۱۴ مکان مخفی در آمستردام

محمد میرافشاری | دوشنبه, ۱۲ بهمن ۹۴ ساعت ۱۴:۳۰

وقتی به عنوان یک گردشگر وارد شهری می‌شوید، مکان‌های گردشگری زیادی وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها سر بزنید، کسب اطلاعات درباره این مکان‌ها بسیار آسان است، چون بسیار شناخته شده‌اند. اما هر شهر رازهایی در دل خود نهفته است که اگر اهل ماجراجویی هستید با این مقاله کجارو همراه شوید تا پرده از اسرار شهر زیبای آمستردام در کشور هلند برداریم.

 به نظر می‌رسد آمستردام همه چیز را به شکل علنی به شما نشان می‌دهد. از کافی‌شاپ‌ها و نمایش‌های خیابانی جذاب گرفته تا ساکنین عادی که هرگز پرده‌های خانه‌هایشان را نمی‌­کشند. ولی پشت این آزادی­‌ها و تنوع فرهنگی هنوز هم صدها راز وجود دارند. رازهایی که شاید تا زمانی که کسی آن‌ها را برای شما بازگو نکند، متوجه نخواهید شد، فارغ از این‌ که چند بار از آمستردام دیدن کرده باشید. شاید سر زدن به این مکان‌ها جذابیتی برای شما نداشته باشد اما بیشتر گردشگران علاقه دارند وقتی از یک شهر دیدن می‌کنند سری هم به لایه‌های زیرین آن بزنند تا پرده از اسرار تاریخی آن بردارند. آمستردام به عنوان یکی از گردشگرپذیر­ترین شهرهای جهان و البته همراه با تاریخچه کهن، از داشتن این اسرار مستثنی نیست.

«کلیسای قدیمی» در واقع یک قبرستان است

کلیسای قدیمی

اگر تا به حال به «کلیسای قدیمی» (Old Church) که در محله «ردلایت» (Red Light) قرار دارد، رفته باشید (در حال حاضر علاقه‌مندان به مهمانی‌های شبانه و طرفداران هنر و موسیقی بیشتر از دعاکنندگان در این کلیسا دیده می‌شوند)، نمی‌توانید از بزرگی آن انگشت به دهان نشوید. معماری عجیب، تاریخی و منحصر به‌ فرد که با وجود رسیدگی نه چندان مناسب هنوز هم زیبا به نظر می‌رسد. به علت اینکه وضعیت ظاهری این کلیسا چندان مناسب نیست در نتیجه ندیدن کف زمین و کنده‌کاری‌های روی آن بسیار محتمل است. کنده‌کاری از اسامی افراد دفن شده در این کلیسا. ۲۵۰۰ سنگ‌ قبر و اگر بخواهیم دقیق باشیم همراه با ۱۰۰۰۰ بدن دفن شده در زیر این قبرها که امروزه به عنوان کلیسا شناخته می‌شوند.

می‌توانید در یک پناهگاه دوران جنگ سرد در «وندل پارک» به کنسرت راک یا نمایشگاه هنری بروید

وندل پارک

وندل بانکر (Vondelbunker) که در زیرسازی ساختمان پلی که از بالای پارک عبور می‌کند، قرار دارد، در دوران وهم‌انگیز و خوفناک پس از جنگ جهانی دوم ساخته و سپس پاتوق هیپی‌های دهه شصت میلادی شد. حالا این محل مرکز خلاقیت جمعی «اشینهیلنگ» (Schijnheilig) است که میزبان اجراهای زیرزمینی و برنامه‌های هنری (معمولاً مجانی) است. برای اطلاع از این برنامه‌ها سری به وب‌سایت آن بزنید. راه دیگر این است که وقتی از کنار آنجا رد می‌شوید، شانس خود را امتحان کنید و سرزده وارد آن شوید و از مراسمی که در همان لحظه اجرا می‌شوند، لذت ببرید.

هر هفته کنسرت‌های مجانی موسیقی کلاسیک و جاز برگزار می‌شوند

 موسیقی کلاسیک و جاز

علاوه بر کنسرت‌هایی که ظهر هر چهارشنبه در خیابان «د رویال کانسرت گبو» (The Royal Concertgebouw) در محله «موزیم پلین» (Museumplein) برگزار می‌شوند، خیابان «موزیک تیئتر» (Muziktheater) واقع در محله «واتر لوپابن» (Waterlooplein) که البته با نام «استوپرا» (Stopera) بهتر شناخته می‌شود، هر سه‌شنبه حدود نیمه­‌های ظهر در سرسرای خود (کنار مجسمه نوازنده ویولون) کنسرت مجانی برگزار می‌کند و می‌تواند اوقات خوشی را برای بازدیدکنندگان خود فراهم آورد. برای طرفداران موسیقی گزینه‌های بیشتری هم هست. گروه‌های «بد کایگ» (Badcuyp)، «موزیک گبو آنت آی» (Muziekgebouw aan t IJ) و «بیم هویس» (Bimhuis) هر چند وقت یک‌بار کنسرت‌های مجانی در این مکان برگزار می‌کنند. فقط کافی است برنامه‌های آن‌ها را چک کنید و البته هر جا می‌روید زودتر از ساعت اجرا در محل حاضر باشید، چون گیر آوردن جایی برای نشستن و حتی ایستادن در کنسرت­‌های مجانی چندان آسان نخواهد بود.

موزه قوری‌ها، بالای یک نانوایی در کوچه‌ای باریک در محله «اسپوسترات» پنهان است

موزه قوری

در میان کوچه باریکی= کنار کافه اصلی «گولم» (Gollem) یک نانوایی به نام «چف تراتیریئه» (Traiterie Chef) وجود دارد. بالای این نانوایی اتاق کوچک عجیبی وجود دارد که هرگز به شکل تصادفی آن را نخواهید یافت. این اتاق موزه قوری‌ها است. به طور طبیعی آنجا عصرانه با چای سرو می‌شود، البته برای رفتن به این موزه کلاسیک باید لباس سنتی هم بپوشید ولی بعد از بازدید از این موزه می‌توانید به آن‌ طرف خیابان بروید و از کافه بلژیکی که پاتوق جوانان مدرن­ پوش است لذت ببرید، انگار نه انگار که اتفاقی افتاده است و مجبور شده‌اید که لباس‌های قرن نوزدهم میلادی را به تن کنید!

یک کافه در خانه‌­های مخروبه محله «ورانکریک» وجود دارد

ورانکریک

درست بالای خیابانی که موزه قوری‌ها در آن قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین خانه‌های خرابه شهر قرار دارد. در این خانه‌های خرابه، عده‌­ای از افراد بی‌خانمان در منطقه­‌ای با عنوان «منطقه خاکستری» زندگی می‌کنند، البته باید این نکته را هم اشاره کنیم که زندگی در منطقه خاکستری از لحاظ قانونی مجاز است. تاریخ ساخت این خانه‌­ها به سال ۱۸۷۵ میلادی باز می‌گردد و از دهه ۸۰ میلادی متروکه است (در طی این سال‌های طولانی، این خانه‌­ها کاربردهایی چون کارگاه نجاری، دفتر چاپ و محل جعل اسناد در زمان مقاومت مقابل اشغال آلمان نازی داشته است). اما نکته جالب این خانه‌های خرابه، وجود کافه‌ای پشت در شطرنجی در منطقه «اسپوسترات» (Spuistraat) است که به خاطر یک نزاع و جنجال قانونی برای چند سالی بسته بود، اما الان دوباره باز شده است. آنجا می‌توانید نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های ارزان سفارش دهید، موسیقی سبک «پانک» گوش کنید یا در یکی از برنامه‌های عجیب و غریب آنجا که به شکل بازی است و توسط مشتریان این کافه اجرا می‌شود، شرکت کنید.

یک راهرو آثار هنری کنار موزه آمستردام وجود دارد که بازدید از آن مجانی است

موزه آمستردام

از خیابان «کالورسترات» (Kalverstraat) به خیابان «اشوتر سگالری» (Schuttersgalerjj) بروید. بهترین راه برای گذر از این مسیر عبور از خیابان «سنت لوسیئنتج» (St. Lucienteeg) یا همان حیاط موزه است. در این مسیر شما از کنار خیابان «بجینینهوف» (Beginjnhof) خارج می‌شوید. روی دیوارها پرتره‌هایی از محافظین شهر عصر طلایی، تصاویر خنده‌دار مدرن و سرگرم‌کننده از آن‌ها، تصویری از میدان «دام» (Dam) قبل از تغییرات و مجسمه‌ای عظیم از چهره ناپلئون بناپارت را خواهید دید. در انتهای این راهرو مجسمه‌هایی به سایز واقعی از «حضرت داوود» و «گلیاث» (Goliath) قرار دارند که روزگاری باعث حیرت بازدیدکنندگان منطقه «شهر طلایی» می‌شد و هنر بالای ساکنین خود را به رخ این بازدیدکنندگان می‌کشید.

بقایای یک قلعه قرن سیزدهم میلادی زیر «نیو وزیدز کوک» دفن شده‌اند

نیو وزیدز کوک

در اوایل دهه ۹۰ میلادی یک عملیات گودبرداری در محله «نیو وزیدز کوک» (Nieuwezijds Kolk) برای آماده‌سازی عملیات ساخت هتل «گولدن تالیگ» (Golden Tulip) و یک پارکینگ آغاز شد. این گودبرداری باعث شد تا بقایای یک قلعه بسیار قدیمی کشف شود و احتمال این می‌­رود که بقایای قلعه افسانه‌ای «هرن وان آمستل» (Heren van Amstel)، اقامت­گاه اولین لردهای آمستردام باشد، هرچند بسیاری از باستان‌شناسان چنین عقیده‌ای ندارند و هنوز مدرک مستندی برای این ادعا یافت نشده است. فارغ از این موضوع که این قلعه چه هست و نیست، هر فردی که از محل حفاری آن طی این چند دهه‌ای که از کشفش می‌گذرد، عبور کرده باشد، به شما حتماً خواهد گفت که آنجا قدیمی و بسیار جذاب است. متاسفانه شرکت سازنده‌ی هتل و پارکینگ یعنی «ای.بی.ان آرمو» (ABN Armo) اصرار داشت تا پروژه ساخت و ساز ادامه یابد اما با وجود بقایای یک قلعه آن‌ هم این‌ قدر قدیمی که احتمال می‌رود یکی از نمادهای تاریخ هلند در زیر این محل دفن شده باشد، طرفداران فرهنگ و تاریخ این کشور هرگز اجازه نخواهند داد تا این شرکت ساخت و ساز خود را ادامه دهد، همان‌طوری که تا کنون جلوی این کار را گرفته‌اند.

یک تونل مخفی زیر «پاپنیلند بار» قرار دارد

تونل مخفی پاپنیلند بار

کافی است از متصدی کافه بخواهید ورودی بالای پله‌های کافه «پاپنیلند بار» (Papeneiland bar) را به شما نشان دهد. این کافه یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های شهر آمستردام است و به زمانی باز می‌گردد که مذهب کاتولیک در هلند ممنوع بود. کاتولیک‌های شهر در کلیساهای مخفی دعا می‌کردند. یکی از این کلیساهای مخفی یعنی «پوستث هورنکرک» (Posthoornkerk) در کنار کانال قرار داشت (که الان یک کلیسای کاملاً آشکار با همین نام و به یادبود این کلیسا در دوران مقاومت در همان منطقه قرار دارد). تونلی که از کلیسا به زیر کانال و داخل انبار کافه می‌رفت برای مواقعی بود که رفتن مردم به کلیسا توجه مأمورین حکومتی را به خود جلب نکند. امروزه این کلیسای مخفی دیگر وجود ندارد، اما کافه «پاپنیلند بار» هنوز هم محل فوق‌العاده‌ای است که نوشیدن معجونی به نام «سبک دوران طلایی» در آن می‌تواند بسیار لذت‌بخش و خاطره‌انگیز باشد. حتی بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا هم یک‌ بار به آنجا رفته است.

دیسکو تاکسی

دیسکو تاکسی

بهترین راه برای کشف دیسکو تاکسی زمانی است که این تاکسی به شکل غیرمنتظره و زمانی که سعی دارید از نقطه «الف» به «ب» بروید، سوارتان می‌کند. «دیسکو تاکسی» یک تاکسی معروف در آمستردام که توسط راننده خوش‌ذوق آن تبدیل به یک دیسکو متحرک شده است و مسافران می‌توانند در طول مسیر آهنگ درخواستی خود را با صدای بلند بخوانند. مطمئن باشید وقتی سفر ماجراجویانه و سرگرم‌کننده خود را در تاکسی آقای «مارونی سونلی» (Maroni Sonelli) شروع کنید، رسیدن به نقطه مقصد به کلی از یادتان خواهد رفت و اصلاً نخواهید فهمید زمان چطوری گذشت. البته لازم به ذکر است هر کسی نمی‌تواند خوش‌شانس باشد تا با دیسکو تاکسی روبرو شود و فرصت سوارشدن آن را به دست آورد. پس اگر قصد دارید سوار این تاکسی شوید، باید به شانس خود امید داشته باشید.

می‌توانید روی پشت‌بام خانه‌ای در محله «رمبراندت پارک» اسکیت روی یخ انجام دهید

 اسکیت روی یخ

روی پشت‌بام هتل «راماندا آپواو» (Ramada Apollo) در «رمبراندت پارک» (Rembrandtpark) کافه‌ای با نام «فلور سونتین» (Floor17) با تراسی بسیار بزرگ قرار دارد. تراس این کافه این‌قدر بزرگ است که تبدیل به محل اسکیت‌سواری مشتریان کافه شده است، حتی این تراس نام اختصاصی خود را دارد. این پیست اسکیت با نام «زل آم ریمبراندت» (Zell am Rembrandt) شناخته می‌شود که با کمک دستگاه‌های گرمایشی فراوان، نوشیدنی‌های ادویه‌دار (Mulled Drinking) و شکلات داغ، لذت بازدید از خود را دو چندان کرده است. برای رفتن به آنجا باید سفر خود را زمان‌بندی کنید، چون این تراس و پیست اسکی آن، فقط در ماه‌های سرد زمستان باز است.

یک مزرعه پشت محله «وسترن پارک» وجود دارد که مردم لوازم خود را به شکل مجانی اهدا می‌کنند

وسترن پارک

«بورت بوردری اونس جنوجن» (Buurtboerderij Ons Genoegen) در قرن نوزدهم میلادی زمین‌هایی را نجات داد که قرن‌ها بعد، ریل‌های قطار تقریباً همه آن‌ها را از بین برده و ارزش این زمین‌های گران‌بها را در حد مرتع گوسفندان، مرغداری و یک رستوران ارزان‌قیمت پایین آورده بودند. این فضای فوق‌العاده (وقتی وارد آنجا می‌شوید، کاملاً فراموش خواهید کرد که در شهر قرار دارید، هرچند از نظر تقسیمات شهری هنوز داخل شهر آمستردام هستید) میزبان رویدادهای منظمی از موسیقی زنده تا جشنواره‌های غذا است. همچنین در آنجا یک مزرعه به نام «وییجیف وینکل» (weeggeefwinkel فروشگاه بذل و بخشش) قرار دارد که دور انداختنی‌های افراد دیگر، می‌تواند گنجینه شما باشد و البته بالعکس!

هر جمعه جشنی در موزه «ون گوگ» برگزار می‌شود

موزه ون گوگ

این مراسم هر جمعه تا ساعت ۱۰ شب ادامه دارد. فضای هر جشن می‌تواند مرتبط با هنر، موسیقی، صنایع‌دستی یا کاملاً یک موضوع تصادفی باشد. هر چه که باشد، با وجود غذاهای متنوع برای خوردن و دی. جی‌های مختلف می‌توان از جذاب و سرگرم‌کننده بودن برنامه مطمئن بود. سعی کنید در اولین جمعه ماه در این مراسم شرکت کنید که مراسم باشکوه‌تری برگزار می‌شود.

 کافه‌ای در اصطبل‌های کنار خیابان «واندر پارک» وجود دارد

 اسطبل‌های کنار خیابان «واندر پارک

مدرسه اسب‌سواری متعلق به قرن نوزدهم میلادی (Holland Manege) شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد و خبر خوب اینکه شما نیازی ندارید عضو این باشگاه باشید تا از این زیبایی لذت ببرید. می‌توانید عصرانه با چای بخورید (البته با رزرو قبلی)، قهوه‌های آنجا را بچشید (با ورودی رایگان) یا نوشیدنی‌های دیگر را امتحان کنید (البته نه چندان ارزان) و حین نوشیدن، از منظره بالا، رام کردن اسب‌ها را تماشا کنید. می‌خواهید از دیدن اسب‌ها از نزدیک هم لذت ببرید؟ اصطبل‌های پشتی باز هستند. آنجا می‌توانید اسب‌های کوچک را هم ببینید. ورودی «موزه اسب‌های زنده» (living horse museum) ۸ یورو (حدود ۳۶۰۰۰ تومان) است که فرصت بازدید از سایر اسب‌ها و دیدن یک فیلم ۱۰ دقیقه‌ای را به شما می‌دهد).

 

یک خانه وجود دارد که دیوارهای آن پوشیده از گرافیتی‌های خونی ۳۵۰ سال پیش است

گرافیتی‌های خونی ۳۵۰ ساله

در دهه ۱۶۷۰ میلادی، خیابان «آمستال ۲۱۶» (Amstel 216) محلی برای خانه دیپلمات‌ها و شهردار آمستردام «کونراد وان بونینگن» (Coenraad van Beuningen) بود که وی ۶ بار در سمت شهردار این شهر فعالیت کرد. بعد از این دوران طلایی، این شهردار سال بدی را پشت سر گذاشت، ۴ ارتش به طور هم‌زمان به هلند حمله کردند. و او طرف مخالفین پادشاه هلند را گرفت و باعث شد تا بعد از شکست این مخالفین، تمام پولش را از دست بدهد و همسرش او را ترک کند. بعد از آن حادثه، او عقل خود را از دست داد و دیوانه شد. گزارش‌ها حاکی از این است که او رگ‌هایش برید و با خونش روی دیوارهای بیرونی سفیدرنگ خانه‌اش، نام همسرش، یک کشتی، تعدادی از آیات کابالا (Kabbalah verses او کمی غرق در افکار آخرالزمان شده بود) و چیزهای دیگر نقاشی کرد. داستان‌هایی که می‌گویند آن خون‌ها هرگز پاک نخواهند شد حداقل تا حدودی درست هستند. وقتی در سال ۱۹۳۷ میلادی سعی کردند آنجا را تمیز کنند، این نقاشی‌های به جای محو شدن، بیشتر هم شدند.

منبع:Thrillist

مطالب مرتبط:

دیدگاه