۹ نکته کاربردی برای سفر کردن با کودکان

محمد میرافشاری | دوشنبه, ۲۶ بهمن ۹۴ ساعت ۰۷:۰۰

سفر کردن به همراه کودک سختی‌های خاص خود را دارد. بسیاری سعی خواهند کرد سفرهای کمتری بروند تا زمانی که فرزندانشان به سن بالاتری برسند، اما این طرز فکر اشتباه است. با رعایت چند نکته ساده می‌توان از سفر به همراه کودک خود نیز نهایت لذت را ببرید. با این مقاله کجارو همراه شوید تا با نکات لازم برای سفر به شکل خانوادگی بیشتر آشنا شوید.

 «کامرون وییرز» (Cameron Wears) کارشناس برنامه تلویزیونی «تراولینگ کانوکس» (Traveling Canucks) نکات و ترفندهایی را در مورد اینکه چگونه با کودکان خود سفر بهتری داشته باشیم، در این برنامه ارائه می‌دهد. بسیاری از خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند، سعی می‌کنند کمتر سفر کنند به ویژه وقتی بیش از یک فرزند دارند، اما این طرز فکر اشتباه است و با داشتن بچه هم می‌توان سفرهای خوبی را تجربه کرد. در این مقاله به کمک راهنمایی‌های «کامرون وییرز» به شما خواهیم گفت چطور به همراه فرزندان خود سفر خوبی را تجربه کنید.

اصلاً مهم نیست که چقدر مسافر خوبی باشید یا چقدر مسافرت کرده باشید، مسافرت با کودکان کم سن و سال تجربه متفاوتی از مسافرت تنها یا مسافرت با همسرتان خواهد بود. به یاد دارم که ما در حال برنامه‌ریزی برای اولین سفر خانوادگی خود به کالیفرنیا بودیم و سؤالات بسیاری در ذهن داشتیم. نمی‌دانستیم باید از کجا شروع کنیم، چگونه می‌توانیم برای کودک خود پاسپورت تهیه کنیم؟ آیا نیازی به گرفتن گواهی سلامت پزشکی برای کودکان آن‌ هم قبل از مسافرت هست؟ چه چیزی باید با خود برداریم؟ اگر در هتل اتاق یکسانی با کودک خود داشته باشیم، می‌توانیم شب آرامی و خوبی داشته و راحت بخوابیم؟ اگر اتفاقی در خارج از کشور رخ دهد، چه کاری باید انجام دهیم؟ چگونه می‌توانیم در طول سفر کودک خود را سرگرم کنیم؟

بدون اینکه تجربه‌ای از سفر با کودک کم سن و سال داشته باشیم، سفر خود را همانند دفعه‌های قبلی و به عنوان سفر دو نفره آغاز کردیم. این طرز تفکر در ابتدا یک شروع عالی به حساب می‌آمد اما در این سفر درس‌های با ارزشی یاد گرفتیم و چند اشتباه نیز مرتکب شدیم. خوب حالا سال‌ها است که با دو فرزند خود مسافرت می‌کنیم و می‌خواهم بیشتر نکات و ترفندهای مرتبط با سفر به همراه کودک را در اختیار شما قرار دهم تا بتوانید از انجام اشتباهاتی که ما مرتکب شدیم، خودداری کرده و سفر راحت‌تری داشته باشید.

بهتر است هتل یا منزلی را با اتاق‌خواب جداگانه رزرو کنید

هتل برای اقامت

بهتر است هتل‌هایی را انتخاب کنید که به جای اتاق‌های استاندارد با دو تختخواب، یک سوییت یک یا دوخوابه را برای شما فراهم کند. ممکن است توجه کمتری به این موضوع داشته باشید اما خواب شبانه راحت بهترین و کلیدی‌ترین بخش یک سفر خوب است.

این مورد را در نظر داشته باشید. اگر در یک اتاق بخوابید باید زمانی بخوابید که فرزند شما هم خوابیده‌ است؛ اما اگر سفر شما به منطقه‌ای است که روزهای طولانی دارد و خواب برایتان زیاد مهم نیست، می‌توانید از این موضوع چشم‌پوشی کنید. با این حال اگر می‌خواهید غذا بخورید، کتاب بخوانید، فیلم تماشا کنید یا با همسرتان حرف بزنید، بهتر است مکانی را رزرو کنید که دارای اتاق‌های جداگانه برای خواب باشد.

البته همه هتل‌ها دارای سوییت‌های یک یا دو خوابه نیستند بنابراین باید قبل از سفر کمی جستجو کنید. ما سایت‌های بزرگی همچون «اکسپدیا» (Expedia.com)، «بوکینگ» (Booking.com) و «هتلز» (Hotels.com) را به شما توصیه می‌کنیم. ما نیز برای ایده گرفتن در مورد گزینه‌های هتل موجود در محدوده قیمت مدنظر خود از این وب‌سایت‌ها استفاده کردیم و سپس به طور مستقیم به سایت هتل انتخابی رفتیم و گزینه‌هایی همچون تعداد اتاق‌ها و در دسترس بودن آن‌ها را بررسی کردیم.

اجاره آپارتمان یکی از بهترین گزینه‌های موجود طی سفر با کودک است. این‌گونه آپارتمان‌ها معمولاً ارزان‌تر از هتل‌ها هستند و می‌توانند تمام وسایل رفاهی خانه را برای شما فراهم کنند. ما به دنبال آپارتمان‌هایی بودیم که در مرکز شهر قرار گرفته باشد و بتواند آشپزخانه کامل و محل شستشوی لباس‌ها را برای ما فراهم کند. در این صورت می‌توانیم در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنیم. ما از وب‌سایت‌هایی چون «ایر بی.ان.بی» (Airbnb) و «وربو» (VRBO) استفاده کردیم.

ریسک نکنید و سعی کنید قبل از سفر، رزرو هتل یا منزل را انجام دهید

رزرو کردن

قبل از اینکه با کودکان خود سفر کنیم، به ندرت رزرو اتاق را انجام می‌دادیم. شاید یکی از بهترین بخش‌های سفر این است که بدون آمادگی و برنامه‌ریزی قبلی به سفر برویم و اجازه دهیم شرایط حال و لحظاتی که پیش می‌آید، راهنمای سفر ما باشد. مشکلی که در مورد این نوع سفر وجود دارد این است که زمانی که شما کودک کم سن و سال دارید، باید موارد ناراحت‌کننده آن را نیز بسنجید. سفرها برنامه‌ریزی نشده معمولاً برای کودکان سخت و دشوار است و برای شما هم سخت خواهد بود وقتی با کودکی در بغل از این هتل به آن هتل پی اتاق خالی بگردید.

بنابراین بهتر است شرایط کودک خود را نیز در نظر بگیرید. سعی کنید هتل و حمل‌ و نقل خود را قبل از آغاز سفر رزرو کنید تا از ایجاد ناراحتی‌های غیرضروری جلوگیری کرده باشید. اینکه چند ساعت در خیابان‌های شهر سرگردان باشید و به دنبال اتاق بگردید یا اینکه ۶ ساعت اضافی در ایستگاه قطار منتظر باشید، حتی بدون وجود کودک هم چندان خوشایند نخواهد بود.

فکر نکنید که هتل یا آپارتمان اجاره‌ای شما حتماً تختخواب مخصوص کودک خواهد داشت؛ بنابراین قبل از رزرو کردن حتماً این مورد را بپرسید. حتی اگر سایت هتل، وجود این‌ گونه موارد را ذکر کرده باشد (ممکن است در زمان اقامت شما تختخواب کودک برای میهمانان دیگری مورداستفاده قرار گیرد).

بار کمتری داشته باشید، تجهیزات موردنیاز خود را اجاره کنید

کالسکه بچه

آیا می‌دانستید که بسیاری از مقاصد محبوب سفر مواردی همچون کالسکه، تختخواب کودک، صندلی مخصوص ماشین، صندلی مخصوص کودک و دوچرخه را اجاره می‌دهند؟

 ما برای اولین بار از این سرویس در اوایل سال جاری در سفر به شهر «سیولیتا» (Sayulita) در مکزیک استفاده کردیم. برای چند هفته یک آپارتمان دوخوابه را اجاره کردیم؛ بنابراین برای کودک نوپای خود به یک تختخواب مناسب و محکم نیاز داشتیم. صاحب آپارتمان با هماهنگی یک نجاری محلی، قبل از رسیدن ما تختخواب کودک را نصب کرده و بعد از ترک آپارتمان نیز آن را جمع کرد. این سرویس، فوق‌العاده راحت و مقرون‌ به‌ صرفه بود که فکر کنم در هفته نزدیک ۵۰ دلار (حدود ۱۸۰ هزار تومان) پرداخت کردیم که از حمل تختخواب ویژه کودک ارزان‌تر درآمد.

در دسترس بودن این‌گونه موارد به موقعیت و مکان موردنظر، زمان سفر و مدت‌زمان استفاده از آن بستگی دارد. من هنوز هم به دنبال یک سایت مرکزی و اصلی هستم که تمامی مقاصد سفر را تحت پوشش خود قرار دهد؛ بنابراین بهترین گزینه این است که به صورت آنلاین جستجو کنید و از کسب و کارهای محلی هم در این مورد کمک بگیرید. اگر شک داشتید از گوگل سؤال کنید.

از خانواده خودتان محافظت کنید و از بیمه مسافرتی خوب و مناسب استفاده کنید

مراقبت از فرزند

این گزینه به خوبی گویای همه چیز است. بیمه سفر ممکن است در نگاه اول غیرضروری و هزینه اضافی باشد اما همیشه به یاد داشته باشید که بهتر است امن سفر کنید به خصوص اگر کودک کم سن و سال به همراه دارید.

نوزاد ما حساسیت شدید غذایی دارد و کودک نوپای ما نیز در معرض حادثه است و حوادث زیادی برایش اتفاق می‌افتد زیرا تازه راه رفتن را یاد گرفته است؛ بنابراین زمانی که با فرزندان خود مسافرت می‌کنیم، امکان اینکه به بیمارستان و موارد درمانی نیاز داشته باشیم، وجود دارد. در این‌ گونه موارد بهتر است صرفه‌جویی نکنید. از یک برنامه‌ریزی خوب برای محافظت از جان عزیزان خود استفاده کنید. اگر شک داشتید، تلفن را بردارید و با افراد متخصص در مورد سؤالات و نگرانی‌های خود صحبت کنید. 

تبلت خود را به همراه داشته باشید

تبلت

تبلت یکی از ۵ گزینه‌ای است که همیشه با خود همراه داریم و منزل را بدون آن ترک نمی‌کنیم. زمانی که سفر می‌کنیم، ۲ تبلت همراه خود داریم. یکی از تبلت‌­ها «آیپد» و دیگری «سرفیس» است. هر کدام از این تبلت‌­ها برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از تبلت سرفیس برای تماشای کارتون و فیلم استفاده می‌کنیم زیرا پورت USB دارد. به همراه داشتن تبلت بسیار مهم و ضروری است به خصوص برای زمان‌هایی که پرواز طولانی در پیش دارید یا اینکه می‌خواهید کمی سکوت داشته باشید. ما از تبلت آیپد برای بازی، گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم استفاده می‌کنیم. کودک نوپای ما عاشق پرندگان خشمگین (angry birds) و برنامه‌های رنگ‌آمیزی است بنابراین زمانی که خلاق است و نیاز به بازی دارد، تبلت را در اختیارش قرار می‌دهیم، این‌طوری خود ما هم فرصت استراحت خواهیم داشت.

هر ۲ تبلت دارای «نویز سفید» (white noise اصواتی که برای گوش ‌آزاردهنده نیست و شنیدن آن­ها لذت­‌بخش خواهد بود)، صداهایی مانند امواج، باران و غیره است که شب آن را کنار تختخوابشان قرار می‌دهیم. این‌ گونه صداها آرامش‌بخش است و می‌تواند تمامی صداهایی که آرامش آن‌ها را به هم می‌زند،کمتر کند. اگر کودک شما نیز در هنگام مسافرت با خواب مشکل دارد بهتر است این گزینه را امتحان کنید.

مقصد سفر خود را هوشمندانه انتخاب کنید

مقصد سفر

انتخاب درست مقصد سفر می‌تواند مسافرت خانوادگی شما را به خوبی جلو ببرد. در نظر گرفتن نیازهای کودکان بسیار مهم است اما در نظر گرفتن مکان‌هایی که موردعلاقه خود شما نیز باشند از اهمیت یکسانی برخوردار است. بسیاری از مقصدها دارای پارک‌های خانوادگی یا مقاصدی مناسب برای تفریح هستند، بنابراین زمانی که می‌خواهید فهرست سفر را تهیه کنید به دنبال مقصدهایی باشید که هم برای شما و هم کودکانتان سرگرم‌کننده و خوب باشد.

آیا هنوز هم با کالسکه سفر می‌کنید؟ اگر این کار را انجام می‌دهید مقصدهایی را در نظر بگیرید که دارای خیابان‌ها و پیاده‌روهای مناسب باشد. این کار از تلاش کردن برای عبور از موانع موجود و زیاد آسان‌تر و راحت‌تر خواهد بود.

مسافرت‌های طولانی‌مدت برای کودکان کم سن و سال بسیار دشوار است، بنابراین سعی کنید مقصد سفر خود را هوشمندانه انتخاب کنید و به دنبال مکان‌هایی باشید که پرواز مستقیم دارند. من هتل‌هایی را انتخاب می‌کنم که در مرکز شهر واقع شده یا اینکه به مکان‌های گردشگری شهر (همچون سواحل) نزدیک‌تر است. همین امر موجب می‌شود نیازی به گرفتن تاکسی یا استفاده از سیستم حمل‌ و نقل عمومی نباشد. مطمئن شوید که تمامی این نکات را به هنگام انتخاب مقصد سفر خود در نظر می‌گیرید.

هدایا و موارد شگفت‌انگیز همیشه ایده خوبی است

سوپرایز کردن

سعی کنید به همراه خود هدایایی داشته باشید تا به کودک خود برای رفتارهای خوبش جایزه بدهید. زمانی که در یک پرواز طولانی یا قطار هستید، به کودک خود جوایزی همچون ماشین اسباب‌بازی، پازل یا کتاب رنگ‌آمیزی هدیه بدهید. این کار نه تنها او را تشویق به انجام کارهای خوب می‌کند بلکه می‌تواند در این مدت او را سرگرم نگهدارد.

ایده خوب دیگر این است که به کودکان خود اجازه دهید از مکان‌هایی که بازدید می‌کنند، سوغاتی بخرند تا همیشه خاطره سفر را به همراه خود داشته باشند. تابستان سال گذشته به شهر «آلبرتا» (Alberta) سفر کرده بودیم، در این سفر به شهر «درامهلر» (Drumheller) که به عنوان پایتخت دایناسورها در جهان مشهور است نیز سر زدیم. زمانی که هتل وسایل خود را در هتل گذاشتیم به یک فروشگاه صنایع‌دستی و سوغاتی در شهر رفتیم و به بچه‌ها اجازه دادم چند دایناسور اسباب‌بازی را برای خرید انتخاب کنند. این کار باعث شد آن‌ها بیشتر از قبل به موضوع دایناسورها فکر کنند و سفرمان به موزه دایناسورها نیز برای آن‌ها بسیار جالب و هیجان‌انگیز شد. زمان‌بندی در سفر از همه‌چیز مهم‌تر است.

حالا پسرم هر زمانی که با اسباب‌بازی خود بازی می‌کند، می‌گوید: «بابا یادت می‌آید به شهر دایناسورها رفته بودیم؟» این اسباب‌بازی‌ها تنها ۵ دلار (حدود ۱۸ هزار تومان) قیمت داشت اما خاطره خوبی در ذهن فرزندان من ایجاد کرده است.

اعتمادبه‌ نفس خود را قبل از وقوع رخدادهای غیرقابل پیش‌بینی بررسی کنید

اعتماد به نفس

بیشتر والدین از وجود زمان‌های بحرانی در پرواز می‌ترسند. من در این موقعیت قرار گرفته‌ام و به خوبی آن را می‌شناسم. سطح اضطراب و استرس من زمانی که پسرم داد و بیدار می‌کرد، افزایش می‌یافت. دوست نداشتم بقیه افراد و مسافران پرواز را ناراحت کنم. نمی‌خواستم بقیه به من نگاه کنند.

اما واقعیت این است که حتی آرام‌ترین و ساکت‌ترین بچه‌ها نیز لحظات بحرانی دارند. گریه کردن و رفتارهای ناشایست ممکن است اتفاق بیفتد بنابراین خود را برای مواجهه با این مشکلات آماده کنید. اینکه چگونه در این موقعیت‌ها رفتار کنید، سفرهای آینده شما را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. اگر شما فردی هستید که زود عصبانی می‌شوید، ممکن است رفتار کودکتان در سفرهای هوایی بیشتر از هر چیزی شما را اذیت و خشمگین کند.

در مورد اینکه بقیه چه فکر خواهند کرد، نگران نباشید. بیشتر مردم، خودشان صاحب فرزند هستند و قبلاً ممکن است در این موقعیت‌ها قرار گرفته باشند. آن‌ها با شما همدردی خواهند کرد و در اغلب مواقع برای تامین نیاز شما همکاری هم می‌کنند و نکاتی را به عنوان راهنمایی برای ساکت کردن کودکانتان عنوان خواهند کرد.آرام باشید، لبخند بزنید و از کمک دیگران بهره‌مند شوید. این موقعیت‌های بحرانی نیز به پایان خواهند رسید.

کم کردن سرعت و فعالیت

آرام رفتن

اگر یک نکته وجود داشته باشد که من دوست داشته باشم آن را با همه افراد به اشتراک بگذارم شاید این جمله باشد که سرعت و فعالیت خودتان را کم کنید. سعی نکنید همانند گذشته و زمانی که فرزندی نداشتید، سفر کنید. حالا شرایط کاملاً تغییر کرده است. سعی نکنید تمامی فعالیت‌ها را در یک روز بگنجانید. این کار ممکن است باعث خستگی کودک شما و در نتیجه بی‌تاب شدن او بشود. فعالیت‌های سنگین خود را صبح زود انجام دهید تا همه انرژی لازم برای انجام آن را داشته باشند. روز خود را به قسمت‌های مختلف تفکیک کنید، قبل از اینکه به جاهای دیگر بروید و از مکان‌های مختلف بازدید کنید، به هتل برگردید و کمی استراحت کنید.

شاید یکی از لذت‌بخش‌ترین سفرهایی که تا به حال داشته‌ام سفری بود که تمامی برنامه روزانه خود را از قبل تنظیم کرده بودیم. به یاد داشته باشید که سفر باید سرگرم‌کننده باشد بنابراین تا جایی که می‌توانید آن را سرگرم‌کننده برنامه‌ریزی کنید نه خسته‌کننده.

سفرهای خانوادگی نباید یک تجربه دلهره‌آور باشد. این‌گونه سفرها نباید به شکلی باشد که سفر بعدی خود را به بعد از بزرگ شدن بچه‌ها موکول کنید. سفر کردن با کودکان به برنامه‌ریزی و تلاش بیشتری نیاز دارد اما زمانی که تأثیر مثبت تمامی تلاش‌های خود را ببینید، شاد و خوشحال خواهید بود و تلاش بیشتری برای سفر کردن با کودکان خود خواهید کرد.

منبع: nomadicmatt

مطالب مرتبط:

دیدگاه