آنچه که باید در مورد حمام آفتاب بدانید

محبوبه رستمی | دوشنبه, ۱۲ بهمن ۹۴ ساعت ۰۸:۰۰

اگر به شهرهای ساحلی سفر کنید، در ساعاتی از روز افرادی را می‌بینید که در مقابل نور خورشید روی شن‌ها خوابیده‌اند. در واقع گاهی دلیل سفر به این شهرها حمام آفتاب و برنزه کردن است. امروزه در بیشتر نقاط دنیا مردان و زنان بسیاری به این مد گرایش یافته‌اند. روش‌های متنوعی برای برنزه شدن وجود دارد. با کجارو همراه باشید تا به بررسی این روش‌ها بپردازیم.

مقابله و مقاومت پوست در برابر نور خورشید و ضرر و زیان اشعه ماوراء بنفش برای تیره شدن و تغییر رنگ پوست را برنزه شدن یا تن شدن می‌نامند. سلول‌های ملانوسیتس در لایه‌ی اپیدرم پوست قرار دارد و کار آن‌ها ایجاد رنگ طبیعی بدن است. نور خوشید یا اشعه ماوراء بنفش ملانین را تحریک و باعث تولید بیشتر آن برای محافظت از پوست می‌شود. این فرایند رنگ بدن را تغییرمی‌دهد و منجر به ایجاد کک و مک‌های دایمی در پوست می‌شود. استفاده از دستگاه سولاریوم، محصولات و کرم‌های برنزه و حمام آفتاب از جمله روش‌های متداول برنزه کردن است.

دستگاه سولاریوم  برای برنزه کردن پوست استفاده می‌شود. اتاقک این دستگاه شامل یک تشک، دیواره‌ها و درب است که همه با لامپ‌های ماوراءبنفش پوشیده شده است. طبق گفته‌ی سازمان جهانی بهداشت، استفاده از این دستگاه تا هشت درصد امکان ابتلا به  نوعی سرطان پوست به نام ملانوما را افزایش می‌دهد. استفاده از این دستگاه برخلاف تمایل دختران جوان در سنین پایین‌تر، برای تغییر رنگ پوست در افراد زیر۱۸ سال ممنوع است. افرادی که از این دستگاه استفاده می‌کنند، ۲۰ سال زودتر دچار پیری پوست، لک و ضخیم شدن سطح پوست می‌شوند. بنابراین استفاده از آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

حمام آفتاب یکی دیگر از راه‌های برنزه کردن پوست به شمار می‌رود. نور خورشید احساس شادی و نشاط را برای ما فراهم  و به تولید و جذب ویتامین D کمک می‌کند. بالا بردن گردش خون، ایجاد خلسه در بدن و استراحت دادن آن، کمک به بهبود برخی بیماری‌های پوستی و درمان بیماری sad ( بیماری افسردگی ناشی از کمبود آفتاب در فصل پاییز و زمستان) از جمله فواید دیگر نور خورشید است. با این همه حمام آفتاب و برنزه شدن با اشعه خورشیدی قوانین خاص خود را دارد.

اگر کنار دریا، به آفتاب گرفتن مشغول هستید، حتما با احتیاط و رعایت کامل باشد. به این دلیل که نورآفتاب در آب افتاده و منعکس می‌شود و  با این انعکاس نیروی خورشید افزایش می‌یابد. نکته قابل توجه دیگر این است که آب نمک آلوده دریا مواج و محرک است و این موج‌ها بر انعکاس نور خورشید تاثیر دارد.

  • بهترین زمان برای آفتاب گرفتن ساعت ۷ صبح است. در این زمان بدن پروتئین‌هایی تولید می‌کند که می‌تواندآسیب پوست در برابر تابش اشعه‌ی ماوراءبنفش را ترمیم کند. در این ساعت میزان تولید این پروتئین‌ها به حداکثر مقدار خود می‌رسد. هر چه از صبح دور تر و به شب نزدیک می‌شویم، میزان تولید این پروتئین کاهش می‌یابد.

  • از کرم‌های ضدآفتاب با Spf مناسب که آسیب رسیده به پوست را کاهش می‌دهد، استفاده کنید.
  • زمان آفتاب گرفتن و ساعات آن‌ را به تدریج افزایش دهید.
  • در هنگام تماس با نور خورشید از عینک‌های آفتابی مناسب استفاده کنید.
  • به طورمداوم از آب استفاده کنید تا  کسری آب تبخیری بدنتان را جبران کند.
  • در بالای سر سایه‌بانی قرار دهید (سر شما در سایه باشد) ویا پارچه سفیدی روی سرتان بیندازید.
  • گوش‌ها، لب‌ها، فرق سر و نوک بینی خود را محافظت کنید.
  • کلم بروکلی بخورید زیرا بخاطر داشتن آنتی اکسیدان آسیب ناشی از تابش اشعه‌ی UVB را در بدنتان کاهش می‌دهد.
  • هرگز ‌بیشتر از یک ساعت آفتاب نگیرید. به طورکلی باید سفید پوستان با چشمان قهوه‌ای حدود ۲۰ دقیقه در آفتاب بمانند.
  • از غذاها و داروهای حساس به نور بپرهیزید زیرا این مواد باعث می‌شوند پوست شما در مقابل آفتاب بسوزد. از داروها، آنتی‌هستامین‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و قرص‌های ضد بارداری به نور حساس‌اند. قبل از مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.
  • بعد از اتمام کارتان از لباس‌هایی استفاده کنید که دست و پاهایتان را کامل بپوشاند تا بدنتان بیشتر در معرض نور خورشید قرار نگیرد.
  • بعد از اتمام آفتاب گرفتن با آب ولرم یا خنک  دوش بگیرید و از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.
  • حوله را روی بدن خود نکشید.
  • در اکثر فروشگاه‌های معتبر بهداشتی و آرایشی محصولاتی برای قبل و بعد آفتاب گرفتن به فروش می‌رسد. قبل از حمام آفتاب برای خرید کرم‌ها و لوسیون‌های مورد نیاز را اقدام کنید.

هشدار:

استفاده  مداوم و بیش از اندازه از محصولات برنزه کننده مشکلاتی در پی خواهد داشت از جمله مقاومت به انسولین، ابتلا به دیابت، ایجاد اختلال‌های هورمونی در بدن یا حتی نازایی. با توجه به تمام این موارد، استفاده از برنزه کننده به هیچ عنوان به خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

توجه کنید

قصد ما از آفتاب گرفتن برنزه شدن، سر زنده شدن، تجدید قوا کردن و تصفیه کردن بدن است نه سوختن. اگر دچار آفتاب سوختگی شدید، حتما تا قبل از بهبودی در مسیر نور آفتاب قرار نگیرید. لوسیون‌هایی که در آن‌ها از مواد نفتی استفاده شده باعث تشدید سوختگی و تاول می‌شوند. پس بهتر است در انتخاب مواد مصرفی‌تان دقت کنید.

دلستر، آب هویج، آب گوجه و قهوه گزینه‌ای برای برنزه شدن!

آیا استفاده از مواد بالا باعث برنزه شدن می‌شود؟

هر چند این مواد به خودی خود وحتی بدون آفتاب به بدن رنگ می‌دهند اما بعضی از افراد با ماليدن اين مواد به پوست و قرار گرفتن زير تابش نور خورشيد پوست‌شان را برنزه می‌کنند. آفتاب کمک می‌کند که منافذ پوست باز شود و رنگ این مواد در لایه‌های پوست نفوذ کند. به جز آب هویج و بتادین بقیه‌ی مواد بدلیل اینکه رسوب رنگدانه‌ای دارند، مشکل خاصی ایجاد نخواهند کرد. اما  استفاده از آب هویج به علت دارا بودن ویتامین A  خطرناک است و توصیه نمی‌شود. ویتامین A محلول چربی است و ذخیره‌ی این ویتامین در بدن باعث over dose  شدنش می شود و از آنجا که این ویتامین‌های محلول در چربی از بدن دفع نمی‌شود، می تواند خطرناک باشد. برخی افراد نیز برای برنزه كردن از مواد دیگری مانند بتادين استفاده می‌کنند که به هیچ عنوان کار صحیحی نیست. بتادین  به دلیل ماهیت ضدعفونی کنندگی‌اش نباید مدت زیادی روی پوست باشد زیرا پوست را خراب و آسیب جدی به آن وارد می‌کند. در بیشتر افراد این ماده‌ی حساسیت زا حتی برای ضدعفونی زخم نیز استفاده نمی‌شود.

کودکان خود را به آفتاب گرفتن تشویق نکنید

همانطور که گفته شد این‌ کار چه با دستگاه سولاریوم و چه با حمام آفتاب برای کودکان ممنوع است. پوست کودک شما لطیف و حساس است. با ماندن او در آفتاب زمینه‌ی بسیاری از بیماری‌های پوستی و سرطان‌ها برایش فراهم می‌شود. اگر با کودک خود برای آفتاب گرفتن به ساحل می‌روید، با خود لباس مناسب، کلاه حصیری لبه دار، عینک آفتابی و ضدآفتاب مخصوص کودکان به همراه داشته باشید. او را در سایه بنشانید یا برایش سایه‌بان فراهم کنید. اسباب بازی و سرگرمی‌هایش را در کنارش بگذارید و از او بخواهید با شن‌های ساحل برای شما چیزی بسازد تا کار شما تمام شود.

با تمام نکات گفته شده باید در نظر داشته باشید که نور خورشید بی زیان نیست و بدون شک سلامتی نسبت به زیبایی در اولویت خواهد بود. سلامتی را فراموش نکنید و همواره شاکر خداوند باشید.

تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه