دیوار بهمن گیر دهکده فلاتری، ایسلند

موسی معتمدی | چهار شنبه, ۱۲ اسفند ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

یکی از پدیده‌های مرگ‌بار و طبیعی دنیای ما، بهمن است که در نقاط مختلف جهان گاه و بی‌گاه جان انسان‌ها را می‌گیرد و بشر امروزی همیشه در تلاش بوده تا با این پدیده طبیعی ولی بسیار خطرناک، مقابله کند. دهکده  فلاتری در طول سال‌های مختلف همواره با این خطر مواجه بوده است. در این مقاله از کجارو شما را با این دهکده کوچک و دیوار حفاظتی آن در برابر بهمن، آشنا می‌کنیم.

 دهکده ماهی‌گیری کوچک فلاتری، در نوار باریکی از زمین در لبه دریا و در شمال غربی ایسلند، در منطقه زیبای وستفیوردز واقع شده است. این دهکده با جمعیت تنها ۳۰۰ نفر از سال ۱۷۹۲ و در زمان اوج آن در قرن ۱۹ که به مرکز مهمی برای صید نهنگ و کوسه تبدیل شد، یک مرکز تجاری بوده است. صنعت ماهی‌گیری همواره برای ساکنان دهکده در وستفیوردز حیاتی بوده و دهکده فلاتری با موفقیت توانست این سنت دیرینه را با صنعت گردشگری پیوند زده و دهکده را به یک مقصد بسیار محبوب برای ماهیگیران خارجی تبدیل کند. دهکده فلاتری به مانند بسیاری از دهکده‌های ایسلندی، کنار دریا و در دامنه شیب‌دار کوه بی درختی به نام Skollahvilft واقع شده است. کوه، بیشتر از حد معمول شیب‌دار بوده و با توجه به اینکه در طول سال پوشیده از برف است؛ همین امر باعث شده تا بیشتر مستعد سقوط بهمن باشد. با این حال از تاریخ یک اکتبر سال ۱۹۹۵ تاکنون هیچ حادثه مهم دیگری رخ نداده است.

دهکده فلاتری

ساعت ۴ صبح روز ۲۷ ام، صدای مهیب و ناگهانی سقوط سنگ و یخ و برف، ساکنان در خواب فلاتری را بیدار کرد. تصور می‌شد تنها یک خانه در منطقه خطر سقوط بهمن قرار گرفته ولی تمام هفده خانه، زیر تلی از برف و سنگ مدفون شدند. تلاش‌ها برای نجات ساکنان محلی آغاز شد اما برف همه نشانه‌ها را از بین برده بود و تیم نجات برای شناسایی خانه‌ها با مشکل مواجه شد. تاریکی هوا وضعیت را بد‌تر کرد. ۲۰ نفر همان روز کشته شدند. جستجو به‌مدت دو روز طولانی و خسته کننده برای یافتن تمامی اجساد ادامه پیدا کرد. ده ماه بعد، فاجعه مرگ‌بار سقطوط بهمن برای دومین بار درهمان منطقه اتفاق افتاد. در ماه ژانویه، فاجعه سقوط بهمن در دهکده ماهی‌گیری Suðavík منجر به کشته شدن ۱۶ نفر از ساکنانش شد. پس از آن، مردم ساکن در مناطق بهمن‌خیز، آماده‌تر و محتاط‌‌تر از قبل شدند. با شروع زمستان در ماه اکتبر و وزش باد‌های تند، اعلان تخلیه سریع در سراسر منطقه وستفیوردز داده شد. صد‌ها تیر چراغ برق به مانند درختان از جا کنده شدند. چندین سقوط بهمن در روز قبل از این فاجعه در مناطق مختلف رخ داده بود. در Langidalur یک گله با ۱۸ اسب کشته شدند، در حالی که ریزش دیگری یک انبار را در Sugandafjor به‌کلی تخریب کرده بود.

دهکده فلاتری1

دو بهمن مرگ‌بار در سال ۱۹۹۵ در وستفیوردز رخ داد. سقوط بهمن در شهر Súðavík و در ماه ژانویه، ۱۴ کشته بر‌جای گذاشت، بهمن دیگری در ماه اکتبر و در دهکده فلاتری، ۲۰ کشته به‌همراه داشت.

در سال ۱۹۹۸، یک سد خاکی ویژه به‌شکل حرف A برای حفاظت دهکده فلاتری از سقوط بهمن در آینده، ساخته شد. ساختار آن از دو سد کج به‌شکل یک شکاف یا ساختار A مانند در کنار کوه تشکیل شده و یک سد کوچک نگهدارنده هم در پایین‌ترین قسمت آن و بین دو سد کج گسترش داده شده است. دیوار‌های این سد ۶۰۰ متر طول و بین ۱۵ تا ۲۰ متر ارتفاع دارند، در حالی که سد نگهدارنده ۱۰ متر ارتفاع و ۳۵۰ متر طول دارد.

تنها یک سال پس از تکمیل سد، در فوریه سال ۱۹۹۹، سقوط بهمن بزرگی قسمت شرقی سد را تخریب و به دریا رفت و باعث نجات دهکده شد. در زمستان سال بعد و در ماه مارس، بهمن بزرگ دیگری با دیوار قسمت غربی سد برخورد و بار دیگر دهکده از خطر مدفون شدن زیر برف نجات یافت. بهمن‌های کوچک دیگری به‌طور مرتب اتفاق افتاده و هر بار دیواره‌های سد، خطر را از دهکده دور کرده است.

دهکده فلاتری3

بنای یاد‌بود کشته شدگان در حادثه سقوط بهمن

دهکده فلاتری4

دهکده فلاتری5

دهکده فلاتری6

دهکده فلاتری7

دهکده فلاتری8

دهکده فلاتری9

دهکده فلاتری10

دهکده فلاتری11

دهکده فلاتری12

منبع: Amusing Planet

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه