نوروز بازار، میهمان ۱۳ استان کشور

مینا داودی | سه شنبه, ۲۰ بهمن ۹۴ ساعت ۱۰:۳۰

عضو شورای سیاستگذاری آیین ملی نوروز سازمان میراث فرهنگی کشور امسال از برگزاری  آیین ویژه‌ای با عنوان نوروز بازار در ۱۳ استان کشور با هدف معرفی آداب و رسوم نوروز در مناطق مختلف، خبر داد.

 شبان میرشکرایی، در نشست هم‌اندیشی برگزاری آیین نوروز بازار در شهر فارس در شیراز بیان کرد:

رویداد فرهنگی نوروز بازار در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، فارس، گلستان، خراسان رضوی، کرمان، اصفهان و تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: این برنامه فرهنگی با توجه به ظرفیت‌های هر شهرستان در کنار اماکن تاریخی و یا بازارهای سنتی شهر بر پا می‌شود.

میرشکرایی ادامه داد: نوروز بازار، جشنواره و یانمایشگاهی برای فروش محصولات نیست و در آن هیچ‌گونه خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد بلکه تنها فرهنگ عرضه شود.

عضو شورای سیاستگذاری آیین ملی نوروز سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد:

در حال حاضر مردم از اجرای آیین‌های سنتی خود دور شده‌اند و کمتر کسی با رسوم غنی خود آشنایی دارد به همین سبب می‌کوشیم با احیای سنت‌ها و رسوم گذشته، مردم را با فرهنگ اصیل ایرانی در ایام نوروز و پیش از نوروز آشنا کنیم.

میرشکرایی بیان کرد: پرونده ثبت جهانی نوروز یک پرونده چند ملیتی است که یکی از بندهای آن، حفاظت و پاسداشت آیین‌ها و رسومی است که در نوروز اجرا می‌شود از این رو برنامه نوروز بازار نوعی معرفی و حفاظت از این سنت‌هاست.

وی گفت: نوروز بازار استان فارس باید معرف فرهنگ و آداب و رسوم مردم این استان باشد.

میرشکرایی اظهارداشت: در حاشیه برنامه نوروز بازار، نمایشگاه عکس آماتور نیز برگزار می‌شود که فراخوان این نمایشگاه به زودی در کشور اعلام می‌گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس هم در این نشست گفت: امسال برای نخستین بار آیین ویژه نوروز بازار فارس با هدف معرفی آیین‌های سنتی این استان از روز بیست و چهارم تا بیست و هشتم اسفندماه ۹۴در شیراز برگزار می‌شود.

مصیب امیری بیان کرد: آیین‌ها و رسوم سنتی فارس در نوروز دارای تعدد و تنوع بسیاری است که با برپایی مراسم نوروز بازار این آیین‌ها را به درستی به مردم معرفی خواهیم کرد.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه