طرح ایجاد توسعه زیر ساخت‌های گردشگری پایگاه جهانی تخت سلیمان تصویب شد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۵
طرح ایجاد توسعه زیر ساخت‌های گردشگری پایگاه جهانی تخت سلیمان تصویب شد

راهکارهای اجرایی و طرح ایجاد توسعه زیرساخت‌های گردشگری پایگاه جهانی تخت سلیمان از سوی هیئت راهبردی این پایگاه به تصویب رسید.

مدیر پایگاه جهانی تخت سلیمان گفت که توسعه زیر ساخت‌های یادشده شامل اصلاح جاده‌های منتهی به تخت سلیمان، ایجاد اقامتگاه، رستوران، هتل و امکانات ضروری در خارج از حریم مصوب، اصلاح و ایجاد اقامتگاه‌های بومی در روستاهای همجوار، انتقال برق، آب و گاز منطقه با رعایت اصول و ضوابط حریم، استفاده از فناوری‌های نوین در معرفی آثار است که از سال آینده آغاز می‌شود.

«علیرضا شاه محمدپور» تولیدات فرهنگی نظیر تهیه فیلم مستند، چاپ مقاله و کتاب، ساخت مولاژ این اثر جهانی، نصب تابلوهای معرفی دو زبانه با توضیحات علمی، ساماندهی موزه، بازآفرینی تصویری برخی از فضاهای معماری خاص این مجموعه را از جمله برنامه‌هایی برشمرد که از سوی هیئت راهبردی پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان به تصویب رسید.

وی برنامه‌های پژوهشی شامل مطالعات مبانی نظری و تاریخ معماری، ساز‌ه‌های معماری، مستندنگاری و آسیب‌شناسی، برنامه‌های حفاظتی و مرمتی نظیر انجام عملیات مرمتی در سنگ‌های زیرین دروازه شمال، باروی سه و چهار، ایوان خسرو، بدنه‌های اجری آتشکده را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که طی سال ۹۵ اجرایی می‌شود.

مجموعه تخت سلیمان چهارمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، با بیش از ۱۲ هزار متر مربع مساحت، وسیع‌ترین و شاخص‌ترین تأسیسات مذهبی و اجتماعی دوره ساسانی است که در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

این مجموعه جهانی با برخورداری از مواهب و مناظر بکر طبیعی نظیر آب‌های گرم و معدنی، فسیل‌های گیاهی، قرارگرفتن یکی از زیباترین و عمیق ترین دریاچه‌های محصور جهان در آن و آثار تاریخی و فرهنگی در ۱۴ تیر ۱۳۸۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

قرارگرفتن یکی از سه پرستشگاه مهم ایران باستان (آتشکده آذرگشنسب) در این مجموعه مذهبی، شکل‌گیری آتشکده معروف عصر ساسانی و سایر بناهای مهم مذهبی و درباری در این مجموعه از جمله ایوان خسرو، تالارهای مختلف و معبد ایزد آب و ارتباط آن با طبیعت سحرآمیز منطقه، یکی از باشکوه ترین و شگفت‌انگیزترین طراحی معماری و پیوند زندگی بشر با طبیعت و اعتقاد او را به نمایش درآورده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه