رایزنی فرانسوی‌ها برای توسعه گردشگری کوهستان در ایران

مینا داودی
مینا داودی چهار شنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵
رایزنی فرانسوی‌ها برای توسعه گردشگری کوهستان در ایران

هیأت گردشگری ایران و فرانسه برای توسعه همکاری‌ها در بخش «گردشگری کوهستان» رایزنی کردند.

  هیأتی متشکل از شرکت‌های فعال در گردشگری کوهستان در سفر به ایران با تعدادی از آژانس‌های فعال در زمینه گردشگری ورزش و طبیعت دیدار و برای توسعه همکاری‌ها با یکدیگر مذاکره کردند.

این هیأت شامل نمایندگانی از شرکت‌های زیربنایی و سازنده‌های دستگاه‌های مکانیکی و بالابرهای کوهستانی هستند که یک مستندساز فرانسوی از شرکت «آناند پیکچر» آنها را همراهی می‌کند که قرار است در مدت زمان اقامت خود در ایران از مناطق کوهستانی «دربندسر»، «توچال‌» و «دیزین‌» بازدید و زمینه سرمایه‌گذاری را بررسی کنند.

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشورمان در این دیدار که در حاشیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اتفاق افتاد، گفت:

کوهستان به مهندس، مربی و برنامه‌ریز نیاز دارد که مجموعه شما ترکیب کاملی از همه این فعالیت‌ها است.

او با بیان اینکه گردشگری ورزشی از سیاست‌های اصلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران به شمار می‌آید‌، افزود: منظور ما از این رویکرد فقط پرداختن به رویدادهای ورزشی نیست بلکه محتوای ورزشی نیز مدنظر است. ما امیدواریم نتیجه این حضور به همکاری‌های دو بخش خصوصی ایران و فرانسه منجر شود.

رحمانی موحد سپس بیان کرد: ما همراه ایده و فکر گروه فرانسوی برای توسعه گردشگری ایران هستیم.

در ادامه نمایندگانی از بخش گردشگری ایران که بر خلاف هیات مقابل در زمینه اجرای تورهای گردشگری فعالیت داشتند، پیشنهادهایی را برای همکاری‌های مشترک با گروه فرانسوی ارائه کردند.

هاشم اسدزاده یکی از فعالان اکوتوریسم ایران گفت: به نظر می‌رسد دوستان فرانسوی در بحث زیرساخت می‌توانند به ما کمک کنند، ما ظرفیت‌های زیادی در حوزه کوهستان داریم که به دانش و خدمات این گروه نیاز داریم.

وی سپس این پرسش را مطرح کرد که گروه فرانسوی در دوره پسابرجام چقدر علاقه‌مند به سرمایه گذاری در ایران است؟

که در مقابل نماینده‌ای از طرف فرانسه اظهار کرد: اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری به مشارکت مقامات دولتی نیاز دارد. البته در سفر رئیس جمهور ایران این موضوع مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: کوهستان معدنی از جواهر است که باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود. هدف ما از سفر به ایران این است که برای اجرای پروژه‌های مناسب برنامه‌ریزی کنیم.

اسدزاده، طرف ایرانی در مقابل نیز گفت: ما از این جواهرات در کشورمان زیاد داریم فقط نیاز است آن را صیقل دهیم.

وی سپس از هیات فرانسوی درخواست کرد نخست مناطق شمالی ایران را بازدید کنند تا پس از آن درباره سرمایه گذاری به صورت فنی و تخصصی مذاکره شود.

سهند عقدایی یکی دیگر از فعالان گردشگری طبیعت ایران با اشاره به توجه فرانسه برای حفظ طبیعت و محیط زیست علی رغم جمیعت زیاد گردشگرانش گفت: تعداد کوهنوردان ایرانی قابل قیاس با آمار کوهنوردان منطقه نیست. کوهستان‌های ایران نیز با ترکیه، هند و آسیا تفاوت دارند. اگر فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک متقاعد شوند، قطعا می‌توانند بازار گردشگری کوهستان ایران را ساماندهی کنند که در عین استفاده از کوهستان، این جاذبه‌ها برای آیندگان نیز حفظ شود.

علی شادلو، از فعالان اکوتوریسم ایرانی نیز در سخنانی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ایران‌، به سه ضلع بخش خصوصی، دولتی‌ و خارجی نیاز دارد اما قسمت جالب قضیه آن است که ما وقتی می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم، معمولا با طرف دولتی دچار مشکل می‌شویم تا بخش خارجی.

وی سپس به یکی از پروژه‌های گردشگری ماجراجویانه ایران اشاره و طرف فرانسوی را برای سرمایه گذاری در آن دعوت کرد و افزود: در یکی از دره‌های نزدیک تهران قرار است پارک ماجراجویی طراحی و اجرا شود که این پروژه آماده سرمایه‌گذاری است و طرف فرانسوی نیز می‌تواند در حوزه آموزش و ماجراجویی همکاری داشته باشد.

محمدعلی فیاضی سپس اعلام کرد: تلاش می‌شود بخش گردشگری طبیعت ایران در نمایشگاه گردشگری کوهستان فرانسه که ماه آوریل برگزار می‌شود‌، حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه کاملا اختصاصی و مربوط به بخش کوهستان می‌شود که ما تلاش می‌کنیم زمینه حضور شرکت‌های ایرانی را تسهیل کنیم.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه