راهنمای سفر به آمریکای مرکزی

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی پنجشنبه، ۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰
راهنمای سفر به آمریکای مرکزی

 آمریکای مرکزی با وجود پشت سر گذاشتن بحران‌های داخلی به‌دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و محیطی در سال‌های اخیر مقصد بسیاری از گردشگران بوده است. با کجارو همراه باشید تا این سرزمین زیبا را بهتر بشناسید.

من عاشق آمریکا مرکزی هستم! سرزمین باریکی که از مکزیک تا آمریکای جنوبی امتداد یافته و از هفت کشور تشکیل شده است: گواتمالا، بلیز، ال‌سالوادور، هندوراس، نیکاراگوئه و پاناما. آشوب‌ها و ناآرامی‌های داخلی دهه ۱۹۸۰ میلادی گردشگران را از ورود به آمریکای مرکزی دور کرد، اما این بدنامی در حال تغییر است، به‌طوری که امروزه تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مناطق گردشگری برای توریست‌ها شده است (البته پاناما و کاستاریکا عمدتا در میان بازنشستگان محبوب هستند). جنگل‌های این ناحیه مملو از حیوانات گوناگون، مخروبه‌ها و بقایای کشف نشده‌ مایاها است؛ سواحلش برای موج‌سواری عالی و جزایرش پر از شور زندگی است. ارزان بودن هزینه اقامت، غذا و حمل‌ونقل آن را به مقصدی رویایی تبدیل کرده است. برای داشتن سفری خاطره‌انگیز در آمریکای مرکزی نکاتی را برای شما بازگو خواهم کرد.

میانگینِ هزینه‌ها

هزینه‌ اقامت

 هزینه‌ اقامت هر شب در یک مهمانسرا، برای اتاقِ خوابگاهی، بین ۵ تا ۱۰ دلار آمریکاست. یک اتاق جداگانه به‌همراه یک تخت تک‌نفره یا دونفره و نیز حمام جداگانه هزینه‌ای ۱۵ تا ۲۵ دلاری برایتان خواهد داشت. در کاستاریکا یا پاناما، هزینه‌ها بیشتر متمایل به قسمتِ دوم بازه‌ قیمتیِ یاد شده‌ است (مثلا هزینه‌ یک شب اقامت در بازه‌ قیمتیِ ۱۵ تا ۲۵ دلار در پاناما و کاستاریکا معمولا ۲۵ دلار است). مهمانسراها یا مسافرخانه‌های خانوادگی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از هتل‌ها هستند (در آمریکا، مسافرخانه‌های خانوادگی نوعی مهمانسرا هستند که یک خانواده آن را اداره و البته خود آن خانواده نیز در همان مکان زندگی می‌کنند). هزینه‌ اقامت در چنین مکان‌هایی، ۲۵ دلار برای هر شب است و امکاناتی همچون حمام، صبحانه و نیز گردش در یک مکانِ محلی که بر عهده‌ مدیریتِ مهمانسرا است، ارائه می‌شود. در کشورهای ارزان‌تر در نواحیِ اِل‌سالوادور، هزینه هر شب اقامت در یک اتاق جداگانه حدود ۱۵ دلار است، در حالی‌ که در مکان‌های گران‌قیمت‌تری مثل پاناما، باید تا سقفِ قیمت حدود ۳۰ دلار برای هر شب پرداخت کنید. می‌توانید به‌راحتی در مهمانسراها یا پارک‌های ملی چادر بزنید. اغلب مهمانسراها با شبی ۱ تا ۳ دلار اجازه‌ بر پا کردنِ چادر و کمپ زدن در محوطه‌های خاص خود را می‌دهند. هزینه‌ چادر زدن در پارک‌های ملی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

اقامت

هزینه‌ غذا

 ارزان‌ترین راه برای غذا خوردن، رفتن به رستوران‌های بین‌راهی‌ست که در همه‌ جایِ آمریکای مرکزی پراکنده‌اند. در رستوران‌های محلی، قیمت هر وعده غذا حدود ۵ دلار است. اگر دنبال غذای ارزان‌تری هستید، می‌توانید تنها با نیم دلار سراغِ امپادانا (نوعی غذایی اسپانیایی‌ حاویِ کیکِ گوشت، پنیر و سیب‌زمینی‌) بروید. اگر به آشپزی علاقمندید، به فروشگاه‌های محلی بروید و میوه، سبزیجات، گوشت و لبنیاتِ کافی برای یک هفته را با قیمتی حدود ۱۵ تا ۲۰ دلار تهیه کنید. اگر دنبالِ رستوران‌های شیک می‌شد، باید ۲۵درصد بیشتر از این مبلغ پرداخت کنید. قیمت یک وعده غذا به همرا نوشیدنی در یک رستورانِ معمولی حدود ۱۰ دلار است. غذاهای غربی ۳ برابر گران‌تر از غذاهای محلی هستند؛ پس بهتر است غذاهای موردعلاقه غربی خود را در انتهای سفر میل کنید تا با کمبود بودجه مواجه نشوید.

غذا

هزینه‌ حمل ونقل

 در شهرهای آمریکای مرکزی، اتوبوس ارزان‌ترین و راحت‌ترین وسیله‌ نقلیه برای رفت‌و‌آمد است. کرایه‌ها کمتر از یک دلار است و اتوبوس‌های فراوانی در سطح شهر تردد می‌کنند. کرایه‌ اغلب مسیرها ۱۰ دلار است. کرایه‌ مسیرهای طولانی‌تر و شبانه از کشوری به کشور دیگر نیز حدود ۳۰ دلار است. نگران رفت‌وآمد نباشید، زیرا اتوبوس‌ها در هر مکانی توقف می‌کنند تا به‌راحتی بتوانید سوار و پیاده شوید. اتوبوس‌ها معمولا آهسته و مستقیم حرکت می‌کنند. در این نقطه از جهان، بیشترین تعداد مسافرانِ بین‌راهی وجود دارند. گاهی ممکن است اتوبوس‌ها به‌علت کمبود مسافر دیر به مقصد برسند و گاهی نیز ممکن است پر از مسافر باشند. من در بلیز، کاستاریکا و پاناما بارها سوار اتوبوس شده‌ام، زیرا شبکه‌های هوایی این مناطق محدود و قیمت پروازها گران است. هزینه‌ پرواز از گواتمالا به بلیز ۲۵۰ دلار است؛ در حالی‌ که هزینه‌ اتوبوس برای همین مسیر، فقط ۳۵ دلار است.

آمریکای مرکزی

تفریح و گشت‌و‌گذار

 هزینه‌ ورودیِ پارک‌های ملی، مثل سفر به مکان‌های مخروبه‌ اقوام مایا، ارزان و حدود ۵ تا ۱۰ دلار است. غواصی گرا‌ن‌ترین تفریح در آمریکای مرکزی‌ است و دو کپسول اکسیژنِ آن، هزینه‌ای ۵۰ تا ۸۰ دلاری در بر دارد. هزینه‌ ورودیِ تایکال (قلعه‌ تاریخیِ مایاها) ۲۲ دلار است.

آمریکای مرکزی

نکاتی برای کمتر هزینه کردن

به فروشگاه مرسادو بروید

 اگرچه غذا خوردن در رستوران‌های آمریکای مرکزی ارزان است، اما خرید مواد غذایی برای سفرهای یک‌روزه نیز کاری منطقی به نظر می‌رسد. قیمت میوه، فقط چند پنی‌ است.

در کنار جاده‌ها غذا بخورید

 رستوران‌های کنار جاده، ارزان‌ترین غذاها را با قیمتی حدود ۲ دلار برای هر وعده سرو می‌کنند.

مجانی سفر کنید (Hitchhike)

سواریِ مجانی یا همان کنار جاده ایستادن، یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای رفت‌وآمد در آمریکای مرکزی‌ است. اغلب مردم مایلند تا افراد پیاده را سوار کنند و به مقصدشان برسانند.

پرواز نکنید

ممکن است سفر با اتوبوس طولانی باشد، اما اگر قصد دارید تا اطراف خود را با کمترین هزینه ببینید، نباید با هواپیما سفر کنید. هزینه‌ سفرهای هوایی حدودا ۱۰ برابر بیش از اتوبوس است.

۱۰ کاری که حتما باید در آمریکای مرکزی انجام دهید

کارهای زیادی برای انجام دادن در این مکان وجود دارد، اما مهم‌ترینِ آن‌ها عبارت‌اند از:

بازدید از کانالِ پاناما

این کانال که برای اولین بار در سال ۱۹۱۴ افتتاح شد، ۸۰ کیلومتر طول دارد و کشتی‌ها را بدون نیاز به عبور از دریای کاراییب، از اقیانوس آرام به پاناما هدایت می‌کند. این کانال سه آب‌راه‌ دارد. آب‌راه‌های میرافلورز و پدرو میگوئل مسیر قسمت آقیانوس آرام و آب‌راه‌ گاتون، قسمتِ دریایِ کارائیب را می‌بندد. بهترین مکان برای دیدنِ کانال، آب‌راه‌ میرافلور است.

آمریکای مرکزی

کشت‌زارهای قهوه

  آمریکای مرکزی، به‌خصوص کاستاریکا و پاناما با قهوه‌اش معروف است. از مزارع دیدن کنید و چگونگی رشد دانه‌های قهوه، کاشت و برداشت آن‌ها را ببینید. همچنین می‌توانید با قیمت‌های بسیار پایین قهوه خریداری کنید. به‌نظر من، بهترین قهوه از کشت‌زارهای مونته‌ورده در کاستاریکا به‌ عمل می‌آید. من قهوه‌خور نیستم، ولی یکی از آن‌ها را امتحان کردم؛ مزه‌ شکلات می‌داد!

آمریکای مرکزی

آتشفشان‌ها

بسیاری از آتشفشان‌ها در این ناحیه، قابل رفتن و دیدن هستند و حتی می‌توانید با یک تور گردشگری تا لبه‌ آن‌ها بروید. آتشفشانِ پاکایا در گواتمالا همچنان فعال است و هر از گاهی با فَوَرانِ خاکستر، ابرهایی بر فراز جزیره‌ آنتیگوا ایجاد می‌کند؛ البته آتشفشانِ دیگری به‌ نام آرِنال (Arenal) در کاستاریکا وجود دارد که از فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان به شمار می‌رود. حواستان باشد در جنگل‌های محاصره شده با کو‌ه‌های آتشفشانی گم نشوید!

آمریکای مرکزی

غواصی کردن (یا حداقل یادگرفتن)

سواحلِ آمریکای مرکزی، خانه‌ انواع مرجان‌ها است؛ به همین دلیل غواصی در این نواحی بسیار محبوب است. تنوعِ ماهی‌ها و انبوهِ رنگ‌های داخل آب و نیز تمیزیِ آن، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. غواصی در این مکان ارزان‌تر از دریایِ کاراییب و اغلب قسمت‌های مکزیک است. پاناما، هندوراس و بلیز کشورهای مناسب و محبوب برای غواصی هستند.

آمریکای مرکزی

بازدید از  چیچیکاستینانگو (Chichicastenango) 

اغلب کسانی که به گواتمالا می‌آیند، از چیچیکاستینانگو، بزرگترین بازارِ محلیِ آمریکای مرکزی، دیدن می‌کنند. بیشترِ مغازه‌ها به فروش انواع صنایع دستی، پتو، کوزه و انواع سوغاتی مشغولند. همچنین این مکان، بهترین جا برای تهیه‌ غذا با کمترین هزینه است.

Čičikastenangas

جشنواره‌ها

بزرگترین جشنواره‌های این ناحیه در لاسیبایِ (La Cieba) هندوراس برگزار می‌شود. خیابان‌ها مملو از مردمی می‌شود که با لباس‌های خاص و محلی به پایکوبی می‌پردازند. رستوران‌ها و کافه‌ها نیز با جذبِ گردشگران سعی در قرار دادنِ آن‌ها در جو و محیطِ جشن دارند.

آمریکای مرکزی

بازدید از مخروبه‌های اقوام مایا

قدمتِ این مکان‌های جالب به دوره ماقبل فرهنگ کلمبیایی برمی‌گردد که زمانی بر این منطقه‌ جهان حکومت می‌کرد. شکوهمندترین مکانِ این منطقه، قلعه‌ تایکال در گواتمالا است؛ با این‌حال، کوپان (مکانی تاریخی باقی‌مانده از مایاها) در هندوراس و سن‌آندراس در اِل‌سالوادور نیز از مکان‌های دیدنی در آمریکای مرکزی هستند. نوشته‌های پیچیده‌ روی دیوارها، اهرامِ باشکوه و ستون‌های فروریخته سوژه‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسی هستند که نباید از دست داد.

آمریکای مرکزی

بازدید از موزه‌ها

موزه‌های بسیاری در اکثر شهرهای این منطقه، به‌ویژه سکونتگاه‌های اقوام مایا وجود دارد. موزه‌ طلا در شهر سن‌خوزه‌ کاستاریکا، بسیار زیبا و محسور‌کننده است. اگر می‌خواهید صنایعِ دستیِ به‌جا مانده از زمان مایاها را ببینید، به موزه‌ باستان‌شناسیِ روستای کوپان بروید.

آمریکای مرکزی

پیاده‌روی در جنگل‌های بارانی

اغلب این منطقه، پوشیده از جنگل‌هایِ بارانیِ وسیع، مرطوب و چشم‌نواز است. یکی از راه‌های محبوب برای رفتن به این جنگل‌ها، تورِ هوایی‌ است! به‌این ترتیب که با کمک زیپ‌لاین آویزان می‌شوید و از بالای درختان به‌آرامی سُر می‌خورید! جنگل‌های بارانی، مملو از  حیواناتی از جمله میمون، جگوار (پلنگِ خال‌دارِ آمریکایی)، مارمولک و پرندگان استوایی‌ است. تورهای جنگلیِ بسیاری در اینجا وجود دارند و هر کشوری یک پارکِ جنگلی دارد که می‌توانید در آن به گشت‌و‌گذار در جنگل‌های وسیع بپردازید.

آمریکای مرکزی

دیدن از کایه‌کالکر (Caye Caulker) در بلیز

این جزیره‌ کوچک، در میانِ گردشگران، بسیار محبوب و پرطرفدار است. هزینه‌ها در این جزیره، نسبت به دیگر جزایرِ این کشور، کمتر است و محیط آرام‌بخشی هم دارد. ماهِ ژوئیه (تیر)، به خاطر برگزاری جشنواره‌ خرچنگ‌ها، بهترین زمان برای رفتن به این جزیره است. در دیگر ماه‌هایِ سال، تفریحاتی مثل اسنورکل (غواصی با لوله و ماسک)، غواصیِ معمولی (با کپسول اکسیژن)، قایق‌رانی با کایاک و بسیاری دیگر در دسترس است. خوردنِ غذای‌های دریایی و مرغ سوخاریِ‌ِ فوق‌العاده در رستورانِ ویش ویلی را فراموش نکنید.

آمریکای مرکزی

ساحل نیکویا (Nicoya Coast) در کاستاریکا

 این مکان، شبه‌جزیره‌ای زیبا با شهرها و سواحلِ کوچک است. اینجا هوا همیشه آفتابی‌ است و جاهای دیدنیِ بسیاری برای گشت‌وگذار و تفریح دارد. برخی از جاذبه‌های گردشگریِ این منطقه عبارت‌اند از: پارک ملیِ بارا هوندا، جزیره‌ ایزلا تورتوگا، غواصیِ اسکوبا (غواصی با ماسکِ اکسیژن) و غواصی در کناره‌های ساحل. شهر موردعلاقه‌ من در این منطقه سانتا تریسا است.

آمریکای مرکزی

 جزایر سن بلاس (San Blas Islands)

این منطقه در پاناما، ۳۷۸ جزیره دارد. یک روز یا یک هفته گشت‌وگذار در این جزایر بسیار لذت‌بخش خواهد بود. مناظر دریاییِ فوق‌العاده‌ و نیز مردمانی خون‌گرم شما را تشویق به بازدید از این منطقه می‌کند. حیات‌وحشِ وسیع و قایق‌هایی برای غواصی در دریا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نهایت لذت را ببرید. این تفریح‌ها، بین مسافران بسیار پرطرفدار و در هر قسمت از این منطقه قابل دسترسی‌ است.

آمریکای مرکزی

غواصی در حفره‌ آبی (Blue Hole)

این مکان در بلیز، بخشی از صخره‌ فانوسِ دریایی و در نزدیکیِ حفره‌ گِردِ ۱۴۶ متری است. آبِ این منطقه، تقریبا بی‌حرکت و ساکن است؛ به‌همین علت، عمقِ آب تا ۶۰ متری قابل رویت است. حفره‌ آبی، مکان فوق‌العاده‌ای برای غواصی و نیز یکی از بهترین مکان‌هایِ طبیعیِ دنیاست.

آمریکای مرکزی

 آنتیگوا (Antigua) در گواتمالا

آنتیگوا یکی از بهترین شهرهای کوچ‌نشین در بین تمامی شهرهای اسپانیایی-آمریکایی‌ است که آن را به یکی از پرطرفدارترین مناطق گردشگری تبدیل کرده است. اگر به‌دنبال دلیل بهتری برای اقامت بیشتر در این شهر می‌شد، باید بگوییم که در اینجا، کافه، کافی‌شاپ، رستوران، مهمانسرا و حتی مدارس اسپانیاییِ بسیاری وجود دارد.

آمریکای مرکزی

لا لیبرتاد (La Libertad) در اِل‌سالوادور

 برای کسانی که شیفته‌ موج‌سواری‌اند، اینجا بهترین منطقه در آمریکای مرکزی‌ است. البته اگر موج‌سوارِ حرفه‌ای نیستید، نگران نباشید؛ این منطقه مملو از رستوران‌هایی‌ با کباب، غذاهای دریایی و اقامتگاه‌های زیبا است.

آمریکای مرکزی

جزیره‌ اُمِتِپ (Ometepe Island) در نیکاراگوئه

این مکان در قلبِ دریاچه‌ نیکاراگوئه واقع شده و نیز بزرگترین جزیره‌ آتشفشانیِ دنیاست که در درون یک دریاچه‌ آب‌شیرین قرار دارد. رفتن به این جزیره آسان بوده و به پایتختِ نیکاراگوئه، یعنی ماناگوا، نزدیک است. مویاگالپا، کانونِ جذب گردشگری در این مکان است. رستوران و هتل‌های بسیاری در این جزیره وجود دارد. هر زمان قصد سفر به این مکان را داشتید، از آبشارِ کاسکادا در سن‌رومن دیدن کنید؛ برای رفتن به این آبشار، مسیری چهار ساعته با دوچرخه وجود دارد که بسیار هم زیبا است.

آمریکای مرکزی

 پروژه هِرا گاردنز و کانورسیشن (Herrera Gardens & Conservation)

 این باغ ۴۰۰۰ متریِ منحصر‌به‌فرد که قرار است در آینده دوباره احیا شده و به جنگل تبدیل شود، در پورتو خیمنز کاستاریکا قرار دارد. این ناحیه شامل بیش از ۴۸۰۰ متر باغ و حدود ۱۶۰۰۰ متر درختِ علامت‌گذاری‌شده‌ جنگلی‌ است. می‌توانید همراه تورهای گردشگری از تماشای پرندگان و گیاهان لذت برده و نیز از درختان بالا بروید.

آمریکای مرکزی

 قله‌ مکائو و پارک طبیعی

 این مکان در بقایایِ کوپانِ هندوراس و در حاشیه‌ درختان جنگلی و گستره‌ عظیمی از پرندگان واقع شده است. در اینجا می‌توانید هر نوع پرنده‌ای از مکائو بوفون گرفته تا توکانِ سینه‌گوگردی را ببینید. بلیطِ رفتن به این منطقه شامل دسترسیِ سه‌روزه به پارک، یک تورِ یک ساعته و گشت‌زنیِ ۲۰ دقیقه‌ای در یک کشت‌زار قهوه است.

آمریکای مرکزی

مطالب مرتبط:

منبع nomadicmatt

دیدگاه