۸ الگوی موفق شهرهای آینده قسمت ششم: نایروبی، کنیا

پرهام نوری
پرهام نوری پنجشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
۸ الگوی موفق شهرهای آینده قسمت ششم: نایروبی، کنیا

مطابق گزارش وب‌سایت وایرد یکی دیگر از موفق‌ترین الگوهای شهری امروز، نایروبی است. طراحی شهری در آینده به چالش با‌اهمیتی تبدیل خواهد شد. با توجه به محدودیت‌های پیش‌ رو، نیاز به طراحی هدفمند شهرها بیش از پیش احساس می‌شود. برای آشنایی با رویکرد طراحان نایروبی در مقابل این چالش‌ها، با کجارو همراه باشید.

در ادامه سفر به شهرهای مختلف دنیا و آشنایی با سیستم‌های مدیریتی در مقابل چالش‌های پیش روی مردمان مختلف در سراسر دنیا، این بار سری به کنیا خواهیم زد. این کشور آفریقایی صاحب پایتختی زیبا به اسم نایروبی است. حمل و نقل در این شهر، مانند خیلی از شهرهای بزرگ دنیا، چالشی بزرگ برای شهروندان است. در ادامه با رویکرد طراحان شهری نایروبی برای مقابله با این چالش آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

مینی‌بوس‌های آشفته با برنامه‌ای منظم

nairobi map network

مقالات مرتبط:

۸ الگوی موفق شهرهای آینده، قسمت اول: لس آنجلس

۸ الگوی موفق شهرهای آینده؛ قسمت دوم: شانگهای، چین

۸ الگوی موفق شهرهای آینده قسمت سوم: مدلین، کلمبیا

۸ الگوی موفق شهرهای آینده قسمت چهارم: آیندهوون، هلند

۸ الگوی موفق شهرهای آینده قسمت پنجم: مکه، عربستان

بیشتر شهروندان نایروبی از مینی‌بوس‌ها برای رفت و آمد استفاده می‌کنند. این مینی‌بوس‌ها که توسط شرکت‌های کارآفرینی متفاوتی راه‌اندازی شده‌اند، به دلیل در دسترس بودن و هزینه‌ی کم، مورد استفاده بخش بزرگی از مردم نایروبی هستند. اما این دو، تنها دلایل محبوبیت مینی‌بوس‌ها نیستند. مینی‌بوس‌های کوچک نایروبی که ماتاتوس نامیده می‌شوند، به خاطر پخش موسیقی با صدای بلند در طی مسیر و همچنین رقص نورهای جذاب خود معروف شده‌اند. در گذشته مسیرهای شبکه حمل و نقل نایروبی به خواست و اراده مسافران تغییر می‌کرد و پیدا کردن مسیر صحیح و یا ایستگاه مناسب به شانس بستگی داشت و البته انتخاب اشتباه می‌توانست ساعت‌ها به زمان طی مسیر اضافه کند.

به همین دلیل گروهی از محققان و طراحان به نام دیجیتال ماتاتوس به یاری شهروندان آمدند. در این تحقیق از دانشجویان دانشگاه‌های محلی خواسته شد تا از مینی‌بوس‌ها استفاده کرده و به کمک تلفن‌های هوشمند خود، مسیرهای حرکت و توقف را ثبت کنند. هنگامی که دیجیتال ماتاتوس راهنمای سفری شبیه به نقشه قطارهای مترو را برای بیش از ۱۰۰ مقصد شهری به همراه فهرست ایستگاه‌های مهم را برای استفاده شهروندان ارائه کرد، به شدت مورد استقبال قرار گرفت. جاکولین کلوپ که یکی از مدیران این پروژه بود، درباره آن گفت: زنان بسیاری از این پروژه استقبال کردند و اطلاعاتی که ما برای آنها گردآوری کردیم، بسیار بااهمیت بود. وی در ادامه از قول برخی از شهروندان زن افزود: حالا شهروندان زن در نایروبی بیشتر احساس امنیت می‌کنند. به خصوص هنگام تاریکی هوا که هیچ شهروندی دلش نمی‌خواهد با انتخاب یک مسیر اشتباه، سر از ناکجاآباد در بیاورد.

بعد از اجرای این طرح و درست چند ماه قبل از نوشتن این گزارش اتفاق جالبی افتاد. ماتاتوس‌های نایروبی در نقشه موتور جستجوی گوگل، به عنوان یکی از برترین سیستم‌های غیررسمی حمل‌و‌نقل معرفی شدند. گسترش استفاده از این وسایل حمل‌و‌نقل کوچک و پر ‌سر ‌و‌ صدا، به آن رسمیت بخشید و برای سایر شهرها به الگوی خوبی تبدیل شد. این نوع برخورد، نشان‌دهنده‌ی بهترین استفاده ممکن از شرایط موجود بود. در واقع طراحان شهری نایروبی با انتخابی هوشمندانه، تهدید را به فرصت تبدیل کردند. برنامه توسعه‌ی این شبکه‌ی حمل‌و‌نقل در نایروبی رو به پیشرفت است. البته امیدواریم که همچنان از رقص نورهای جذاب در این مینی‌بوس‌های پر سر و صدا استفاده شود.

برای شناخت دو شهر باقیمانده از این لیست در روزهای آینده با کجارو همراه باشید.

منبع: wired

مطالب مرتبط:

دیدگاه