گرمایش زمین و ثبت رکوردی جدید در ماه ژانویه‌ی امسال

بهداد خسور | شنبه, ۱ اسفند ۹۴ ساعت ۰۸:۰۴

حدود ۱۳۵ سال است که دمای هوای متوسط زمین در هر ماه اندازه‌گیری و ثبت شده است. گرمای ژانویه‌ی امسال به حدی بوده که تمام دانشمندان را به فکر فرو برده است. اگر شما هم نگران افزایش دمای زمین هستید یا درباره‌ی علل این افزایش دما کنجکاو هستید در ادامه با کجارو همراه شوید.

 

temperature-map-jan

بر اساس گزارشات، ژانویه‌ی امسال با اختلاف فراوان نسبت به آمارهای قبلی، گرم‌ترین ژانویه‌ی ثبت شده طی سال‌های اخیر است. همچنین در کمال تعجب، گرم‌ترین ماه ثبت شده در ۱۳۵ سالی است که دمای هوای ماه‌های مختلف سال ثبت و نگهداری شده است. دمای هوا در ژانویه‌ی امسال ۱/۱۳ درجه‌ی سانتی‌گراد بوده که بالاتر از دمای متوسط معمول این ماه است.

ژانویه‌ی امسال چهارمین ماه متوالی بود که دمای زمین بالاتر از حد معمول آن، ۱ درجه‌ی سانتی‌گراد بوده است. اتفاقاً این چهار ماه تنها ماه‌هایی هستند که در طول مدت نگهداری آمار دمای ماه‌ها در سال‌های اخیر، دمایی بالاتر از حد متوسط داشته‌اند.

طبق نقشه‌ی دمایی، بخش‌های زیادی از زمین با رنگ قرمز نشان داده شده‌اند که نشان دهنده‌ی عبور دمای این مناطق از حد متوسط است. همانطور که ملاحظه می‌کنید مناطق قطب جنوب، اسکاندیناوی، شرق آفریقا و بخش‌هایی از روسیه به رنگ قرمز در آمده‌اند. همچنین نشانه‌های گرمایی وقوع ال نینو (El Nino) در منطقه‌ی اقیانوس آرام هم قابل توجه هستند، اما حضور قطب جنوب در میان مناطق گرم زمین بیش از همه غیر طبیعی به نظر می‌رسد.

طبق گزارشات ناسا (NASA)، متوسط دما در برخی نقاط قطب جنوب به بالای ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد رسیده است که برای این ماه بسیار غیر طبیعی است. اگر الان دارید به عدد متوسط دمای قطب جنوب نگاهی دوباره می‌اندازید، باید به شما بگوییم که خیالتان راحت باشد، علامت اعشار جا نمانده و همان ۱۸ درجه عدد درست است.

گرمای بیش از حد منطقه، رکورد جدیدی در آب شدن یخ‌های دریاهای قطب جنوب به ثبت رسانده است. براساس آمار مرکز داده‌های یخ و برف (the National Snow and Ice Data Center) وسعت یخ‌ها به ۴۰۲.۰۰۰ مایل زیر حد متوسط رسیده است. این یعنی به اندازه‌ی ۴ برابر وسعت کلرادو از وسعت یخ‌های دریا کاسته شده است. بنابراین امسال هم به سال‌هایی می‌پیوندد که طی آن‌ها یخ‌ها قطبی آب شدند و وسعت آن‌ها کاهش یافته است.

از سال ۱۹۷۹، وسعت یخ‌های زمستانی دریاها به میزان ۳/۲ درصد بر هر دهه (این کاهش در تابستان بسیار بیشتر است و به اندازه‌ی ۱۳.۴ درصد بر هر دهه اعلام شده است) کاهش یافته‌اند.

temperature-chart

نیمه‌ی اول ماه فوریه در قطب جنوب هم تا کنون ادامه دهنده‌ی راه ماه گذشته بوده و هیچ نشانه‌ای از پایین آمدن دما در آن به چشم نمی‌خورد. نیمه‌ی غربی ایالات متحده هم که یکی از مناطق گرم ماه ژانویه‌ی امسال بود، همچنان در ماه فوریه گرمای غیر معمولی را تجربه می‌کند. بخش شرقی هم چندان از این مقوله جدا نبوده و پس از یک دوره‌ی کوتاه سرما در اواخر هفته‌ی گذشته، مجدداً رو به گرما آورده است.

گرمای کره‌ی زمین تا حدی مربوط به پدیده‌ی ال نینو است. به نظر می‌رسد پدیده‌ی آب و هوایی «آب گرم» در ناحیه‌ی شرقی منطقه‌ی استوایی اقیانوس آرام دیگر از نقطه‌ی اوج خود رد شده باشد و رو به حالت طبیعی گذاشته باشد، اما با این حال هنوز هم نقش بسزایی در بالا بردن دمای کره‌ی زمین دارد.

اما بر اساس یک تجزیه و تحلیل آب و هوایی هنوز هم انسان یکی از مهمترین عوامل، تغییرات آب و هوایی است که انسان ایجاد می‌کند.

global-warming

دمای بیش از حد هوا در ماه ژانویه و رکوردی که این ماه ایجاد کرد باعث شده تا دانشمندان به این فکر بیافتند که سال ۲۰۱۶ بتواند یکی از سال‌های رکورددار در زمینه‌ی دمای هوا باشد. دفتر آب و هوایی بریتانیا (Met office) پیش‌بینی خود برای سال ۲۰۱۶ را منتشر کرده است. بر اساس پیش‌بینی کریس فولاند (Chris Folland)، یکی از محققین Met Office، کره‌ی زمین در سال ۲۰۱۶ اگر گرم‌تر از سال ۲۰۱۵ نباشد حداقل به گرمی این سال خواهد بود.

اگر سال ۲۰۱۶ هم رکورد جدیدی در مجموعه‌ی گرم ترین سال‌های جهان ایجاد کند، سومین سال متوالی خواهد بود که این رکورد جا به جا می‌شود، چیزی که پیش از این هرگز اتفاق نیافتاده است.

برخی دانشمندان معتقدند که حتی اگر سال ۲۰۱۶ هم رکورد جدیدی در دمای زمین ایجاد نکند، جهان باز هم در دوره‌ی جدیدی از گرمایش جهانی افتاده قرار گرفته است. کوین ترنبرت (Kevin Trenberth) دانشمند آب و هوای «مرکز ملی تحقیقات جوی» ماه گذشته به کلایمت سنترال (Climate Central) گفت:

به احتمال زیاد مرحله‌ی کاملاً جدیدی از گرمایش زمین در راه است.

منبع:Livescience

مطالب مرتبط:

دیدگاه