صنعت گردشگری، جایگزینی جدید برای لبنیات نیوزلند

محمد میرافشاری | پنجشنبه, ۲۲ بهمن ۹۴ ساعت ۱۸:۰۰

هر کشوری به خاطر یک محصول خاص معروف است. در کشور دورافتاده اما زیبای نیوزیلند که از کمبود منابع طبیعی و سوخت‌های فسیلی رنج می‌برد، لبنیات مهم‌ترین کالای صادراتی بود که امروزه به‌دلایل مختلف، تقاضای آن رو به کاهش است. با این مقاله کجارو همراه باشید تا درباره راه‌حل جدید نیوزیلند برای کسب درآمد، یعنی توسعه صنعت گردشگری و البته پیامدهای منفی آن، بیشتر آشنا شوید.

 صنعت گردشگری رونق یافته در نیوزلند، به‌عنوان اساس اقتصادی جدید این کشور در حال ظهور است. تا پیش از این اقتصاد نیوزیلند به‌علت کاهش صادرات لبنیات که از اقلام مهم صادراتی این کشور بوده، ضربه شدیدی خورده بود، اما سرازیر شدن انبوه جمعیت به محل فیلمبرداری (لوکیشن) فیلم‌های پرطرفداری مثل «هابیتون» (Hobbiton)، باعث ورود یک نفس تازه به منابع اقتصادی این کشور جزیره‌ای کوچک شده است.

فوکس گلاسیر

«گردشگرها در یخچال فوکس (Fox Glacier) که در جزیره جنوبی نیوزلند واقع شده است، قدم می‌زنند»

با وجود این‌که تعداد رو به افزایش بازدیدکنندگان از نیوزیلند، درآمد موردنیاز ساکنان آن را فراهم می‌کند، اما این افزایش آمار انتقادهای عمومی را نیز در پی داشته است که بیشتر آن‌ها متوجه گردشگرانی بوده که مناطق بکر طبیعی را آلوده می‌کنند و به مرور زمان این انتقادها بیشتر هم می‌شود. ساکنان بومی نیوزیلند، گردشگران خارجی را که با ماشین خود به این جزیره سفر می‌کنند به بی‌ملاحظگی در رانندگی و در نتیجه به وجود آمدن کشتار (حیوانات) در جاده‌ها سرزنش می‌کنند.

«کریس کوت» (Chris Choat) سخنگوی شورای محله «تاسمان» (Tasman) در جزیره جنوبی می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکل، آشفته‌بازاری است که گردشگران بعد از رفتن، از خود به جا می‌گذارند». تاسمان محلی است که افرادی موسوم به «اردو زنندگان آزادی» (Freedom Campers) شب‌ها اتومبیل‌های خود را در مکان‌هایی که امکاناتی برای پارک کردن و چادر زدن ندارند، پارک می‌کنند و با استفاده از زمین‌های خالی به‌عنوان دستشویی، آلودگی‌های بسیاری را به جا می‌گذارند که همین امر ساکنان بومی را برافروخته کرده است.

آب گرم وی-او-تاپو

«گردشگران در حال بازدید از آتش‌فشان‌های گِلی و چشمه‌های آب گرم «وی-او-تاپو» (Wai-O-Tapu) به معنی «آب‌های مقدس» واقع در قسمت مرکزی جزیره شمالی نیوزلند»

تا همین اواخر صنعت لبنیات ۲۵% کل صادرات نیوزیلند را تشکیل می‌داد و ستون اصلی اقتصاد این کشور بود؛ اما به‌علت کاهش رشد اقتصادی چین که بزرگ‌ترین خریدار محصولات لبنی نیوزیلند بود و همچنین عرضه جهانی بیش از حد این محصول، قیمت لبنیات را که در سال ۲۰۱۳ به بالاترین حد خود رسیده بود، به‌شدت کاهش داد.در عین حال تعداد گردشگرهای خارجی تا آخر ماه نوامبر (نیمه دوم آبان و نیمه اول آذر) به رکورد ۳٫۰۹ میلیون نفر در سال رسید.

انجمن «تی.آی.ای» (Tourism Industry Association: انجمن صنعت گردشگری) متعلق به بخش خصوصی کشور نیوزلند، درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی به نیوزلند را در بازه یک ساله منتهی به ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ رقمی برابر با ۱۳٫۵ میلیارد دلار نیوزلند یعنی معادل ۸٫۸۵ میلیارد دلار آمریکا (برابر با ۳۱ هزار میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان) برآورد کرده است که در مقایسه با همین بازه در سال قبل رقمی برابر با ۱۳ میلیارد دلار نیوزلند که معادل ۸٫۶۲ میلیارد دلار آمریکا است (حدود  ۳۱ هزار میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان)، افزایش داشته است.

آب گرم وی-او-تاپو

با توجه به دو نکته خرید مهم توسعه گردشگری یعنی کاهش قیمت دلار نیوزلند و همچنین افزایش ظرفیت خطوط هوایی به نظر نمی‌رسد این روند متوقف شود. مدیر اجرایی انجمن «تی.آی.ای» می‌گوید:

در حال حاضر ما در یک دوره رونق به سر می‌بریم و انتظار داریم که بتوانیم این روند رو به رشد را با همین میزان فعلی حفظ کنیم.

سرزمین هابیت‌ها

تورهای مخصوص بازدید از محل فیلمبرداری (لوکیشن) فیلم «هابیتون» (Hobbiton) در شهر «ماتاماتا» (Matamata) واقع در جزیره شمالی وجود دارد که از محل‌های اصلی ساخت فیلم‌های معروف و پرفروشی چون «ارباب حلقه‌ها» (Lord of the Rings) و «هابیت» (Hobbit) است. این تورها با بازدید روزانه ۲۵۰۰ نفر توانسته‌اند تجارت خود را نزدیک به ۴۰ درصد افزایش دهند، البته این آمار مربوط به ماه مارس (نیمه دوم اسفند و نیمه اول فروردین) ۲۰۱۵ است.

سرزمین هابیت ها

به گفته «راسل آلکساندر» (Russel Alexander) مدیرعامل هاستل «گرین دراگون» (The Green Dragon Inn)، روزانه ۱۰۰۰ پرس غذا سرو می‌کنند و کسانی که بدون رزرو قبلی وارد این شهر می‌شوند، معمولا نمی‌توانند محل اقامتی پیدا کنند چون تورها پیشاپیش به‌صورت آنلاین تمام اتاق‌ها را رزرو کرده‌اند.

در «کوئینز تاون» (Queenstown) که یک مرکز ماجراجویانه در جزیره جنوبی است که گردشگران زیادی را هم به خود جلب می‌کند، هتل کافی برای تأمین محل اقامت برای گردشگران به‌ویژه در زمان اوج سفر، مثل کریسمس و تعطیلات سال نو چینی وجود ندارد. همچنین محل‌های ویژه برگزاری مراسم سال نو چینی مثل هتل «کپترن» (Copthorne Hotel) و اقامتگاه «کوئینزتاون لیک‌فرانت» (Resort Queenstown Lakefront) در زمان سال نو چینی یعنی ۷ فوریه (۱۸ بهمن) جای خالی ندارند.

صخره دریایی

با این حال اتهام رانندگی خطرناک گردشگران باعث ایجاد اختلاف نظرهایی شده است. یک ویدیو که لوییس کول (Louis Cole) انگلیسی (عضو فعال یوتیوب) را در هنگام متوقف شدن توسط پلیس به خاطر سرعت غیرمجاز نشان می‌دهد، در نیوزلند به‌طور گسترده‌ای پخش شد و مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت.

در این ویدیو پلیس به «کول» که ۱.۶ میلیون دنبال کننده در یوتیوب دارد، می‌گوید: ممکن است گواهینامه‌ات به خاطر رانندگی با سرعت غیرمجاز ۱۴۱ کیلومتر بر ساعت که بسیار بیشتر از سرعت مجاز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است، تعلیق شود. کول در جواب می‌گوید: من حقیقتاً نمی‌دانم محدودیت سرعت در نیوزلند چقدر است.

فردی زیر این ویدیو با ۱۵۲ هزار بازدیدکننده نوشته: همین باعث می‌شود تعداد زیادی نیوزلندی به خاطر رانندگی بد گردشگران کشته شوند و تلفات جاده‌ای در این کشور بسیار زیاد شود.

جاذبه های نیوزلند

طبق آمار اداره حمل‌ونقل نیوزیلند، در مناطقی از جزیره جنوبی که بین گردشگران محبوبیت زیادی دارند، تصادفاتی که راننده مقصر آن، یک فرد خارجی (گردشگر) است یک چهارم کل تصادفات جاده‌ای را شامل می‌شود.

پاسخ دولت به این مشکل، سرمایه‌گذاری میلیون دلاری در افزایش ضریب ایمنی، توسعه نرم‌افزارهای موبایل، وب‌سایت‌ها و ویدیوهایی آموزشی برای گردشگران بوده است.

جاذبه های نیوزلند

به اعتقاد «کلیو متیو- ویلسون» (Clive Matthew-Wilson) فردی فعال در زمینه ایمنی جاده‌ها، باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام گیرد. مثلا به افرادی که به‌تازگی با پروازهای طولانی به نیوزلند آمده‌اند تا ۲۴ ساعت اتومبیل اجاره داده نشود و از آن‌ها یک آزمون کامپیوتری ساده برای صلاحیت رانندگی گرفته شود.

او می‌گوید: بسیاری از این حوادث زیر ذره‌بین قرار دارند و به‌طور گسترده‌ای در خارج از کشور خبررسانی می‌شوند. این حوادث در نهایت به وجهه بین‌المللی نیوزلند ضربه خواهند زد.

منبع:Reuters

مطالب مرتبط:

دیدگاه