جایزه برای کشف راز ۶ اثر باستانی مرموز در استان هونان چین

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۵
جایزه برای کشف راز ۶ اثر باستانی مرموز در استان هونان چین

مقامات فرهنگی دراستان هونان واقع در مرکز چین اعلام کردند درصورتی که فرد یا افرادی بتوانند پرده از راز ۶ سکه طلای باستانی بگشایند، به آنان جایزه ای بالغ بر ۱.۵۰۰ دلار امریکا تعلق می‌گیرد.

مقامات فرهنگی در استان هونان چین برای کمک به کشف راز ۶ اثر باستانی که با وجود سال‌ها کار و تحقیق همچنان بر متخصصان چینی و خارجی پنهان مانده، ۱.۵۰۰ دلار امریکا جایزه تعیین کردند.

این سکه‌ها که درموزه مرکزی شهر نگهداری می‌شود، دارای نوشته‌های مرموزی است و در حالی که کشف و رمز گشایی آن سال‌هاست توجه و تلاش باستان‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی چین را بخود مشغول کرده، اما هنوز کسی موفق به کشف این راز نشده‌ است.

«پنگ جیا» دفتر میراث فرهنگی دراستان هونان می گوید که تصور می رود که این سکه ها با توجه به نحوه ساخت درطی دوران «سلطنت دلهی» ساخته شده باشند. این دوران همزمان با دوران سلطنت سلسله یوان حدفاصل ۱۲۷۱ تا ۱۳۵۸ بوده است.

این شش سکه دردهه ۱۹۶۰ دردیگی سپید و درخشان کشف شد که دراصل شش سکه خارجی است که در یک مزرعه دفن شده بود. هر سکه به اندازه سکه‌های یوان چینی است که هم اکنون دراین کشور رایج است.

این سکه‌ها در دهه ۱۹۸۰ به موزه استان هونان منتقل شد و درشمار آثار درجه یک ملی و فرهنگی چین طبقه‌بندی شد. شناخت منشا و رمز‌گشایی از نوشته‌های ثبت‌شده بر پشت این سکه‌ها از همان زمان کشف تاکنون باستان‌شناسان را با معمایی بزرگ و دشوار مواجه کرده است.

پنگ می‌گوید که این سکه ها در واقع همانند کتیبه‌ای هستند که بر روی یک سطح آن به خط نادری از زبان عربی نام پادشاهی ثبت شده است اما اطلاعات ثبت شده بر سطح پشت این سکه تاکنون قابل خواندن نبوده و فهم آن همانند رازی دشوار و ناگشوده باقی مانده‌ است.

وی یادآور شد که تا کنون مشاوره‌های تخصصی بسیاری نیز میان باستان‌شناسان و زبان‌شناسان چینی و با متخصصان خارجی از کشورهای دیگر صورت گرفته اما هیچ نتیجه‌ای دربر نداشته ولی امیدواریم با تعیین جایزه فرد یا افرادی بتوانند پرده از راز این سکه‌ها بردارند.

مطالب مرتبط:

منبع CHN

دیدگاه