رازهای قلعه «های کلره» در سریال «دانتون ابی» «Downton Abbey»

محمد میرافشاری | سه شنبه, ۳ فروردین ۹۵ ساعت ۲۲:۰۰

«دانتون ابی» از معروف‌ترین سریال‌های تولید شده در انگلستان است که در عین بزرگ و پرهزینه بودن مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند. با این مقاله کجارو همراه شوید تا طی مصاحبه با دو عامل پشت­ صحنه آن، با جزئیات سریال پرطرفدار «دانتون ابی»  آشنا شوید.

شاید هیچ برنامه تلویزیونی به اندازه «دانتون ابی» نتوانسته است واقعیت زندگی اشرافی انگلستان در قرن بیستم میلادی را به تصویر بکشد. با وجود لباس‌هایی که چندین بار برنده جوایز مختلف شده، دقت تاریخی بی‌نظیر و توجه به کوچک‌ترین جزییات، این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های تاریخی ساخته شده در انگلستان محسوب می‌شود. افرادی که این سریال را دنبال نمی‌کنند باید بدانند که سریال «دانتون ابی» در قلعه «های کلره» (Highclere)، خانه‌ای روستایی واقع در شهر «نیوبری» (Newbury) انگلستان، فیلم‌برداری شده است. مشاور تاریخی این سریال، «الستر بروس» (Alastair Bruce) در این باره می‌گوید:

تمام داستان «دانتون ابی» در مورد زندگی اشرافی و اشرافی‌گری است. این داستان به شما می‌گوید که دوران اشرافی و داشتن خدمه بسیار برای نگه‌داشتن خانه‌ها و ممالک مختلف به اتمام رسیده است. قدمت این املاک که در برخی از زمان‌های خاص سال برای بازدید گردشگران باز است به قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد و تاریخ بسیار غنی هم دارد، هر چند خانه اربابی که در این سریال مشاهده می‌کنید در قرن نوزدهم میلادی دوباره بازسازی شده است. به طور طبیعی با رمز و رازهای این مکان، داستان‌های بسیاری در مورد ارواح و داستان‌های فراموش شده را می‌توان درباره شنید.

سریال داون تون ابیز

در پشت‌صحنه و مناظر «دانتون ابی» (Downton Abbey) زندگی واقعی جریان دارد.

به عنوان آخرین فصل سریال «دانتون ابی» که رویکردی برجسته داشته است (حداقل برای مخاطبان آمریکایی)، طرفداران آن می‌توانند با خواندن مصاحبه پیش روی خود اطلاعات بیشتری در مورد این سریال کسب کنند. ویراستارها در «تی+آل» (T+L) هیچ تفاوتی با هم ندارند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم با دو فردی صحبت کنیم که به خوبی این ملک آشنا هستند و در مورد فیلم هم اطلاعات خوب و کاملی دارند. برای این کار «لیدی کارناروون» (Lady Carnarvon) که به‌عنوان «فیونا ایتکن» (Fiona Aitken) شناخته می‌شد و «الستر بروس» (Alastair Bruce)  را انتخاب کردیم. الستر، مشاور تاریخی این فیلم، حقایقی از پشت درهای بسته این ملک را برای ما و سایر طرفداران این سریال بیان خواهد کرد.

الستر، کمی در مورد نقشت به عنوان یک مشاور تاریخی بگو و اینکه چگونه در پروژه ساخت «دانتون ابی» حضور پیدا کردی؟

الستر بروس: من تهیه کننده این سریال را از قبل می‌شناختم (جولیان فلوز) و کار با او را تجربه کرده بودم. او پیش از این دو سریال «گاسفور» (Gosford Park) و «ویکتوریای جوان» (Young Victoria) را ساخته است و من نیز روی پروژه فیلم «سخنرانی پادشاه» (King’s Speech) کار می‌کردم. در نهایت صحبت از همکاری در پروژه «دانتون ابی» به میان آمد. بالاخره در فرآیند تولید سریال درگیر شدم که به زندگی اشرافی بین سال‌های ۱۷۹۸ میلادی تا اکنون می‌پرداخت. من آنجا بودم تا تهیه‌کننده را در مورد دوره تاریخی سریال پشتیبانی و حمایت کنم و به کارگردان هم که در حال تبدیل فیلم «جولیان جوان» به یک نمایش تاریخی جذاب بود کمک کنم تا جزییات دقیق تاریخ آن زمان را تا حد امکان رعایت کند. من کارهای دیگری نیز انجام می‌دهم. مفسر سلطنتی، ملی و مذهبی در تلویزیون ۲۴ ساعته انگلستان (اسکای نیوز) هستم؛ بنابراین مواردی همچون عروسی سلطنتی، سالگردهایی که ملکه برگزار می‌کرد و بازی‌های المپیک وجود داشت که باید پوشش می‌دادم؛ اما من از عهده هر دو به طور هم‌زمان برآمدم. به یاد دارم درست قبل از اینکه شاهزاده (ویلیام دوک کمبریج) برای اولین بار در روز عروسی خود ظاهر شود، تماس‌های زیادی داشتم و به سوالاتی در مورد دستکش‌هایی که باید می‌پوشید پاسخ دادم. پس از آن قادر بودم تفسیرهای موردنیاز برای فیلم را انجام دهم.

سریال داون تون ابیز

لیدی کارناروون، بسیاری از طرفداران سریال «دانتون ابی» انتظار دارند شما و «ارل» زندگی مشابهی داشته باشید که در فیلم به تصویر کشیده شده است. آیا چیزی در مورد زندگی‌تان در قلعه «های کلره» وجود دارد که بینندگان انتظار آن را نداشته باشند و در مورد آن چیزی ندانند؟

لیدی کارناروون: فکر می‌کنم این طرز تفکر به خاطر مطالبی است که در وبلاگم نوشتم. جنبه‌های بسیاری در مورد زندگی در این ناحیه وجود دارد. من روز خود را با دوچرخه‌سواری به همراه سگم، بازدید از باغ‌های زیبا و چشم‌نواز قلعه، شرکت در جلسات پرسش و پاسخ و پروژه‌های ساختمانی و ایده‌های جدید می‌گذرانم. هنوز هم اغلب اوقات آخر هفته‌های خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنم که بتوانم دوستان قدیمی و جدید خود را برای بازدید از قلعه در زمان‌هایی دعوت کنم که پر از خنده و صحبت، لباس پر زرق و برق و منوهای خوشمزه غذا است. برخی از اوقات نیز نوازنده پیانو یا خواننده‌ای را برای اجرای مراسم شنبه‌شب‌ها دعوت می‌کنم. این کارها برای آخر هفته، مناسب و مطلوب هستند. این قلعه همانند گذشته، مکانی برای جمع شدن افراد مختلفی از سراسر جهان و بررسی چالش‌ها و روابط است.

سریال داون تون ابیز

بسیار خوب از رمز و رازهای قلعه «های کلره» برایمان تعریف کنید.

الستر بروس: یادم می‌آید زمانی که به پسرعمویم (ژان مارگارت هربرت) در مورد سکانس آغازین این سریال توضیح دادم، رنگش پرید. اگر به یاد داشته باشید اولین سکانس سریال این‌گونه شروع می‌شود که دیزی از خواب بیدار شد، همه خانه را گشت و قبل از اینکه «ارل گرانتام» پایین رود، همه‌جا را تمیز و مرتب کرد. خانم هیوز به اطراف می‌رود و دوربین نیز تمام تمرکز خود را روی زنجیرهای دور مچ دست او قرار می‌دهد که تمامی کلیدها در داخل آن قرار گرفته است. «جین» نیز با دوربین کنترل می‌شود. از آنجایی که روح خانم خانه‌دار سابق در آنجا وجود دارد او رنگش سفید و پریده است. شما می‌توانید حضور روح را به خاطر صدای کلیدهای در دستش حس کنید. قلعه «های کلره» روی پایه اصلی از سالن «دیر» اصلی ساخته شده است که در آن راهبان زندگی می‌کردند و در واقع روی سالن ناهارخوری آنها قرار داشت.

سریال داون تون ابیز

لیدی: جفری دی هاویلند، نخستین پرواز از «های کلره» را در ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۱۰ میلادی انجام داد، یعنی زمانی که در مورد برادران رایت چیزهایی شنیده بود. او هرگز از نزدیک یک هواپیما را ندیده بود. «ریچارد د والدن» نیز در سال ۱۳۹۸ میلادی اسقف اعظم «کانتر بری» شد. همچنین طرح‌ها و نامه‌های زیبای کودکان به مادران خود را در زمان ویکتوریا پیدا کردم و دوست دارم امسال پرورشگاه را دوباره بازسازی کنم.

در مورد سیستم زنگ آشپزخانه چه طور؟ آیا واقعا کار می‌کند؟

لیدی: این یک سیستم هوشمند است، صرفا یک رنگ ساده نیست، بلکه یک صفحه قرمز کوچک است که در سراسر اتاق قرار دارد و لرد، لیدی یا مهمانان آن را به صدا در می‌آورند؛ بنابراین خدمتکار با شنیدن صدای زنگ به خوبی می‌داند به کدام قسمت خانه باید برود. همچنین یک تلفن ساده نیز برای صحبت کردن وجود دارد. سعی کردم دوباره آن را راه‌اندازی کنم تا زمان بازدید بچه‌های مدرسه، آن‌ها را سرگرم کنیم.

چند اتاق در این قلعه وجود دارد؟ آشپزخانه آن چگونه است؟ آیا واقعا وجود دارد یا ساختگی است؟

لیدی: در این قلعه ۲۰۰ تا ۳۰۰ اتاق وجود دارد که تاریخ ۱۳۰۰ ساله‌ای دارد. یک آشپزخانه بسیار قدیمی داشتیم، اما به جای اینکه یک سری وسایل قدیمی در آن وجود داشته باشد، تجهیزات مدرنی داشت. هنوز هم در این قلعه، یک اتاق شیرینی‌پزی و اتاقی برای نگهداری کیک‌ها و شیرینی‌های پخته‌شده وجود دارد. امیدواریم طرفداران سریال «دانتون ابی» از اپلیکیشنی که برخی از جزییات این قلعه را نشان می‌دهد، لذت ببرند. این اپلیکیشن موبایلی ژانویه گذشته منتشر شده است.

سریال داون تون ابیز

چه چیزهایی در مورد این قلعه وجود دارد که خوانندگان و طرفداران باید بدانند؟

لیدی: ما باغ‌ها و پارکینگ‌های بسیار زیبایی داریم. مزارع و جنگل‌های وسیعی بر فراز آن قرار گرفته است که مساحتی در حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومترمربع را در برمی‌­گیرد. بسیاری از کلبه‌های روستایی در دانتون در این قلعه واقع شده است. جاده‌ها و صحنه‌های سواری نیز در اطراف همین قلعه فیلم‌برداری شده است. افراد می‌توانند با استفاده از تورهای خصوصی یا برای عروسی به این قلعه بیایند و از رویدادهای ویژه‌ آن لذت ببرند.

الستر: در این قلعه، عروسی و رویدادهای مختلفی برگزار می‌شود. شما می‌توانید یک رویداد مشترک در این مکان داشته باشید. از آنجایی که این قلعه روی تپه ساخته شده است، تقریبا هیچ باغی در نزدیکی آن قرار ندارد. تمام زنان اشرافی باغ‌های خود را تحسین می‌کردند و زمان زیادی را در این باغ‌ها صرف می‌کردند؛ اما در واقع شاهد هیچ باغی در این قلعه نیستیم، زیرا این باغ‌ها دورتر از قلعه واقع شده‌اند. فکرش را بکنید شما هیچ باغی در این اطراف نمی‌بینید. می‌توانید به باغ‌های اطراف بروید، اما زمانی که در این باغ‌ها هستید خانه را نمی‌بینید. احتمالا با این موضوع مواجه نخواهید شد، زیرا آن‌ها همیشه تلاش می‌کنند مکانی شگفت‌انگیز و عالی برایتان ایجاد کنند. از آنجایی که این قلعه روی تپه‌ها واقع شده است، فضای بسیار سردی دارد. این موضوع بسیار عجیب و غریب است. بیشتر مردم خانه‌های خود را روی تپه نمی‌ساختند، اما این قلعه روی تپه‌ها ساخته شده است. «ارل کارلایل» که با دختر خانواده «هربرت» ازدواج کرد، هزینه ساخت این قلعه را متحمل شد و در نهایت شخصی که ساختمان مجلس لندن را ساخته بود، این قلعه‌ را ساخت. دلیل شباهت این دو بنا نیز در همین امر است.

آیا صحنه‌هایی وجود دارد که زندگی واقعی اشرافی را به تصویر بکشد؟

الستر: به یاد دارم که در یکی از صحنه‌ها کارگردان به دنبال گرفتن صحنه‌ای بود که در آن وراث «کنتس» و «کنت» با یکدیگر چای می‌نوشیدند که روز آفتابی و زیبایی بود. به همین خاطر کارگردان تصمیم گرفت این صحنه را در محوطه بیرون فیلم‌برداری کند. من از او خواستم همه کارکنان را به بیرون از قلعه ببرد. این طرح به خوبی پیش رفت و نقطه بسیار زیبایی در اواسط مکالمه توماس شکل گرفت. توماس خدمتکاری بود که از روی چمن‌ها به بیرون از منزل می‌رفت. همه‌چیز با استاندارد کامل انجام شد. نکته مهم این است کارکنانی که به بیرون از قلعه آمده بودند، نیازی به پوشیدن چکمه نداشتند. آن‌ها کفش‌های خود را پاک کردند. باید نگاه معصومانه‌ای می‌داشتند و این موضوع با پوشیدن تجهیزات به خوبی ایجاد شد.

لیدی کارناروون، شما و ارل چند ماه در طول فیلم‌برداری در قلعه زندگی کردید؟ آیا تمام سال آنجا بودید؟

لیدی: فیلم‌برداری از دانتون، از فوریه تا اواسط ماه ژوئن هر سال انجام می‌شد و ما نیز تمام این زمان‌ها را در قلعه بودیم. صبح زود کار خود را شروع می‌کردیم و کارکنان و تیم دفتری نیز بعد از ما و در زمان‌های معمولی و تعیین‌شده به صحنه فیلم‌برداری می‌آمدند. 

سریال داون تون ابیز

آیا قوانین و آداب و رسومی در مورد این فیلم وجود دارد که دوست داشته باشید در زندگی اجتماعی امروز نیز رواج یابد؟

الستر: بله. من از سیستم خدمات‌دهی آمریکا چندان خوشم نمی‌آید. اغلب، زمانی که رستوران می‌روم، دوست دارم در مورد مسائل کاملا جدی یا احساسی صحبت کنم. همان‌طور که در سریال مشاهده کردید، خدمتکارانی که غذا را سرو می‌کردند، هرگز با افراد صحبت نمی‌کردند، مگر اینکه از آن‌ها سوال می‌شد. اگر حالا به یک رستوران آمریکایی بروید، این سنت غیر جذاب را خواهید دید که در آن کارکنان رستوران حتی اجازه نمی‌دهند شما جمله خود را تمام کنید. مثلا شما ممکن است در مورد شکست عشقی خود صحبت کنید و آن‌ها سؤال کنند که آیا غذایتان خوب بود؟ این رفتار بسیار وحشتناک است. می‌دانم که این کار یک امتیاز بزرگ در نظر گرفته می‌شود و من نیز هرگز اهمیت این‌گونه رفتارها را نادیده نمی‌گیرم، اما دوست ندارم با افرادی که غذایم را سرو می‌کنند زیاد صمیمی شوم. اصلا خوشم نمی‌آیند وارد مکالمه طولانی با آن‌ها شوم. دوست دارم بنشینم، غذایم را بخورم و اگر از غذایم راضی نبودم، به آن‌ها اطلاع دهم؛ اما امروزه در اغلب نظام‌های آموزشی به کارکنان تعلیم داده می‌شود در مورد رضایت مشتریان از غذا و خدمات سؤال شود. این رفتار مرا شگفت‌زده می‌کند. من بیشتر خدمات در آمریکا را دوست دارم، اما این کار بیشتر از هر چیزی برایم آزاردهنده است.

حالا که تولید «دانتون ابی» تمام شده است، بیشتر برای چه چیزی دل‌تنگ می‌شوید؟

لیدی: بیشتر از هر چیزی برای تعطیلات موقت در ماه ژانویه و ورود کامیون‌های سفیدرنگ به همراه کارکنان و بازیگران دل‌تنگ خواهیم شد؛ اما قلعه به ندرت خالی می‌شود و پیش از دانتون نیز برنامه‌ ساخت فیلم «پری» را داشتیم. این فیلم در اطراف قلعه‌ای پر از رویدادهای مختلف ساخته شده است و شما می‌توانید همیشه این رویدادها را دنبال کنید.

الستر: ما عادت داشتیم پنج قسمت اول فیلم‌نامه را با جولیان بخوانیم و همه بازیگران اوایل فوریه و قبل از فیلم‌برداری در صحنه حاضر می‌شدند. قبل از اینکه کارمان را آغاز کنیم، من بلند می‌شدم و در مورد تاریخ آن دوره برای افراد صحبت می‌کردم. انجام این کار برایم بسیار لذت‌بخش بود. می‌توانستم افراد را در یک ماجراجویی واقعی قرار دهم و آن‌ها را به زمان‌های دور ببرم. حالا دلم برای این موارد بسیار تنگ‌ شده است. دلم برای دوستان خوبم در این فیلم تنگ‌ شده است. ما تهیه‌کننده بسیار دوست‌داشتنی به نام «لیز تروبریدج» (Trubridge) داشتیم که تولید «داون تون ابیز» را به خوبی مدیریت کرد. در روزهای گرم تابستان، هنگام خستگی افراد، هرگز فرصت بالا بردن روحیه تیم را از دست نمی‌داد. دلگرمی‌های او در این مواقع می‌توانست روحیه تیم را افزایش دهد. رانندگی زیبا به قلعه و تمامی جنبه‌های معماری گوتیک، پر زرق و برق­ و باشکوه آن به همراه ون کرمی رنگ هرگز فراموش نخواهد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه