بقایایی از عصر نوسنگی در تپه شیرتل شهرستان الوند کشف شد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵
بقایایی از عصر نوسنگی در تپه شیرتل شهرستان الوند کشف شد

به گفته محمدرضا عسکری، سرپرست هیات کاوش تپه شیرتل شهرستان الوند، همزمان با حفاری اضطراری تپه شیرتل ۴ گمانه به منظور تعیین عرصه و حریم این محوطه کاوش و منجر به کشف بقایایی از عصر نوسنگی شد.

 سرپرست هیات کاوش تپه شیرتل، با بیان اینکه در راستای کاوش اضطراری ۴ کارگاه با ابعاد مختلف حفاری  شد، گفت:

داده‌های معماری بدست آمده از کاوش کارگاه ۱ منجر به شناسایی دو فضای معماری با مصالح چینه وسنگی و وجود بقایایی از داغ ستون روی کف و در فاز دوم منتج به شناسایی یک فضای معماری با مصالح چینه بود.
داده‌های معماری حاصل از کارگاه دوم نیز به شناسایی دو دوره معماری با مصالح چینه از عصر مفرغ و سازه‌هایی گلی به شکل اجاق از دوره نوسنگی منجر شد .

محمدرضا عسکری، هدف از تعیین عرصه و حریم این محوطه را علاوه بر مشخص کردن وسعت محوطه، حل و فصل معضلات ناشی از تداخل بخشی از محدوده ضلع غربی و جنوبی محوطه با اراضی کشاورزی و درخواست کشاورزان برای انجام تعیین تکلیف و انجام زراعت ذکر کرد و افزود:

کف منقوش هندسی با استفاده از مخلوطی از خاکستر و گل که با گل خام بندکشی شده بود، ازداده‌های معماری شاخص عصر مفرغ قدیم و کشف یک نمونه تدفین متعلق به نوجوانی که به حالت چمباتمه (جنینی) که روی آن ۲۲ جفت شاخ حیوانات اهلی چیده شده در زیر کف محدوده استقراری از داده‌های شاخص دوره نوسنگی است.

این باستان‌شناس در ادامه گفت:

آثار کشف شده از گمانه ۳ نیز به شناسایی سه فاز معماری با استفاده از مصالح خشت و چینه از عصر آهن و چندین نمونه اجاق منجر شد و داده‌های کشف شده از گمانه ۴ نیز منتج به شناسایی دو دوره معماری از دوره عصر آهن شد که فاز نخست متعلق به فضای انباری بود که دراین دوره به وفور بقایای گندم، جو و خمره‌های ذخیره آذوقه بدست آمد. درفاز دوم این کارگاه نیز بقایای متعلق به سه اتاقک مجزا با معماری چینه شناسایی شد.

مجوز کاوش تپه شیرتل شهرستان الوند توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

منبع: CHN

مطالب مرتبط:

دیدگاه