روزشمار: ۹ دی؛ آزمايش اولين ماشين بخار توسط «ژوزف كونيو» پدر اتومبيل

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی پنجشنبه، ۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
روزشمار: ۹ دی؛ آزمايش اولين ماشين بخار توسط «ژوزف كونيو» پدر اتومبيل

در ۲۹ دسامبر سال ۱۷۷۰ میلادی اولین اتومبیل جهان که با نیروی بخار کار می‌کرد، توسط «ژوزف كونيو» صنعت‏گر فرانسوی مورد آزمایش قرار گرفت.

«ژوزف كونيو» صنعت‏گر فرانسوی در ۳ سپتامبر سال ۱۷۲۵ میلادی در خانواده‌‏ای فقير متولد شد و همواره در تلاش برای معاش بود. وی كه به كارهای صنعتی و فنی علاقه داشت.

بیش از دو قرن پیش اختراع شد. «ژوزف کونیو» که در ارتش خدمت می‌کرد و تجربه زیادی در ساختن ابزارها و ماشین‌آلات داشت، نخستین اتومبیل را اختراع کرد. اتومبیل اختراعی او که اکنون در موزه نگهداری می‌شود، به‌منظور حمل‌ونقل توپ و ساز و برگ جنگی ساخته شده بود. اتومبيلی كه كونيو اختراع كرد، مانند چرخ‌های گاری سه چرخ داشت و با نيروی بخار كار می‌كرد. ديگ بخار اين اتومبيل در جلو قرار داشت و سرعت آن پنج كيلومتر در ساعت بود. بدنه آن هم از چوب بود و در جلوی آن یک دیگ بزرگ فلزی قرار گرفته بود که در آن آب می‌ریختند و به‌وسیله ذغال‌سنگ، بخارآب تولید می‌کردند و نیروی محرکه بخار آب اتومبیل را به حرکت درمی‌آورد. اما این اتومبیل ابتدایی حداکثر می‌توانست ساعتی ۴ کیلومتر حرکت کند و به‌علاوه چون آب موجود در دیگ آن به سرعت بخار می‌شد، هر ۱۵ دقیقه یک بار می‌بایست اتومبیل را متوقف کنند و در دیگ آن آب بریزند!

این مخترع بزرگ فرانسوی كه پدر اتومبيل نیز ناميده می‌شود، در ۳۰ نوامبر سال ۱۸۰۴ میلادی در ۷۹ سالگی درگذشت.

در همین روز:

  • عضويت ايران در جامعه ملل پس از جنگ جهانی اول (۱۳۰۰ شمسی)
  • شكست «لطفعلی خان زند» از «آقامحمدخان قاجار» (۱۲۰۹ قمری)
  • امضای قرارداد استقلال «ايرلند» بين رهبران ايرلند و انگلستان (۱۹۳۷ میلادی)
  • آغاز به کار متروی لیسبون (۱۹۵۹ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه