سفر در تعطیلات سال نو و ۹ سطح احساسی آن

محمد میرافشاری | یکشنبه, ۲۳ اسفند ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

وقتی می‌خواهیم کاری جدید را شروع کنیم، تغییراتی را در خود حس خواهیم کرد که باعث ایجاد احساساتی چون ترس، هیجان، اضطراب، خوشحالی و غیره می‌­شود. برنامه‌­ریزی برای سفر دارای ترکیبی از احساسات مختلف است. با این مقاله کجارو همراه باشید تا با ۹ مرحله احساسی سفر کردن آشنا شوید.

 هم چنان که ذوق تصوراتی از غذا خوردن و هدیه دادن‌های فامیلی در سرمان پرسه می‌زند، ما مشتاقانه منتظر فرا رسیدن فصل تعطیلات هستیم؛ اما آن صحنه‌های خوش‌منظره درباره سفر که در ذهنمان قرار دارد به زودی از رنگی خوش به خاکستری تغییر می‌کنند وقتی سفر در تعطیلات و لزوم برنامه‌ریزی آن را به یاد می‌آوریم. از آغاز برنامه‌ریزی سفر تا رعایت قوانین فرودگاه و تجربه لذت شام خوردن با خانواده در تعطیلات، همه‌ی این اتفاقات مصیبت‌بار و ترس از ناکامی در محقق کردنشان، به قطع می‌خواهند با احساسات شما بازی کنند. اینکه بدانیم باید چه چیز را انتظار داشته باشیم، کمی این حس بیگانه را بهتر می‌کند. چرخه‌ی احساسی ولی شرورانه‌ای که در مهم‌ترین ایام سال یعنی تعطیلات سال نو تجربه می‌کنید، در این مقاله بخوانید.

خاطره‌انگیز (نوستالژی)

اندکی قبل از شروع سال تحویل، آن شوق عمیق درونی مثل حباب شروع به بالا آمدن می‌کند و وقتی به شیرینی‌های سال نو، سرودهای ویژه این موقع سال و مراسم سنتی رایج در خانواده‌ی خود فکر می‌کنید، نمی‌توانید برای به خانه رسیدن و دیدن خانواده‌تان صبر کنید و با همه‌ی این‌ها، بیشترین دل‌خوشی تعطیلات و خاطره‌هایی که به یاد می‌آورید، متعلق به شهری است که در آن زندگی می‌کنید.

اضطراب

اضطراب

 با نزدیک شدن موعد سفر در تعطیلات سال نو به مدت یک هفته، دغدغه‌ای آرام و غیرمنتظره با حالتی آرام‌بخش جایگزین می‌شود. چه وسایلی در چمدان خود قرار دهید؟ چه چیز برای قوم و خویش خود سوغات ببرید؟ چطوری خودتان را به فرودگاه یا راه‌آهن برسانید؟ چطور این امکان وجود دارد که بتوانید همه‌ی کارهای پیش رو و لازم را به شکل کاملی تمام کنید؟

خلاقیت

وقتی مدتی را با حس نگرانی گذراندید، وقت آن است که در حالت «فرا انگیزه» قرار بگیرید و به نوبت، ترتیب کارها را بدهید.  پروژه‌های ناتمام کاری را تمام کنید، توشه سفر خود را ببندید و به والدین خود زنگ بزنید و توضیح دهید که چگونه به خانه برمی‌گردید.

خستگی مفرط

یک بحران کوتاه‌مدت را نشانه کنید. به طور مثال جمعیتی وارد فرودگاه می‌شوند، جمعیتی هم قوانین معمول و سختی‌های فرودگاه را از سر می‌گذرانند، بدون در نظر گرفتن روند طولانی و کسالت‌آور رد شدن از بخش امنیتی فرودگاه که آرزو می‌کنید هر چقدر زودتر تمام شود و «سازمان امنیت حمل‌ونقل» سریع‌تر کارها را انجام دهد، هر چند در واقع اینگونه نخواهد بود و کسی نمی‌داند چرا این‌قدر درآوردن وسایل فلزی از جیب مردم طول می‌کشد؟ کارها این‌قدر به کندی و به شکل کسالت باری پیش می‌روند که در حین رفتن به سمت گیت ورودی به هواپیما، ممکن است به این فکر بیافتید که یک فیلم خوب دانلود کنید، چون این موضوع را خوب می‌دانید که ممکن است پروازتان با تأخیر همراه شود.

آسودگی

خبر خوش، سرانجام! خودتان را داخل هواپیما می‌بینید; هر چیزی که احتیاج دارید قبل از این تهیه کرده‌اید. وقت آن است که به صندلی تکیه بدهید، استراحت کنید و یک نوشیدنی خنک سفارش بدهید. شما در مسیر درست سفر خود هستید.

خوشحالی

خوشحالی

 این بخش خوب ماجرا است، بخشی که تمام سال برایش صبر کرده‌اید. شما در مقصد هستید! چه در حال رفتن به سمت خانه باشید تا مراسم ویژه سال نو به جا بیاورید، چه بخواهید رسم و رسوم سال نو را رها کرده و تجربه‌ای پرهیجان را جایگزین کنید، این سفر از هر جهت ارزش تجربه کردن را داشت. از بودن با خانواده و دوستانتان نهایت لذت را ببرید.

آزردگی

رسم و رسوم ویژه سال نو را تا نیم ه‌راه بجا آورده‌اید که دنبال جواب سوال خود می‌گردید. چرا از همان اول ماجرا این همه برای آمدن به اینجا هیجان‌زده بودید؟ والدین شما دوباره شما را هدف شلیک حرف‌هایشان قرار می‌دهند، حرف‌هایی از قبیل: «مراقب خودت هستی»؟، «غذای کافی می‌خوری»؟، «نمی­خوای به خونه برگردی»؟. فارغ از سؤالات آزاردهنده، این امر باعث می‌شود یاد برخی از خاطرات تلخ کودکی خود بیافتید و چون در طول سفر به شکل عادی کمبود خواب خواهید داشت، حس «آزردگی» نیز خستگی و بی‌خوابی شما را تشدید خواهد کرد.

هیجان

هیجان

 هم چنان که زمان تعطیلات به پایان راه خود می‌رسد دل‌تنگی شما برای زندگی عادی و در قالب یک فرد بالغ شروع می‌شود و رویای بازگشت به خانه را می‌بینید. اگر چه که کمی اضطراب ممکن است به شکل مخفیانه در این «هیجان» راه خود را باز کند، ولی این اضطراب را آزاد می‌گذارید، چون حالا به فردی کارکشته تبدیل شده‌اید.

تسکین خاطر

تسکین خاطر

 بالاخره در خانه خودتان هستید و مسافرت انجام شده است; آپارتمان شما (البته با دیدی امیدوارانه) تمیز است. یک یا دو روز را به استراحت اختصاص می‌دهید، شاید هم بخواهید تنی به آب بزنید و به یک استخر آب گرم بروید تا آرامش خود را به دست آورید.

سفر در تعطیلات سال نو با هر میزان سختی که باشد، شما رسم و رسوم ویژه آن را دوست دارید و بدون شک همین کار را سال بعد هم انجام خواهید داد، پس امسال هم در آستانه تعطیلات سال نو خود را برای چرخه خاطره‌­انگیر احساسات ویژه تعطیلات سال نو که درباره آن صحبت کردیم، آماده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه