دیدنی های دهلی، شهری پرتکاپو (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
دیدنی های دهلی، شهری پرتکاپو (قسمت اول)

دهلی یکی از شهرهای هند است که گذشته‌ی پر فرازونشیبی را پشت سر گذاشته است. برای سفر به دهلی باید وقت و حوصله‌ی زیادی داشته باشید تا بتوانید از تمامی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن دیدن کنید. 

دهلی چیزی بیشتر از شهر عشق است. این شهر را می‌توان تلفیقی از سنت و مدرنیته نامید؛ چندین اثر تاریخی و جاذبه‌ی گردشگری در یک سو و فرودگاهی در سطح جهانی و مترو در سویی دیگر. غذاهای خیابانی، مراکز خرید، فروشگاه‌هایی با اجناس ارزان‌قیمت، مکان‌های مذهبی، تئاتر و هزاران جای دیگر برای تفریح و سرگرمی همه و همه دست در دست هم داده‌اند تا گردشگران را وسوسه کنند که به این شهر تاریخی و پرجنب‌وجوش بروند. دیدنی های دهلی بیانگر گذشته و فرهنگ غنی این کشور است. در تور دهلی و تور هند می‌توانید از این جاذبه‌ها بازدید کنید. در این مقاله به معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری دهلی در هند می‌پردازیم:

معبد نیلوفر آبی (lotus temple)

معبد نیلوفر آبی

معبد بهائیان که اغلب مردم آن را به نام معبد نیلوفر آبی می‌شناسند، به شکل گل نیلوفر آبی است. این بنا مخصوصا شب‌ها زمانی که چراغ‌ها روشن می‌شود، جلوه‌ای بسیار زیبا می‌یابد. بنای معبد نیلوفر آبی از سنگ مرمر سفید ساخته شده و متعلق به دین ساختگی بهائیت است. پیروان این آیین دروغی برای عبادت به این معبد می‌روند. آنچه که باعث جذابیت این محل برای گردشگران شده، سازه‌ی آن و باغ‌ها و برکه‌های اطراف آن است و برخی نیز برای برپایی پیک‌نیک به این باغ‌ها می‌روند.

معبد آکشاردام (Akshardham)

معبد آکشاردام دهلی

معبد آکشاردام همه ساله ۷۰ درصد تمام گردشگرانی را که به دهلی سفر می‌کنند، به خود جذب می‌کند. این معبد باید در اولویت فهرستی باشد که برای بازدید از دهلی تنظیم کرده‌اید. از همان هنگامی که وارد می‌شوید، دیگر دلتان نمی‌خواهد این معبد را ترک کنید. معبد آکشاردام معماری شگفت‌انگیزی دارد و می‌توانید از نمایش آب‌نماهای آن لذت ببرید یا در قایق‌سواری‌های آموزنده شرکت کنید. علاوه بر آنچه که گفته شد،  یک باغ بزرگو یک فود کورت از دیگر امکانات این معبد است. برای رفتن به این معبد می‌توانید سوار مترو شده و در ایستگاه  آکشاردام پیاده شوید. ورودیه ی این بنا رایگان است اما اگر بخواهید از نمایشگاه‌های آن بازدید کنید، باید بلیط تهیه کنید. این بنا از سه‌شنبه تا یک‌شنبه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ بعدازظهر باز است، اما دوشنبه امکان بازدید از معبد آکشاردام وجود ندارد.

گالری ملی هنر مدرن (NGMA)

گالری ملی هنر مدرن

اگر شما عاشق هنر هستید، اینجا همان جایی است که در سفر به دهلی «باید» از آن دیدن کنید. گالری ملی هنر مدرن یکی از کم سروصداترین ساختمان‌های عمومی دهلی است. اگر در این معماری باشکوه و بسیار زیبا قدم بزنید، دیگر دلتان نمی‌آید که به خیابان‌های شوغ و پرسروصدای دهلی بازگردید. اگر با مترو به این مکان می‌روید، باید در ایستگاه «خان مارکت» پیاده شوید (خط بنفش). شما می‌توانید از فروشگاه موزه تصویر، کارت پستال و سوغاتی را با قیمت مقرون به‌صرفه خریداری کنید. 

قلعه تغلق آباد

قلعه تغلق آباد دهلی

قلعه‌ی تغلق‌آباد را موسس سلسله‌ی تغلق در سال ۱۳۲۱ میلادی بنا کرد. طول ناحیه‌ای که این قلعه آن را دربر گرفته، ۶٫۵ کیلومتر است و در دوران حکومت سلسله‌ی تغلق، در منطقه‌ی مسکونی-تجاری آن قرار داشت. کافی است کمی در مورد آن و راه‌های دسترسی به این قلعه جستجو کنید تا به راحتی با مترو به آن بروید. حتی می‌توانید در اطراف این قلعه پیک‌نیک به پا کرده و از یک روز دلنشین آفتابی لذت ببرید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این بنا ایستگاه تغلق‌آباد است. 

آرامگاه صفدر جنگ

آرامگاه صفدر جنگ

این بنای تاریخی را می‌توان آخرین چراغ معماری مغول نامید که در دهلی می‌درخشد. آرامگاه صفدر جنگ در سال ۱۷۵۴ میلادی، برای دولتمردی به نام صفدر جنگ ساخته شد. این سازه‌ی بزرگ توسط باغ‌های زیبایی به سبک چارباغ مغول احاطه شده است. شما قطعا از سکوت که بر این بنا حکم‌فرماست، شگفت‌زده خواهید شد چون این آرامگاه کنار خیابان شلوغ «Lodi» قرار دارد. اگر خواستید با مترو به آرامگاه صفدر جنگ بروید، باید در ایستگاه جور باغ (Jor bagh) پیاده شوید. 

قلعه پورانا و پارک ملی جانورشناسی

قلعه پورانا و باغ وحش دهلی

اگر در سفر به دهلی از قلعه‌ی پورانا بازدید کردید، فراموش نکنید که در همان حوالی سری هم به پارک جانورشناسی یا باغ وحش دهلی بزنید. این باغ در مساحتی بیش از ۱۷۶ هکتار قرار دارد و در آخر هفته‌های بسیار شلوغ می‌شود. پس اگر عاضق پیاده‌روی‌های طولانی هستید، اینجا بهترین مکان برای شما است. در اطراف قلعه و این باغ قدم بزنید و از فعالیت‌های سرگرم‌کننده و خنده‌دار اسب‌های آبی و دیگر حیوانات لذت ببرید. حتی می‌توانید برای این که راحت‌تر در باغ وحش بگردید یک وسیله‌ی نقلیه‌ که با باتری کار می‌کنند، کرایه کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مکان ایستگا «Pragati Maidan» است. 

آگراسن کی بالی

آگرسن کی بالی دهلی

بالی به معنی چاه‌پله است و به منظور محافظت و نگهداری از آب در زمان‌های قدیم ساخته شده است. این‌ها چاه‌ها یا برکه‌هایی هستند که بوسیله یک سری از پله‌ها می‌توان به آب آن‌ها دست یافت و در واقع به نوعی آب‌انبار می‌باشند. اما آنچه که در مورد این چاه‌پله بیشتر جلب توجه می‌کند، این است که دقیقا در قلب شهر قرار گرفته و توسط ساختمان‌های بلند «Connaught Place» احاطه شده است. در میان شلوغی جمعیت این مکان ممکن است شاعران یا هنرمندانی را ببینید که مشغول خلق آثار خود روی کاغذ هستند و ویژگی و زیبایی شگفت‌انگیز این مکان به آن‌ها کمک می‌کند و الهام می‌بخشد. اگر با مترو به دیدن این بنا می‌روید، باید در ایستگاه «Rajiv Chowk» پیاده شوید. گفته می‌شود این مکان یکی از پرترددترین جاهای هند است. 

باغ پنج حس

باغ پنج حس دهلی

این باغ درمانی برای چشم‌ها است. باغ ۵ حس ۲۵ مجسمه و نقاشی‌های دیواری دارد که به نمایش گذاشته شده‌اند و دارای گردشگاه‌هایی است که توسط گل‌های معطر و درختچه‌ها و بوته‌های زیبا احاطه شده‌اند. در باغ می‌توانید به رستوران یا مرکز خریدی که در آن وجود دارد بروید و در حالی که نسیم ملایمی گونه‌هایتان را نوازش می‌دهد، از خوردن غذای خوشمزه‌ی هندی لذت برید. باغ پنج حس یکی از عاشقانه‌ترین مکان‌های دهلی است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این باغ، ایستگاه «ساکت» است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه