راهنمای سفر به فارس (قسمت دوم: شهرستان ها)

بهداد خسور | پنجشنبه, ۲۶ اسفند ۹۵ ساعت ۲۱:۱۵

شهرستان‌های استان فارس، همچون شیراز دیدنی است و مکانی ایدئال برای سفرهای نوروزی است. همراه کجارو باشید.

در بخش اول راهنمای سفر به فارس،‌ به شهر شیراز و جاذبه‌های گردشگری آن پرداختیم. حال در بخش دوم این راهنما به‌طور خلاصه شهرستان‌های استان فارس و جاذبه‌های گردشگری آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

استان پهناور فارس قدمتی بسیار طولانی دارد و جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و طبیعی فراوانی در گوشه و کنار آن وجود دارد که ذکر تمام آن‌ها در این مقاله ممکن نیست. با کجارو همراه باشید.

شهرستان سپیدان

مرکز شهرستان سپیدان شهر اردکان است. بر اساس منابع موجود قدمت این شهرستان به زمان هخامنشیان باز می‌شود. ظاهرا این شهرستان آخرین اقامتگاه اسکندر مقدونی پیش از حمله به تخت جمشید بوده است.

sepidan-nature-roodball

طبیعت زیبای شهرستان سپیدان در بر گیرنده‌ی آبشار مارگون، تنگ تیزاب، منطقه‌ی شش پیر و دریاچه برم فیروز است. منطقه‌ی برف‌گیر شکرک نیز به یک پیست اسکی مجهز تبدیل شده که در آن تفریحات متنوعی، حتی در فصول گرم سال، برای گردشگران در نظر گرفته شده است. فضای کوهستانی بکر و سردسیر منطقه با پوشش‌ گیاهی سبز و آب و هوای خنک در بهار و تابستان، فضای بی‌نظیری برای علاقه‌مندان به گشت‌وگذار در طبیعت به وجود آورده است.

roodball-village

nature-fars-province

شهرستان لارستان

لارستان یکی از ۴۹ شهرستانی است که در سال ۱۳۱۶ تاسیس شده است. پیش از آن لار به‌همراه گراش، لامرد و خنج یکی از ایالات ایران بود که وسعت آن به ۱۲۰۰۰ کیلومتر مربع می‌رسید. شهر لار مرکز شهرستان لارستان و از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. فاصله این شهر تا شیراز ۳۳۰ کیلومتر و تا بندرعباس ۱۹۰ کیلومتر است.

جاذبه‌های گردشگری

امامزاده میرعلی­ بن­ حسین (ع)

عمارت امامزاده در پایین دو قلعه اژدها پیکر و قدمگاه واقع شده است. بنای فعلی امامزاده به‌تازگی ساخته شده ولی اصل بنا مربوط به بیش از ۷۰۰ سال پیش است و گنبد و دو گل‌ دسته‌ی آن با کاشی­‌کاری‌­های زیبا معرق شده‌ است.

قلعه اژدهاپیکر

قلعه‌ی اژدهاپیکر روی تپه‌ای در جانب شمالی شهر قرار دارد. در ضلع شرقی قلعه‌ی اژدهاپیکر، بقایایی از یک ساختمان به جا مانده که به قبر مادر نادر شاه مشهور است. قدمت آثار و بقایای آن به دوره‌ی ساسانی می‌رسد. استحکامات و تاسیسات داخلی آن‌چنان محکم و استوار بوده‌ است که آن را طلسم کیانی می‌نامیدند. برفراز این کوه چاهی از دل سنگ تراشیده شده که به دولاب مشهور است.

laar-ruins

مقبره‌ی مادر نادر

مقبره‌ی مادر نادر مقبره‌­ای معروف به «قبر ننه‌ی نادر» است که دارای اتاقی چهارگوش به ابعاد ۴/۵ در ۴/۵ متر به‌همراه گنبد مخروطی شکل است.

laar-ancient-building

بازار قیصریه

این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ساخته شده در ایران و از آثار مهم معماری، تجاری و تاریخی فارس است. زمان ساخت بازار احتمالا به اوایل قرن هشتم هجری می‌­رسد. این بازار شامل یک چهارسوق هشت‌ضلعی با سقف گنبدی است و در چهارسو، چهار بازار از آن منشعب می‌شود. ارتفاع سقف آن ۱۸ متر است و کتیبه‌­ای به خط نستعلیق مربوط به همان زمان درباره‌ی چگونگی ساخت بازار در دهانه‌ی داخلی آن قرار داده شده است.

qeysarieh-bazaar

عمارت باغ نشاط

عمارت باغ نشاط درون باغ نشاط واقع شده‌ است. مساحت این عمارت ۱۳ در ۱۳۵ متر است و در قسمت شمالی پل عباسی قرار دارد. این عمارت از آثار دوران صفویه است و از ساختمان‌های متعددی تشکیل شده ‌است. عمارت باغ نشاط پس از دوران صفویه، برای مدتی مرکز حکومت لار بود. در کنار عمارت، حمامی با سقف هلالی و ستون‌­های سنگی مارپیچ و آهک بری‌­های زیبا قرار دارد.

inside-baagh-neshaat

 آثاری مثل مسجد جامع لار، پل و بند رودخانه خشک، بنای پیرسرخ و آب انبارهای دهان شیراز از دیگر جاذبه‌های لار هستند. در گوشه و کنار شهر لار آب انبارهای فراوانی وجود دارد.

laar-reservoir

شهرستان جهرم

جهرم از شهرستان‌های جنوبی استان فارس است. مرکز این شهرستان، شهر جهرم است که از شمال به شیراز و سروستان و از شرق به فسا و داراب می‌رسد. اگر از جهرم به‌سمت جنوب حرکت کنیم به شهرستان لارستان می‌رسیم. فاصله‌ی این شهرستان تا شیراز حدود ۱۹۵ کیلومتر است.

جاذبه‌های گردشگری جهرم

مسجد جامع جهرم

jahrom-mosque

مسجد جامع از آثار به‌جای مانده از دوره‌ی صفویه در جهرم است. از ساختمان قدیمی آن تنها شبستان جنوبی باقی مانده و بخش‌های دیگر آن جدید است. در راهرو جلوی این شبستان یک محراب سنگی قدیمی قرار دارد که روی قطعه سنگی که بالای آن وجود دارد، سوره‌های حمد، توحید و نام‌های خداوند نگاشته شده است.

چهارطاق آتشکده‌ی قطب‌آباد

قدمت بنای چهارطاقی قطب‌آباد به زمان ساسانیان می‌رسد. این بنا از سنگ و ساروج ساخته شده است و به‌عنوان آتشکده مورد استفاده قرار می‌گرفت. چهارطاق در فاصله ۱۲ کیلومتری مرکز بخش، در اطراف روستای باباعرب (علویه) روی یک تپه واقع شده‌ است.

chaartagh-qotbabad

شهر قطب‌آباد

قطب‌آباد با باغ‌های مرکبات فراوان و چشم‌اندازهای طبیعی، یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های مردم جهرم است.

jahrom-citrus-garden

قلعه‌ی مهرک، قلعه‌ی قبر، گردشگاه بونیز و غار سنگ‌شکنان از دیگر جاذبه‌های شهر جهرم هستند.

شهرستان مرودشت

مرودشت از شهرستان‌های مرکزی استان فارس است که جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. مرکز این شهرستان شهر مرودشت است که فاصله‌ی آن تا شیراز ۴۵ کیلومتر است.

جاذبه‌های گردشگری

بهشت گمشده

بهشت گمشده شیراز، منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شهرستان مرودشت و کامفیروز است. نام اصلی این مکان تنگ بستانک بوده که اکنون به بهشت گم شده مشهور شده است. منطقه‌ی حفاظت شده‌ی تنگ بستانک با مساحت ۱۵۳۲۴ هكتار در شمال غربی استان فارس در بخش كامفيروز از توابع شهرستان مرودشت واقع شده است. فاصله‌ی این بهشت زیبا تا شهر شیراز ۱۲۰ كيلومتر است.

lost-heaven-fars

??? ?????

تخت جمشید حتما یکی از بزرگ‌ترین انگیزه‌های گردشگران برای سفر به استان فارس است. تخت جمشید یا پارسه یا پرسپولیس، نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که در زمان امپراتوری هخامنشیان بنا شد و برای مدت‌ طولانی پایتخت باشکوه و تشریفاتیِ پادشاهی ایران بوده ‌است. در این شهر کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد. ساخت بنای تخت جمشید در سال ۵۱۸ پیش از میلاد در زمان حکومت داریوش بزرگ آغاز شد و در دوران پادشاهی خشایار شاه و اردشیر اول تکمیل شد. این کاخ حدود ۲۰۰ سال آباد بود. مجموعه‌ی تخت جمشید در شمال شهر مرودشت قرار دارد.

takhte-jamshid

نقش رستم

نقش رستم مجموعه‌ای باستانی در روستای زنگی‌آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت است. این مجموعه‌ی تاریخی در ۶ کیلومتری تخت جمشید واقع شده است. در محوطه‌ی نقش رستم آثاری از دوران عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان وجود دارد. آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش‌برجسته‌هایی متعدد از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش‌ برجسته‌ی ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان در این مکان قرار دارد.

naqshe-rostam-fars

نقش رجب

این مجموعه که در فاصله ۲ کیلومتری تخت جمشید و بر دامنه کوه رحمت حک شده است، شامل ۴ نقش‌برجسته‌ی ساسانی است. نقش شاپور در کنار درباریان، نقش تاج‌گذاری شاپور اول، نقش موبد موبدان، کرتیر، نقش تاج‌گذاری اردشیر بابکان و دو کتیبه پهلوی نقش‌های موجود در این مجموعه هستند.

شهر استخر

استخر یکی از قدیمی‌ ترین شهرهای ایران است. این شهر از بزرگ‌ترین شهرهای زمان خود بوده و به گفته‌ی تاریخ نویسان چهار دروازه داشته است. این شهر در زمان هخامنشیان و ساسانیان مورد توجه بوده و نیز‌اکنون بر اثر کاوش­‌های انجام شده تعدادی از ستون­‌ها و پایه‌ی ستون‌­های آن از خاک بیرون آورده شده است.

شهرستان پاسارگاد

این شهرستان به مرکزیت «سعادت شهر» در شمال استان فارس واقع شده و ۱۲۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد. جاذبه‌های گردشگری بسیاری در این منطقه وجود دارد که برجسته‌ترین آن‌ها مجموعه‌ی میراث جهانی پاسارگاد است که آرامگاه کوروش کبیر در آن قرار دارد. مجموعه‌ی میراث جهانی پاسارگاد شیراز از کاخ بار عام، کاخ دروازه، مقبره‌ی کوروش، برج سنگی و آب‌نماهای باغ شاهی تشکیل شده است.

pasargad-ruins-fars

شهرستان کازرون

کازرون از شهرستان­‌های غربی استان فارس است که از جنوب به شهرستان فراشبند، از غرب به استان بوشهر، از شمال به شهرستان ممسنی و از شرق به شهرستان شیراز محدود است. مرکز این شهرستان، شهر کازرون است که فاصله‌ی آن تا شیراز ۱۵۴ کیلومتر است.

جاذبه‌های گردشگری

شهر بیشاپور

شهر باستانی بیشاپور در حاشیه‌ی رودخانه‌ی شاپور و در ۲۵ کیلومتری غرب شهر کازرون قرار دارد. پیشینه‌ی این شهر به دوران ساسانی باز‌ می‌شود و به دستور شاپور اول ساخته شده است. بر اساس کتیبه‌های پهلوی تاریخ ساخت آن سال ۲۶۶ میلادی است.

bishapour-ruins

تنگ تیکاب

تنگ تیکاب و به زبان محلی تنگ تیکو نام تنگه‌ای معروف در دامنه کوه شمالی کازرون است. در فصل‌های بهار و زمستان به‌دلیل سرازیر شدن آب از صخره‌های تنگه، محیطی سرسبز و زیبا به وجود می‌آید. تنگ تیکاب در بهار و زمستان مکانی مناسب برای لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت است.

دریاچه‌ی پریشان

دریاچه پریشان یکی از زیبا‌ترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین در ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده قرار گرفته است. این دریاچه مامن انواع آبزیان و پرندگان مهاجر است. متاسفانه در سال‌های اخیر آب دریاچه خشک شده و از وسعت آن کاسته شده است.

parishaan-lake-nature

نقش‌برجسته بهرام دوم

این نقش‌برجسته با اندازه‌ی ۲ متر در ۵/۴ متر، از آثار دوران ساسانی است که در روستای سرمشهد واقع شده است. در این نقش بهرام در حال کشتن یک شیر است و پشت سر او تصویر زنی ساسانی که از شاهزادگان است به چشم می‌خورد. بالای این نقش بزرگ‌ترین کتیبه‌ی ساسانی وجود دارد که توسط موبد بزرگ ساسانی «کرتیر» نوشته شده و در برگیرنده‌ی مطالب سه کتیبه‌ی معروف نقش رستم، کعبه‌ی زرتشت و نقش رجب است.

کاوانسرای کمارج

caravan-serai-kamarej

این کاروان‌سرا که به کاروانسرای عباسی نیز شهرت دارد، در روستای کمارج و در فاصله ۳۸ کیلومتری شمال غربی کازرون قرار دارد. کاروانسرای کمارج دارای یک صحن مرکزی است و ۵۰۰۰ متر مربع وسعت دارد. این بنا مربوط به دوران صفوی است.

شهرستان فسا

شهرستان فسا از شهرستان­‌های مرکزی و جنوبی استان فارس است که از شمال به شهرستان شیراز، از غرب به شهرستان جهرم، از جنوب شرقی به شهرستان داراب و از شمال شرق به شهرستان نی‌ریز محدود می‌­شود. مرکز این شهرستان شهر فسا است و فاصله آن تا شیراز ۱۲۴ کیلومتر است.

جاذبه‌های گردشگری

قمپ آتشکده

قمپ آتشکده از آثار دوران ساسانی فسا است که در ۲۰ کیلومتری شمال آن واقع شده است. احداث این بنا به «پارس» پسر «طهمورث» نسبت داده شده و احتمالا آتشکده و بناهایی در آنجا وجود داشته است. در حال حاضر فقط قسمتی از بقایای سنگ چین آن در کنار آبگیری زیبا باقی مانده است.

سنگ قبر سلمان

سنگ قبر در بالای چهل چشمه و پایین کوه تودج و بالاتر از روستای تنگ کرم قرار دارد که احتمالا مدخل یا دروازه شهر در زمان ساسانیان بوده و به‌شکل مکعب است که خطوط آن صدمه دیده است.

از دیگر جاذبه‌های شهرستان فسا می‌توان به تل ضحاکی، دریاچه و چشمه‌ی قمپ آتشکده، تنگ کرم، مرقد امامزاده حسن (ع)، تپه­‌های باستانی نعلکی، تل سیاه، چهل چشمه و آثار منطقه‌ی جلیان اشاره کرد.

شهرستان فیروزآباد

شهرستان فیروزآباد از شهرستان­‌های جنوب غربی استان فارس است که از جنوب به شهرستان قیر و کارزین، از غرب به شهرستان فراشبند، از شمال به شهرستان شیراز و از شرق به شهرستان جهرم محدود می‌شود. مرکز این شهرستان، شهر فیروزآباد است که فاصله‌ی آن تا شیراز ۱۲۰ کیلومتر است.

جاذبه‌های گردشگری

قلعه‌ی دختر

این قلعه‌ ساختمانی سه طبقه دارد و بالای کوه تنگاب ساخته شده است. فضاهای داخلی این قلعه به‌وسیله‌ی پلکان‌هایی به نیز متصل شده‌ است. مصالح به کار برده شده در قلعه گچ و سنگ و کاربرد آن دفاعی - نظامی بوده است. این قلعه که در ۶ کیلومتری فیروزآباد قرار دارد، احتمالا در اواخر دوران اشکانیان ساخته شده است.

castle-firuzabad

کاخ اردشیر ساسانی

babakan-palace

کاخ اردشیر بابکان در در دوران اشکانی و به دست اردشیر بابکان ساخته شد. کاخ دارای تالارهایی تو در تو است و با وجود اینکه ۱۸۰۰ سال از ساخت آن می‌گذرد، گچ‌بری‌های بخش بالای دیوارهای درونی آن همچنان پابرجا است. در ضلع شرقی کاخ چهار ساختمان گنبدی شکل وجود دارد که به‌وسیله‌ی فیل‌پوش بالا رفته است. بیرون کاخ و در ضلع شمالی چشمه‌ای گوارا می‌جوشد که استخر طبیعی زیبایی به وجود آورده است. این کاخ به آتشکده‌ی فیروزآباد نیز معروف است.

babakan-palace-pool

از دیگر آثار دیدنی فیروزآباد می‌توان به نقش‌برجسته‌ی تاج‌گذاری اردشیر بابکان و شهر گور اشاره کرد.

شهرستان ممسنی

شهرستان ممسنی از شهرستان‌های غربی استان فارس است که در نزدیکی کازرون قرار دارد. مرکز این شهرستان نورآباد و فاصله‌ی آن تا شیراز ۱۵۸ کیلومتر است.

شهرستان ممسنی علاوه بر آثار تاریخی، آثار طبیعی زیبایی مانند دره‌ی همیشه سرسبز بوان با پوشش گیاهی بلوط و بادام دارد. همچنین دریاچه‌ی زیبای هفت برم، در منطقه‌ی دشمن زیاری نیز از جاذبه‌های طبیعی زیبای این شهرستان است.

mamassani-nature

از آثار تاریخی این منطقه می‌توان به نقش‌برجسته‌ی کورانگون، میل اژدها، آثار هخامنشی باقی مانده در روستای سراوان و نقش‌برجسته‌ی بهرام اشاره کرد.

mamassani-ancient-wall

در تمامی شهرستان‌های استان فارس آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی بسیاری وجود دارد که ذکر تمام آن‌ها در این مقاله ممکن نبود. در شهرستان کوار آثاری مانند سد بهمن یا تل هکوان وجود دارد که پیشینه‌ی آن‌ها به پیش از زمان هخامنشیان می‌رسد. داراب طبیعتی چهار فصل و زیبا دارد و بازدید از آثار تاریخی برجسته‌ای مانند آتشکده‌ی آذرخش و شهر قدیم دارابگرد خالی از لطف نیست.

در شهرستان نی‌ریز قلعه‌ای به نام اس.پی.آر وجود دارد که پیشینه‌ی آن به دوران پس از اسلام می‌رسد و نیروهای انگلیسی در زمان حضور در ایران از آن به‌عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌کردند. منطقه‌ی حفاظت شده‌ی بختگان و بهرام گور نیز از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان است که گونه‌های نادر جانوری مانند یوزپلنگ و گورخر آسیایی در آن‌ها وجود دارد. دریاچه‌ی بختگان در منطقه‌ی بختگان هر سال میزبان پرندگان مهاجری چون درنا و فلامنگو است.

equus-hemionus-onager

در شهرستان آباده نیز آثاری مثل قصر بهرام گور وجود دارد که متعلق به بهرام گور معروف بوده است. قللعه‌ی ایزدخواست نیز متعلق به دوران ساسانی است که شباهت بسیاری به ارگ بم دارد، این قلعه در ۵۷ کیلومتری شمال آباده قرار دارد.

abadeh-ancient-palace

اگر دوست دارید در طول سفر خود مناظر زیبا و چشم‌نوازی ببینید، شهرستان اقلید با جاذبه‌های طبیعی و رودخانه‌ها و چشمه‌های فراوان، انتخاب خوبی برای شما است. چشمه‌‌های بالنگان، قدمگاه و جوتو هرکدام با پوشش گیاهی خاص و مناظر زیبا لحظه‌های به‌یادماندنی برای شما رقم خواهند زد. منطقه‌ی تنگ براق یکی از زیباترین تفرجگاه‌های اقلید است که در فاصله‌ی ۸۰ کیلومتری جنوب این شهر قرار گرفته است.

tang-boraq

بدون شک جاذبه‌های بسیار بسیاری سراسر استان فارس و شهرستان‌هایی مثل استهبان، قیر و کارزین و فراشبند و دیگر شهرستان‌ها این استان وجود دارند که معرفی تمام آن‌ها در این مقاله ممکن نبود.

مطالب مرتبط:

منبع farschto

دیدگاه