گزارش اختتامیه نمایشگاه ITB 2016: درس‌هایی که باید از برلین گرفت

سیامک احدی
سیامک احدی دوشنبه، ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۰
گزارش اختتامیه نمایشگاه ITB 2016: درس‌هایی که باید از برلین گرفت

نمایشگاه ITB 2016 روز گذشته به طور رسمی به کار خود پایان داد. نظم، مدیریت پخته و خدمات‌رسانی سریع از ویژگی‌های اصلی این نمایشگاه بود که آن را به فرصتی بزرگ برای شناساندن ایران به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری تبدیل می‌کرد.

 

دیروز روز پایانی نمایشگاه گردشگری برلین بود اما به دلیل این که روز تعطیل بود بازدیدکنندگان کمی دیرتر از روزهای دیگر وارد نمایشگاه شدند. برخی غرفه‌داران ایرانی با برلین خداحافظی کرده و به ایران بازگشتند، اما یک نفر از آنها همچنان در غرفه مانده بود و به ارائه اطلاعات به بازدیدکنندگان می‌پرداخت. طبق قوانین برگزاری، باید همه غرفه‌داران تا آخرین ساعت نمایشگاه به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

یکی از معروف ترین رستوران‌های آلمان بنام hessen که تا پریروز فقط به میهمانان و اعضا، خدمات رایگان ارایه می‌داد، برای عموم باز شده بود و خدمات غذا و پذیرایی را به بازدیدکنندگان هم ارائه می‌کرد.

رستوران hessen

در روز اختتامیه هنوز هم در سالن‌ها صدای موسیقی و رقص‌های محلی به گوش می رسید، اما غرفه‌های شرکت‌های ایرانی با توجه به وفات حضرت فاطمه زهرا (س) تمام غرفه‌داران به احترام این روز و ارزش‌های معنوی، اجرای موسیقی نداشتند. همین موضوع باعث شد تا بازدیدکنندگان با اعتقادات و الگوهای اخلاقی و ارزش‌های اسلامی و شیعی ایرانی آشنا شوند.

بازدیدکنندگان دوست داشتند چه چیزهایی درباره ایران بدانند؟

با وجود آن که سالن ایران کم سر و صدا بود، علاقه‌مندان همچنان به بازدید از غرفه‌ها می‌پرداختند و سوال‌هایی در مورد سفر به ایران می‌پرسیدند.

نمایشگاه ITB 2016

از آنجا که ایران مقصدی ناشناخته است سوال‌های بسیاری برای علاقمندان به ایران وجود داشت که بایستی به انها پاسخ داده می‌شد. محورهای اصلی سوالات درباره ایران این موارد بودند:

  • وجود هتل‌های مناسب در ایران
  • چگونگی اخذ ویزا
  • غذا و فرهنگ غذایی
  • بازدید از اماکن مذهبی
  • رانندگی در ایران
  • اجاره خودرو
  • سفر با کشتی به ایران
  • سفر با دوچرخه
  • سفرهای ارزان

سوال‌هایی که بازدیدکنندگان می‌پرسیدند نشان‌دهنده علاقه زیاد آنها برای سفر به ایران به عنوان یکی از غنی‌ترین مقاصد گردشگری است.

شکیبایی، اطلاعات جامع و صداقت سه ابزار مهم برای پاسخگویی به بازدیدکنندگان هستند که شرکت‌های ایرانی با اتکا به این سه اصل به پرسش‌های آنها پاسخ می‌دادند.

نظم، خدمات‌رسانی سریع و مدیریت بسیار خوب نمایشگاه ITB 2016

مدیریت برگزاری نمایشگاه گردشگری برلین یک برگه نظرسنجی را در بین تمامی غرفه‌ها پخش کرده بود و در روز آخر در حال جمع‌آوری این برگه‌ها بود تا با گرفتن بازخورد از شرکت‌ها و بررسی آنها در سال آینده نقاط ضعف را برطرف سازند.

نمایشگاه ITB 2016

مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق یکی از ویژگی‌های اصلی نمایشگاه ITB 2016 بود که می‌تواند الگویی مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌های داخلی ما، خصوصا نمایشگاه گردشگری تهران باشد. نظارت بر تمام بلیط‌ها و ثبت ورود و خروج افراد باعث می‌شود تا آماری که درآینده درباره میزان بازدید از این نمایشگاه اعلام می‌شود، بسیار دقیق باشد.

از طرفی نظافت غرفه‌ها و سالن‌ها به شکل مرتب انجام می‌شد تا همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش برود. وجود رستوران‌ها و غذاپزی‌ها در بخش‌های مختلف نمایشگاه باعث عدم ترافیک و شلوغی می‌شد و سرویس دهی چنان با سرعت بالایی انجام می‌گرفت که در هیچ جای نمایشگاه صف طولانی دیده نمی‌شد. نظم و انضباط و وجود تابلوهای راهنما منجر به این می‌شد که بازدیدکنندگان به راحتی غرفه مورد نظر خود را پیدا کنند.

وجود تاکسی با نرخ مصوب تاکسی‌متر و مترو در کنار این نمایشگاه، حمل و نقل را بسیار راحت کرده بود، به طوری که از جای جای شهر برلین می‌توانستید خود را به نمایشگاه برسانید.

نمایشگاه ITB 2016

پنجاهمین نمایشگاه آی‌تی‌بی نیز به کار خود پایان داد. مسیر توسعه گردشگری ایران و شناساندن ایران به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری منطقه طولانی و دشوار است، اما نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی فرصتی مناسب برای شرکت‌های مسافرتی است تا بتوانند صنعت توریسم ایران را گسترش داده و آن را به شرکت‌های خارجی و علاقه‌مندان به گردشگری بشناسانند. شرکت‌های خدمات مسافرتی ایرانی و شرکت ایوار تمام تلاش خود را به کار بردند تا با پاسخگویی و اجرای برنامه‌های شایسته، این کار را انجام دهند.

نمایشگاه ITB 2016

ITB 2016 بسیار منظم و با مدیریتی عالی برگزار شد و از این نظر می‌تواند یکی از بهترین الگوها برای برگزاری نمایشگاه‌های داخلی ایران باشد.

نظرات خود را درباره این نمایشگاه با ما و دیگر مخاطبان کجارو در میان بگذارید. 

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه