ساختمان‌هایی شگفت انگیز و نظم هندسی باورنکردنی

مریم اصلانی | دوشنبه, ۳ اسفند ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

معماری معاصر از چشم‌اندازی خیره‌کننده، غیر معمول وشگفت انگیز برخوردار است. سازه‌هایی که از دل معماری امروزی سر برآورد‌ه‌اند،  نشانه‌هایی از دورنمای آینده‌ را به‌خوبی بازتاب می‌دهند. در مطلب پیش رو به بازدید شماری از سازه‌های تماشایی حال حاضر جهان خواهیم رفت، با کجارو همراه باشید.

معماری هنری است که با گذشته‌ی انسان پیوندی عمیق برقرار کرده است. امروزه هنوز هم می‌توان ردی از آن گذشته‌ی درخشان و غرور آفرین را در قالب سازه‌هایی باستانی مشاهده کرد. بناهایی که اگرچه قدیمی هستند، اما از اراده و نبوغ انسان خبر می‌دهند.

معماری کهن

البته این به‌معنای درجا زدن معماری نوین نیست، چراکه معماری معاصر نیز در خلق سازه‌های متفاوت و شگفت انگیز کوشا بوده و آثاری ماندگار و باشکوه از خود برجای گذاشته است. ممکن است از برخی از  سازه‌های دوران معاصر، عمری هر چند کوتاه گذشته باشد، اما باید پذیرفت که آن‌ها هنوز هم جالب توجه و خیره‌کننده هستند. نگاه طراحان و معماران دوران معاصر به آینده دوخته شده و ایده‌های آن‌ها با الهام از خلاقیت و خیال پردازی، رنگ و بویی دیگر یافته است.

معماری معاصر

معماری معاصر

در این مجال به سراغ گنجینه‌ای از آثار ارزشمند معماران عصر جدید خواهیم رفت. سازه‌هایی که با الهام از نظم و الگوهای هندسی، گامی رو به جلو برداشته و مورد توجه قرار گرفته‌اند.

 ایستگاه لیج - گیمه (Liege- Guillemins)، لیج (Liege)، بلژیک

ایستگاه لیج در بلژیک

یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های بلژیک که به‌نوعی قلب سامانه‌ی حمل و نقل وترابری این کشور است؛ کشوری که خود در شمار پرجمعیت‌ترین کشورهای قاره‌ی سبز جا دارد. ایستگاه جدید در سال ۲۰۰۹  افتتاح شده و مصالح اصلی به کار رفته در ساخت آن شیشه، فولاد و بتن است.

ایستگاه لیج در بلژیک

ایستگاه لیج در بلژیک

در سفر به بلژیک، بد نیست چند دقیقه‌ای درنگ کرده و از زیبایی این شاهکار معماری معاصر لذت برد.

ایستگاه لیج در بلژیک

پارک المپیک اگورا (Agora)، آتن، یونان

پارک المپیک اَگورا در یونان

یونان از دیرباز در برگزاری مسابقات ورزشی پیش قدم بوده  و این محوطه نیز دقیقا شبیه به یک آمفی تئاتر امروزی، باشکوه و البته مدرن طراحی شده است؛ بنایی که به نظر می‌رسد با الهام از نسخه‌ی باستانی ورزشگاه‌های یونان ساخته شده است. این سازه که محل برگزاری بازی‌های المپیک است، ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد. در عین حال در ساخت آن هنر و خلاقیت نیز نقشی پر رنگ ایفا کرده و بانی خلق فضایی جذاب و متفاوت شده‌ است. 

پارک المپیک اَگورا در یونان

مسیرحرکت تماشایی و زیبای این پارک از حدود ۱۰۰ طاقی ساخته شده که درکنار هم شبیه به یک تونل به نظر می‌رسند. این تونل در کنار دریاچه‌ی مصنوعی قرار گرفته و نمایی جالب به خود گرفته است. در سفر به سرزمینی که مهد تمدنی کهن است، حتما از این سازه نیز  دیدن کنید. فراموش نکنید اینجا محل تولد بازی‌های المپیک است، پس تماشای این رویداد ورزشی در فضایی این‌چنین خاطره‌انگیز، خالی از لطف نخواهد بود.

پارک المپیک اَگورا در یونان

شهر علم و هنر، والنسیا، اسپانیا

شهر علم و هنر در والنسیا

مجموعه‌ای شگفت انگیز که  هنر معماری را با درخششی تماشایی به نمایش گذاشته است.  این مجموعه که عملیات ساختش در سال ۱۹۸۸ به پایان رسید، در شمار زیباترین جاذبه‌های فرهنگی شهر والنسیا قرار دارد. این فضای چشم‌نواز میزبان برگزاری رویدادهای مختلفی همچون برنامه‌های آموزشی است. این مجموعه همچنین دارای یک پارک و فضای سبز داخلی است که به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد ضمن یک پیاده روی دلچسب و به‌یادماندنی، کمی بیشتر با گونه‌های گیاهی نادر جهان آشنا شوند.

شهر علم و هنر در والنسیا

شهر علم و هنر در والنسیا

در این شهرهم می‌توان  زیبایی و خلاقیت معماران معاصر را ستود و هم از فضای سبزی دیدنی لذت برد و در نهایت، اندکی بیشتر در وادی علم و هنر غوطه‌ور شد.

شهر علم و هنر در والنسیا

MuCEM، مارسی، فرانسه

موزه‌ی فرهنگ اروپا و مدیترانه در مارسی

اینجا موزه‌ای متفاوت با نمایی تماشایی و جالب توجه است. این موزه‌ی باشکوه و ملی  درتاریخ ۷ ژوئن سال ۲۰۱۳ افتتاح شد؛ سالی که مارسی به‌عنوان پایتخت تاریخی اروپا معرفی شده بود. «مو سی ای اِم» (MuCEM)، میراث ارزشمند تمدن‌های اروپا و نواحی مدیترانه‌ای را در دل خود حفظ کرده است. در اینجا می‌توان مجموعه‌ای مهم از نشانه‌های تمدن و فرهنگ مدیترانه را مشاهده کرد. درکنار این اهمیت فرهنگی، این سازه خود شکوه معماری مدرن و امروزی را به نمایش گذاشته است. معمار و خالق این سازه «رودی ریچوتی» (Rudy Ricciotti) است.

موزه‌ی فرهنگ اروپا و مدیترانه در مارسی

موزه‌ی فرهنگ اروپا و مدیترانه در مارسی

این بنا درست در ورودی بندر قدیمی مارسی واقع شده است. به‌علاوه این سازه دیدی خوب و عالی به دیگر بنای تاریخی این منطقه، قلعه‌ی تاریخی و قرن هفدهمی «سن ژان» (Sant. Jean) دارد. این دو سازه که هرکدام در جای خود گرانقدر و تماشایی هستند، به‌وسیله‌ی یک پل مرتفع ۱۳۰  متری با یکدیگر در ارتباطند. از دیگر امکانات این موزه می‌توان به یک باغ و همچنین چشم‌اندازی زیبا و رویایی از شهر و دریا اشاره کرد. به‌علاوه دو رستوران هم در این محل واقع شده که توسط سرآشپز معروف فرانسوی «ژرالد پاسیدا» (Gerald Passedat)  اداره می‌شود.

موزه‌ی فرهنگ اروپا و مدیترانه در مارسی

ساختمان کاگِن (Kuggen)، گوتنبرگ (Gothenburg)، سوئد

ساختمان کاگِن در شهر گوتنبرگ سوئد

 عملیات احداث این ساختمان که درمحوطه‌ی «دانشگاه تکنولوژی چالمرز» (Chalmers) واقع شده است، در اکتبر سال ۲۰۱۰  آغاز و در ماه مارس سال ۲۰۱۱ به پایان رسید. این ساختمان در اصل به‌منظور بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آن طراحی و اجرا شده است؛ به‌طوری که به لطف پنجره‌های مثلثی شکل خود بهترین استفاده را از نور روز می‌برد. در واقع این شکل و نحوه‌ی قرار گیری این پنجره‌ها باعث نفوذ بیشتر نور به داخل بخش درونی می‌شود.

ساختمان کاگِن در شهر گوتنبرگ سوئد

ساختمان کاگِن در شهر گوتنبرگ سوئد

با گشتی در داخل این بنای دیدنی که از معماری معاصر بهره برده است، می‌توان استفاده‌ی بهتر از منابع طبیعی و تجدید پذیر را آموخت. چراکه در این بنا فناوری‌های به کار رفته در ساختمان‌های سبز، مورد استفاده قرار گرفته‌ است.

ساختمان کاگِن در شهر گوتنبرگ سوئد

پارک رویال (Park Royal)، پیکرینگ (Pickering)، سنگاپور

هتل پارک رویال در سنگاپور

 این هتل در یکی از شلوغ‌ترین شهرهای جهان واقع شده است؛ هتلی که ناخودآگاه باغ‌های معلق بابل را به خاطر بیننده می‌آورد. در حقیقت این هتل مفهوم باغ‌های آسمانی را به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشته  است. نه‌تنها سرویس و خدمات این هتل قابل‌توجه و جهانی است، بلکه پارکی مخصوص به خود دارد. این پارک زیبا درست بیرون پنجره‌ قرار داشته و به شکلی معلق به نظر می‌رسد.

هتل پارک رویال در سنگاپور

هتل پارک رویال در سنگاپور

 این هتل تاکنون به خاطر معماری و ویژگی‌های خاصش، جوایز متعدد معماری  را از آن خود کرده است. این باغ‌های معلق شش گانه، هم چشم‌انداز خاصی به این هتل بخشیده‌  و هم مفهومی جدید از شلوغی و جاذبه‌های شهری ارائه کرده‌ است. باید اذعان کرد که پارک رویال، طبیعت را به دل عناصر شهری وارد کرده و خدمات دهی عالی و درجه‌ی یک را با ابتکار و نوآوری در هم آمیخته است.

هتل پارک رویال در سنگاپور

پارک‌باغ‌های خلیج (Gardens by the bay)، سنگاپور

باغ‌های سنگاپور

این باغ چشم‌نواز و خوش منظره به لطف مجموعه عناصری قابل‌توجه به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و در عین حال خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور سنگاپور شناخته می‌شود. ویژگی‌هایی همچون برخورداری از گونه‌های مختلف گل، گیاه و درختان، گنبدهایی که با تقلید از آب و هوا و اقلیم مناطق گرمسیری طراحی شده‌اند و همچنین حضور درختان غول پیکری که در شب همچون فانوس‌هایی هزار رنگ می‌درخشند.

باغ‌های سنگاپور

باغ‌های سنگاپور

این محوطه و باغ‌های دلفریبش همچون دروازه‌ای شگفت انگیز، بازدیدکننده را از فضای شلوغ شهری به محیطی دنج و آرام منتقل کرده و در عین حال معماری پیشرو را نیز به نمایش گذاشته‌ است.

باغ‌های سنگاپور

برج خلیفه، دبی، امارات متحده عربی

برج خلیفه در دبی

شهر دبی در سال‌های اخیر روندی رو به رشد داشته است. هر روز شاهد افتتاح سازه‌های جدیدی در این شهر هستیم که هر یک خیلی زود اسم و رسمی به هم زده و بر اعتبار و شهرت این شهر می‌افزاید. برج خلیفه، یکی از ساختمان‌های معروف این شهر است. آسمانخراشی ۸۳۰ متری که عنوان بلندترین سازه‌ی جهان را از آن خود کرده است.

برج خلیفه در دبی

برج خلیفه در دبی

 این آسمان‌خراش علاوه بر دفاتر اداری،  ۹۰۰ آپارتمان نیز دارد. در ساخت این سازه علاوه براستفاده از جلوه‌های معماری معاصر، معماری اسلامی نیز به کار گرفته شده است. «هتل آرمانی» (Armani) نیز بخشی از فضای این سازه را به خود اختصاص داده و به لطف سوئیت‌های مجلل و خوش منظره‌ی خود، بسیار معروف و محبوب است.

برج خلیفه در دبی

Marina Bay Sands، خلیج مارینا، سنگاپور

هتل واقع در خلیج مارین- سنگاپور

هتل «مارینا بِی سَندز» (Marina Bay Sands) دیگر جاذبه‌ی معروف کشور سنگاپور بوده که از قضا بسیار هم شناخته شده و مورد توجه است. این هتل در سال ۲۰۱۰ افتتاح و خیلی زود به نماد و سمبل شهر سنگاپور تبدیل شد. این هتل در قالب سه برج ۵۵ طبقه‌ ساخته شده و درمجموع دارای ۲.۵۶۰ اتاق است. هتلی که امکانات، رفاه و خدمات قابل توجهش را به بهترین شکل ممکن و در قالب اقامت در محیطی لوکس و مجلل در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد. این هتل دارای فروشگاه‌های متعدد، موزه، زمین اسکیت، دو سالن تئاتر و رستوران‌هایی است که هم از سوی مردم محلی و هم گردشگران خارجی مورد استقبال قرار گرفته‌ است.

هتل واقع در خلیج مارین- سنگاپور

هتل واقع در خلیج مارین- سنگاپور

شناخته شده‌ترین بخش این هتل، استخر باشکوه و ۳۴۰ متری آن است که بر فراز این سه برج و در «اسکای پارک» (Sky Park) جا خوش کرده است. در واقع مسافرانی که حتی در این هتل اقامت ندارند نیز امکان دسترسی به این پارک و فضای تفریحی را داشته و می‌توانند از فراز این سازه، زیبایی و چشم‌انداز تماشایی این شهر را ستایش کنند.

هتل واقع در خلیج مارین- سنگاپور

موزه‌ی تاریخ طبیعی شانگهای، چین

موزه تاریخ طبیعی شانگهای

این موزه که به‌تازگی افتتاح شده ، حقیقتا در شگفت‌زده کردن بازدیدکنندگان خود موفق عمل کرده است. فضای داخلی و تخم مرغی شکل آن طوری ساخته شده که به نظر می‌رسد بیش از صدها سال قدمت دارد. این در حالی است که این فضا در تمایزی شدید اما دلچسب با ساختاری فلزی قرار گرفته که آن را احاطه کرده است.

موزه تاریخ طبیعی شانگهای

موزه تاریخ طبیعی شانگهای

آثار هنری فراوانی از اقصی نقاط جهان جمع آوری و دراین موزه به معرض دید عموم گذاشته شده‌ است. آثاری که بازدیدکنندگان را به سفری به قدمت تاریخ برده و به آن‌ها در فهم و درک بیشتر جلوه‌های طبیعت کمک می‌کند.

موزه تاریخ طبیعی شانگهای

در اینجا به پایان فهرست سازه‌های معروف و جالب توجه خود می‌رسیم. از آنجا که نمی‌توان حد و مرزی برای قدرت خلاقیت انسان متصور بود، بی‌شک این فهرست نیز دیر یا زود شاهد تغییر و تحولاتی خواهد بود و گزینه‌هایی جدید را در بر خواهد گرفت. معماری معاصر این روزها به بهترین شکل ممکن قدرت نمایی می‌کند، پس گوش به زنگ تحولات جدید باشید. سعی ما در کجارو، معرفی برترین، بهترین و جدیدترین‌ها است.

منبع: placestosee

مطالب مرتبط:

دیدگاه