شهرداری کاشان برای واگذاری ۳۰ بنای تاریخی درخواست داد

مینا داودی
مینا داودی پنجشنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵
 شهرداری کاشان برای واگذاری ۳۰ بنای تاریخی درخواست داد

مدیر بافت تاریخی کاشان درخواست کرد تا صندوق احیا ۳۰ بنای تاریخی دیگر در کاشان را در فرآیند واگذاری و مزایده قرار دهد.

  مهدی هوشمندی‌نژاد در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری با اشاره به این‌ که تاکنون ۳ بنای سرای عامری‌ها، کاروانسرای مرنجاب و گبرآباد به بخش خصوصی واگذار شده، از صندوق خواسته‌ایم تا ۳۰ بنای تاریخی دیگر در کاشان را نیز در فرآیند واگذاری اضافه کند.

وی با اشاره به وسعت ۵۰۰ هکتاری بافت تاریخی شهر کاشان افزود: در این بافت تاریخی، ۱۵۰۰ بنای تاریخی شامل ۶۰۰ خانه تاریخی، یکصد آب‌انبار تاریخی و ۲۰۰ مسجد و بقعه متبرکه و کاروان‌سراها و ابنیه تجاری تاریخی وجود دارد و مدیریت شهری کاشان بر این باور است که یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه شهر حفظ، مرمت و بازآفرینی این گنجینه‌های ارزشمند به‌عنوان محور توسعه شهری در قالب صنعت گردشگری است.

او بیان کرد: حفظ و معرفی بناهای تاریخی کاشان با این وسعت و تعداد از عهده یک نهاد، چه مدیریت میراث فرهنگی چه صندوق احیا و چه شهرداری برنمی‌آید.

هوشمندی‌نژاد افزود: شهرداری کاشان با ایجاد دو بازوی اجرایی با عنوان سازمان عمران و بهسازی و شرکت عمران و احیای بافت تاریخی و تشکیل یک منطقه ویژه فرهنگی و تاریخی که منطقه ۱ کاشان است، سعی دارد تا با مشایعت، همفکری و هم افزایی با متولیان این حوزه شامل دولتی و خصوصی به تقویت صنعت گردشگری بپردازد.

به گفته‌ی وی به‌دنبال برگزاری چند جلسه و بازدید مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی از کاشان، قرار شد تا صندوق احیا، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری را در شهر کاشان فراهم کند و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی این شهر درکل کشور و حتی در عرصه بین‌المللی معرفی شود.

او با اشاره به مرجع برخی مالکین خانه‌های تاریخی به شهرداری کاشان برای تخریب و نوسازی خانه‌های تاریخی، گفت: به مالکان گفته‌ایم که تنها راه ارزش‌افزوده برای آن‌ها این نیست که خانه تاریخی‌شان را تخریب و نوسازی کنند، بلکه می‌توانند با مشارکت سرمایه‌گذاران بناهای تاریخی‌شان را واگذار یا در نگهداری آن مشارکت کنند.

به گفته مدیر بافت تاریخی کاشان، شهرداری کاشان توانسته است تاکنون حدود یکصد و پنجاه مورد از بناهای تاریخی را با مشارکت بخش عمومی و خصوصی نجات بدهد.

هوشمندی‌نژاد تاکید کرد: حدود ۳۰۰ خانه تاریخی دیگر همچنان بلاتکلیف مانده است.

وی نقش صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در نجات خانه‌های تاریخی را مهم دانست و گفت: شهرداری کاشان بناهای در اختیار نهادهای دولتی اعم از میراث فرهنگی، اوقاف و وزارت دارایی را که ارزش تاریخی دارند، به صندوق احیا معرفی می‌کند از سوی دیگر قرار است صندوق احیا نسبت به واگذاری بناها به بخش خصوصی پس از گذراندن تشریفات قانونی در کاشان فعالیت کند.

مدیر بافت تاریخی کاشان تاکید کرد: ورود صندوق احیا و بهره‌برداری از بافت‌ها و بناهای تاریخی به بافت تاریخی کاشان به نفع این بافت بود، چون بناها به‌تنهایی حفظ و باز زنده‌سازی نمی‌شوند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه