۱۰ مکان دیدنی اسکاندیناوی در سال ۲۰۱۶

علی نظرپور | سه شنبه, ۱۳ بهمن ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

شمالی‌ترین بخش اروپا، یعنی سرزمین‌های نوردیک که شامل کشورهای اسکاندیناوی و اقیانوس اطلس می‌شوند، علاوه بر داشتن وجه تاریخی دوست‌داشتنی و مرموز مانند حضور وایکینگ‌ها، به خاطر طبیعت بکر و مثال‌زدنی‌ و همچنین شهرهای دنج و مدرنش مشهور است.  در ادامه‌ با کجارو همراه باشید تا به معرفی ۱۰ مکان دیدنی طبیعی در این نواحی بپردازیم. شاید توانستید از دل همین مطلب، مقصد بعدی سفرتان را انتخاب کنید.

 ۱۰. ایستگاه متروی استکهلم، استکهلم، سوئد

ایستگاه متروی استکهلم، به طور غیر رسمی طولانی‌ترین گالری هنری جهان نامیده می‌شود. این ایستگاه مترو میزبان تعدادی نقاشی بسیار زیبا است. اولین نقاشی زیرزمینی در دهه ۱۹۷۰ کشیده شد. سطح رنگارنگ ناهموار دیوار و سقف این مترو، فضای خیالی شعله‌وری را تداعی می‌کند. همچنین ۹۰ تا ۱۰۰ نمایشگاه نقاشی از حدود ۱۵۰ هنرمند در این محل وجود دارد. هدف اولیه از طراحی چنین محیطی، ارایه هنر به مردم در محیطی عمومی بوده است. این ایده خیلی خوب جواب داد و امروزه این مکان احتمالا محبوب‌ترین ایستگاه متروی جهان به شمار می‌رود.

ایستگاه متروی استکهلم

۹. رودخانه راپا (Rapa River)، سوئد

رودخانه راپا تنها ۷۵ کیلومتر طول دارد، اما با این وجود این رودخانه از سرچشمه‌اش تا جایی که به دریاچه‌ی Tjaktjajaure می‌ریزد، از محیط‌هایی خارق‌العاده عبور می‌کند. مشهورترین بخش رودخانه‌ی راپا، دلتای Laitaure در دهانه‌ی دریاچه است. به دلیل وجود طبیعت بکر و چشم‌انداز خشن این ناحیه، برخی اوقات  از آن به نام آلاسکای اروپا یاد می‌کنند. به واقع حیات وحش شگفت‌انگیزی برای کشف در اینجا وجود دارد. این محل در نزدیکی پارک ملی سارک (Sarek National Park) قرار دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. بهترین راه برای دسترسی به دلتای Laitaure، استفاده از هواپیما یا هلیکوپتر است. برای این کار  می‌توانید در یکی از تورهای مربوطه ثبت‌نام کنید.

رودخانه راپا

۸. هتل برفی کرکنز (Kirkenes)، نروژ

سازندگان برای ساخت این هتل از تکنیکی منحصر به فرد بهره برده‌اند. آن‌ها از یخ‌های دریاچه‌ای در همان نزدیکی استفاده کرده‌اند.  این هتل یک گوزن شمالی دارد که در بدو ورود میهمانان به دیدار و استقبال آن‌ها می‌رود! هر کدام از ۲۰ اتاق این هتل، منحصر به فرد و هنرمندانه طراحی شده است. اتاق‌های هتل دنج و راحت هستند. به علاوه، طبیعت بکر اطراف، تنوع خوبی از فعالیت‌های تفریحی از جمله ماهیگیری را برای مسافران به ارمغان می‌آورد.

هتل برفی

۷. لاپلند، فنلاند

طبیعت این ناحیه به دلیل شرایط جغرافیایی، بسیار متنوع است. اکثر نقاط فنلاند را بزرگ‌ترین زیست‌بوم کره‌ زمین، یعنی تایگا (شمالی‌ترین منطقه‌ی قطب شمال) پوشانده است. در طول زمستان، بازدیدکنندگان می‌توانند از تماشای شفق شمالی در منطقه‌ی ارورا (Aurora) لذت ببرند. مهمتر از همه، در روستای رونیمی (Rovaniemi)، خانه‌ی بابانوئل واقع شده است. در واقع این روستا را می‌توان پربازدیدترین نقطه‌ی فنلاند توسط گردشگرانی از سراسر جهان نامید. به طور کلی، انجام فعالیت‌ و ورزش‌های متنوع زمستانی در فضای باز، تماشای شفق شمالی، ملاقات بابانوئل و توقف در روستای ایگلو (Igloo) ارزش سفر کردن به این ناحیه را دارد.

لاپلند

۶. دیوار ترول، رومسدال، نروژ

دیوار فریبنده‌ی ترول، در واقع بخشی از کوهستان ترول‌تیندین (Trolltindene) در دره‌ی رامزدالن (Romsdalen) است. ارتفاع این دیوار که بزرگ‌ترین صخره‌ی عمودی در اروپا محسوب می‌شود، ۱,۱۰۰ متر است که همین موضوع، آن را به چالشی دوست‌داشتنی برای کوهنوردان و مشتاقان پرش از ارتفاع تبدیل می‌کند. این صخره‌ها جامد (ثابت) نیستند، چرا که طوفان‌های مکرر و ذوب یخ‌ها باعث ریزش آن‌ها می‌شود. بنابراین، پیدا کردن مسیر درست مشکل است، زیرا دائما توسط طبیعت، شکل جدیدی به خود می‌گیرد. در مجموع، ۱۰ مسیر مختلف به وسیله‌ی گروه‌های کوهنوردی بین‌المللی تاسیس شده است که گزینه‌های احتمالی دیگری هم در دست ساخت هستند. این صخره‌ها یکی از مشهورترین نقاطی هستند که صخره‌نوردان به آن چشم دوخته‌اند، حتی اگر شما مهارتی در صخره‌نوردی و کوهنوردی ندارید، باز هم تماشای طبیعت بکر و نفس‌گیر اطراف، ارزشش را دارد. گزینه‌های کوهنوردی و پیاده‌روی زیادی در این منطقه پیش روی شما قرار دارد. گروه AAK Fjellsport Senter با فراهم آوردن اطلاعات، تجهیزات و حتی آموزش‌های لازم، برای انجام آن کار به شما کمک خواهد کرد.

دیوار ترول

۵. هلسینکی، فنلاند

بومی‌ها و میهمانان این شهر می‌توانند درست وسط آن به ورزش هیجان‌انگیز اسکی بپردازند. هلسینکی میان محیطی جنگلی قرار دارد که حدود ۲۰۰ کیلومتر مسیر عالی را برای انجام این ورزش مفرح فراهم می‌آورد. همچنین تپه‌های اطراف برای تفریحی جذاب به خصوص در میان خانواده‌ها، یعنی سورتمه‌سواری بسیار مناسب هستند. در ضمن، پیست اسکیتی که در شهر قرار دارد، همیشه شلوغ است. قدم زدن روی سطح یخی دریای بالتیک یکی دیگر از تفریحات دوست‌داشتنی و کاملا غیر معمول این ناحیه به شمار می‌رود. به علاوه تجربه‌ی سونای فنلاندی که ویژگی آن شیرجه زدن در میان آب سرد و یخی است، از واجبات محسوب می‌شود. اکتشاف زمستانی در هلسینکی، فعالیت‌های بیشمار فضای باز و غذاهای خوشمزه در رستوران‌ها، از این شهر مقصد زمستانی شگفت‌انگیزی ساخته‌اند. هرکدام از شما که دلتان برای برف تنگ شده است، بد نیست بدانید که شمال فنلاند، هیچگاه بدون برف نبوده است.

هلسینکی

۴. ساحل هویویکا (Hoyvika Beach)، آندویا، نروژ

ساحل هویویکا در شمالی‌ترین جزیره‌ی مجمع‌الجزایر وسترولن (Vesterålen) واقع شده است و بدون شک زیباترین نقطه‌ این ناحیه به شمار می‌رود. تمام جزیره فضایی دراماتیک دارد. قله‌های مرتفعی مانند Kvasstinden  و محدوده‌ی کوهستانی، به بلندی ۷۰۵ متر که این ساحل زیبا را پوشانده‌اند، از ویژگی‌های جزیره محسوب می‌شوند. این جزیره، ساحل هویویکا و سواحل دیگر را می‌توان در سفری ساحلی از استیو (Stave) تا بلیک (Bleik) گشت و گذار کرد. مسیر ۹ کیلومتری ساحل هویویکا را می‌توان در حدود ۵ ساعت پیمود. در این مدت، مناظر پانورامای بیشماری از کوه‌ها، ساحل، تپه‌ها و صخره‌های ساحلی پیش روی شما قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، می‌توانید در این مسیر مرغان دریایی، شَگ‌ها (نوعی پرنده)، کاکایی‌های صخره‌نشین و گیلموت‌ها (نوعی پرنده دریایی) را تماشا کنید.

ساحل هویویکا

۳. استکهلم، سوئد

استکهلم، شهر زیبایی متراوش از حال و هوای اسکاندیناویایی است که می‌توانید در آن خانه‌های رنگی زیبا را تماشا، مردمی مهربان را ملاقات و هوای سرد زمستانی را با تمام وجود لمس کنید. بازدید از موزه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و بوتیک‌ها از جمله سرگرمی‌های جالب این شهر است. در فروشگاه‌های استکهلم می‌توانید اجناسی را که برای کیفیت سوئدی بی عیب و نقصشان مشهور هستند، خریداری کنید. همچنین با سفر به پایتخت زیبای سوئد فرصت بازدید و شرکت در رویدادهای فرهنگی مختلف در اختیار شما قرار می‌گیرد.

استکهلم

۲. مجمع‌الجزایر لوفوتن، نوردلند، نروژ

این مجمع‌الجزایر که در شمال کشور نروژ قرار دارند، به طرز خارق‌العاده‌ای زیبا و منحصر به فرد هستند. اگرچه در محدوده‌ی قطب شمال واقع شده‌اند، اما آب و هوای این ناحیه به گونه‌ای عجیب معتدل به نظر می‌رسد. در واقع به دلیل نوعی ناهنجاری چنین پدیده‌ای رخ داده است. آب و هوای لوفوتن با توجه به محدوده‌ی جغرافیایی نوردیک، گرم محسوب می‌شود. این منطقه همچنین دارای حیات دریایی غنی است که شامل بزرگ‌ترین صخره‌های مرجانی آب‌های عمیق، روی این پهنه‌ی خاکی می‌شود. جدا از مناظر بسیار زیبا، لوفوتن فرصت‌های تفریحی مختلفی را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. بازدیدکنندگان در اینجا می‌توانند از کوهنوردی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حتی موج‌سواری لذت ببرند. Unstad، محبوب‌ترین مقصد موج‌سواری این ناحیه به شمار می‌رود. همچنین در ۲۴ ساعت شبانه‌روز تابستان، بهترین فرصت برای تجربه کوهنوردی و صخره‌نوردی فراهم می‌شود.

لوفوتن

۱. کپنهاگ، دانمارک

پایتخت دانمارکی به ترکیب بهترین کیفیتِ زندگی اسکاندیناویایی و مدرنیته در نواحی شمالی افتخار می‌کند. این شهر مرکزی فرهنگی محسوب می‌شود. هنرمندان زیادی از این شهر برخاسته‌اند، بنابراین علاوه بر گالری‌ها و موزه‌های هنری  فراوان، می‌توان آثار هنری زیادی را هم در خیابان‌ها مشاهده کرد. کریستیانا، محله‌ای در کپنهاگ است که به صورت غیر رسمی ادعا می‌شود منطقه‌ای آزاد در پایتخت است. ساکنان و میهمانان، به صورت آزاد حال و هوای مد و سبک زندگی را در اینجا پرورش می‌دهند. حدود ۸۵۰ ساکن این محله، شیوه‌هایی متفاوت و آزادانه را برای زندگی برگزیده‌اند. کسانی که دوره‌ی هنری و ماجراجویی را دنبال می‌کنند، معمولا برای الهام گرفتن به محله‌ی کریسیتانیا سر می‌زنند. کپنهاگ، جاذبه‌های فراوانی را در اختیار شما می‌گذارد که از آن جمله می‌توان به پارک‌ها و باغ گیاه‌شناسی اشاره کرد.

کپنهاگ

نکته: تصویر شاخص، مربوط به منطقه‌ی لوفوتن است. 

منیع: placestoseeinyourlifetime

مطالب مرتبط:

دیدگاه