شناسی زابل، محدوده بازار در ایرانشهر و بازار سنتی چابهار، معبد هندوها در هرمزگان، یکی از مراکز اصلی خرید در قشم، کاروانسرای عباسی در نیشابور، باغ موزه قصر در تهران،‌ بازار لاهیجان، خانه کرد شهر سنندج در کردستان، حمام وکیل فارس‌ و بازار سنتی بوشهر، حاشیه چهل‌ستون در اصفهان از نقاط پایلوت نوروزگاه‌ها است.

میرشکرایی، برپایی اصل مراسم چهارشنبه سوری را یکی از نمونه برنامه‌های نوروزگاه‌ها اعلام کرد و گفت:

قرار است در نوروزگاه‌ها، رسوم صحیح چهارشنبه سوری در هر منطقه از ایران نمایش داده شود.

«فرهاد نظری»، مدیرکل ثبت آثار تاریخی نیز در این نشست با بیان اینکه تلاش می‌کنیم زندگی مردم را به‌سمت حفظ ماهیت نوروز سوق دهیم، گفت:

 یکی از برنامه‌های ما در اصفهان، برگزاری چوگان در میدان نقش جهان است که می‌تواند توریست بسیاری را نیز جذب کشور کند.

یدالله پرمون، رئیس مرکز منطقه‌ای میراث ناملموس نیز درباره برگزاری همایش عروسک‌های بومی و نوروزی گفت:

این همایش از ۱۳ اسفند تا ۱۵ اسفند از ساعت ۸ تا ۱۸ در محل موزه ملی ایران برگزار می‌شود که در آن ۲۳ نفر از استادان هنر عروسکی از هندوستان، افغانستان، قرقیزستان، ارمنستان، تاجیکستان، اندونزی و سازمان‌های یونسکو و یونیسف سخنرانی خواهند داشت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه