دره‌ ی پروانه ها، یونان

حمیده کریمی | سه شنبه, ۲۵ اسفند ۹۴ ساعت ۲۳:۰۰

دره‌ی پروانه‌ها که با عنوان دره‌ی Petaloudes نیز شناخته می‌شود، در غرب جزیره‌ی رودس (Rhodes) و ۲۵ کیلومتر دورتر از شهر قرار گرفته است. این دره مامن هزاران پروانه‌ی زیبا است. برای آشنایی با این دره‌ی تماشایی با کجارو همراه باشید.

دره ی پروانه ها

دره‌ی پروانه‌ها یا Petaloudes در کشور یونان واقع است. این دره پس از پایان فصول بارانی و در اواخر ماه مه، میزبان هزاران پروانه از گونه‌ی Jersey Tiger Moth است. این پروانه‌های زیبا تمامی این منطقه را چون پتویی ظریف و زیبا می‌پوشانند.

دره ی پروانه ها

دره ی پروانه ها

در طول فصل‌های بارانی سال، این پروانه‌ها که در مرحله‌ی لاروی و در پیله به سر می‌برند، در بیشه‌زارهای مدیترانه‌ای زندگی می‌کنند و از شاخ و برگ درختان تغذیه می‌کنند. در پایان فصل‌های مرطوب، این پیله‌ها به پروانه تبدیل می‌شود. همین که فصول گرم سال از راه می‌رسد، پروانه‌ها مهاجرت می‌کنند. این پروانه‌ها در طول شب سفر می‌کنند و به دنبال رطوبت و مسیرهای آب به این دره می‌رسند. این پروانه‌ها جذب رایحه‌ی درختان شیرین‌ژد این دره می‌شوند. زمانی که به مقصد می‌رسند روی شاخه‌های درختان، صخره‌ها و هر سطح مناسب دیگری مسکن می‌گزینند.

دره ی پروانه ها

دره ی پروانه ها

این پروانه‌ها تمام تابستان را در زیستگاه خنک و مرطوب این دره می‌گذرانند. سپس در آخرین هفته‌های ماه آگوست و سپتامبر، جفت‌گیری می‌کنند. بیشتر پروانه‌های ماده از این دره پرواز می‌کنند تا در محیطی امن و مناسب، تخم‌ریزی کنند. آنها معمولا فضاهای میان بوته‌ها و درختان را ترجیح می‌دهند و بعد از تخم‌ریزی می‌میرند. نوزادان پروانه‌ها در فصل بهار از پیله‌ی خود بیرون می‌آیند و در محیط اطراف پخش می‌شوند. این لارو‌ها در ماه ژوئن به یک پروانه‌ی کامل تبدیل می‌شوند. گرما و رایحه‌ی دل‌انگیز درختان، آنها را به سوی دره می‌کشاند و این چرخه همواره تکرار می‌شود.

دره ی پروانه ها

دره ی پروانه ها

متاسفانه بازدید از این دره برای گردشگران آزاد است و این مسئله موجب شده تا جمعیت این پروانه‌های زیبا با آسیب و خطرات جدی روبه‌رو شود. این نوع از پروانه‌ها غذا نمی‌خورند؛ در واقع با ذخیره‌ی غذایی که در مراحل قبلی زندگیشان ذخیره کرده‌اند، تغذیه می‌کنند. مزاحمت‌هایی که گردشگران ایجاد می‌کنند از جمله دست زدن یا پراندن پروانه‌ها، آنها را مجبور می‌کند تا مکررا از محل استراحت خود پرواز کنند. این فعالیت‌ها مقدار قابل توجهی از انرژی پروانه‌ها را به مصرف می‌رساند؛ بدون اینکه فرصت جایگزین کردن آن را داشته باشند. بسیاری از پروانه‌ها تمام انرژی خود را از دست می‌دهند و قبل از اینکه بتوانند دوباره آن را تولید کنند، می‌میرند.

دره ی پروانه ها

دره ی پروانه ها

بنابراین به گردشگران توصیه می‌شود که هنگام بازدید از این محیط، مزاحمتی برای پروانه‌ها ایجاد نکنند یا صدای بلندی ایجاد نکنند.

دره ی پروانه ها

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه