هفته‌نامه؛ از سقوط گردشگری ترکیه تا توسعه روابط گردشگری ایران و کره جنوبی

عماد جعفری | یکشنبه, ۹ اسفند ۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

هفته‌نامه کجارو فرصتی است برای مرور مهم‌ترین رویدادهای گردشگری در هفته‌ای که گذشت. با کجارو همراه باشید.

 در هفته‌ای که گذشت، سقوط گردشگری ترکیه در تیتر برخی از مهم‌ترین رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. در شرایطی که افزایش تنش‌ها میان روسیه و ترکیه، ردپای چهار میلیون گردشگر روس را در این کشور کمرنگ کرده است، خبرها حاکی از آن بود که تنها در طی مدت هفت روز، حدود چهارصد هزار انگلیسی از سفر خود به ترکیه منصرف شده‌اند. با وخامت اوضاع گردشگری در ترکیه که اقتصاد این کشور را در معرض ضرباتی سنگین قرار داده، صدای اعتراض بسیاری بلند شده‌است. این در حالی است، که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، به جای تجدید نظر در سیاست‌های ماجراجویانه خود، راهکارهای عجیبی برای نجات گردشگری این کشور به مردم ارائه داده است. ایران، همسایه شرقی ترکیه اما این روزها در شرایط کاملا متفاوتی به سر می‌برد، ایران که برای سال‌ها، زیر بار تحریم‌ها نتوانسته بود از ظرفیت بالقوه خود برای نقش‌آفرینی در صنعت گردشگری جهان به خوبی استفاده کند، در شرایط پساتحریم، نگاه ویژه بسیاری از کشورهای جهان را به خود جلب کرده است. در همین راستا، این هفته نیز مطابق هفته‌های گذشته خبرهایی از توسعه روابط دوجانبه ایران با سایر کشورها در زمینه گردشگری منتشر شد. هقته گذشته برای علاقه‌مندان به موزه‌گردی هم دست پری به همراه داشت، با گزارش اختصاصی کجارو به سراغ نمایشگاه اتومبیل‌های کلاسیک در باغ موزه قصر می‌رویم، از بازگشایی تالار اصلی کاخ گلستان خواهیم گفت، و بسیاری دیگر از اخبار مهم گردشگری دنیا را با هم مرور خواهیم کرد، با این شماره از هفته‌نامه کجارو همراه باشید.

پیگری تخلفات آژانس‌های مسافرتی در آستانه سفرهای نوروزی

این شماره از هفته‌نامه کجارو با خبری نوروزی آغاز می‌کنیم. در هفته ای که گذشت، مهدی عنبر، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به مسافران نوروزی و کسانی که از دفاتر خدمات مسافرتی خدمات می‌گیرند، درباره تخلفات موردی این دفاتر هشدار داد و گفت:

اطلاعات دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران و تمام تاسیسات گردشگری که از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مجوز دارند، در پورتال این اداره آمده است و مسافران می‌توانند به آن مراجعه کرده و مطمئن شوند آژانسی که با آن قرارداد بسته‌اند، مجوز دارد یا نه. نکته‌ای که آژانس‌های مسافرتی را تا لغو مجوز پیش می‌برد، این است که مردم از خدمات‌رسانی‌ها ناراضی هستند و یا کسر خدمات در قرارداد مسافران دیده می‌شود.

برای مشاهده جزئیات بیشتر این خبر می‌توانید به این صفحه از کجارو مراجعه نمایید.

افول گردشگری ترکیه، راهکارهای عجیب ادوغان

گردشگری ترکیه

در چند ماه گذشته از افول و رکود صنعت گردشگری ترکیه خبرهای بسیاری منتشر شد. بسیاری از گردشگران که تا پیش از ترکیه را برای سفر خارجی خود ترجیح می‌دادند، با توجه به روزهای ناامن و بی‌ثبات این کشور، در انتخاب خود تجدید نظر جدی کرده‌اند، به طوری که تنها در مدت ۷ روز، ۴۰۰ هزار توریست انگلیسی سفر خود به ترکیه را لغو کردند.

این خبر را توماس کوک، مجری برجسته‌ی تور اعلام کرد و دلیل آن را حملات تروریستی در ترکیه نام برد.

.به گزارش تلگراف، اکثریت توریست‌های انگلیسی، علیرغم افزایش قیمت بسته‌های تور، اسپانیا را به ترکیه برای تعطیلات ترجیح می‌دهند.

در این میان حزب حاکم ترکیه، به جای تجدیدنظر در سیاست‌های نادرست خود، که این کشور را دچار بحران کرده، راهکارهای عجیب و غیرقابل اجرا به مردم ارائه می‌دهد. رئیس جمهور ترکیه در آخرین تلاش برای تسکین اوضاع وخیم صنعت گردشگری این کشور، از شهروندان ترکیه‌ای درخواست کرد تعطیلات را در کشور خود سپری کنند.

«رجب طیب اردوغان» با توجه به شرایط بسیار نگران‌کننده و تیره‌روزگی‌های روزافزون صنعت گردشگری ترکیه، شخصا از مردم کشورش درخواست کرد برای کاهش ضررهای ناشی از عدم حضور گردشگران روس‌، تعطیلات را در ترکیه بگذرانند.

صنعت گردشگری ترکیه پس از چالش سیاسی با روسیه‌، درگیری‌های مستمر در جنوب شرق و همچنین انفجارها در آنکارا و استانبول با تهدید بسیار جدی روبه رو شده است. چهار میلیون گردشگر روس که هر ساله پای ثابت گردشگری ترکیه بودند، امسال به این کشور سفر نخواهند کرد.

آمار و ارقام جدید منتشر شده ازسوی اداره آمار ترکیه حاکی از آن است که درآمدهای گردشگری این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی با ۸/۳ درصد کاهش مواجه شده و از ۳۴/۴ میلیارد دلار به ۳۱/۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

در این میان، تعداد شهروندان ترکیه‌ که کشورهای خارجی را برای سفر انتخاب می‌کنند از ۷ میلیون و ۹۸۲ هزار نفر در سال ۲۰۱۴ به ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ رسیده و هزینه‌ای که گردشگران ترکیه‌ای در خارج از کشورشان می‌کنند، نیز از ۵/۵ میلیارد دلار به ۵/۷ میلیارد دلار افزایش یافته است.

به گزارش المانیتور، ترکیه جدی‌ترین روند نزولی در گردشگری را در ماه نوامبر ۲۰۱۵ تجربه کرد‌، زمانی که ارتش ترکیه یک فروند هواپیمای جنگی روس را در مرز مشترک با سوریه منهدم کردند و روابط مسکو و آنکارا رو به تیرگی رفت.

هتل‌داران در ترکیه نیز که با ورشکستگی مواجه شده‌اند، در انتظار راه حلی از سوی دولت هستند و در این میان «اردوغان» که ظاهرا از شرایط کنونی مستاصل شده، تنها راه‌حل را درخواست از مردم ترکیه برای سپری کردن تعطیلات در کشور خودشان دیده و همچنین از مردم کشورش خواسته از محصولات داخلی به جای محصولات خارجی استفاده کنند.

برخی از نمایندگان بخش گردشگری در ترکیه از پیشنهاد ممنوعیت کامل سفرهای خارجی و همچنین مجازات شهروندان ترکیه‌ای در صورت انجام این کار حمایت کرده‌اند، اما اغلب رسانه‌ها اقدام افراط گرایانه «اردوغان» برای ممنوعیت سفرهای خارجی را در تضاد با درک و منطق معرفی کردند.

«کمیل اغورلو»، نایب رئیس اتحادیه سرمایه‌گذاران گردشگری ترکیه نیز خواستار اقداماتی در جهت غیر جذاب کردن مقاصد خارجی برای ترکیه‌ای‌ها شده و عنوان کرده باید محدودیت‌ها و مالیات‌های اضافی برای خروج از کشور وضع شود تا مردم به گذراندن تعطیلات در کشور خودشان تشویق شوند.

توسعه روابط گردشگری ایران و کره جنوبی

روابط ایزان و کره جنوبی

ایران همسایه شرقی ترکیه اما، در شرایط کاملا متفاوتی به سر می‌برد. مسئولان گردشگری ایران که برای سالها از ترکیه، به عنوان الگویی موفق برای توسعه گردشگری کشور یاد می‌کردند، حالا در شرایط پساتحریم به فکر توسعه همه جانبه صنعت گردشگری، از طریق تسهیل شرایط و توسعه روابط دوجانبه با سایر کشورهای پرگردشگر جهان هستند. در همین راستا در هفته‌ای که گذشت، خبرها حاکی از آن بود که ایران و کره جنوبی علاقه مندند علاوه بر همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف، روابط خود در بخش گردشگری را توسعه دهند.

حضور در نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و برگزاری همایش‌های مختلف از جمله برنامه‌هایی است که دو کشور برای رسیدن به این هدف در دستور کار قرار داده‌اند.

کره جنوبی بخصوص به شرکت‌های گردشگری دستور داده است هر چه در توان دارند برای توسعه این عرصه با ایران به کار گیرند.

به نظر می‌رسد، ایران و کره تنها تمایل به توسعه روابط تجاری ندارند بلکه امیدوارند تا با توجه به رفع موانع گذشته بخش‌های مختلف همکاری را بالفعل کنند.

اگرچه شمار زیادی از مردم آسیای شرقی در طول تعطیلات به کشورهای اروپایی ، آمریکا و اقیانوسیه سفر می کنند اما برای مثال کمتر دیده می شود اتباع چین و یا کره راهی ایران شوند در صورتی که بیشترین گروه از گردشگران دنیا از اتباع همین کشورها هستند.

دولت سئول اخیرا از بخش های مختلف این کشور خواسته است تا برای ارتقای گردشگری و توسعه این عرصه در ایران تلاش کنند و شرایط را برای حضور گردشگران خود به کشورمان را فراهم سازند.

در نمایشگاه بین المللی گردشگری که به تازگی در ماه جاری میلادی در تهران برگزار شد، سازمان گردشگری ملی کره نیز با شعار پیشبرد گردشگری در ایران حضور داشت.

خبرگزاری یونهاپ کره روز چهارشنبه در گزارشی به این موضوع پرداخت و اعلام کرد که کره جنوبی در دوران پساتحریم بسیار امیدوار است در هر عرصه ای که لازم باشد با تهران همکاری کند.

وزارت تجارت کره نیز با انتشار بیانیه‌هایی از دست اندرکاران صنایع مختلف از جمله گردشگری خواسته است بازار ایران را به دقت بررسی کرده و برای اجرای طرح‌های مختلف در آن آماده باشند.

ارزش تبادلات تجاری ایران و کره در سال ۲۰۱۵ میلادی به بیش از شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسید اما دو طرف امیدوارند در طول سال‌های پیش رو این رقم به سرعت به حدود ۱۵ تا ۱۷ میلیارد دلار برسد.

کره جنوبی از جمله کشورهایی است که برای توسعه روابط با ایران همواره تلاش زیادی داشته و می‌کوشد تا شرکت‌های خود را با طرح‌های زیربنایی ایران مرتبط سازد.

علاقه سئول به توسعه همکاری با تهران به حدی بالا است که وزارت دارایی این کشور اوایل اردیبهشت ماه جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور گسترش همکاری‌های اقتصادی و حضور بیشتر شرکت‌های کره‌ای در بازار ایران، تمامی محدودیت‌های تجارت خدمات با تهران را لغو می‌کند.

 

صدور ویزا در سفارت انگلیس در ایران

صدور ویزا

با بازگشایی سفارت انگلستان، بعد از ۴ سال و سه ماه، این سفارت از روز چهارشنبه ۵ اسفند ماه فعالیت کنسولی خود جهت اخذ ویزا در ایران را از سر گرفت.

 

در همین راستا فیلیپ هاموند، وزیر خارجۀ انگلیس شامگاه سه شنبه،۴ اسفند از آغاز به کار بخش خدمات صدور ویزای سفارت بریتانیا در تهران خبر داد و در توئیتر خود نوشت:

بخش خدمات ویزا و مهاجرت بریتانیا در ایران براساس قولی که شش ماه پیش پس از بازگشایی سفارت داده شد، از روز چهارشنبه آغاز به کار می‌کند.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران نیز با تایید این خبر گفته بود:

براساس اعلام دولت انگلستان و در اجرای توافقات قبلی میان دو کشور، بخش کنسولی سفارت انگلستان در ایران از چهارشنبه، ۵ اسفند فعالیت مجدد خود را آغاز می‌کند.

سفارت انگلیس در۸ آذرماه ۱۳۹۰ به دنبال ورود عده‌ای از معترضان به داخل سفارت تعطیل شد و لندن رسما کارکنانش را از ایران فراخواند. پس از گذشت حدود ۴ سال و در تاریخ اول شهریور ۱۳۹۴ سفارت انگلیس با حضور وزیر امور خارجه این کشور بازگشایی شد، اما بخش خدمات مربوط به صدور ویزا در آن زمان فعال نشد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در ۱۶ بهمن ماه در سفری که به انگلیس داشت در نشست خبری مشترکی با وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کردد که صدور ویزا طی چند هفتۀ آینده آغاز خواهد شد.

ظریف در این نشست خبری گفت:

در این دیدار توافق کردیم که تا چند هفتۀ دیگر دو کشور صدور ویزا را برای شهروندان عادی و گذرنامه‌های عادی شروع کنند. به نظر ما این اقدام، یک حرکت مثبت در جهت تبادل بیشتر بین مردم دو کشور است و امیدواریم که به درک بهتر از یکدیگر کمک کند.

نخستین محدودیت ها بر آزادی سفر و گردشگری در اروپا

ویزای شینگن

با کناره‌گیری بلژیک هرچند به طور موقت از توافق شنگن، ناظران جهانی از این پس آینده سفر و گردشگری را دراروپا با محدودیت و خسارت‌های مالی هنگفتی مواجه می‌بینند.

هفته گذشته رویترز گزارش داد، بنیاد تحقیقاتی«برتلزمن» درآلمان نیز برآورد کرده است که فروپاشی ویزای شنگن دراروپا برای کل اتحادیه اروپا خسارتی بالغ بر۱/۴ تریلیون یورو طی دهه آینده درپی خواهد داشت.

طبق همین بررسی‌ها برآورد شده که درصورت وقوع بدترین سناریو که به معنی احیای کنترل مرزی و مسدود شدن تردد وسفر آزاد میان کشورهای اروپایی است، قیمت تحمیل شده بر کالاهای وارداتی تا سه درصد افزایش خواهد یافت. این هزینه‌ها تنها برای بزرگترین بخش‌های اقتصاد آلمان می‌تواند به میزان ۲۳۵ میلیارد یورو حدفاصل سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ به بار آورد. درحالی که این هزینه برای کشور فرانسه نیز بالغ بر ۲۴۴ میلیارد یورو خواهد بود.

ناظران جهانی با توجه به اقدام بلژیک در لغو پیمان شنگن از این پس هرگونه فعالیت و حرکت درنواحی مرزی کشورها و مرزهای آزاد مسافرتی و نیزتمامی اشکال سفر و گردشگری آزاد در اروپا را که تحت این توافقنامه درسراسر اتحادیه اروپا درجریان داشت، با خطر جدی مواجه می‌بینند.

این اقدام دولت بروکسل که از بیم هرج‌ و‌ مرج احتمالی ناشی از ورود پناهجویان از «کاله» فرانسه به این کشور، برای کنترل مرزها خود، صورت گرفته، گامی درجهت فروپاشی این توافق‌نامه مهم تلقی شده است.

با توجه به بحران پناهجویان که از شمال آفریقا و از منطقه خاورمیانه رو به سوی قاره اروپا نهاده‌اند، کشورهای اروپایی بخصوص ۲۸ عضو اتحادیه اروپا با مشکلات جدی ناشی از عبور غیر قانونی از مرزها مواجه شده‌اند.

پیمان شنگن از سال ۱۹۹۵ میلادی اجرایی شد که به موجب آن اتباع ۲۶ کشور اروپایی عضو بدون اخذ روادید، بین کشورهای یکدیگر بطور آزاد رفت و آمد دارند.

این درحالی است که از ماه مه سال گذشته – ۲۰۱۵ موافقتنامه شنگن در گامی فراتر از مرزهای اروپا به شهروندان امارات نیز اجازه داده بود که بدون نیاز به دریافت ویزای شنگن، به اروپا سفر کنند. این اقدام بلژیک احتمالات را برای پایان رویای اروپای واحد قوت داده است.

برگزاری نمایشگاه «تهران، کهن شهر من» در موزه ملی

هفته گذشته برای علاقه‌مندان به موزه‌ها و نمایشگاهای کشور دست پری داشت. در اولین خبر، در هفته‌ای که گذشا اعلام شد، آثار بدست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی تهران در نمایشگاهی با عنوان «تهران، کهن شهر من» از۲۴ اسفند تا ۲۵ فروردین ماه ۹۵ در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

برای مشاهده مشروح این خبر می‌توانید به این صفحه از کجارو مراجعه نمایید.

بازگشایی تالار اصلی کاخ گلستان

کاخ گلستان

در خبر دیگری مسعود نصرتی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان گفت:

تالار اصلی کاخ گلستان که برای مرمتِ آئینه‌کاری‌ها، نورپردازی و برخی اقدامات دیگر تعطیل شده بود، از صبح روز دو‌شنبه 3 اسفند بازگشایی شد.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان تاکید کرد:

چهار بخش تالار اصلی شامل «ظروف»، «سلام»، «آئینه‌کاری» و «عاج» از دهم بهمن ماه تعطیل شده بودند، که قرار بود تا ۱۰ اسفند ماه برای مرمت و ساماندهی تعطیل باشد، اما خوشبختانه موفق شدیم تالار اصلی کاخ جهانی گلستان را در کمتر از موعد مقرر یعنی در ۲۳ روز مرمت و ساماندهی کنیم.

زمان بازدید از کاخ جهانی گلستان هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ است و بلیت ورودی به تالار اصلی با چهار بخش آن برای گردشگران ایرانی مبلغ ۲۵۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۱۵ هزار تومان است.

کاخ جهانی گلستان در تهران خیابان ۱۵ خرداد، میدان ارگ قرار دارد.

 

 

گزارش اختصاصی کجارو از نمایشگاه اتومبیل و موتورسیکلت‌های کلاسیک باغ موزه قصر

نمایشگاه اتومبیل تاریخی

پیش‌تر با خبر شدیم که آیین افتتاح نمایشگاه اتومبیل و موتورسیکلت های کلاسیک در باغ موزه قصر با حضور مسئولین میراث فرهنگی استان تهران، کمیته ملی موزه های ایران(ایکوم) و شهرداری تهران روز پنجشنبه، ۲۹ بهمن ماه در این مجموعه برگزار شد. کجارو سری به این نمایشگاه رفته، تا خوانندگاش را با حال و هوای این نمایشگاه آشنا کند. با گزارش اختصاصی کجارو از نمایشگاه اتومبیل و موتورسیکلت‌های کلاسیک باغ موزه قصرمی‌توانید گردشی مجازی در این نمایشگاه داشته باشید.

 

خانه تکانی مجموعه سعدآباد

خانه تکانی سعدآباد

علاقه‌مندان به طبیعت و حفظ میراث کهن کشور این هفته هم خبرساز شدند. خبرهای منتشر شده حکایت از آن داشت که خانه طبیعت گردی ایران به همراه کمپین «قلب من برای میراث مان می تپد» فضای سبز مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد را خانه‌ تکانی می‌کنند.

خانه طبیعت‌ گردی ایران با هدف تجلی مشارکت سرزمینی و اجتماعی اعضای کمپین « قلب من برای میراث‌مان می تپد» در آستانه هفته درختکاری اقدام به پاک سازی فضای سبز و زدودن زباله‌های رودخانه دربند در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد کرده است تا در پی این اقدام علاوه بر انجام مسئولیت سرزمینی فعالین این حوزه، مسئولیت اجتماعی آنان نیز همزمان با روز رای گیری جهت انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان از طریق استقرار صندوق رای در این محل محقق شود.

این برنامه در پی اقدام ناآگاه شهروندان مبنی بر رها کردن زباله‌ها در مسیر رودخانه دربند انجام گرفته است که همراه با جریان آب به محوطه مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد رسیده و سبب تهدید فضای سبز این مجموعه و حیات درختان کهنسال و نایاب آن شده است؛ به طوری که یکی از مقاصد گردشگری و بخشی از تاریخ معاصر کشور را دچار خدشه و زخمی ناخوشایند کرده است.

خانه طبیعت گردی ایران به عنوان واحد زیر مجموعه کمیته ملی طبیعت گردی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی جهت هماهنگی‌های لازم میان بخش خصوصی و دولتی در محل مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد دایر است و همکاری با کمپین «قلب من برای میراث‌مان می تپد» نمونه ای از برنامه‌های مشارکتی این بخش به شمار می‌آید.

 

 

بزرگترین آکواریوم طبیعی کشور در بجنورد احداث می‌شود

در هفته‌ای که گذت شهردار بجنورد از احداث بزرگترین آکواریوم طبیعی کشور در بوستان بش قارداش خبر داد.

روح الله براتیان، شهردار بجنورد با اعلام این خبر گفت:

آب استخر اصلی بش قارداش تخلیه و گندزدایی شده و در حال آماده‌سازی برای تبدیل به بزرگترین آکواریوم طبیعی کشور است.

وی با اشاره به اینکه ماهی‌های موجود در این استخر به استخر پارک باباامان منتقل شده است، ادامه داد:

تا سه روز آینده ۱۰ هزار نوزاد ماهی کوی ژاپنی که در رنگ‌های مختلف هستند به این استخر ریخته می‌شود. این گونه از ماهی‌ها نسبت به درجه پایین دمای هوا مقاوم هستند و از بین نخواهند رفت.

براتیان همچنین از ساخت حوض‌خانه در محل بوستان بش قارداش خبر داد و بیان کرد:

شهرداری بجنورد تمامی حوض‌های قدیمی موجود در منازل را جمع‌آوری و به این محل منتقل می‌کند و این حوض‌ها در ساخت سفره‌خانه‌ها در این مکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته وی از سوی یکی از شهروندان، حوضی با قدمت ۱۲۰ سال نیز به شهرداری اهدا شده که این نهاد این حوض را به محل بش قارداش انتقال داده است.

  ۸۰ اثر از دوران پارینه سنگی تا اسلامی در شمال شهر مهران شناسایی شد

پارینه سنگی

هفته گذشته جامعه باستان‌شناسان کشور هم هفته پر باری را پشت سر گذاشت، خبرها حکایت از آن داشت که کاوش های باستان شناسی شمال شهر مهران، شناسایی ۸۰ اثر تاریخی از دوران پارینه سنگی تا دوره اسلامی را به همراه داشته است.

برای مشاهده جزئیات بیشتر به این صفحه از کجارو مراجعه نمایید.

 

ممنوعیت ورود گردشگران خارجی به تبت

تبت

مقامات چینی امسال هم ورود گردشگران خارجی به تبت را تا انتهای ماه مارس میلادی ممنوع اعلام کردند. گفتنی است چین به سبب طغیانی که در سال ۲۰۰۸ میلادی و همزمان با سالگرد قیام علیه حکومت پکن در شهر لهاسا پایتخت تبت به راه افتاد، هر ساله از تاریخ ۲۵ فوریه تا آخر ماه مارس ورود گردشگران خارجی را در این منطقه ممنوع اعلام می‌کند، این در حالیست که گردشگری تبت با حضور و یا بدون گردشگران خارجی همچنان رشد قابل ملاحظه‌ای را در پیش گرفته است.

مقامات چینی‌ در چند سال اخیر چندین بار دیگر نیز با بروز ناآرامی‌ها صدور رویداد را برای گردشگران خارجی تبت به صورت موقت لغو کرده‌اند، اما مجریان تور و هتل‌داران در تبت عنوان می‌کنند این موضوع با توجه به اشتیاق فراوان گردشگران چینی به بازدید از مراتع سرسبز و قله‌های پوشیده از برف این منطقه تاثیر بسیار کمی در کسب و کار آنها داشته است.

به گزارش «سی‌ان‌ان»،‌ براساس اعلام کمیته توسعه گردشگری منطقه مستقل تبت، در۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۵ میلادی در مجموع ۱۷/۵ میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی از منطقه تبت بازدید کرده‌اند که این رقم حاکی از رشد ۳۶ درصدی نسبت به آمار مشابه در سال گذشته آن است.

 

رشد ۹/۵ درصدی گردشگری مکزیک

 

خط ساحلی مکزیک

کشور مکزیک در سال ۲۰۱۵ با میزبانی بیش از ۳۲ میلیون گردشگر خارجی، رکورد جدیدی را در این زمینه به ثبت رسانده است.

بنابر اعلام وزارت گردشگری مکزیک، در سال ۲۰۱۵، ۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مسافر بین‌المللی از طریق هوایی به این کشور سفر کردند و باعث افزایش ۹/۵ درصدی آمار ورود گردشگر خارجی شدند.

در مقایسه با سال ۲۰۱۴، درآمد گردشگری مکزیک ۷/۷ درصد افزایش یافته و به همین دلیل وزیر گردشگری این کشور، گردشگری را یکی از مهم‌ترین صنایع در حال رشد کشورش دانسته است.

در حوزه گردشگری داخلی هم طی سال گذشته میلادی، حدود ۲۰۰ میلیون سفر انجام شده و ۸۰ میلیون اتاق در هتل‌های مکزیک اجاره شدند. بقیه این مسافران در خانه‌های دوستان و اقوام خود اقامت داشتند.

به گزارش فرانس پرس، گردشگری سومین منبع درآمد مکزیک پس از وجوه پرداختی مردم به دولت و تجارت نفت محسوب می‌شود. مکزیک از سال ۲۰۱۲ وابستگی‌اش به نفت را از ۴۰درصد به کمتر از ۲۰ درصد کاهش داده است.

تهیه شده درکجارو

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه