پاندو، بزرگترین موجود زنده روی زمین

هانیه احمدی | دوشنبه, ۲۴ اسفند ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

 زمانی که اسم بزرگترین موجود زنده‌ی روی زمین به میان می‌آید، اغلب به یاد حیوانات عظیم الجثه می‌افتیم، اما باید بگوییم که اینچنین نیست. پاندو (Pando) یا صنوبر لرزان غول پیکر که یک درختستان بسیار بزرگ از صنوبر لزران است، یک جنگل کامل تنها از یک موجود زنده مجرد است؛ بزرگترین موجود زنده‌ی دنیا. با کجارو همراه باشید تا بیشتر با آن آشنا شویم.

پاندو یک کلونی از صنوبران لرزان نر است که در جنگل ملی فیشلیک در ایالت یوتای آمریکا قرار دارد. هرکدام از درختان این درختستان که شمار آنها به ۴۷ هزار اصله هم می‌رسد، از لحاظ ژنیتیکی یکسانو بخشی ازیک موجود زنده‌ی مجرد هستند که همگی یک سیستم ریشه‌ی زیرزمینی عظیم را با هم تقسیم می‌کنند. پاندو به معنای واقعی عظیم است. این درختستان که منطقه‌ای در حدود ۴۳ هکتار را پوشانده، وزنی معادل ۶ هزار تن دارد و عمر آن بیش از ۸۰ هزار سال است.

پاندو

پاندو

صنوبر لزران، در طی پروسه‌ای به نام گیاه‌باروری (نوعی تولیدمثل غیر جنسی در گیاهان است که گیاه خودش خودش را تولید می‌کند) تولید می‌شود؛ درختی که به ظاهر دارای ساقه‌های جدا از هم است، اما در اصل همه بخشی از یک گیاه بسیار بزرگ هستند. در تولید مثل غیرجنسی، کلونی‌ها در کنار ریشه‌های بزرگ رشد می‌کنند و در شرایط مساعد جوانه‌های جدیدی به نام زیر شاخه به بالا می‌فرستند. در مورد پاندو نیز تولید مثل به همین روش است.

در مورد سن پاندو نیز بحث‌های زیادی وجود دارد. برخی کارشناسان بر این باورند که برخی از صنوبرهای لرزان در جاهای دیگر دنیا که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است، احتمالا می‌توانند بیش از ۸۰ هکتار گسترش پیدا کنند و یک میلیون سال عمر کنند؛ برخی دیگر نیز عمر این درخت را با قطعیت بیشتری یک میلیون سال تخمین می‌زنند.

پاندو توسط بارتون بارنز (Burton V. Barnes) از دانشگاه میشگان در دهه‌ی۱۹۷۰ کشف شد. بارنز پاندو را به عنوان یک موجود زنده‌ی تنها توصیف کرد. در سال ۱۹۹۲ سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(OECD) آن را بزرگترین موجود زنده‌ی دنیا نامید.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه