شهرهای معروف جهان با تونل‌های زیرزمینی عجیب

محمد میرافشاری | شنبه, ۸ اسفند ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

هر شهری زیبایی‌های خاص خود را دارد که گردشگران می‌توانند با بازدید از آن‌ها سفر خود را لذت‌بخش کنند. ولی همیشه رازهای در هر شهری وجود دارد که برای‌ یافتن آن‌ها باید کمی بیشتر شهر را کاوش کرد. یکی از این اماکن پنهان، تونل‌های گسترده زیرزمینی است. با کجارو همراه باشید تا با بزرگ‌ترین تونل‌ها یا به عبارت دیگر شهرهای زیرزمینی در شهرهای معروف جهان آشنا شوید.

شهرهایی در دنیا وجود دارند که علاوه بر زندگی روزمره و عادی روی سطح زمین دارای اسرار زیرزمینی زیادی هم هستند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مارپیچ‌های زیرزمینی پیچیده زیر خیابان‌های مهم‌ترین کلان‌شهرهای جهان بپردازیم. در ادامه ۹ مورد از زیباترین شهرهای زیرزمینی در زیر شهرهای واقعی را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

شهر پاریس در کشور فرانسه

معادن و کاتاکومب‌ها در فرانسه

شهر زیرزمینی پاریس

این مکان یکی از قدیمی‌ترین و وحشتناک‌ترین شبکه‌های زیرزمینی جهان است که از صدها کیلومتر غار قدیمی، تونل و معادن در زیر پایتخت فرانسه تشکیل شده است.

بسیاری از زیرساخت‌های آن توسط «کاتافیل»هایی (Cataphiles: این واژه برای افرادی استفاده می‌شود که به طور غیرقانونی غارهای محلی را کاوش می‌کنند) چون «جامعه مخفی له اوکس» (les ux) به طور غیرقانونی کاوش شده‌ است. این افراد حتی باشگاه‌ها و سینماهای زیرزمینی را نیز راه‌اندازی کرده و روی دیوارهای آن چند سال است که آثار هنری نصب می‌کنند. یکی از مشهورترین نواحی که نقاشی‌های دیواری روی آن قرار دارد مکانی به نام «لاپلاگ» (La Plage) یا ساحل است که برحسب اتفاق پوشیده از شن است و با نقاشی‌های دیواری ژاپنی نسبت به بقیه قسمت‌ها متمایز می‌شود.

یکی از بخش‌های این شبکه زیرزمینی که به شکل قانونی و رسمی می‌تواند مورد کاوش قرار بگیرد، یک آرامگاه زیرزمینی است که در دسترس تورهای عمومی گردشگری قرار دارد. در این مکان می‌توانید استخوان‌های ۶ میلیون انسان را در سراسر دیوارها، پشت حفاظ‌های شیشه‌ای و حتی طرح‌هایی با جمجمه و استخوان پای مرتب‌شده را مشاهده کنید.

شهر مسکو در کشور روسیه

تونل‌های زیرزمینی و متروی خط ۲

شهر زیرزمینی مسکو

افراد زیادی با معابر زیرزمینی مسکو آشنایی ندارند، زیرا این معابر به صورت طبقه‌بندی شده (محرمانه) در نظر گرفته می‌شود و حتی توسط پلیس مورد گشت روزانه قرار می‌گیرد، اما این موضوع باعث نمی‌شود ماجراجویان بی‌باک شهری از کاوش و جستجو در آن چشم بپوشند.

بر اساس نوشته‌های وب‌سایت «وایس» (Vice) تونل‌ها حداقل در ۶ سطح پراکنده شده‌ و شامل همه‌چیز، از پناهگاه نظامی تا خانه قدیمی (که در آن مردم گاهی اوقات گرد هم جمع می‌شدند) است. یکی از بخش‌های مهم این شبکه گسترده زیرزمینی، متروی خط ۲ مسکو است. این مکان یک متروی زیرزمینی پنهانی و مخفی است که به نظر می‌رسد در زمان استالین راه‌اندازی شده باشد. این موضوع هرگز به صورت رسمی توسط مقامات روسی تأیید یا رد نشده است. (اگرچه شواهدی دال بر وجود آن یافت شده است.)

شهر تیوآنا در مکزیک

تونل‌های قاچاق مواد مخدر

شهر زیرزمینی تیوآنا

این شهر مرزی به خاطر تونل‌های زیرزمینی که توسط کارتل‌­های مکزیکی برای قاچاق مواد مخدر به ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشهور و شناخته شده است. در حقیقت تونل‌ها و نظام‌های حمل و نقل ریلی که به سمت شهر «سن دیگو» (San Diego) حرکت می‌کنند، اخیراً کشف شده‌اند. این تونل‌ها ۱۰ متر زیر زمین ساخته شده‌اند و گفته می‌شود متعلق به گروه و دسته «ال چاپو» (El Chapo) است. شاید لازم به یادآوری باشد که «ال چاپو» یکی از بزرگ‌ترین و ثروتمندترین قاچاقیان مواد مخدر است که از زندان‌های با امنیت بالا گریخت، ولی مجددا بعد از یک مصاحبه با بازیگر سرشناس آمریکایی، شان پن، ردیابی و دستگیر شد.

شهر برلین در کشور آلمان

موزه مردگان در برلین

شهر زیرزمینی برلین

در نگاه اول این موزه مانند سایر رستوران‌ها و کافه‌های موجود در شهر برلین است که در ابتدا یک ساختمان کمونیستی یا کارخانه متروک بوده است، اما اگر دقیق‌تر به این ماجرا نگاه کنیم متوجه می‌شویم که رازهای بسیاری در زیرزمین دفن شده است.

«برلینر آنترولتن» (Berliner Unterwelten) راهنمای بازدید از این شهر زیرزمینی است. او بازدیدکنندگان تورها را از طریق یک دخمه پرپیچ و خم تونل‌های نازی که پناهگاه‌ها، پناهگاه‌های حملات هوایی و حتی کارخانه هواپیمای سابق رایش سوم (هیتلر) را به هم متصل می‌کند، به سلامت رد می‌کند. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند ساخت یک بزرگراه زیرزمینی که برای پروژه «جرمانیا» (Germania: چشم‌انداز هیتلر برای سرمایه جهانی) طراحی شده است را مشاهده کنند.

شهر توکیو در کشور ژاپن

منطقه شهری در کانال تخلیه زیرزمینی

شهر زیرزمینی توکیو

تونل‌های توکیو نه تنها حماسی و استادانه ساخته شده‌اند، بلکه به معنای واقعی کلمه می‌توانند شهر را از شلوغی و سر و صدای حاکم بر آن رها کنند. پایتخت ژاپن یک منطقه در معرض خطر سیل و طوفان‌های گرمسیری است و با مجهز کردن خود به یک نظام پیچیده از گودال‌های غول‌پیکر و مخازن (در واقع بزرگ‌ترین مرکز انحراف زیرزمینی جهان برای سیلاب است) توانسته این بحران و فاجعه را به خوبی مدیریت کند.

آب حاصل از این سیلاب‌ها از طریق «پارتنون» (Parthenon) زیرزمینی خالی می‌شود. «پارتنون» زیرزمینی یک محفظه «ماتریسی» شکل است که ستون‌های قوی دارد و آب موجود در آن را به رودخانه «ادو» (Edo River) خالی می‌کند. بازدیدکنندگان اگر تمایل داشته باشند، می‌توانید یک تور عمومی برای دیدن این شبکه زیرزمینی بگیرند.

شهر تورنتو در کشور کانادا

سیستم عبور و مرور زیرزمینی Path

شهر زیرزمینی کانادا

این شبکه زیرزمینی مانند سایر موارد ذکر شده مرموز و تاریخی نیست، اما زمستان‌های کانادا بی‌رحم است و همین امر نیز موجب می‌شود سیستم زیرزمینی Path یک پیشنهاد شگفت‌انگیز باشد.

این مکان بزرگ‌ترین مجموعه خرید زیرزمینی در جهان است. هر روز، بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شبکه ۱۶ مایلی (حدود ۲۷٫۷ کیلومتر) مغازه‌ها و خروجی مترو عبور می‌کنند. شاید این مکان برای رفع فرار از سرمای وحشتناک کانادا با کمی خرید «خرده کالا» ساخته شده باشد. تقریبا هر جاذبه مهمی در شهر به این شبکه متصل است؛ از برج معروف «سی.ان» (CN) گرفته تا سالن هاکی مشاهیر. بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند تمام گشت و گذار خود را بدون استراحت انجام دهند، هرچند به علت بزرگ بودن این شبکه، ممکن است زمان کافی برای بازدید از تمامی موقعیت‌ها و جاذبه‌های آن را نداشته باشند.

شهر هوشی مین در کشور ویتنام

تونل «چو چی» (Cu Chi)

شهر زیرزمینی ویتنام

این تونل سلاح مخفی ویت کنگ‌ها (Viet Cong: مبارزان ویتنام شمالی که با نیروهای آمریکایی به مدت ۲۰ سال جنگیدند و در نهایت پیروز شدند و کشور ویتنام در قالب یک کشور کمونیستی به حیات خود ادامه داد) در طول جنگ بود. این مکان در طول ۲۵ سال ساخته شده است و مجموعه‌ای از پناهگاه‌ها، مسیرهای پشتیبانی و تله‌های انفجاری مرگبار بود که از چریک‌ها در مقابل نیروهای دشمن محافظت می‌کردد. اگرچه امروز هم هزاران نفر در اثر زندگی در آن‌ها جان خود را از دست دادند (به خصوص در اثر شیوع بیماری)، اما امروزه این تونل‌های باریک مقصد گردشگری محبوبی است که در شهر «هوشی مین» (HO Chi Minh) واقع شده‌ است. البته بازدیدکنندگان باید یاد داشته باشند که عبور از برخی قسمت‌های این مسیرها همیشه هم آسان نخواهد بود.

شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی

گردشگاه زیرزمینی

شهر زیرزمینی آفریقای جنوبی

شهر «کیپ تاون» (Cape Town) مترو ندارد، اما دارای یک نظام پیچ در پیچ بسیار گسترده در زیر ساختمان‌های خود به شکل زیرزمینی است. این نظام تخلیه آب طوفان‌ها، در سال ۱۶۰۰ میلادی ساخته شده و برای تامین آب تازه موردنیاز شهرک‌ها و کشتی‌های هلندی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در فصل‌های خشک سال، کاوش این مکان نسبتا امن است و بازدیدکنندگان می‌توانند از راهنمایی تورهای مختلفی برای دسترسی به این مکان و گردش در آن استفاده کنند.

شهر سیدنی در کشور استرالیا

تونل راه‌آهن متروک

شهر زیرزمینی استرالیا

شبکه راه‌آهن متروک شهر «سیدنی» کل شهر را دور میزند، اما به شکل زیرزمینی. تصور اینکه این مکان متروک زمانی محل رفت و آمد مسافران زیادی بوده بسیار عجیب است. امروزه سکوهای قدیمی، قاب‌هایی برای پوستر تبلیغاتی و علامت‌های مترو، همگی رو به نابودی رفته‌اند. اگر بازدیدکنندگان خوب و با دقت نگاه کنند، گاهی می‌توانند یک پناهگاه تقویت شده با فولادهای قوی پیدا کنند. یکی از جالب‌ترین مناطق این شهر زیرزمینی، دریاچه «سن جیمز» (Lake St. James) است. این دریاچه یک استخر آب بد بو در زیر ایستگاه قطار خیابان «مکواری» (Macquarie) است که در طول سال‌ها تونل متروکه را پر کرده است. افسانه رایج در مورد این تونل این است که ارتش، سربازان خود را شبانه به این ناحیه می‌فرستاد تا در تاریکی تمرین کنند. این مکان میزبان مارماهی‌های بزرگ نیز است.

 منبع: Thrillist

مطالب مرتبط:

دیدگاه