آسیاب قدیمی ورنون، فرانسه

محبوبه رستمی | یکشنبه, ۹ اسفند ۹۴ ساعت ۱۴:۳۰

آسیاب قدیمی ورنون یکی از آن شگفتی‌هایی است که شاید کمتر کسی اسم آن را شنیده باشد. با کجارو همراه باشید تا به این شگفتی قدیمی نگاهی بیندازیم.

آسیاب قدیمی ورنون (به فرانسوی Le Vieux-Moulin) در محله‌ای به همین نام در شمال فرانسه، در واقع آسیاب آرد قدیمی قرن شانزدهمی است که در بالای پلی قدیمی که زمانی روی رودخانه‌ی سِن (Seine River) قرار داشت، ساخته شده است. این پل در اصل پنج آسیاب داشت و مزرعه‌ی ذرتی در نزدیکی‌اش روی زمینی مسطح رشد کرده بود. زیر آسیاب‌ها با دولابی (چرخ آبگرد) تجهیز شده بودند که بسته به سطح آب، کاهش و افزایش پیدا می‌کرد. امروزه بخش وسیعی از پل نابود و تنها تعدادی از پایه‌های آن باقی مانده است. آسیاب قدیمی، آخرین باقی مانده‌ی آسیاب آردی، در میان دو پایه‌ی انتهایی پل در کرانه‌ی سمت راست رودخانه‌ی سن قرار دارد.

پل سنگی قدیمی در قرن دوازدهم به دستور شاه فیلیپ دوم (فیلیپ آگوست) برای راحتی انتقال نیروهای نظامی ساخته شد. شاه فیلیپ در حال جنگ با ریچارد اول،  پادشاه انگلیسی حاکم نیمه‌ی غربی فرانسه بود. این پل توسط پایگاهی روی ساحل رودخانه محافظت می‌شد. این سازه در واقع ساختار ساده‌ی مربعی و احاطه شده میان ۴ برج بلند ۲۰ متری و یک خندق بود که توسط یک پل متحرک چوبی به پل سنگی متصل می‌شد.

شانس با محلی‌های ورنون یار بود و قبل از اینکه این دژ کوچک درگیر جنگ شود، در سال ۱۲۰۴، سراسر نورماندی به فرانسه ملحق شد و جنگ به مدت یک قرن و نیم از این منطقه دور ماند. پس از پایان جنگ این پل اهمیت نظامی خود را از دست داد و شاه فیلیپ حقوق آن را برای راه اندازی آسیاب‌های بادی و شیلات روی آن واگذار کرد. خیلی زود پنج آسیاب در این منطقه ساخته شد که دو مورد از آن‌ها روی ساحل غربی (آسیاب قدیمی که امروزه می‌بینیم یکی از آن‌ها است) و سه مورد دیگر در سمت مقابل قرار داشت.

نه حاکمان محلی و نه خانواده‌ی سلطنتی وظیفه‌ی نگهداری از پل را به عهده نداشتند. در سال ۱۶۵۱، سیل باعث کج شدن برخی از ستون‌ها و نابودی قوس‌های پشتیبان شد و چیزی که در نهایت باقی ماند، پلی غیر قابل استفاده بود. در کمال تعجب به جای تعمیر آن، کشتی‌ها مشغول جابجایی مردم در دو طرف رودخانه شدند. ورنون تا حدود دو قرن بعد یعنی تا سال ۱۸۶۰ میلادی که پل سنگی جدیدی چند ده متر بالاتر از پل قبلی ساخته شد، فاقد پل بود. ده سال بعد و در طول جنگ پروس، سازه‌ی جدید هم آسیب دید و با اینکه دوباره بازسازی شد، اما در سال ۱۹۴۰ و باری دیگر طی جنگ جهانی دوم (سال ۱۹۴۴) تخریب شد.

آسیاب قدیمی نیز در بمباران سال ۱۹۴۰ و ۱۹۴۴ میلادی آسیب دید و زمانی که مردم شهر در حال نجات جان و مالشان بودند، درون رودخانه‌ی سن سقوط کرد. به هر صورت این آسیاب امروزه بازسازی شده و نماد ورنون است.

منبع: amusingplanet

مطالب مرتبط:

دیدگاه