تپه شیر در نبردگاه واترلو

کاجیک صافاریان
کاجیک صافاریان سه شنبه، ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
تپه شیر در نبردگاه واترلو

نبرد واترلو یکی از خونین‌ترین نبردهای پیش از قرن بیستم بود. در این نبرد که در نزدیکی شهر واترلو به وقوع پیوست و باعث تسلیم شدن ناپلئون شد، حدود ۶۵ هزار نفر کشته و زخمی شدند. یکی از بناهای یادبود این نبرد، "تپه شیر" است که در مرکز میدان نبرد و به دستور ویلیام اول، پادشاه هلند، ساخته شد. ساخت این بنای یادبود حدود ۳ سال طول کشید. با کجارو همراه باشید.

نبرد تاریخی واترلو (Waterloo) در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ در نزدیکی شهر واترلو به وقوع پیوست. این شهر در حال حاضر در کشور بلژیک، در نزدیکی مناطق برِین-لالود (Braine-l’Alleud) و لاسن (Lasne) و در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب بروکسل قرار دارد. این نبرد تعیین‌کننده آخرین شکست رهبر نظامی و امپراتور فرانسه، ناپلئون بود که بخش اعظم قاره اروپا را در اوایل قرن ۱۹ فتح کرده بود. این نبرد یکی از خونین‌ترین نبردهای پیش از قرن بیستم بود. حدود ۲۰۰ هزار نفر از هفت ملیت مختلف در آن شرکت داشتند. از شلیک اولین گلوله تا تسلیم شدن ناپلئون که ۹ ساعت بعد اتفاق افتاد، ۶۵ هزار نفر کشته و زخمی شدند.

در حال حاضر چیز زیادی از میدان جنگ به جای نمانده است. بخش بزرگی از این منطقه را زمین‌های کشاورزی تشکیل داده‌اند و تعدادی بنای یادبود و آثار تاریخی پراکنده در این منطقه وجود دارد. بزرگترین این یادبودها در مرکز میدان نبرد قرار دارد و به "تپه شیر" (Lion’s Mound) مشهور است.

تپه شیر

تپه شیر یک تپه مخروطی با ارتفاع ۴۳ متر است که بالای آن مجسمه چدنی یک شیر با عرض و ارتفاع ۴.۵ متر نصب شده است. این تپه به دستور ویلیام اول، پادشاه هلند، ساخته شد. محل ساخت آن جایی است که در هنگام نبرد تیری به شانه پسر ویلیام اول و پادشاه آینده هلند خورد و باعث سقوط او از روی اسب شد.

ساخت این بنای یادبود عظیم در سال ۱۸۲۲ آغاز شد و تا سال ۱۸۲۵ طول کشید. برای این کار به حدود ۴۰۰هزار متر مکعب خاک نیاز بود که از مناطق مختلف میدان جنگ مثل زمین‌های بین لا هِی سینت (La Haye Sainte) و مسیر عبور دوکِ ولینگتون (Wellington)، تأمین شد. در سال ۱۸۲۷ و زمانی که دوکِ ولینگتون از میدان جنگ بازدید می‌کرد از تغییر شکل این محل متعجب شد و گفت: "میدان جنگ مرا تغییر داده‌اند"!

یک مسیر پله‌ای طولانی، بازدیدکنندگان را به سمت بالای تپه هدایت می‌کند. از بالای تپه می‌توان دید کاملی از میدان جنگ سابق داشت. مجسمه شیر که در بالای تپه قرار دارد، تحت تأثیر تندیس "شیرهای مدیچی" (Medici Lions) فلورانس ساخته شده است. این شیر پنجه راستش را روی یک کُره قرار داده که نشان‌دهنده یک پیروزی جهانی است.

در کنار تپه شیر ساختمانی دایره‌ای شکل وجود دارد که یک نقاشی پانوراما از نبرد واترلو را در خود جای داده است. نقاش این اثر، هنرمند فرانسوی لوییس دومولین (Louis Dumoulin) است. این ساختمان مدور که ۳۵ متر قطر دارد، سال‌ها بعد از ساخت تپه شیر در سال ۱۹۱۱ ساخته شد و نقاشی داخل آن یک سال بعد به پایان رسید.

تپه شیر

تپه شیر

تپه شیر

تپه شیر

تپه شیر

تپه شیر

تپه شیر

تپه شیر

تپه شیر

تپه شیر

تپه شیر

تپه شیر

تپه شیر

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه