چگونه با وجود شرایط جوی نا‌‌مساعد، تعطیلات خوبی داشته باشیم

زهره ملکی
زهره ملکی سه شنبه، ۳ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
چگونه با وجود شرایط جوی نا‌‌مساعد، تعطیلات خوبی داشته باشیم

یکی از مشکلاتی که ممکن است در زمان تعطیلات و سفر به وجود آید، شرایط نامساعد جوی است. با کجارو همراه باشید تا نگاهی به راه‌های موجود برای داشتن یک تعطیلات خوب در شرایط جوی نامساعد داشته باشیم.

وقتی که هوای بد و بارش سنگین برف در بستون باعث لغو پروازها شد، جو بث مک دانیل (JoBeth Mc Daniel) ، نویسنده‌ی اهل آلاباما، مجبور شد که اقامت خود را در هتل تمدید نماید. چیزی که باعث شگفتی او شد این بود که صاحب هتل، هزینه‌ی اقامت در هتل را یک شبه، سه برابر افزایش داده بود و برای همان اتاقی که جو بث در اختیار داشت سه برابر قیمت قبلی پول مطالبه می‌کرد. خوشبختانه جو بث می‌دانست که در آن ایالت، افزایش ناگهانی قیمت‌ها مخصوصا در زمانی که شرایط جوی نامساعد است و وضعیتی غیر منتظره پیش آمده، ممنوع و غیر قانونی است. بنابراین صاحب هتل مجبور شد که کوتاه بیاید و همان قیمت معمولی را از او مطالبه نماید و از اینکه می‌دید یک زن با لهجه‌ی ایالت های جنوبی، از این قانون به خوبی اطلاع دارد بسیار شگفت زده شده بود.

در ایالت‌های تگزاس، فلوریدا، کالیفرنیا و بسیاری از ایالت‌های دیگر، افزایش ناگهانی و خودسرانه‌ی قیمت‌ها در صورت بروز شرایط نامساعد جوی ممنوع و خلاف قانون است. البته این مسئله، یکی از پیامدهای منفی است که در اثر لغو پروازها به وجود می‌آید. هر ساله به دلیل بارش برف و یخبندان و حتی طوفان‌های تابستانی هزاران پرواز لغو می‌شوند که در نتیجه ده‌ها هزار مسافر سرگردان و بلاتکلیف می‌شوند.

برای مواجهه با چنین پیشامدهایی چه آمادگی‌هایی باید داشته باشیم؟ قبل از شروع سفرتان درباره‌ی این موضوع به دقت فکر کنید و ببینید که در چنین شرایطی چه باید بکنید. در صورتی که پروازتان لغو شود یا هواپیما در اواسط مسیر مجبور به فرود اضطراری شود، به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت؟

اول از همه و البته مهمتر از همه، گزارش وضعیت آب و هوا را قبل و طی سفرتان دقیقا پیگیری کنید تا بتوانید بر طبق شرایط آب و هوایی، سفرتان را برنامه‌ریزی کنید. در فرودگاه، وسایلی را که احتمالا به آن‌ها نیاز پیدا خواهید داشت، به همراه داشته باشید. شماره‌ی آژانس مسافرتی و شرکت هواپیمایتان را در تلفن همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز از آن‌ها کسب اطلاعات کنید و بتوانید در پرواز جایگزین، برای خود جا رزرو کنید. حال اگر پرواز شما لغو شد ولی سایر پروازها همچنان از فرودگاه صورت می‌گرفت چه باید بکنید؟ برفرض اینکه پروازهای غیرمستقیم به طرف مقصد شما وجود داشته باشد، ممکن است که سعی کنید برنامه‌ی سفرتان را تغییر دهید و با سایر پروازهایی که صورت می‌گیرد به هر ترتیبی شده به مقصد برسید. جان ویلیامز که در شرکت چاپ و نشر کتاب‌های دانشگاهی به عنوان مسئول ارشد در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کند از این استراتژی استفاده کرده است تا اینکه زودتر به مقصد برسد. اگر چه او می‌گوید که هرگز این روش را دوباره امتحان نخواهد کرد. او در مورد تجربه‌ی خود می‌گوید:

 بعد از اینکه پروازم از فرودگاه JFK به مقصدFort Lauderdale لغو شد، سریع برای رزرو پروازهای غیر مستقیم اقدام کردم در حالی که خودم را باهوش و زرنگ فرض می‌کردم به مقصد دالاس(Dallas) یک بلیت تهیه کردم و ساعت ۲ صبح در حالی که فقط یک پتو همراه داشتم به فرودگاه دالاس رسیدم با مداومت و سماجت از این گیت به آن گیت می‌رفتم تا اینکه نهایتا متوجه شدم پرواز بعدی که باید سوار می‌شدم دقیقا چند دقیقه قبل از رسیدن من از زمین بلند شده بود. تقریبا ساعت ۴ صبح بود، مجبور شدم که ۲ ساعت در ترمینال فرودگاه بخوابم و استراحتی کنم. با این همه تجربه‌ی دشوار و وحشتناک سرانجام بعد از ۱۶ ساعت به مقصد رسیدم.

شاید بهترین نکته‌ی این تجربیات و توصیه‌ها این باشد که در زمان لغو پروازتان یا فرود اضطراری در بین مسیر، بهترین کار ممکن، این است که خونسرد باشید و رفتاری دوستانه و نگرشی مثبت داشته باشید. زیرا کمترین فایده‌اش این است که در چنین شرایط دشواری، ناراحت و بد خلق نمی‌شوید. ویلیامز در پایان گفته‌هایش اضافه می‌کند:

در چنین شرایطی عملا هیچ کاری نمی‌توانید بکنید پس خیلی عصبانی نشوید که هیچ فایده‌ای هم ندارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه