۱۰ مورد از زیباترین تزئینات معماری دنیا

علی نظرپور | یکشنبه, ۱۸ بهمن ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

معماری تنها در مورد ساخت‌وساز نیست، بلکه همیشه تعبیری از دستاوردهای عظمت و زیبایی‌شناسی بشری بوده است. در طول قرن‌ها، انسان‌ها ثابت کرده‌اند که برای نبوغ خود در به کارگیری المان‌های این هنر، هیچ حد و مرزی قائل نیستند. از اهرام ثلاثه گرفته تا مساجد، کلیسا‌ها قرون‌وسطایی و شاهکارهای نوینی مانند برج ایفل یا برج خلیفه گواه این ادعا هستند. با این وجود، بناهایی هستند که بیشتر به‌دلیل تزیینات زیبایشان مورد توجه قرار گرفته‌اند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا به معرفی ۱۰ معماری اینچنینی بپردازیم. 

 ۱۰. اکسلبرگ (Axelborg)، کپنهاگ، دانمارک

اداره‌های مختلفی از جمله  شورای غذا و معماری دانمارک در ساختمان اکسلبرگ قرار دارند. این بنا که در سال ۱۹۲۰ ساخته شده است، از بیرون خیلی جذاب به نظر نمی‌رسد، اما به واقع دارای راه‌پله‌های شگفت‌انگیز و سالنی بسیار دلربا است. اکسلبرگ از لحاظ تاریخی ساختمانی قابل‌توجه به شمار می‌رود و البته زیبایی نمای داخلی آن، هر چشمی را به خود خیره می‌کند.

اکسلبرگ

۹. کویین هاوس (Queen’s House)، لندن، انگلستان

ساختمان کویین هاوس بین سال‌های ۱۶۱۶ و ۱۶۱۹ در گرینویچ ساخته شده است. پله‌ها، عنصر مهمی در تکامل رنسانس بریتانیایی هستند. بعد از سفری که شاه جیمز اول، پادشاه انگلستان به کشور ایتالیا داشت، دستور ساخت این بنا را برای همسرش صادر کرد. کل این کاخ، به‌عنوان نقطه‌ی عطف فرهنگی در بریتانیا نشانه‌گذاری شده است. زیبایی خاص این مجموعه، پله‌های لاله‌ای دورانی شکل آن هستند. بازدید از موزه و این کاخ زیبا دلیل خوبی برای سفر به منطقه‌ی گرینویچ است. همچنین، امکان دارد در این مدت، با مراسم ازدواج و رویدادهای دیگری در محیط کاخ روبه‌رو شوید.

کویین هاوس

۸. امبارکادرو سنتر (Embarcadero Center)، سان‌ فرانسیسکو، آمریکا

امبارکادرو سنتر، مجموعه‌ی ۵ آسمان‌خراش در منطقه‌ی مالی سان فرانسیسکو است. اگرچه این مجموعه از بیرون بسیار مدرن به نظر می‌رسد (مانند  آسمان‌خراش شیشه‌ای)، اما دارای طراحی داخلی زیبایی است. به‌علاوه، تعداد زیادی راه پله‌ی مدور پرزرق‌وبرق در این مجموعه وجود دارد. فواره‌ها و مجسمه‌های خیالی از این مرکز یک جاذبه‌ی توریستی ساخته‌اند. همچنین تزیینات و ستون‌های موزائیکی ، احساس برتری تاریخی به این مجموعه‌ی مدرن بخشیده‌اند. راه پله‌های مدور امبارکادرو سنتر، در میان عکاسان بسیار پرطرف‌دار هستند. در اینجا می‌توان تعداد زیادی بوتیک، رستوران، سینما و رویدادهای مختلفی را پیدا کرد. به‌علاوه می‌توانید در یکی از دو هتلی که متعلق به این مجموعه هستند، اقامت کنید.

امباکادور سنتر

۷. موزه‌های واتیکان، واتیکان

موزه‌های واتیکان، میزبان مجموعه‌های هنری بیشماری هستند که هر ساله حدود ۵ میلیون نفر از آن‌ها بازدید می‌کنند. راه پله‌های مدور باشکوه این مجموعه موزه‌ها، در سال ۱۹۳۲ توسط جوزپه مومو طراحی شده‌اند و از آن زمان تاکنون، توجه عکاسان را به خود جلب می‌کنند. بدون شک بازدید از مهمترین موزه‌ی اروپا در شهر رم، ارزشش را دارد.

موزه‌های واتیکان

۶. کازا بالیو، بارسلونا، اسپانیا

کازا بالیو شاهکاری زیبا و سورئال از هنرمند مشهور، آنتونی گاودی است.  البته جوزف ماریا ججول هم در این کار، گاودی را همراهی کرده است. این بنا در سال ۱۸۷۷ ساخته و بین سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۶ به‌وسیله‌ی هر دو طراح بازسازی شد. جزئیات پر زرق برق در نمای بیرونی و داخلی ساختمان، نزدیک شدن به آن را نیازمند دقت بسیاری می‌کند. بنای رنگارنگ و مدرن کازا بالیو، یکی از شناخته‌ شده‌ترین جاذبه‌های بارسلونا است که دست‌کم یک بار باید از آن بازدید کنید.

کازا بالیو

حمام سلطان امیر احمد، کاشان، ایران

حمام زیبا و پرجزئیات امیر احمد، در قرن شانزدهم میلادی (قدمت این حمام را به دوره‌‌ی سلجوقیان نسبت می‌دهند، اما بنای فعلی از دوران قاجار به جا مانده) ساخته شده است و امروزه جاذبه‌ی توریستی محبوبی به شمار می‌رود. این حمام به‌عنوان میراث ملی به ثبت رسیده  و بنای زیبای آن با کاشی‌های زینتی که برخی از آن‌ها فیروزه‌ای و طلایی هستند تزیین شده است. معماری شگفت‌انگیز و تزیینات زیبا به‌علاوه‌ی اهمیت تاریخی و فرهنگی، این جمام را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاشان تبدیل کرده است که دست‌کم برای یک بار هم که شده، باید از آن بازدید کنید.

عکس: علی کرد زاده

عکس از علی کردزاده

حمام سلطان امیر احمد

۴. مسجد جامع اصفهان، اصفهان، ایران

این مسجد تماشایی، نتیجه‌ی ساخت و سازهای پی‌درپی است که از قرن هفتم تا ۲۰ میلادی در ایران جریان داشت. (بنا بر شواهد تاریخی، مسجد جامع اصفهان روی ویرانه‌های مسجد قدیمی تری ساخته شده که اعراب ساکن قریه طهران در اصفهان در قرن دوم هجری در یهودیه بنا کرده بودند، مسجد اولی بر خرابه‌های ابنیه‌ای مربوط به اواخر دوره ساسانی برپا شده بود: ویکیپدیا). این مسجد، قدیمی‌ترین بنای مذهبی در ایران به شمار می‌رود. همچنین به‌عنوان شاهکار معماری ایرانی اسلامی هم از آن یاد می‌شود.

عکس: علی کرد زاده

مسجد جامع اصفهان

۳. کاخ الحمرا، اندلس، اسپانیا

مجموعه کاخ الحمرا و استحکامات نظامی، طی دوران حکومت مسلمانان بر اسپانیا ساخته شده است. زیبایی مسحور کننده‌ی این کاخ را می‌توان با این حقیقت توضیح داد که هدف ساخت آن به‌منظور آوردن تمثیلی از بهشت روی زمین بوده است. بنابراین، تمام این مجموعه که شامل باغ‌ها، فواره‌ها، جریان‌های آب خارجی و جزئیات هنرمندانه‌ی بی‌نظیر داخلی می‌شود، بسیار زیبا به نظر می‌رسد. کاخ الحمرا را می‌توان مشهورترین مثال معماری عربی اسلامی در اروپا بر شمرد که زیبایی آن چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

کاخ الحمرا

۲. مسجد نصیرالملک، شیراز، ایران

وجود سه بنای ایرانی در این لیست، خود نشان‌دهنده‌ی خلاقیت و هنر ایرانیان است. مسجد بسیار زیبای نصیر الملک در سال  ۱۸۸۸ میلادی (۱۲۵۵ تا ۱۲۶۷ خورشیدی) ساخته شد. با وجود ساختار سنتی، شیشه‌های تزیینی رنگی خارق‌العاده این مسجد از آن مکانی بسیار نفس‌گیر ساخته‌اند. زمانی که نور خورشید از پنجره‌ها به درون بنا می‌تابد، کل شبستان این مجموعه پر از نورهای مسحور کننده‌ی رنگارنگ می‌شود. بدون شک اگر قرار باشد لیستی از جاذبه‌های دیدنی ایران که باید ببینید تهیه شود، این مسجد در آن برای خود جایی دست و پا خواهد کرد. کافی است یک بار از نزدیک این بنا  را ببینید تا به صحت گفته‌های ما پی ببرید.

مسجد نصیرالملک

۱. مسجد بزرگ شیخ زاید، ابوظبی، امارات متحده عربی

مسجد شیخ زاید، به سفارش رئیس‌جمهوری فقید امارات متحده عربی ساخته شده است. هدف ساخت این مسجد علاوه بر کاربردش، ترکیب ارزش‌های سنتی، معماری و طراحی با امکانات مدرن بود. به‌طور تحت‌اللفظی، این بنای مذهبی دنیا را با هم متحد کرده است، چراکه مواد به کار رفته در ساخت آن، از کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی فراهم شده‌اند.  معماری و همچنین شکوه فرهنگی معنوی مسجد شیخ زاید، دلایل خوبی برای بازدید از آن محسوب می‌شوند.

مسجد بزرگ شیخ زاید

منبع: placestosee

مطالب مرتبط:

دیدگاه