پیاده رویی در چهارباغ عباسی اصفهان کشف شد

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
پیاده رویی در چهارباغ عباسی اصفهان کشف شد

در بررسی‌های باستان‌شناسی چهار باغ عباسی اصفهان، کرت‌بندی از دوره صفوی پیاده‌رو که با کرسه‌چینی لاشه سنگی و دور چین آجری مزین است، بقایایی از کف‌فرش مربوط به دوره قاجاریه و کف‌فرش از نوع سنگ‌چین به شیوه قلوه‌ای چینی به‌صورت یک‌پارچه که مربوط به دوره پهلوی است، کشف شد.

«سعید شهباز»، سرپرست هیئت گمانه‌زنی، شناسایی و احیای کف‌فرش چهار باغ عباسی اصفهان با اعلام این خبر چهارباغ را یکی از خیابان‌های تاریخی و اصلی اصفهان دانست که بین دروازه دولت و سی‌وسه پل قرار دارد و به دو بخشِ چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی تقسیم می‌شود.

شهباز با اشاره به یافته‌های کشف شده در چهار باغ عباسی گفت:

کشف «کرت‌بندی» پیاده‌رو از دوره صفوی در چهار باغ عباسی اصفهان، منطبق بر سفرنامه‌ها و کتاب‌های تاریخی که با کرسی‌چینی لاشه‌ سنگی و دور چین آجری همراه است، بخشی از کشفیات جدید حاصل از بررسی‌های باستان‌شناسی در این منطقه است.

وی کشف کف‌فرش از نوع سنگ‌چین به شیوه قلوه‌ای چینی به‌صورت یک‌پارچه که مربوط به دوره پهلوی است و با تراکم زیاد در کنار یکدیگر به‌صورت منظم چیده شده را از دیگر یافته‌های این کاوش اعلام کرد.

این سرپرست افزود که کرت‌بندی دوره صفوی پیاده‌رو که با کرسه‌چینی لاشه سنگی و دور چین آجری مزین است نیز کشف شده که در توصیف آن می‌توان بر نوشته‌های کتب تاریخی و اسناد موجود سفرنامه‌های این کاوش استناد کرد.

او افزود که با این وجود از شبکه‌ی آب‌نما که در سفرنامه‌های ذکر شده از آن‌ها یاد شد، چیزی پیدا نشد که امیدواریم در ادامه‌ی حفاری‌ها به آن‌ها دست پیدا کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه