دنیای شگفت انگیز ما: فروپولیس؛ شهر آهن

محبوبه رستمی | دوشنبه, ۲ فروردین ۹۵ ساعت ۲۲:۰۰

موزه‌ی فضای باز  فروپولیس، معروف به شهر آهن در نزدیکی شهر گرفنهاینیشن آلمان بازمانده یک معدن فلزی قدیمی و دستگاه های بزرگ صنعتی از رده خارج شده است که اکنون  به عنوان مکانی برای برگزاری کنسرت‌های اوپرا و... شناخته شده است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با هم نگاهی به این شهر پر از شگفنی بیندازیم.

در نزدیکی شهر گرفنهاینیشن واقع در کشور آلمان، درون یک معدن فلز قدیمی، پنج دستگاه عظیم صنعتی از رده خارج شده قرار دارد. علاوه بر این، چرخ دستگاه حفاری، دستگاه کشتی لایروب متوالی و همچنین دستگاه‌های استاکری در اینجا وجود دارد که طول هرکدام به ۱۳۰ متر و ارتفاعشان به ۳۰ متر می‌رسد. این ماشین‌های صنعتی بزرگ زمانی برای حفاری و استخراج میلیون‌ها تن زغال سنگ قهوه‌ای در معدن روباز Golpa-Nord استفاده می‌شدند. در دهه‌ی ۹۰ میلادی زغال سنگ تمام و به دنبال آن این معدن تعطیل شد و این دستگاه‌ها در آن رها شدند و امروزه به شکل یک موزه‌ی فضای باز به نام فروپولیس (شهر آهن) مورد استفاده قرار گرفته است. وجود این یادگاری‌های غول پیکر بازمانده از دوران صنعتی، پس زمینه‌ای غیرعادی را پدید آورده است. این مکان امروزه به خاطر برگزاری کنسرت‌های، اوپرا و جشنواره‌های موسیقی فضای باز محبوبیت دارد.

بعد از جنگ جهانی دوم و پس از آن تقسیمات آلمان، دولت کمونیستی شروع به غارت منابع طبیعی این کشور و گسترش ظرفیت صنعتی آن کرد. وابستگی دولت به زغال سنگ قهوه‌ای برای تامین انرژی شهرها و کارخانه جاتش  منجر به عملیات استخراج شدید و ادغام همه‌ی معادن فردی به یک موجودیت واحد شد. در نقطه‌ی اوج چنین شرایطی، ۶۰,۰۰۰ کارگر برای کار در صنعت معدن آلمان استخدام و سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن زغال سنگ استخراج شد که برای تامین انرژی بی حد و حصر نیروگاه‌ها، کارخانه جات خاک زغال قالبی و تولید گیاهان کربونیزه‌ی دمای پایین مورد استفاده قرار می‌گرفت.

Golpa-Nord یکی از کوچک‌ترین معادن این کشور بود، اما تنها از نظر اندازه، چرا که از نظر مقیاس عملیاتی در سطحی وسیع قرار داشت. این معدن ناحیه‌ای به وسعت ۱,۹۱۵ هکتار و ۳۴۲ میلیون متر مکعب را پوشش می‌داد و در نهایت ۷۰ میلیون تن زغال سنگ قهوه‌ای از آن استخراج شد.  با این وجود، عملیات استخراج به مقدار قابل توجهی بد بود و زمانی که آلمان در سال ۱۹۸۹ دوباره متحد شد، تعداد زیادی از واحد‌های صنعتی منسوخ و معادن تعطیل شدند. تولید زغال سنگ معدن Golpa-Nord در سال ۱۹۹۱ متوقف شد.

شهر آهن

به مدت چند سال، این ماشین‌های غول پیکر در اینجا ماندند تا سرانجام به قبرستان ماشین‌آلات منتقل شوند. اما در عوض؛ پنج دستگاه از این ماشین‌های صنعتی به عنوان یادبود ۱۵۰ سال استخراج زغال سنگ قهوه‌ای، در یک مکان جمع و تبدیل به موزه‌ی فروپولیس شدند. موزه‌ای در نیروگاه سابق، که به بازدیدکنندگان در مورد تاریخ و تکنولوژی معدنی ذغال قهوه‌ای اطلاعات مفیدی ارایه می‌دهد و در همان حال، محیط‌‌های اطراف موزه که با مجسمه‌ها و نشانه‌های چشمگیر هنری پر شده است، پس زمینه‌ای تاثیر گذار را برای اجراهای کنسرت و برگزاری رویدادهای فرهنگی فراهم می‌کنند. باقی نقاط این معدن برای ایجاد دریاچه‌ای مصنوعی به زیر آب رفته است.

شهر آهن

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه