شهرداری منظر تاریخی اورامانات را مورد تهدید قرار داد

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰
شهرداری منظر تاریخی اورامانات را مورد تهدید قرار داد

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان گفت: شهرداری اورامانات منظر و نمای تاریخی این شهر را حفظ نمی‌کند.

 محسن علوی ضمن اشاره به ثبت روستای اورامانات در فهرست میراث موقت یونسکو، درباره تمایل مردم این روستا به تغییر نمای خانه‌های آن از سنتی به مدرن گفت:

قوانین و مقرراتی که باید در بافت تاریخی اورامانات رعایت شود، هنوز ثبت نشده و مشکلی که با شهرداری اورامانات داریم این است که متاسفانه آن‌طور که باید بافت تاریخی را حفظ نمی‌کند. همه مردم خواهان زندگی مدرن و نماهای جدید هستند. کم پیدا می‌شود کسی که بخواهد هنوز از معماری «خشکه چین» برای ساخت خانه‌اش بهره ببرد. اگر مقررات بافت تاریخی اورامانات را مصوب کنیم، شهرداری را محدود خواهیم کرد تا اجازه ساخت‌وساز بی رویه را در این بافت ندهد.

علوی از تشکیل پایگاه میراث جهانی اورامانات خبر داد و گفت:

از آنجا که منظر تاریخی و فرهنگی اورامانات در فهرست موقت میراث جهانی ثبت شده است، در نظر داریم تا پایگاه جهانی آن را نیز راه‌اندازی کنیم. به این ترتیب مدیر پایگاه در شیوه ساخت‌وساز در شهر اورامانات نظر می‌دهد و سیمای آن را حفظ خواهد کرد و اجازه تخریب این منظر را نمی‌دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی کردستان با تاکید بر اینکه اورامانات شهر است نه روستا گفت:

سعی می‌کنیم با ایجاد مشوق‌ها و تسهیلات، این منظر تاریخی و فرهنگی و نمای سنتی خانه‌ها حفظ شود. مردم می‌توانند نمای خانه‌های خود را به‌صورت سنتی نگه دارند اما فضای داخل را مدرن کنند.

منبع: مهرنیوز

مطالب مرتبط:

دیدگاه