نکاتی که باید پیش از اولین سفر به لندن بدانید

زهره زرشکیان | جمعه, ۱۶ بهمن ۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

لندن،‌ یکی از پرتکاپوترین شهرهای دنیا، می‌تواند برای بازدیدکنندگانی که برای اولین بار از آن بازدید می‌کنند کمی گنگ باشد. در این مقاله‌ی کجارو تلاش می‌کنیم راهنمای مفیدی به کسانی که قصد دارند برای اولین بار از پایتخت انگلستان بازدید کنند، ارائه کنیم.

 

لندن به عنوان یکی از گران‌ترین و پربازدیدترین شهرهای دنیا و پایتخت انگلستان، مکانی بسیار خوشایند برای سفر است. با داشتن ماهیت کاملا جهانی، لندن خاستگاه انواع زیادی از نژادهای متفاوت است که صرف‌نظر از زبان انگلیسی که زبان ملی در بریتانیا است، به بیش از ۳۰۰ زبان مختلف صحبت می‌کنند. این شهر که منسوب به گوناگونی و صمیمیت ذاتی اهالی لندن است، همواره با آغوش باز پذیرای میهمانان و گردشگران است و برای هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای هدیه‌ای دارد.

از نمادی‌ترین سبک معماری گرفته تا خلاقانه‌ترین تصاویر هنری و فرهنگی، از الهام‌بخش‌ترین مناظر گرفته تا آشپزی سنتی افراطی، و از آداب و رسوم سنتی و پیچیده‌ی بریتانیایی گرفته تا تفریحات شبانه‌ی پرشور و هیجان، همه و همه را می‌توانید در لندن بیابید. البته دلرباترین جنبه‌ی شهر که در حلقه‌های متحد گسترش می‌یابد این است که لندن دو دنیای کاملا متفاوت را در خود دارد. درحالی‌که مرکز لندن خاستگاه نمادی‌ترین و پرمشغله‌ترین مکان‌های شهر است، محله‌هایی مانند همپستد هیث (Hampstead Heath) و پارک گرینویچ (Greenwich Park) خلوت دنجی را ارائه می‌دهند. با وجود چنین ترکیبی منحصربه‌فرد از عناصر گوناگون، لندن حقیقتا دلربا است.

لندن

اگر قصد دارید برای اولین بار از لندن بازدید کنید، مطمئن باشید این شهر با تمام قوای خود، شما را سرگرم خواهد کرد. تنها چند نکته‌ی ضروری وجود دارد که باید پیش از قدم گذاشتن در پایتخت انگلستان بدانید.

لندن شهر گرانی است

این موضوع بسیار واضح است و قابل تعمیم به سرتاسر بریتانیا و خصوصا لندن است. اگر قبلا به امریکا سفر کرده باشید، احتمالا قیمت‌ها برای‌تان مناسب خواهد بود. اما با این حال باید به خودتان یادآوری کنید که در بریتانیا هستید و باید مبلغ را به پوند پرداخت کنید. (در حال حاضر هر پوند تقریبا برابر ۵۳۰۰ تومان است) این موضوع به این معنا است که هر کاری، از خریدن نوشیدنی گرفته تا رزرو هتل گران خواهد بود.

اگر بودجه‌ی شما محدود است در مرکز لندن اقامت نکنید

مرکز لندن گران‌ترین بخش شهر است و گران‌ترین دارایی‌های شهر در این بخش قرار دارند. اگر محدودیت بودجه ندارید، اقامت در مرکز لندن ایده‌ی فوق‌العاده‌ای خواهد بود. اما اگر با بودجه‌ی محدود سفر می‌کنید، قطعا مکان مناسبی برای شما نخواهد بود. در عوض، سعی کنید در حاشیه‌ی لندن بمانید؛ جایی که بتوانید روزانه به راحتی به مرکز لندن سفر کنید.

مکان‌های اقامتی نسبتا ارزان زیادی وجود دارد

هتل‌های لندن بسیار گران هستند. با این وجود هتل و هاستل‌های نسبتا ارزانی در حومه شهر وجود دارند. علاوه بر آنها مهمان‌خانه‌ها و مکان‌هایی که تخت‌خواب و صبحانه را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند، محبوبیت زیادی دارند. البته ممکن است خیلی ارزان نباشند، اما به هر حال یادتان باشد هیچ چیز در لندن بسیار ارزان نیست!

بهترین شیوه برای جابه‌جایی در شهر استفاده از حمل و نقل عمومی است

لندن دارای یکی از بهترین شبکه‌های حمل و نقل عمومی در جهان است که نه تنها ارزان است (در مقایسه با تاکسی‌)، بلکه شیوه‌ی امن و راحتی برای جابه‌جایی در سطح شهر است. اتوبوس‌های لندن و سیستم ریلی زیرزمینی یا مترو، شبکه‌ای جامع و وسیع هستند و می‌توانند شما را به هرجایی ببرند. نیاز نیست بگوییم که سیستم حمل و نقل عمومی در ساعات ازدحام، کمی شلوغ است. با این کار می‌توانید مقدار زیادی پول صرفه‌جویی کنید.

اگر می‌خواهید تاکسی کرایه کنید، فقط از تاکسی‌های مشکی استفاده کنید

همان‌طور که اشاره شد، تاکسی‌های خصوصی در لندن بسیار گران هستند و تنها در صورت ضرورت از آنها استفاده کنید. تاکسی‌های مشکی تنها تاکسی‌های قانونی در لندن و توسط دولت قابل قبول هستند. بنابراین مجاز به جابه‌جایی مسافران و عابران هستند. احتمالا با تاکسی‌های غیرقانونی یا به اصطلاح «gypsy cabs» مواجه خواهید شد که مشکی نیستند. این تاکسی‌ها قانونی و معمولا امن نیستند. بنابراین اگر می‌خواهید تاکسی کرایه کنید، بهتر است از قبل اقدام کنید و فقط از تاکسی‌های مشکی و قانونی استفاده کنید.

سفر آبی در رودخانه‌ها و آبراه‌ها تجربه‌ی بی‌نظیری است

رودخانه‌ی بزرگ تیمز (Thames) که از مرکز لندن می‌گذرد، پس‌زمینه‌ای عالی برای برخی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر از جمله پارلمان و ساعت بیگ بن (Big Ben) است. برای کسانی که می‌خواهند از ترافیک سنگین شهر فرار کنند، چندین تور سفر آبی تعریف شده است. در این تورها نه تنها می‌توان از مناظر لذت برد، بلکه از موسیقی و غذای عالی نیز راضی خواهید بود. یادتان باشد دو کانال بزرگ لندن یعنی ونیز کوچک و کانال ریجنت را کاوش کنید.

همیشه چتر همراه داشته باشید

آب و هوای لندن کاملا غیرقابل پیش‌بینی است و گاهی اوقات باران‌های شدید می‌بارد. بنابراین توصیه می‌شود همواره چتر همراه داشته باشید. اگر نمی‌خواهید چتر حمل کنید، در کوله‌پشتی‌تان یک بارانی سبک داشته باشید. با این حال بدانید که لندن هرگز دچار تغیرات آب و هوایی بسیار شدید نمی‌شود و حتی در صورت بارش باران می‌توانید برنامه‌های خود را پیش ببرید.

مسیرتان را از داخل شهر انتخاب نکنید

چشم لندن

 لندن بسیار بزرگ است و درست مثل مرکز لندن، در محله‌های مختلف آن مکان‌های زیادی برای بازدید وجود دارد. اگر می‌خواهید به طور کامل شهر را بگردید و از اقامت‌تان نهایت استفاده را ببرید، لازم است زمان مناسبی را به هر جاذبه‌ای اختصاص دهید. برای مثال، اگر برنامه‌تان این است که از موزه‌ی بریتانیا بازدید کنید، حداقل به یک روز کامل نیاز دارید تا تور بازدید را کامل کنید. به علاوه، به جای اینکه فقط مکان‌های مختلف را در لیست‌تان به عنوان بازدیدشده تیک بزنید و مسیرهای داخل شهر را امتحان کنید، بهتر است برای هر روز برنامه‌ی سفر محدودی داشته باشید. برای مثال، چشم لندن، آکواریوم لندن، سیاه‌چال لندن، کلیسای جامع سنت پل (St Paul's Cathedral) و موزه‌ی مادام توسو را می‌توانید در یک روز بازدید کنید.

بعضی جاذبه‌های خاص می‌تواند از لیست شما حذف شود

موزه بریتانیا

این موضوع بستگی به این دارد که چه وقتی از سال از شهر بازدید می‌کنید. اما جاذبه‌های خاصی در لندن وجود دارد که می‌تواند به‌راحتی از فهرست مکان‌های بازدیدی شما حذف شود. معمولا مکان‌هایی مثل موزه‌ی مادام توسو و آکواریوم لندن صف‌های بسیار طولانی‌ای برای دریافت بلیط دارند و لازم به ذکر نیست که بلیط‌ها نیز نسبتا گران هستند. اگر بودجه‌ی شما محدود است و/یا می‌خواهید از صف‌های طولانی بلیط دوری کنید، بازدید از مکان‌های دیدنی که رایگان است را در نظر بگیرید. مکان‌هایی مثل موزه‌ی بریتانیا، خانه‌های پارلمان، موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت و گالری ملی رایگان هستند.

بلیط لندن را تهیه کنید

زمانی که در لندن هستید یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای صرفه‌جویی پول این است که بلیط لندن (London Pass) را بخرید. این بلیط به شما مجوز ورود رایگان به بیش از ۶۰ مکان را در لندن می‌دهد. همچنین می‌توانید از تخفیف و پیشنهادهایی در فروشگاه‌ها و رستوران‌های شهر استفاده کنید. به علاوه، می‌توانید کارت سفر (Travelcard) را با قیمت کمتری بخرید. به این ترتیب تا پایان اعتبار کارت، دسترسی نامحدود به تمام وسایل حمل و نقل عمومی در لندن خواهید داشت. بلیط لندن ممکن است از نظر ارزش اسمی گران باشد، اما اگر مطمئن هستید که از آن استفاده‌ی بهینه خواهید کرد، معامله‌ای عالی برای صرفه‌جویی در پول است.

برای دوست‌داران طبیعت، انتخاب‌های بسیاری وجود دارد

درست است که لندن شهری بسیار شلوغ و پرجمعیت است، اما پیدا کردن فضای سبز در این شهر هرگز کار دشواری نیست. در حقیقت، لندن دارای هشت پارک سلطنتی (Royal Park) است. پارک‌های سلطنتی گروهی از باغ‌ها و محوطه‌های تفریحی بسیار زیبا و در اصل متعلق به سلطنت بریتانیا هستند. این اقامتگاه‌های الهام‌بخش مادر طبیعت، نه تنها محوطه‌ای دلربا و آرامش‌بخش را ارائه می‌دهند، بلکه دارای امکانات تفریحی بسیاری نیز هستند. به غیر از این باغ‌ها، پارک‌ها و فضاهای سبز بسیار زیادی در حومه و اطراف لندن وجود دارد.

صحنه‌های خرید، وسوسه‌انگیز هستند. اما افراطی خرید نکنید

لندن به عنوان یکی از نخستین مراکز خرید در اروپا، سرزمین رویایی عاشقان خرید است. از معروف‌ترین فروشگاه‌ها تا بازارهای خیابانی شلوغ؛ منظره‌ی خرید در لندن به همین سادگی فریبنده است. اگر تمام این‌ها برای شما کافی نیست، بهتر است بدانید لندن دارای بزرگ‌ترین فروشگاه شهری در اروپا است؛ وستفیلد استرتفورد سیتی، که بیش از ۲۵۰ فروشگاه و ۷۰ مکان غذاخوری دارد. درست است که تمام این‌ها بسیار وسوسه‌انگیز هستند اما یادتان باشد در هنگام خرید حواس‌تان به کیف پول‌تان باشد. قطعا خرید سوغاتی و لوازم مارک‌دار ایده‌ی خوبی است، اما به یاد داشته باشید که خرید بی‌ملاحظه در لندن می‌تواند بودجه‌ی شما را از بین ببرد.

لندن بهترین تئاتر دنیا را دارد

تئاتر لندن

اگر بدون شرکت در یکی از هزاران نمایش تئاتر از لندن برگردید، باید بدانید یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرهنگی این شهر را از دست داده‌اید. لندن یکی از پرجنب و جوش‌ترین تئاترهای دنیا را دارد و هموراه در حال جذب بهترین استعدادهای بازیگری از سراسر دنیا است. قطعا ارزش دارد که برنامه‌ریزی کرده و یکی از نمایش‌های موزیکال، کلاسیک یا آثار جدید را تماشا کنید. بلیط‌ها کمی گران هستند اما سعی کنید این یک مورد را از دست ندهید.

انگلیسی‌ها نسبت به قوانین و مقررات خود بسیار جدی هستند

این حقیقتی جهانی است که انگلیسی‌ها بیش از حد نسبت به قوانین خود جدی هستند. اینکه در انگلیس از فردی درخواست کمک کنید و بلافاصله از او تشکر نکنید بی‌ادبی محسوب می‌شود. بنابراین یادتان باشد در هنگام گفتگو و ارتباط با هر فردی در لندن، از راهنمای اتوبوسرانی گرفته تا رانندگان تاکسی و فروشندگان و مغازه‌داران، خیلی سریع و مودبانه بگویید «متشکرم». در عین حال اگر فکر می‌کنید باعث دلخوری کسی شدید، برای ابراز تاسف و گفتن «متاسفم» تردید نکنید. به علاوه، سمت راست پله‌برقی بایستید و در سمت چپ آن راه بروید. در صف مکان‌های عمومی نوبت را رعایت کنید. در بریتانیا به صبر و شکیبایی بهای زیادی داده می‌شود و اگر نشانه‌هایی از بی‌صبری و بی‌قراری از خود نشان دهید، دردسر واقعی برای خود ایجاد خواهید کرد.

جنبه‌ی ایمنی را نادیده نگیرید

ممکن است لندن یکی از عالی‌ترین مکان‌ها در زمین به نظر آید؛ با این وجود مانند سایر شهرهای بزرگ، گاهی وقت‌ها می‌تواند ناامن باشد. این شهر و حومه‌ی آن شامل چند کوچه و محله است که به تنهایی و/یا در هنگام شب نباید از آنها دیدن کنید، مگر اینکه آن منطقه را به‌خوبی بشناسید. به علاوه، لوازم همراه خود را در مکان‌های عمومی بدون مراقبت قرار ندهید و لوازم قیمتی خود را از دسترس سارقین حفظ کنید. مهم‌تر از این‌ها، در زمان مناسبی به هتل خود بازگردید (خصوصا اگر تنها هستید).

فکر می‌کنید زبان آنها را به خوبی می‌دانید؟ مجددا در این باره بیاندیشید

همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که لهجه‌ی بریتانیایی با لهجه‌ی امریکایی متفاوت است، اما باید این را هم بدانید که لغات این دو لهجه نیز تفاوت دارند. در نگاه اول، ممکن است بعضی لغات بریتانیایی شما را سردرگم کنند. برای مثال، یک بریتانیایی ممکن است از لغت flat به جای apartment، از لغت quid به جای bucks و از لغت chips به جای french fries استفاده کند. اگر نمی‌دانید دقیقا منظورشان از چیزی که می‌گویند چیست، خیلی مودبانه از آنها سوال کنید و مطمئن باشید از توضیح دادن آن بی‌نهایت خوشحال خواهند شد.

بخورید، بخورید و باز هم بخورید!

با وجود اینکه لندن مرکز برخی از انحصاری‌ترین رستوران‌های دنیا است، خوشمزه‌ترین و با ارزش‌ترین غذاها را می‌توانید در دکه‌های اغذیه‌فروشی خیابانی پیدا کنید. انتخاب‌های خوب برای غذا در لندن همیشه باید مد نظر باشد. اما غذاهای خیابانی در لندن نیز به همان اندازه خوشمزه، مطمئن و بهداشتی هستند. بنابراین با عالی‌ترین طعم‌های سراسر دنیا در لندن، حس چشایی خود را مهمان کنید.

با اطمینان از شیرهای آب، آب بنوشید

بله. لندن یکی از معدود شهرهای دنیا است که می‌توانید بدون نگرانی از شیرهای آب بنوشید. بیشتر گردشگران میلی به این کار ندارند و ترجیح می‌دهند بطری‌های آب معدنی بخرند. اما آب‌های بسته‌بندی شده بسیار گران هستند و نسبت به آب شیر تفاوتی ندارند و می‌توان گفت از نظر بهداشتی و طعم یکسان هستند. به علاوه، در بیشتر مکان‌های عمومی و جاذبه‌های گردشگری، آب شیر به صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد.

نکات دیگری که باید در نظر داشته باشید

آب و هوا را چک کنید

  • درست است که خوش گذراندن در لندن به آب و هوا بستگی ندارد، اما اگر بدانید چه زمانی برای بازدید از لندن مناسب‌تر است، بهتر خواهد بود.
  • تابستان (ماه ژوئن تا آگوست) شلوغ‌ترین فصل برای گردشگران است و به این معنا است که شهر به شدت شلوغ است و مکان‌های اقامتی گران‌تر هستند.
  • البته حتی بهار (ماه مارس تا می) و پاییز (ماه سپتامبر تا نوامبر) زمان‌های فوق‌العاده‌ای برای بازدید هستند. چرا که فصل فروش‌های فوق‌العاده و حراجی‌ها است و لندن خلوت‌تر است. هتل‌ها نیز قیمت‌های‌شان را بسیار پایین می‌آورند. به علاوه، اگر جز گروه گردشگران هستید، می‌توانید تمام جاذبه‌ها را در این زمان بازدید کنید.
  • زمستان (ماه دسامبر تا فوریه) در لندن (و در انگلیس) هوا به‌شدت سرد، تیره و تاریک و بارانی است. باران همواره می‌بارد و قطع می‌شود، اما در زمستان بسیار سرد است. بنابراین کمتر کسی در این فصل به لندن سفر می‌کند. بنابراین اگر بودجه سفرتان محدود است و برای زمستان لندن آماده هستید، این فصل بهترین زمان برای سفر شما است.

آیا ویزا لازم است؟

شهروندان غیر از امریکا، کانادا، افریقای جنوبی، نیوزلند، استرالیا، و اتحادیه‌ی اروپا، هنگام ورود به بریتانیا لازم است ویزای معتبر داشته باشند که می‌توانند آن را از سفارت بریتانیا در کشور خود تهیه کنند. قوانین ویزای بریتانیا معمولا تغییر می‌کنند؛ بنابراین برای به‌روز بودن اطلاعات خود در این مورد، با سفارت محلی بریتانیا یا آژانس مرزی انگلیس در ارتباط باشید.

لندن شهر امکانات بی‌شمار است و به‌زودی متوجه می‌شوید که تنها یک‌بار بازدید از این شهر هرگز کافی نخواهد بود. فرقی نمی‌کند چند بار از لندن بازدید کرده‌اید؛ همواره احساس می‌کنید در مکانی جدید هستید. هر بار که در لندن باشید، چیز جدیدی برای شما خواهد داشت؛ آنقدر که قادر به رمزگشایی و تشخیص آن مکان نیستید و تمایل دارید دوباره به لندن برگردید.

منبع:‌ buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه