مضیف؛ مراسم قهوه خوری و آیین پذیرایی در جنوب ایران

پریسا همایونی
پریسا همایونی جمعه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
مضیف؛ مراسم قهوه خوری و آیین پذیرایی در جنوب ایران

مضیف چیست و از آداب و رسوم پذیرایی از مهمان در مناطق عرب نشین جنوب ایران چه می‌دانید؟ در این مقاله با این آداب و رسوم بیشتر آشنا شوید .

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۰ به‌روزرسانی شده است.

در گذشته مضیف مهمان‌‌خانه‌ای مرسوم در میان مردمان عرب جنوب ایران بوده است. مهمان‌خانه‌ای از جنس نی که به احترام میهمان به آداب و رسوم خاصی معروف است. امروزه تنها دو مضیف همچون گذشته در جنوب ایران با همان آداب پذیرای گرم میهمانان از راه رسیده هستند. در سفر به استان خوزستان و بازدید از شهرهای عرب نشین ایران، حتما از این مهمان‌خانه‌های زیبا دیدن کنید و اگر اهل خوردن قهوه و آشنایی با این آداب و رسوم مناطق عرب‌نشین ایران هستید، این فرصت را از دست ندهید.

مضیف چوبی و حصیری در خوزستان

عکس از :مهر نیوز

مضیف‌ها و آداب و رسوم‌شان از جاذبه‌های دیدنی مردمان عرب جنوب ایران است. نمادی از مهمان‌نوازی گرم مردم خوزستان، جایی که در آن می‌توانید دور از شلوغی زندگی شهری، تماشاگر زندگی گرم و ساده عرب‌های جنوب باشید و در مراسم کهن قهوه‌خوری‌شان از طعم خاص قهوه لذت ببرید. این مهمان‌خانه‌ها در میان مردمان عرب ایران از احترام خاصی برخوردار هستند. به همین دلیل این میزبانان به رعایت آداب و رسوم از جمله مراسم منحصربه‌فرد قهوه‌ خوری بسیار اهمیت می‌دهند.

حیاط سنتی و مضیف در خوزستان

عکس از: arvandfreezone
قدمت مضیف‌های عربی به زمان سومریان می‌رسد. در قدیم، هر منطقه‌ای دارای یک مضیف بود که با آمدن میهمان، از او به گرمی استقبال می‌شد. اما با گذر زمان تعداد این مضیف‌ها کمتر و کمتر شد. به‌گونه‌ای که اکنون تنها دو عدد مضیف در جنوب کشور باقی مانده است. یکی از آن‌ها در شادگان توسط شهرداری در یکی از پارک‌های شهر بنا شده ولی به‌دلیل کم اهمیتی، نمای منحصربه‌فرد خود را از دست داده و مضیف دیگری در روستای بردیه ساخته شده است.

ایوان خانه های سنتی کاهگلی و مضیف
عکس از: otraq
مضیف‌ها، محلی عمومی برای میزبانی از میهمان از راه رسیده بودند که توسط یک فرد ریش سفید یا شیخ اداره و هزینه‌های مهمان‌نوازی از افراد توسط همکاری مردم از کشاورزی تامین می‌شد. به‌لحاظ معماری، آن‌ها مهمان‌خانه‌هایی حلالی شکل و بدون درب هستند که تماما از نی ساخته می‌شوند و کف آن‌ها پوشیده از فرش‌های عربی است. ستون‌های مضیف بایستی سرد باشند تا باعث استحکام و روشنایی بیشتر فضای مهمان‌خانه شوند. از زمان بعد از اسلام، ورودی مضیف‌ها به‌سمت قبله ساخته می‌شود. در وسط فضای مضیف یک اجاق با نام «موگد» برای مراسم قهوه‌خوری وجود دارد. از قدیم، معمولا شب‌ها در کنار ورودی مضیف یک آتش روشن می‌کردند، به گونه‌‌ای که در تمام روز دود کند تا میهمان از دور متوجه وجود مضیف شود.

مراسم کهن قهوه‌خوری

مراسم قهوه‌خوری از گذشته مورد احترام اعراب بوده و به آیین و رسومات خاصی معروف است. قهوه اولین چیزی است که عرب‌ها پس از سلام و خوش آمدگویی با آن از میهمان پذیرایی می‌کنند. وسایل آماده‌سازی قهوه متعدد هستند که به جمع آن‌ها «المعامیل» می‌گویند.

عکس‌ها از: otraq

 المحماس

محماس ظرفی استوانه‌ای شکل است که داخل آن دارای گودی است. المحماس برای برشته کردن و تغییر شکل دانه‌های قهوه «بن» از استفاده می‌شود.

 هاون

هاون یا نام «المجر» نوعی ابزار استوانه‌ای با گودی عمیقی است. معمولا هاون از نوعی آلیاژ قوی ساخته شده است و دارای دسته‌ای به نام «قضیب» است که برای آسیاب کردن دانه‌های برشته شده قهوه استفاده می‌شود. صداهای که از هاون و آسیاب کردن قهوه به گوش می‌رسد برای مردمان عرب منظورهای خاص را می‌رساند.

مرد عرب در مضیف

 جنوبی های عرب در داخل مضیف در مراسم کهن قهوه خوری 

گمگم و دله

برای آماده کردن قهوه از دو نوع ظرف خاص استفاده می‌شود. به ظرف بزرگتری که برای آماده‌سازی اولیه قهوه و جوشاندن آن به حد کافی استفاده می‌شود «الگمگم» گفته می‌شود و به ظرف کوچکتری که جهت راکد کردن قهوه به‌مدت زمان معین و گرم نگه داشتن آن و پذیرایی از میهمان استفاده می‌شود «دله» می‌گویند.

 فنجان

نوعی استکان بدون دستگیره و دارای شکل هندسی خاصی است که جهت تعارف کردن قهوه به میهمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 آداب قهوه خوری

اگر گذرتان به مضیف افتاد، حواستان باشد تا با رعایت آداب قهوه‌خوری میزبانتان را خشنود کنید. در مراسم قهوه‌خوری ساقی بایستی فنجان را با دست راست خود به میهمان تعارف کند و میهمان نیز باید آن را با دست راست بگیرد و بدون اینکه فنجان را روی زمین بگذارد قهوه را میل می‌کند. گذاشتن فنجان به روزی زمین به معنی داشتن خواسته‌ای از طرف اوست.

قوری قهوه عربی و مراسم مضیف

قهوه خوری مراسم قدیمی برای خوش آمد گویی مهمانان در جنوب ایران 

ساقی حین تعارف قهوه، خود را به نشانه‌ احترام به میهمان خم می‌کند. ساقی، صدایی از برخورد دله با فنجان صادر می‌کند تا میهمان با شنیدن آن صدا متوجه شود قهوه برایش ریخته شده است. ساقی بدون اینکه چیزی بگوید قهوه را به او تعارف می‌کند. چنانچه دوباره میل قهوه داشت فنجان را بدون هیچ حرکتی به ساقی می‌دهد، در غیر این صورت فنجان خالی را به‌سمت راست و چپ تکان می‌دهد و به ساقی تقدیم می‌کند. صدا و حرکت جهت ایجاد نظم خاص بین ساقی و میهمان است. برای پذیرایی قهوه توسط ساقی به میهمان اسامی خاصی وجود دارند: «الهیف»، « الضیف»، «الکیف» و «السیف».

ورودی حصیری مضیف

عکس از: khouznews

فنجان اول «الهیف»

الهیف توسط ساقی قهوه و در حضور و دید میهمان صرف می‌شود تا میهمان از سالم بودن قهوه‌ای که صرف می‌کند مطمئن شود.

مضیف,مضیف,مضیف,مضیف

عکس‌ها از: خبرگزاری asrejonoob، seeiran

فنجان دوم «الضیف»

الضیف فنجان دومی است که به میهمان تقدیم می‌شود و میهمان هم موظف به صرف کردن آن است. مگر در مواقعی که میهمان از ساقی خواسته‌ای داشته باشد که در این صورت فنجان را از دست ساقی می‌گیرد و روی زمین می‌گذارد.

فنجان سوم «الکیف»

الکیف که در صورت تکان ندادن فنجان توسط میهمان و آن هم به خاطر طعم خاص و طریقه آماده‌سازی قهوه یا بعد مسافتی که میهمان طی کرده نوش جان می‌شود.

فنجان چهارم «السیف»

السیف در صورت تکان ندادن فنجان به میهمان تقدیم می‌شود که معمولا توسط افراد خاص و کمی نوش می‌شود. دلیل آن این است که میهمان پس از صرف فنجان چهارم به ساقی اعلام می‌کند که در تمامی شادی‌ها و سختی‌ها با ساقی شریک است که پس از صرف آن پیمان برادری بین میهمان و شیخ یا ساقی بسته می‌شود.

از دیگر رسوم قهوه خوری در مضیف می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دله در دست چپ و فنجان در دست راست گرفته شود
  • ایستاده و در حالت خم فنجان تعارف شود
  • حق اولویت در بین حاضرین رعایت شود
  • میهمان حق حمل دله را ندارد
  • در صورت حضور پسران، پدر نباید قهوه را تعارف کند
  • برادر بزرگ‌تر بایستی قهوه را تعارف کند
در دی ماه سال گذشته مضیف و مراسم قهوه‌خوری عرب‌ها در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید. نظرات و تجربیات خود را در خصوص این مراسم دل‌انگیز، با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

عکس کاور از: هادی آبیاری

مطالب مرتبط:

دیدگاه