اهمیت گردشگری غذا در جذب گردشگران ماجراجو

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۰
اهمیت گردشگری غذا در جذب گردشگران ماجراجو

این روزها غذا یکی از برترین انگیزه‌ها برای جذب گردشگران و مسافران درسراسر جهان است؛ نه تنها به دلیل سبکی که به نام گردشگری غذا می‌شناسیم، بلکه درجذب مردم به سبک گردشگری ماجراجویی نیز تاثیرگذار است.

درحال حاضر ارتباط میان گردشگری ماجراجویانه و غذا روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود، به طوری که نزدیک به یک سوم از اپراتورهای تورهای ماجراجویانه می‌گویند که مسافرانشان از آن خواسته‌اند که تجربه انواع موادغذایی ناشناخته رابه عنوان بخشی از تجربه سفر بگنجانند.

انجمن بین‌المللی تجارت سفرهای ماجراجویانه اخیرا نتایج یک بررسی گسترده را براساس نظرسنجی از ۲۸۱ تورگردان داخلی و خارجی و آژانس مسافرتی از ۵۴ کشور که سالانه به بیش از ۳۳۰۰ مسافر خدمات سفر ماجراجویانه ارایه می‌کنند، منتشر کرد. طبق این بررسی‌ها ۵۰ درصد از مسافران اعلام کرده اند که از ترکیب تجربه غذا درخارج از برنامه‌های مرسوم و عادی خود با یک فعالیت بدنی جدی لذت می‌برند. ۵۱ درصد نیز اعلام کرده‌اند که اجرای یک برنامه مسافرتی را که ترکیبی از یک ماجراجویی و فعالیت جسمی و لذت چشیدن غذایی متفاوت باشد، به یک برنامه سفر ماجراجویی بدون غذا ترجیح می‌دهند.

اکنون دیگر برای تورگردان‌های فعال در حوزه گردشگری ماجراجویانه دشوار است که تاثیری را که غذا بر سفر و گردشگر و انتخاب مقصد رویایی‌اش دارد نادیده بگیرند. بسیاری از سفرهای ماجراجویانه ترسناک دربسیاری از بخش‌های جهان قابل تکرار است؛ یعنی موارد مشابهی دارد. اما غذای بومی و تجربه غذاهای مختص هر منطقه و اقلیم و قوم، یک مقصد را منحصربفرد می‌کند و چیزی است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را دردیگر قاره‌ها و سرزمین‌ها درسطح انبوه تولید کرد؛ یعنی تجربه آن غذا و مواد خوراکی درجای دیگری از جهان به هیچ وجه یا به آسانی قابل تکرار نیست.

تورگردان‌ها اکنون درک بهتری از غذا به عنوان تجربه‌ای دارند که هنوز شکل دیجیتالی آن ارایه نشده و درنتیجه تجربه‌ای کاملا فیزیکی است که باید درمحل حاضر باشند تا بتوانند آن را دریافت کرده، بچشند و بگوارند.

تجربه غذا همچنین می‌تواند به عنوان بخش پشتیبان و افزوده برای هر تورباشد و هر تورگردانی می‌تواند به مسافران خود امکان انتخاب و خرید بسته‌های بیشتر و متفاوت‌تری بدهند. بسته‌های مسافرتی کاملا متفاوت با اشکال و فعالیت‌های مشابه و رایج که به مراتب رقابتی‌تر نیز هست.

نکته جالب دیگر که در بررسی‌های اخیر بدست آمده آن است که درحال حاضر ۵ کشور یا مقصد گردشگری که مسافران درحال حاضر می‌توانند همزمان تجربیات جالبی درزمینه غذا و ماجراجویی بدست آورند و برنامه تور تمرکز مشخصی بر غذا دارند، کشورهای ایتالیا، فرانسه، پرو، اسپانیا، تایلند و هند هستند.

نکته جالب دیگر آن که اهمیت غذا درفرهنگ و شناخت آن برای همه مسافران مطرح است، اما این موضوع بیش از همه برای گروه‌های سنی میان‌سال و سالمند جذابیت دارد. این موضوع مهم است اگر خاطر نشان کنیم که تنها ۱۰ درصد از پاسخ دهندگان دراین برنامه پژوهشی اعلام کرده‌اند که مشتریانشان درمحدوده سنی ۲۸ به پایین هستند.

این موضوع درمورد اهمیت غذاهای محلی از نظر کسب آگاهی درباره فرهنگ های محلی نیز صادق است؛ یعنی بیشتر مسافران میان‌سال اعلام کرده اند که چشیدن و آزمودن غذاهای محلی برایشان بسیار مهم است.

البته برخی فعالیت‌های ویژه گردشگری غذا مثل شرکت در کلاس‌های آشپزی و تورهای ویژه تولید انواع نوشیدنی یا برخی فعالیت‌های ماجراجویی مربوط به غذا همراه با یک متخصص محلی و گرفتن فیلم از پشت صحنه تهیه غذا و یافتن منابع مواد غذایی یا سفر با یک سرآشپز مشهور، چندان مورد توجه و علاقه شرکت کنندگان درتورهای ماجراجویانه که دراین بررسی همکاری کرده‌اند، نبوده است.

تورهای ماجراجویی ترکیبی با تجربه انواع غذاهای محلی همچنان آن گونه که باید به طور گسترده رواج نیافته است. ۷۶ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که برحسب تصادف تجربه انواع ترکیبات غذایی را در تورهای خود ایجاد کرده‌اند. درحدود ۳۰ درصد از تورگردان‌های خارجی نیز درپاسخ گفته‌اند که مشخصا با هدف بازاریابی بهتر غذا را درمرکز برنامه های بازاریابی تورهای خود قرار می‌دهند.

منبع: CHN

مطالب مرتبط:

دیدگاه