۸ اشتباه بزرگ در راه یادگیری زبان

حمیده کریمی | چهار شنبه, ۵ اسفند ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

 بسیاری از افراد، شروع به یادگیری زبان می‌کنند و وقت زیادی برای این کار می‌گذارند اما با توجه به زمان و میزان تلاششان، نتیجه‌ی خوبی نمی‌گیرند. زیرا بسیاری از آنها در مسیر یادگیری زبان اشتباهاتی مرتکب می‌شوند که روند یادگیریشان را کند‌تر می‌کند. در این مقاله با این ۸ اشتباه بزرگ و راه حل آنها آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

اگر از شما بپرسند که بزرگ‌ترین اشتباهات زبان‌آموزان در یادگیری زبان را نام ببرید، چه جوابی خواهید داد؟

تلفظ نادرست؟ استفاده نکردن از کلمات صحیح در جای درست؟ اشتباه در دستور زبان؟

این‌ها اشتباهات رایجی هستند که معمولا زبان‌آموزان در حین یادگیری زبان با آنها درگیر می‌شوند. اما هرگز نمی‌توانند شما را از ادامه مسیر بازدارند.

در واقع این اشتباهات مثلا داشتن دامنه‌ی لغات محدود، اشتباهات گرامری، تلفظ‌های اشتباه، مشکلاتی طبیعی در یادگیری زبان و بخشی جدایی‌ناپذیر از آن هستند پس می‌توان گفت که اشتباه محسوب نمی‌شوند.

در این مقاله با ۸ اشتباه رایجی آشنا می‌شویم که موجب وقفه در مراحل یادگیری زبان می‌شوند. مشکلاتی که زبان‌آموزان هر روز با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

خوشبختانه با وجود این که این اشتباهات موجب وقفه در یادگیری شما می‌شوند اما حل کردن آنها بسیار ساده است. برای حل آنها کافی است طرز فکرتان را تغییر دهید.

۱. ترس از اشتباه کردن

اشتباه کردن بخشی جدایی‌ناپذیر از یادگیری زبان و به طور کلی یادگیری هر مهارت دیگری است. پس خود را به خاطر اشتباهاتتان سرزنش نکنید. درباره‌ی آنها فکر کنید. برای تسلط به یک زبان هیچ راهی جز اشتباه کردن و اصلاح این اشتباهات ندارید. پس چرا از آن می‌ترسید؟ اشتباهات خود را با آغوش باز بپذیرید حتی اگر باعث شوند که شما از منطقه‌ی راحتی (comfort zone) خود خارج شوید.

از اشتباهات خود در مسیر مثبت استفاده کنید و از آنها درس بگیرید.

هر چه در مسیر یادگیری زبان احساسات منفی و اضطراب بیشتری داشته باشید، احتمال تسلیم شدن و رها کردن یادگیری بیشتر می‌شود.

بسیاری از افراد از صحبت کردن در جمع اجتناب می‌کنند تا زمانی که مطمئن شوند همه چیز را به درستی ادا می‌کنند. این بزرگ‌ترین اشتباه است. با این کار خود را از اشتباه کردن و کسب تجربیات جدید باز می‌دارید. نگرانی درباره‌ی اشتباهات، شما را از ادامه‌ی مسیر، ناامید و دلسرد می‌کند.

همیشه به خاطر داشته باشید که این اشتباهات، دروازه‌ای برای اصلاح و بهبود شما و بخشی از فرآیند یادگیری و رشد هستند. بدون اشتباه کردن، پیشرفتتان متوقف خواهد شد.

اشتباه

راه حل:

در ابتدای مسیر یاد بگیرید که اشتباهاتتان را دوست داشته باشید. در قدم بعد باید بتوانید از آنها درس بگیرید و آنها را اصلاح کنید.

در پایان هر روز، اشتباهات خود را روی کاغذ یادداشت کرده و در مقابل هر کدام بنویسید که چه نکته‌ای را از آن یاد گرفته‌اید. سپس بررسی کنید که برای حل آن و جلوگیری از تکرار این اشتباه چه کاری می‌توانید انجام دهید.

پس از مدتی ذهن شما به طور طبیعی به جای مضطرب شدن درباره‌ی مشکلات، آنها را فرصتی برای یادگیری می بیند و از آن به بهترین نحو استفاده می‌کند.

نگران نباشید اگر در طول روز بیش از ۲۰۰ اشتباه دارید. این بدان معنا است که شما در حال استفاده از آن زبان هستید و تلاش می‌کنید.

اشتباه

۲. یاد نگرفتن تلفظ صحیح

با وجود صدها واج در زبان‌های مختلف، اشتباه کردن در تلفظ امری طبیعی است. اما اینکه فکر کنید هرگز نمی‌توانید تلفظ صحیح کلمه‌ای را یاد بگیرید، اشتباه است. هر زبان، قواعد خاصی برای تلفظ دارد که ممکن است در برخی زبان‌ها این قواعد کمی عجیب و پیچیده به نظر برسند اما یادگرفتن آنها غیرممکن نیست. هر کاری با تلاش و تمرین امکان‌پذیر است.

تلفظ

راه حل:

قوانین آوایی و تلفظی را که برایتان سخت به نظر می‌رسند، مشخص کنید. سپس فهرستی از کلمات در موضوعات دلخواهتان تهیه کنید و تلاش کنید تا تلفظ صحیح آنها را خودتان پیدا کنید. در سایت Forvo.com می‌توانید درستی تلفظ خود را بررسی کنید. به مرور زمان و با تمرین زیاد، این قوانین آوایی در ذهن شما نهادینه می‌شوند و به الگوهای تلفظ زبان مورد نظر عادت می‌کنید.

تلفظ کلمات را بارها و بارها تکرار کنید. در ابتدا تلفظ برخی صداها و کلمات برای شما سخت خواهد بود اما زبان و ذهن شما با تکرار زیاد به آن عادت می‌کند. به مرور زمان، سخت‌ترین کلمات را نیز به راحتی تلفظ خواهید کرد.

تلفظ

۳. گیج شدن با مطالعه‌ی قواعد دستور زبان

هر زبانی که برای یادگیری انتخاب کنید، قواعد دستوری خاص خود را دارد. برخی از این قواعد بسیار سخت و پیچیده هستند اما در کنار قواعد پیچیده، قوانین ساده‌ای نیز وجود دارند که آنها را به راحتی می‌توان یاد گرفت.

بسیاری از زبان‌آموزان هنگام یادگیری دستور زبان دو اشتباه بزرگ مرتکب می‌شوند. یکی اینکه بخش‌هایی از دستور زبان را که ساده‌تر هستند و یادگیری زبان را راحت‌تر می‌کنند، نادیده می‌گیرند.

دومین اشتباه، تمرکز کردن روی جزییات بخش‌های سخت‌تر دستور زبان است بدون اینکه کمی به عقب برگردیم و ببینیم آیا روش ساده‌تری برای یادگیری آنها وجود دارد یا نه. به عنوان مثال در زبان فرانسه، جنس کلمات را می‌توان با توجه به حرف آخر آنها فهمید و نیازی به حفظ کردن آنها نیست.

قواعد دیگر در زبان‌های مختلف نیز میانبرهایی برای یادگیری دارند. همه‌ی زبان‌ها دارای قواعدی هستند که گرامر و یادگیری زبان را ساده‌تر می‌کنند.

گرامر

راه حل:

از یادگیری نکات دستوری زبان مورد نظر خود که ساده‌تر هستند لذت ببرید و قواعدی برای ساده‌تر کردن نکات گرامری سخت‌تر پیدا کنید.

گرامر

۴. تمرکز روی یادگیری لغات اشتباه

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات زبان‌آموزان، انتخاب کلمات اشتباه برای یادگیری است.

کلمات، زمانی به کار شما می‌آیند که با زندگی و شخصیت شما تناسب داشته باشند. به علاوه در برخورد با دیگران، شما معمولا از علایق، شخصیت و زندگی خودتان صحبت می‌کنید نه تحولات خاورمیانه!

با تمرکز روی کلماتی که متناسب با شخصیت و زندگی و شغل شما هستند، شما به سرعت فهرستی از کلمات مورد نیاز برای انجام مکالمه را در اختیار خواهید داشت. به علاوه، زمانی که کلمات مرتبط با زندگی و کارتان را برای یادگیری انتخاب می‌کنید، یادگرفتن آنها برای شما ساده‌تر خواهد شد و راحت‌تر آنها را به خاطر می‌سپارید.

لغات

راه حل:

فهرست "۱۰۰۰ کلمه‌ی رایج" و سایر فهرست‌های مشابه را کنار بگذارید. بسیاری از این کلمات برای یک زبان‌آموز مبتدی بی‌فایده هستند. شما باید فهرست اختصاصی خودتان را داشته باشید.

قبل از شروع مطالعه، یک صفحه درباره‌ی زندگی و ویژگی‌های خود بنویسید و خود را معرفی کنید. درباره‌ی خانواده، مدرسه، شغل و علایق خود صحبت کنید. هر چیزی که ممکن است در یک مکالمه‌ی ساده پیش بیاید را در نظر بگیرید. سپس کلمات مرتبط را مشخص کرده و از یادگیری آنها شروع کنید. به مرور که این لغات را یاد می‌گیرید، می‌توانید کلمات مرتبط مثل انواع صفت‌ها و قیدهای مربوط به آنها را نیز به فهرست خود اضافه کنید. بدین ترتیب دامنه‌ی لغات شما روز به روز با کلماتی کاربردی، وسیع‌تر می‌شود.

لغات

۵. تصور این که زندگی در خارج، بهترین راه برای تسلط به یک زبان است

اگر فکر می‌کنید تنها با زندگی کردن در کشوری که زبانش را می‌آموزید، می‌توانید به آن زبان مسلط شده و آن را بهتر یاد بگیرید، کاملا در اشتباه هستید. یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری زبان، تمرین آنلاین است.

امروزه با وجود اینترنت به سادگی می‌توانید با زبان مورد نظر عمیقا در ارتباط باشید؛ فرقی نمی‌کند که کجای این کره‌ی خاکی زندگی می‌کنید.

محیط اطراف خود را طوری در نظر بگیرید که در گوشه و کنار آن نشانه‌ای از زبان مورد نظر وجود داشته باشد. موسیقی، برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و نرم‌افزار‌های مورد استفاده‌ی خود را به زبان مورد نظر تغییر دهید. با کسانی که به زبان مورد نظر شما صحبت می‌کنند، بیشتر رفت‌و‌آمد کنید. فعالیت‌های روزانه‌ی خود را به هر ترتیب با آن زبان گره بزنید . به مرور زمان متوجه تاثیر این کار در روند یادگیریتان خواهید شد.

این کار، بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و نیازی به سفر خارج ندارد.

محیط

راه حل:

سه راه برای درگیر شدن هر چه بیشتر با زبان مورد نظرتان وجود دارد.

اولین و مهم‌ترین روش، پیدا کردن یک زبان‌آموز دیگر برای مکالمه در اسکایپ یا سایر کلاس‌های آنلاین مثل italki است. از شروع کردن نترسید. بزرگ‌ترین پشیمانی بسیاری از زبان‌آموزان این است که چرا این کار را زودتر انجام نداده‌اند.

دومین راه این است که فایل‌های موسیقی، کتاب‌های صوتی و پادکست‌های زبان مورد نظر را به گوشی یا موزیک پلیرتان منتقل کنید و آن را همه جا همراه خود داشته باشید. TuneIn یکی از سایت‌هایی است که در آن می‌توانید به طور رایگان به رادیو‌های مختلف به زبان مورد نظر خود گوش دهید.

زبان ابزارهای مورد استفاده‌ی خود را به زبان مقصد تغییر دهید. مثل زبان گوشی تلفن همراه، فیس‌بوک، کامپیوتر و مرورگر وب. در این صورت در دنیای مجازی نیز زبان مورد نظر را دائما جلوی دیدتان خواهید داشت.

اسکایپ

۶. ناامید شدن هنگام گوش دادن به صحبت‌های فردی که زبان مادری اش را می‌آموزید

یکی از نکاتی که هنگام یادگیری زبان باید به آن توجه کنید، سرعت صحبت کردن افراد به زبان مادری خودشان است. ممکن است شما تمامی کلمات را روی کاغذ به خوبی تشخیص دهید اما زمانی که به صحبت‌های یک فرد بومی گوش می‌دهید، چیزی از آن سر در نیاورید و فقط مجموعه‌ای از صداهای نامشخص و گیج‌کننده را بشنوید. بسیاری از افراد در چنین شرایطی کاملا ناامید می‌شوند و فکر می‌کنند که تلاش‌هایشان بی‌نتیجه بوده و چیزی یاد نگرفته‌اند. به جای ناامید شدن، سعی کنید تا گوش خود را با صداهای زبان مقصد هماهنگ کنید و فقط به تسلط در حالت نوشتاری کلمات، بسنده نکنید.

با چند هفته تمرین متوجه می‌شوید که تسلط شما بیشتر شده و به راحتی مانند زمانی که مطلبی را می‌خوانید، هنگام شنیدن نیز کلمات را به درستی متوجه می‌شوید.

گوش دادن

راه حل:

روش‌های متعددی برای بهبود مهارت گوش دادن وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها دیدن فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌تان به همراه زیرنویس زبان مقصد است. فیلم را به دقت ببینید، به صحبت‌ها گوش دهید و هم‌زمان به زیرنویس‌ها نیز دقت کنید. سپس برای بررسی میزان تسلط بر مهارت شنیدن، این بار فیلم را بدون زیرنویس ببینید.

ابزارهایی نیز وجود دارند که محتواهای آموزش مثل ویدیوها و فایل‌های صوتی را برای زبان‌آموزان مبتدی با سرعت کمتری پخش می‌کنند.

گوش دادن

۷. داشتن برنامه‌ی مطالعاتی سنگین

شاید فکر کنید که مطالعه‌ی زیاد موجب بهبود مهارت‌های زبانی شما می‌شود. اما این طرز فکر اشتباه است.

غیر از زمانی که مجبور هستید خودتان را برای آزمون خاصی آماده کنید، خم شدن روی کتاب‌های مختلف و مطالعه‌ی بی‌وقفه می‌تواند سرعت یادگیری شما را کاهش دهد.

این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات زبان‌آموزان است که فکر می‌کنند با مطالعه‌ی کتاب‌های بیشتر، زبان را بهتر یاد می‌گیرند. مثل هر مهارت دیگری، زبان را هم باید استفاده کنید تا به خوبی یاد بگیرید. زمانی که خود را با مطالعه‌ی کتاب‌های مختلف مشغول می‌کنید از هدف اصلی یادگیری زبان که ارتباط برقرار کردن با دیگران است، دور می‌شوید.

مطالعه

راه حل:

کتاب‌هایتان را کنار بگذارید. زمانی را برای ملاقات و بحث و گفت‌و‌گو با کسانی در نظر بگیرید که در حال یادگیری زبان مادریشان هستید. این سریع‌ترین روش برای کسب مهارت در یادگیری یک زبان جدید است. از این جلسات بحث و گفت‌و‌گو می‌توانید به عنوان زمینه‌ای برای مطالعه و تمرین روی نکاتی که یاد گرفته‌اید، استفاده کنید.

مطالعه

۸. فکر کردن به اینکه یادگیری زبان کار سختی است

گرچه یادگیری زبان نیازمند تلاش و پشتکار زیادی است و جنبه‌های گوناگونی دارد اما این که فکر کنید کاری سخت و دست‌نیافتنی است، بزرگ‌ترین اشتباه در روند یادگیریتان است. مشکلی که اکثر زبان‌آموزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

آموختن یک زبان جدید به تلاش زیادی نیاز دارد اما لزوما سخت و طاقت‌فرسا نیست. نگرش ما نسبت به یادگیری زبان، مهم‌ترین عامل در تعیین میزان سختی و آسانی یادگیری آن است.

در واقع، این سختی‌ها و مشکلات به خود زبان مربوط نمی‌شوند بلکه به دلیل انتخاب مسیر اشتباه، برنامه‌ی مطالعاتی نادرست و طرز فکر اشتباه زبان‌آموزان به وجود می‌آیند. سعی کنید به جای روش‌هایی که با آنها آشنایی دارید اما چندان برایتان موثر نیستند، روش جدیدی را امتحان کنید، راهی که مناسب توانایی‌ها و روحیات شما باشد.

سخت

راه حل:

بهترین راه حل، تغییر طرز فکر و نگرشتان نسبت به یادگیری زبان است. بهانه‌هایی مثل بدشانسی یا نداشتن استعداد ذاتی به هیچ وجه قابل قبول نیستند. اهداف کوتاه‌مدت و در‌دسترس‌تری برای خود در نظر بگیرید. به دنبال روش‌های آموزش زبان و نکاتی باشید که زمان یادگیری را کاهش می‌دهند و مراحل انجام کار را برایتان ساده‌تر می‌کنند.

روش‌های جالب و سرگرم‌کننده‌ای برای یادگیری زبان وجود دارد. از جمله گوش دادن به موسیقی و دیدن فیلم یا استفاده از ابزارهایی مانند Memrise.

آسان

اشتباه کردن لازمه‌ی پیشرفت در مراحل یادگیری زبان است. اما این بدان معنا نیست که شما جایز هستید که یک اشتباه را بارها و بارها تکرار کنید و آن را اصلاح نکنید.

همیشه به دنبال روش‌هایی باشید که برای شما مناسب‌تر هستند. از تغییر روش و سیستم مورد استفاده‌ی خود نترسید. به مرور زمان متوجه خواهید شد که یادگیری زبان، کار سختی نیست.

منبع: fluentin۳months

 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه